کلیات طرح انتقال‌ پایتخت تصویب شد

طرح انتقال پایتخت اداری-سیاسی از تهران که زمستان سال گذشته با امضای حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس، در نوبت بررسی قرار گرفت، روز سه‌شنبه در کمیسیون عمران به تصویب رسید. مجلس در حالی طرح انتقال پایتخت را بررسی می‌کند که دولت پیش‌تر، شهر جدید پرند را به عنوان پایتخت اداری ایران در نظر گرفته […]

طرح انتقال پایتخت اداری-سیاسی از تهران که زمستان سال گذشته با امضای حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس، در نوبت بررسی قرار گرفت، روز سه‌شنبه در کمیسیون عمران به تصویب رسید.

مجلس در حالی طرح انتقال پایتخت را بررسی می‌کند که دولت پیش‌تر، شهر جدید پرند را به عنوان پایتخت اداری ایران در نظر گرفته بود و حتی ۴۰۰ هکتار از زمین‌های مجاور مسکن‌مهر در این منطقه را برای ساخت وزارتخانه‌ها جانمایی کرده بود.

هر چند از نظر دولت، بحث انتقال پایتخت اداری به لحاظ محل جدید، تقریبا حل‌شده تلقی می‌شود، اما در صورتی که طرح مدنظر مجلس، «پرند» را قبول نکند، اجرای طرح با چالش روبه‌رو خواهد شد.

اعضای کمیسیون عمران مجلس روز سه‌شنبه با تصویب کلیات طرح انتقال، بر تشکیل پایتخت اداری جدید در منطقه‌ای بیرون از کلان‌شهر تهران رای موافق دادند و مقرر شده ظرف دو هفته آینده بعد از تصویب جزئیات آن، متن طرح برای تصویب نهایی وارد صحن مجلس شود.

در این طرح بر تصمیم‌گیری جمعی مسوولان نظام بر سر مکان‌یابی منطقه جدید برای پایتخت‌ سیاسی- اداری ایران تاکید شده است به طوری که در صورت تصویب نهایی آن، شورایی ۱۰ نفره مرکب از سران ارشد نظام و نمایندگان برخی دستگاه‌های دولتی ماموریت پیدا می‌کنند برای شناسایی شهری که بتواند توان پذیرش پایتخت اداری را داشته باشد، اقدام کنند.

مهرداد لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در این طرح هیچ اشاره یا توصیه‌ای برای نامزدی شهر‌های ایران بابت پذیرش پایتخت اداری نشده است و فقط بر تشکیل شورای انتقال تاکید دارد.

نمایندگان مجلس در شرایطی طرح انتقال پایتخت اداری-سیاسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که دولت پیش‌تر، شهر جدید پرند را به عنوان پایتخت اداری جدید ایران تعیین کرده بود.

لاهوتی درباره گزینه‌ پرند، نیز گفت: تصمیم دولت منافاتی با طرحی که نمایندگان مجلس تنظیم کرده‌اند ندارد چون که نمایندگان در قالب این طرح اصلا قصد معرفی شهر یا محله‌ای برای پایتخت جدید را ندارند بلکه هدف کلی طرح، انتخاب افرادی را برای تحقیق در این زمینه دنبال می‌کند که آن افراد که اغلب آنها مسوولان دولتی هستند باید در این زمینه تحقیق و پژوهش کنند.

Share