پل کوچک تاریخی نیاکو آستانه اشرفیه در آستانه نابودی

به گزارش دیارمیرزا  گیلان به دلیل داشتن آب و هوای مرطوب از رودخانه های کوچک و بزرگ متعددی برخوردار می باشد و هم اکنون خوش بختانه   این استان  از نظر آماری در رده دوم کشوری از لحاظ  تعداد زیاد پل قرار دارد. به گزارش خبرنگار ایلنا از آستانه اشرفیه، از جمله پل‌های موجود در گیلان […]

به گزارش دیارمیرزا  گیلان به دلیل داشتن آب و هوای مرطوب از رودخانه های کوچک و بزرگ متعددی برخوردار می باشد و هم اکنون خوش بختانه   این استان  از نظر آماری در رده دوم کشوری از لحاظ  تعداد زیاد پل قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آستانه اشرفیه، از جمله پل‌های موجود در گیلان می توان به پل تاریخی کوچک  پرد نیاکو  (کوچک پرد-اصطلاح گیلکی و به معنای پل کوچک)، اشاره کرد که در روستای نیاکوی این شهرستان  قرار گرفته است.

پل کوچک تاریخی نیاکو آستانه اشرفیه در آستانه نابودیاین پل تاریخی در داخل روستای نیاکو و حدود ۳۰۰ متری پل خشتی بزرگ تاریخی و ثبت شده نیاکو  در فهرست آثار ملی کشور بر روی رودخانه سید علی اکبری، که از هشت رود و از شعبات فرعی سفبدرود سرچشمه می‌گیرد، ساخته شده است.

طول پل خشتی نیاکو (کوچک پرده)، ۱۳ متر و عرض آن ۴۰/۳ متر است و دارای یک دهانه با قوس جناغی و جهت پل شرقی – غربی بوده و بستر ظاهری رودخانه حدود ۱۷ متر است.

این پل تاریخی در دوم بهمن ماه سال ۱۳۸۲ و به شماره ۱۰۷۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی کشور برای حفظ و حراست از آن و به ارث رسیدن برای آیندگان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

بنا به تحقیقات صورت گرفته، این پل قرار بود در سال ۱۳۹۰ توسط اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان،عملیات مرمت بر روی آن آغاز شود ولیکن متاسفانه تاکنون وضعیت بازسازی این اثر هم چنان بلاتکلیف است.

بنا به مشاهدات خبرنگار ایلنا و عکس ضمیمه شده به این گزارش، اهالی نیاکو برای تردد از یک قسمت به بخش دیگر روستای که در گذشته از پل تاریخی کوچک نیاکو استفاده می کردند، در مجاورت این اثر تاریخی یک پل با کف چوبی و با بدنه آهنی جای گزاری کرده اند.

اهالی روستا برای استقرار پل با کف چوپی و با بدنه آهنی تعدادی چوب و یک عدد تیر بتونی برق بر روی پل کوچک تاریخی نیاکو قرار داده اند که وجود تند آب های فصلی رودخانه،رویش علفهای هرز و نیز استقرار پل ساخته شده در دوره معاصر فشار مضاعفی بر روی این اثر ثبت شده وارد کرده است.

متاسفانه پل تاریخی کوچک نیاکو هم اکنون در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد و اگر هر چه سریعتر مسئولین حفاظت ونگهداری ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و استان گیلان برای مرمت این اثر تاریخی اقدامی به عمل نیاورند،نابودی کامل آن د دور از ذهن نخواهد بود.

لازم به ذکر است رها کردن پل کوچک تاریخی نیاکوی آستانه اشرفیه چهره بسیار زشتی در برابر اهالی روستا و گردشگران به وجود آورده و دوست داران آثار ملی ثبت شده خواستار مرمت هر چه سریعتر آن هستند زیرا در صورت حفاظت،قابل به ارث برای آیندگان خواهد بود./ایلنا

Share