محرومیت‌زدایی از گیلان با تشکیل اولین قرارگاه جهادی دانشجویی

به گزارش دیار میرزا خادمان سه گروه جهادی دانشجویی میرزا کوچک، شهید شاکری و شهدای هسته‌ای در نوروز، در راستای رفع محرومیت از روستاهای گیلان قدم برداشتند. گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ روحیه جهادی روحیه ای بر آمده از متن دین است، تلاش بر این است که هر کس در هر جا با هر امکاناتی سعی […]

به گزارش دیار میرزا خادمان سه گروه جهادی دانشجویی میرزا کوچک، شهید شاکری و شهدای هسته‌ای در نوروز، در راستای رفع محرومیت از روستاهای گیلان قدم برداشتند.

گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ روحیه جهادی روحیه ای بر آمده از متن دین است، تلاش بر این است که هر کس در هر جا با هر امکاناتی سعی کند اهداف مقدسی را پیگیری کند، از این رو سعی در بسط و گسترش فرهنگ جهادی می تواند یکی از مهمترین ابعاد اردوهای جهادی باشد.

هر ساله در اوقات تعطیلی دروس دانشگاهی و حوزوی؛ چه در ایام تعطیلات عید نوروز و چه در ایام تعطیلات تابستان، شاهد هجرت بخش قابل توجهی از جوانان از شهر و دیار خود و حرکت به سمت مناطق محروم برای خدمت رسانی به این مناطق در قالب اقدامات عمرانی، فرهنگی، بهداشتی و آموزشی هستیم.

اگر همه همچون برخی دانشجویان بخشی از وقت خود را صرف حل مشکلات دیگران کنند، آنگاه خواهیم دید که چگونه سرعت حل مشکلات کشور افزایش می یابد.

در صورت گسترش فرهنگ جهادی این پدیده می تواند به عنوان بخشی از یک الگوی پیشرفت به جهانیان ارائه شود، در این راستا لازم است برگزار کنندگان چنین اردوهایی تلاش بیش از پیش را برای انعکاس فضای اردو و ثمرات آن به توده های مردم کنند.

امام خمینی(ره) در پیام قطعنامه می فرمایند: «تنها کسانی با ما تا آخر خط می مانند که درد فقر و محرومیت را چشیده باشند. بر این مبنا اردوی جهادی می تواند مقدمه ای باشد بر درک حقیقی مستضعفین و آماده شدن برای ظلم ستیزی. این دو مسئله دو روی یک سکه اند؛ بنابراین لازم و ملزوم هم هستند. یعنی اگر کسی بخواهد مبارز خوبی برای آرمان های انقلاب باشد باید حتما ارتباط نزدیکی با محرومین داشته و خدمتگذار و یاور آنها نیز باشد.

این مسئله در سراسر زندگی ائمه معصومین (ع) دیده می شود. از سوی دیگر اگر چه خدمت رسانی به محرومین ذاتا ارزشی انسانی است؛ بنابراین مبارزه انقلابی با ظالم حلقه مکمل آن می باشد. از این رو اردوی مجموعه هایی که چندان اعتقادی به مبارزه با ظالم در عرصه های مختلف ندارند را نمی توان جهادی نامید و پسندیده تر آن است که آنها را خدمتگذاری بنامیم.

شرط جهاد وجود دشمن است و اردوی های جهادی نقش شب های امیرالمومنین با محرومین را برای بسیجیان ایفا می کند.(مقام معظم رهبری)

نتایج یک مطالبه واقعی از مسئولان می تواند به اندازه چندین اردوی جهادی کارکرد خدمت رسانی داشته باشد. فراتر از آن مطالبه گری است که به عنوان یکی از مطالبات صریح مقام معظم رهبری از دانشجویان و جزو وظایف ما محسوب می شود و اردوهای جهادی یکی از بهترین بسترها برای تحقق آن است.

متاسفانه یکی از ایرادات اردوهای جهادی فعلی فقدان مطالبه گری از مسئولان است. در مطالبه گری از مسئولان باید به این نکته توجه کرد که مسئولان برای رفع مشکلات مناطق محروم چه کارهایی را باید انجام می دادند و یا می توانستند انجام دهند؛ اما در انجام آن کوتاهی کرده اند. نباید فراموش کنیم که وظیفه حل مشکلات محرومان جامعه ابتدا به ساکن بر عهده مسئولان است.

