با نامزدها در مسیر پاستور، عصر بیست و هفتم اردیبهشت

ارائه برنامه‌ دولت متمم به شورای نگهبان برای احراز صلاحیت ولایتی؟

امروز جمعه، مهمترین تریبون اعلام نظرات در اختیار خطبای نماز جمعه در شهرهای اصلی کشور بوده است. بعضی از نامزدها در سفرند و در مورد بعضی گفته می‌شود که احتمالا نتوانند به هیچ سفری بروند. سخنان رئیس ستاد دکتر ولایتی در مورد تائید صلاحیت وی نیز جالب است.

به گزارش دیار میرزا امروز جمعه، مهمترین تریبون اعلام نظرات در اختیار خطبای نماز جمعه در شهرهای اصلی کشور بوده است. بعضی از نامزدها در سفرند و در مورد بعضی گفته می‌شود که احتمالا نتوانند به هیچ سفری بروند. سخنان رئیس ستاد دکتر ولایتی در مورد تائید صلاحیت وی نیز جالب است.

مهترین تریبون بیان نظرات امروز در دست امامان جمعه بوده است و از همه مهمتر نماز جمعه در تهران و قم و مشهد است.

در قم آیت‌الله استادی با توجه به فضای انتقادات و غیبت و دروغ‌های احتمالی در زمان انتخابات گفته است: اگر نقد دیگران در چنین شرایطی اشکال نداشته باشد دروغ و غیبت که مجوزی نخواهند داشت. ایشان با اشاره به روایتی گفته: بدبخت‌ترین افراد کسانی هستند که دین خود را به دنیای دیگران بفروشند؛ اگر در این مسیر گناهی صورت گیرد ولو اینکه در شرکت حداکثری موفق باشیم با سیاست جمهوری اسلامی همخوانی نخواهد داشت.

در تهران آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان از بخشی از سختی‌های کار شورا رونمایی کرده است. وی با توجه به تعداد زیاد نامزدها و نیز احتمالا تقاضای کمک مجلس به عنوان مرجع بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها از شورای نگهبان برای کمک در این کار به مجلس گفته است: آنها به ما می‌گویند که به ما کمک کنید که ما می گوئیم ما در کار خودمان هم مانده ایم. دبیر شورای نگهبان در مورد صلاحیت‌های لازم برای رئیس جمهور شدن نیز گفته است: اگر این صفات را در حد بالا بخواهیم، باید سفارش بدهیم تا خدا با این خصوصیات چند نفر را برای ما بسازد و بفرستد.

نکته مهم البته اشاره وی به این مساله است که برای شورای نگهبان، چندان نقش داور و ارزیاب برنامه‌های نامزدها را قائل نیست. دبیر شورا در این مورد گفته است: ما نمی‌توانیم بنشینیم و به داوطلبان بگوییم می‌خواهید با مشکلات چه کار کنید؛ دیده می‌شود بعضی کاندیدا میگویند من با آمریکا مذاکره می‌کنم و مشکل تحریم‌ها را برمی‌داریم که این سخن بیشتر به جک شبیه و خنده‌دار است‌.

در این میان رئیس ستاد انتخابات علی‌اکبر ولایتی البته تاکید نموده که ولایتی در روزهای گذشته با شورای نگهبان دیدار کرده و برنامه دولت متمم را به آنها ارائه داده و او از اولین نفراتی است که از سوی شورای نگهبان تایید شده است760_681

شاهین محمدصادقی در خصوص ساخت فیلم انتخاباتی علی‌‌اکبر ولایتی توسط محمدحسین لطیفی گفته: قسمت‌هایی از این فیلم ساخته شده و قسمت‌هایی در حال تکمیل است که روند آن خوب پیش می‌رود. البته در بخش‌های مختلف این فیلم غیر از محمدحسین لطیفی افراد مختلفی در حال فعالیت هستند.

دیگر فردی که نام وی کنار ارائه برنامه در اخبار امروز آمده، رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت خارجه است که برنامه‌های دولت احتمالی خود را با عنوان « برنامه‌ای برای مدیریت کلان اجرایی کشور» ارائه کرد. فعلا اهداف، سیاست‌ها و نکات اساسی مورد نظر در متنی کوتاه و کلی منتشر شده است.

