قهرمانی : برگزاری کمیسیون مشترک ایران و کویت به زودی

به گزارش دیارمیرزا : سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت ضمن اعلام خبر برگزاری کمیسیون عالی مشترک دوجانبه در ماه های آغازین سال ۱۳۹۲و با حضور وزیران امور خارجه دو کشور، گفت: تسهیل در صدور ویزا برای ایرانیان علاقمند به سیاحت و تجارت در کویت در اولویت های مهم پیش رو در مذاکرات سال آینده […]

به گزارش دیارمیرزا : سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت ضمن اعلام خبر برگزاری کمیسیون عالی مشترک دوجانبه در ماه های آغازین سال ۱۳۹۲و با حضور وزیران امور خارجه دو کشور، گفت: تسهیل در صدور ویزا برای ایرانیان علاقمند به سیاحت و تجارت در کویت در اولویت های مهم پیش رو در مذاکرات سال آینده دو کشور است.

روح الله قهرمانی چابک، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفتگو با خبرنگار مهر در ارزیابی از روابط دو کشور ایران و کویت در سال گذشته ضمن تاکید بر اهمیت تعمیق وگسترش مناسبات دوجانبه با همه همسایگان عرب و مسلمان به خصوص کشور دوست و برادر کویت، گفت : روابط دیرینه دو کشور ونقش ایرانیان در سازندگی و آبادانی کویت طی دهه های گذشته بر کسی پوشیده نیست ، و افزایش چشمگیر و فوق العاده مسافرت زائران ،‌گردشگران وتجار کویتی و عرب به شهرهای ایران دلیل گویای این پیوندهای مردمی و ناگسستنی است .

وی افزود : سفارت کشورمان در یک سال گذشته ،‌ با بهره گیری از دیپلماسی رسانه ای موفق شد تلاش قدرت های بزرگ را برای ترویج ایران هراسی و نشان دادن ایران به عنوان مترسکی برای کشورهای منطقه خنثی کند و حسن نیت و خیرخواهی خود را به همه همسایگان به عنوان کشوری مقتدر ،‌صلح طلب و قابل اعتماد به اثبات برساند .

قهرمانی چابک از سفر دهها هیأت سیاسی ،‌اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور طی چند ماه گذشته خبر داد که مهمترین آن سفر  محمود احمدی نژاد به کویت در مهرماه گذشته برای شرکت در اجلاس سران مجمع همکاریهای آسیایی و گفتگو با شیخ صباح الاحمد الصباح امیر دولت کویت بود .رییس جمهور در این دیدار ضمن تاکید بر لزوم تقویت بیش از پیش روابط دوجانبه ایران و کویت ، مناسبات دو کشور را همواره خوب و برادرانه توصیف و تاکید کرد : اینگونه روابط برادرانه دشمنان زیادی هم دارد و دولت ها و ملت های منطقه با گسترش همکاری های برادرانه خواهند توانست بر این توطئه ها غلبه کنند . او گفت: هیچ قدرتی نمی تواند مانع مراودات و دوستی میان جمهوری اسلامی ایران و کویت شود .

قهرمانی افزود : در دیدارهای متعددی که با شیخ صباح الاحمد امیر کویت و دیگر مقامات بلندپایه این کشور داشته ام همه مسئولان کویتی ایران را همسایه ای بزرگ با مردمی فرهنگی و متمدن توصیف و بر ضرورت گسترش ارتباطات دوجانبه تاکید دارند .

سفیر کشورمان در کویت شاخص ترین فعالیت های نمایندگی طی سال گذشته را به طور خلاصه بیان کرد .

وی  برگزاری کمیته تجاری مشترک ایران و کویت، یازدهمین اجلاس کمیته مشترک بازرگانی ایران و کویت در فروردین سال ۱۳۹۱ به ریاست معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان در کویت ،ـ سومین اجلاس مشترک کنسولی و سومین اجلاس مشترک دوجانبه به ریاست سید حسین میرفخار مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان و همتای کویتی اش را از جمله اقدامات دوکشور در برقراری روابط با یکدیگر عنوان کرد .

وی به اجلاس مستزک دوجانبه دو کشور اشاره کرد و گفت: این اجلاس در  فضای دوستانه ای برگزار شد و پیرامون انتقال زندانیان دو کشور ،‌ اجرای توافقنامه حقوقی و قضایی کیفری و صدور گذرنامه الکترونیک به توافقات مهمی دست یافته شد . طرف ایرانی خواهان تسهیل در اعطای روادید به شهروندان و ماموران اعزامی به کویت شد .
قهرمانی چابک خاطرنشان کرد:  کمیته حقوقی دو کشور به ریاست جهانگیری، مدیرکل حقوقی وزارت امور خارجه تشکیل و به بررسی دیدگاه پیرامون موارد دوجانبه و تمهید مقدمات تشکیل کمیسیون عالی مشترک دو کشور پرداخت . ـ هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویت و هفته فرهنگی ایران در کویت نیز با حضور محمدباقر خرمشاد، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان با استقبال چشمگیر مردم علاقمند و شیفته هنر اصیل ایرانی برگزار شد .در این مراسم علاوه بر گروه موسیقی روناک و اجرای نمایش های زورخانه ای چندین نمایشگاه هنرهای تجسمی و صنایع دستی برگزار شد .
وی تصریح کرد: در سال گذشته همچنین  مراسم بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با شکوه خاصی و با حضور خواهر امیر کویت به نمایندگی از خاندان حاکم صباح و خالد الجارالله قائم مقام وزارت خارجه و انبوهی از شخصیت های مذهبی و اجتماعی ، سفرای کشورهای خارجی و تعداد کثیری از نمایندگان مجلس الامه کویت برگزار شد . این مراسم انعکاس گسترده ای در مطبوعات و رسانه های گروهی کویت داشت .

سفیر ایران در کویت اظهار داشت: علاوه بر مراسم رسمی دیپلماتیک سفارت سمیناری به دعوت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت با شرکت اندیشمندانی از لبنان ، کویت و ایران برپا شد .
در این سمینار یک روزه مهمترین دستاوردهای فرهنگی و علمی جمهوری اسلامی ایران طی ۳ دهه گذشته مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت .

قهرمانی چابک همچنین در خصوص برنامه های سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت برای سال آینده نیز گفت:با توافقات انجام شده میان مسئولان دو کشور انتظار می رود کمیسیون عالی مشترک دوجانبه در ماه های آغازین سال جدید و با حضور وزیران امور خارجه دو کشور برگزار شود .

وی افزود:  با توجه به ظرفیت های موجود در دو کشور ،‌اهتمام به توسعه مبادلات تجاری دوجانبه در راستای قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی و معافیت های منظور شده برای سرمایه گذاران خارجی و کویتی از اولویت های فعالیت سفارت است ،‌به خصوص که موسسات تجاری کشورمان برای تامین امنیت غذایی کویت و همکاری مشترک در زمینه های شیلات ،‌حمل و نقل ،‌نفت و گاز ، محیط زیست و امور بندری اعلام آمادگی کرده اند .

قهرمانی تصریح کرد:  ارائه تسهیلات بیشتر به مردم کویت که به گردش درمانی و استفاده از مهارت و تخصص پزشکان ایرانی علاقه خاصی نشان می دهند و همچنین تسهیل در صدور ویزا برای ایرانیان علاقمند به سیاحت و تجارت در کویت در اولویت های مهم پیش رو در مذاکرات آینده نزدیک است .

Share