گرچه وجود کار عمرانی برای تحقق مابقی اهداف اردوهای جهادی امری لازم است؛ بنابراین نباید این نکته را فراموش کرد که اثر بخشی در حوزه های فرهنگی به شرط رقم زدن تعاملی اسلامی با محرومان از پتانسیل های بالقوه فضاهای دانشجویی است.

رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۲، با اشاره به حرکت رو به جلوی ملت ایران در سال گذشته بویژه در مواجهه اقتصادی و سیاسی با جهان استکبار، چشم انداز سال ۹۲ را امیدوارانه و همراه با پیشرفت، تحرک، ورزیدگی و حضور جهادی ملت ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی دانستند و با این نگاه، سال ۹۲ را «سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری کردند.

امید است با نگاهی چند بعدی و همه جانبه با توجه به منویات مقام معظم رهبری و با نامگذاری سال بتوانیم در جهت تحقق تک تک موارد ذکر شده خصوصا با اشاره به حرکت رو به جلوی ملت ایران در اردوهای جهادی تلاش بیشتری کنیم.

در این راستا نیز خادمان سه گروه جهادی دانشجویی شهید میرزا کوچک جنگلی، شهید شاکری و شهدای هسته ای در ایام نوروز به دور از خانواده، در راستای رفع محرومیت از روستاهای گیلان قدم برداشتند.

علی فتحی، خادم گروه جهادی شهید میرزا کوجک جنگلی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در رشت، گفت: جمعی از جهادگران بسیجی با نام گروه جهادی شهید میرزا کوچک خان جنگلی در روستای یرشلمان بخش دیلمان شهرستان سیاهکل در ایام نوروز به مدت یک هفته در عرصه های عمرانی، فرهنگی و آموزشی به فعالیت پرداختند.

وی با بیان اینکه این گروه از جهادگران که از سوم فروردین فعالیت خود را آغاز کرده بودند، افزود: این گروه نشستی را با حضور مسئولان استان و شهرستان سیاهکل از قبیل نماینده مردم سیاهکل در مجلس، فرماندار، مدیرکل امور روستایی در استانداری و مسئول بسیج دانشجویی استان برگزار کردند.

فتحی گفت: در این نشست مصوباتی از قبیل حل مشکل جاده روستای یرشلمان به روستای کار سنگ مطرح شد که در بخشی از این جاده رفت و آمد مردم روستا از سه کیلومتر به ۷۰۰ متر کاهش یافت.

خادم گروه جهادی شهید میرزا کوچک جنگلی بیان داشت: در این نشست با تاکید نماینده مردم سیاهکل در مجلس، مصوب شد که عملیات اجرایی این امر با حضور رئیس اداره راه و شهرسازی سیاهکل و جهادگران بسیجی انجام شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولین قرارگاه جهادی منطقه ای در روستاهای بخش دیلمان شهرستان سیاهکل با هماهنگی بسیج سازندگی کشور و بسیج دانشجویی استان در روستای یرشلمان تاسیس شد تا در طی برنامه ریزی های سه تا پنج ساله محرومیت ها و مشکلات مردم منطقه با فعالیت دانشجویان جهادی و همکاری مسئولان رفع شود.

گلی پور، مسئول گروه جهادی شهید شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در رشت، نیز تصریح کرد: ۴۰ نفر از دانشجویان جهادی دانشگاه های گیلان به صورت متمرکز در ایام نوروز به مدت ۱۵ روز در روستای محروم درودخان شهرستان شفت به فعالیت مشغول بودند.

وی ادامه داد: این گروه از دانشجویان که از قبل این منطقه محروم و محرومیت های آن را شناسایی کرده بودند، در ایام نوروز به مدت ۱۵ روز در عرصه های عمرانی، سازندگی، فرهنگی، پزشکی و علمی به فعالیت پرداختند.

گلی پور افزود: با توجه به اینکه ۱۸ منزل مسکونی برای بازسازی و تعمیر شناسایی شده بود، توانستیم در ایام نوروز سه منزل مسکونی را بازسازی و تعمیر کنیم.

مسئول گروه جهادی شهید شاکری افزود: تعمیر و بازسازی سرویس های بهداشتی و برگزاری کلاس های فرهنگی از قبیل برگزاری نماز جماعت، کلاس قرآن، احکام و برگزاری کلاس های ریاضی و انگلیسی از دیگر فعالیت های این دانشجویان بود.