آیت الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز امروز در مورد شرایط لازم برای ریاست جمهوری گفته است: رئیس جمهور برخی اوقات باید روزانه ۱۸ ساعت کار سنگین انجام دهد؛ بنا‌براین شورای نگهبان در بررسی شرایط نامزدهای انتخابات باید این مسئله برایش احراز شود که آیا کاندیداها از نظر سنی توانایی انجام این شرایط را دارند.

شاید اشاره وی هاشمی رفسنجانی ۷۹ ساله باشد که امروز بخش دیگری از ستاد انتخاباتی وی معرفی شد. با اعلام اسحاق جهانگیری رئیس ستاد رفسنجانی، محمدعلی نجفی، علی یونسی، مجید انصاری، علی ربیعی، عباس آخوندی، محمدرضا صادق، و سیدصفدر حسینی به عنوان معاونان ستاد منصوب شده‌اند که همه آنها تقریبا همسن و سال علی عبدالعلی‌زاده قائم مقام ۵۹ ساله ستاد انتخابات هاشمی‌رفسنجانی هستند.

نامزد تازه به صحنه آمده، سعید جلیلی است که فایننشیال تایمز مدعی شده است: جلیلی این‌که کاندیداتوری رفسنجانی و مشایی بر روی تصمیم وی جهت شرکت در انتخابات تاثیر داشته است را تکذیب نکرده است. از وی نقل شده است که امروز در نقطه قوت ایستاده‌ایم ولی امکان ارتجاع و بازگشت از پشت خیمه‌های دشمن وجود دارد این تجربه را در تاریخ هم داشته‌ایم که به پشت خیمه‌ها رسیده‌ایم ولی یکباره برگشته‌ایم؛ با ارتجاع می‌توانند این شکست را تحمیل کنند.

این در حالی است که جبهه پایدرای علاوه بر این که همچنان لنکرانی را بر جلیلی ترجیح می‌دهد، خواهان اجماع همگانی اصولگرایان بر وی شده است. سلیمانی رئیس ستاد لنکرانی امروز گفته است: هاشمی خطر ندارد وحدت هم لازم نیست و بهتر است اصولگرایان روی لنکرانی متمرکز شوند. وی در پاسخ به این سوال که آیا این جبهه قصد ائتلاف با جلیلی را خواهد داشت گفته است: جبهه پایداری گزینه اصلی خودش را انتخاب، کار را هم شروع کرده و این مسیر را ادامه خواهد داد و طبق جمع بندی های جبهه پایداری همانطور که قبلا هم اعلام شد آقای لنکرانی گزینه آخر ما خواهد بود.

افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل نود که پیش از این با توجه به تحویل پرونده تشکیل شده برای مشایی به دستگاه های نظارتی گفته بود: «به نظر می رسد با توجه به در نظر گرفتن جمیع جهات در خصوص مشایی و جریان انحرافی رد صلاحیت وی قطعی باشد ولی باید منتظر ماند و هفته آینده نظر قطعی شورای نگهبان را در این زمینه مشاهده کرد.» این بار گفته است: «ارجاع پرونده مشائی ربطی به انتخابات ندارد». ارجاع پرونده مشائی ارتباطی به انتخابات ندارد و ما موظف بودیم پرونده را تحویل نهادهای نظارتی دهیم. اینکه مشائی رد صلاحیت بشود یا نشود ربطی به کمیسیون اصل ۹۰ ندارد و ما به عنوان عالی‌ترین نهاد نظارتی هیچ دخالتی در این زمینه نمی‌کنیم چرا که رد صلاحیت‌ها ربطی به ما ندارد.

و در آخر این که ضوابط اجرایی مستندهای تلویزیون کاندیداها اعلام شد. هر نامزد دو مستند نیم ساعته سهم دارد. نخستین فیلم مستند تولید شده توسط نامزدهای انتخاباتی باید تا روز هفتم خرداد ماه به صدا و سیما تحویل داده شود. موضوعاتی که نامزدهای انتخاباتی در برنامه‌های مستند تلویزیونی خود مطرح می‌کنند باید در حیطه وظایف و جایگاه ریاست جمهوری و در چارچوب قوانین باشد. دومین فیلم مستند تولیدی نامزدهای انتخاباتی نیز پس از هفته دوم خرداد ماه و ۲۴ ساعت قبل از زمان پخش باید تحویل داده شود. جدول پخش برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پس از انتشار اسامی نهایی تأیید صلاحیت‌شدگان و بر اساس قرعه‌کشی اعلام خواهد شد.

Share