ویبا بیان اینکه مهم ترین هدف ما در اردوهای جهادی خدمت رسانی است، گفت: یکی از ماموریت های دانشجویان جهادی در عرصه علمی شناسایی جوانان مستعد و نخبه و معرفی آنان به سازمان های فنی و حرفه ای است.

گلی پور بیان داشت: دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی نیز در این ایام، بیماران این منطقه را به صورت رایگان معالجه و درمان کردند.

مسئول گروه جهادی شهید شاکری از همکاری و استقبال فرمانده سپاه و فرماندار شهرستان شفت از فعالیت دانشجویان جهادی در این منطقه تشکر و قدردانی کرد.

لازم به ذکر است؛ گروه جهادی شهدای هسته ای نیز در ایام نورز و به مدت ۱۰ روز در روستای بیلچه شهرستان املش در عرصه های دامپزشکی و کشاورزی فعالیت کردند.

از جمله مهمترین فعالیت ها این دانشجویان معاینه و درمان ۱۳۷ راس دام، سمپاشی و ضدعفونی ۴۴ مکان نگهداری دام، لوله کشی و انتقال آب فاضلاب روستایی، برگزاری کلاس های فرهنگی و آموزشی و احکام بود.

این دانشجویان فعالیت خود از دوم فروردین ماه جاری آغاز و تا دوازدهم فروردین ادامه دادند.

غلامرضا ملک علیپور، مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان در نشستی که دانشجویان جهادی شهید میرزا کوچک خان جنگلی در روستای محروم یرشلمان شهرستان سیاهکل با مسئولان شهرستانی و استانی جهت رفع مشکلات آن منطقه محروم در ایام نوروز برگزار کرده بودند، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر سه پایه دین، رهبری و مردم استوار است.

وی افزود: در نظام ما مردم در انتخابات نمایندگان مجلس و انتخابات شورا و ریاست جمهوری مشارکت فعال دارند و به همین میزان با فعالیت خود در فعالیت های اقتصادی نقش آفرینند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان در خصوص فعالیت اردوهای جهادی گفت: بعد از انقلاب در روستاها کارهای زیادی از قبیل ساخت راه، مدرسه و مسجد انجام شد؛ اما مشکلی که بوجود آمد این بود که سبک زندگی ما تغییر کرد.

ملک علیپور بیان داشت: حرکت به سمت اقتصاد راحت سبب شد تا کشاورزی ما آسیب ببیند، تا جایی که بعضی از کشاورزان و روستاییان حاضرند زمین های خود را حتی به قیمت ارزان بفروشند و زندگی خود را بر اساس مدل غرب تغییر دهند.

وی راه برون رفت از این بحران را نقش آفرینی مردم در انتخابات عنوان کرد و گفت: انتخاب بهترین افراد برای اجرای درست قوانین بهترین راه است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان افزود: تغییر سبک زندگی به موفقیت در اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی بستگی دارد.

ملک علیپور تصریح کرد: ما از موانع مهم از قبیل تحریم های نظامی، سیاسی و فرهنگی عبور کردیم و اکنون مانع پیشروی ما تحریم اقتصادی است که با تغییر سبک زندگی و تلاش مضاعف و استفاده از منابع خدادادی زمین و آب و استفاده از نیروی جوان پرکار و با انگیزه می توانیم از این تحریم هم عبور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با خدمات دولتی از قبیل وام و تسهیلات برای کشاورزان و درک درست نقشه های دشمن، استفاده از ظرفیت های قانونی، اجرای درست قوانین و فرامین رهبری ما را به حماسه اقتصادی رهنمون خواهد کرد.

لازم به ذکر است در نشستی با مسئولان شهرستان و مسئول بسیج دانشجویی استان نیز مصوب شد در تابستان امسال در مناطق محروم شهرستان املش از قبیل روستاهای شیارستان، البرز، هردوآب، یاعلی گوآبر، پیلچه و یوسف آباد، فعالیت جهادگران برای رفع محرومیت ها و مشکلات مردم ادامه داشته باشد.

خاطرنشان می شود، در ایام نوروز شش گروه دانشجویی و غیر دانشجویی به فعالیت در مناطق محروم در روستاهای گیلان پرداختند.

Share