عارف: برخورد رهبری در دیدار با اصلاح‌طلبان خوب و صمیمانه بود

یه گزارش دیار میرزا محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با ویژه نامه روزنامه خراسان به تحلیل برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات و همچنین جزییات دیدار اصلاح طلبان با رهبر انقلاب پرداخت. در ادامه گزیده صحبت های عارف را می خوانید: – در دولت دوم آقای خاتمی […]

یه گزارش دیار میرزا محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با ویژه نامه روزنامه خراسان به تحلیل برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات و همچنین جزییات دیدار اصلاح طلبان با رهبر انقلاب پرداخت.

در ادامه گزیده صحبت های عارف را می خوانید:

– در دولت دوم آقای خاتمی به نتیجه رسیدیم که برای استفاده از تجارب مدیران ارشد گذشته شورای وزرای سابق را تشکیل دهیم. در سال ۸۳ آیین نامه مربوطه را در دولت تصویب و اولین جلسه با دعوت از همه وزرای بعد از انقلاب تشکیل شد. در این جلسه استقبال بسیار خوبی به عمل آمد. حتی وزرایی که به دولت خاتمی نقد داشتند در این جلسه از این اقدام تشکر کردند. پیشنهاد دادیم که رئیس جلسه را خودتان تعیین کنید که حاضران رئیس این تشکیلات را معاون اول وقت انتخاب کردند و بنده در آن زمان رئیس این تشکیلات شدم.قرار شد هم اندیشی صورت گیرد و جمع بندی نظرات به دولت ارائه شود.اقدام بسیار خوبی بود که متاسفانه متوقف شد.

– باید تعامل و مذاکره را توامان به صورت فعال پیش ببریم و اعتمادسازی کنیم. اگر نگاه سیاسی یا شیطنت رقبا و دشمنان باعث عدم اعتماد شده است، باید با تعامل و برخورد قوی و محکم اعتماد سازی کرد. فرض کنید مسئله هسته ای حل شود، آیا مسئله دیگری برای ما ایجاد نمی کنند؟ قطعا مسئله فناوری نانو و یا بایو (فناوری زیستی) و یا سایر فناوری ها را مطرح می کنند. پروژه هسته ای ایران را پروژه سیاسی می دانم و فکر می کنم که باید با تعامل و برخورد قوی و کارشناسی و در عین حال توجیه پذیر حرکت کرد. متاسفانه منافع برخی کشورها و دولتها در ماندگاری وضع موجود برای ایران است.کشورهای رقیب هم به اندازه قدرت های مسلط این سیاست را دنبال می کنند.

-باید به دنبال ارتباطات دوجانبه باشیم.با کشورهای منطقه، و همسایه باید به صورت شفاف تعامل کنیم و در گفتگوها ی مان به منافع دوطرف توجه داشته باشیم. ارتباط قوی و دوستانه و گفت وگوی مستمر و استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های خوب کشور می تواند روابط دوستانه را با کشورهای مختلف در زمینه های سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی نتیجه دهد و جایگاه کشور ما را در دنیا ارتقا دهد.

– من براساس یک ضرورت که بارها نیز مطرح کرده ام، وارد فرآیند انتخابات ریاست جمهوری شده ام ضرورتش هم روشن است. در سال ۸۴ با توجه به اینکه معاون اول رئیس جمهور بودم بطور طبیعی می توانستم کاندیدا شوم و سال ۸۸ هم که اقداماتی انجام شده بود برای کاندیداتوری، کنار کشیدم. چون آن زمان احساس ضرورت نکردم. اکنون احساس خطر می کنم و از وضعیت کشور نگرانم. نظام جمهوری اسلامی با پشتوانه عظیم مردمی نباید با مشکلات اولیه مانند معیشت، اشتغال، معضلات اجتماعی روبرو باشد. مردم ما شایستگی بیش از اینها را دارند. در این شرایط در جمع های کارشناسی در طول سال ۹۱، به این جمع بندی رسیدم که اعلام حضور کنم و به تدریج که پیش رفتم احساس نیاز بیشتری نسبت به حضور جدی در فرآیند انتخابات را درک کردم.
کار دولت را یک کار گروهی می دانم. برای اینکه یک دولت موفق شود باید به پشتوانه یک تیم قوی کارشناسی فعالیت کند. در کشور ما عملا دو جناح وجود دارد که هر دو هم در انقلاب سهیم بودند و هم اکنون نیز در عرصه سیاسی کشور نقش دارند. این دو جناح امروزه به دو اسم اصلاح طلب و اصولگرا شناخته می شوند. معتقدم که هیچ یک از این جناح ها نمی توانند به تنهایی کشور را اداره کنند.

– برای ورود به انتخابات اجماع اصلاح طلبان را مطرح کردم خودم را در اردوگاه اصلاح طلبان می دانم، معاون اول دولت اصلاحات بودم. به نظرم نیاز کشور در مقطع فعلی گفتمان اصلاح طلبی در منش و روش است. نمی توانیم ما شعار اصلاح طلبی بدهیم ولی دنبال هنجارشکنی باشیم. باید در چارچوب نظام و قانون اساسی اصلاحات صورت گیرد.
در حال حاضر هنوز اصلاح طلبان به اجماع نرسیده اند. بنده به هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا توصیه کرده‌ام تا کمک کنند تا اجماع نسبی حاصل شود و هر دو جناح با تعداد کمی کاندیدا در انتخابات حضور یابند تا مردم به راحتی بتوانند تصمیم گیری کنند. واضح است تعداد زیاد کاندیداها باعث می شود که رئیس جمهوری با پشتوانه رای ضعیف انتخاب شود.
امیدوارم اصلاح طلبان هرچه زودتر به اجماع برسند و تکلیف افرادی که خود را برای این صحنه مهم مطرح کرده اند تا حدودی روشن شود. طبیعتاً با تصمیم گیری اصلاح طلبان بهتر می توانم تکلیف خود را روشن کنم.

-(سوال)فکر می کنید که اجماع بر روی آقای خاتمی صورت نمی گیرد و یا ایشان قبول می کنند که بیایند؟

نمی دانم نظر قطعی شان چیست. با وجود اینکه ارتباطم به ایشان نزدیک است ولی نمی خواهم ایشان را نمایندگی کنم، از خودشان بپرسید.

-(سوال)پس دولت شما دولت اصلاح طلب نیست؟

دولت عقل گرای شایسته سالار است.

– بحث کلی که ما داریم محدود به انتخابات نیست، ما معتقدیم که هر مسئول نباید از اختیارات خود سوءاستفاده کند بلکه باید بر اساس قانون عمل کند. از برگزارکنندگان انتخابات نیز این انتظار می رود که به وظایف قانونی خود عمل کنند. من رای را امانت می دانم و مجری نباید خیانت در امانت کند. با نگاه مثبتی که به مسئولان داریم، امیدواریم همه پاسدار این امانت مردمی باشند. البته اینکه برخی رسانه ها از سخنان رهبری درباره انتخابات آزاد نیت خوانی کنند و برخی چهره های اصیل انقلاب را به واسطه این نیت خوانی مورد هجمه قرار دهند کار مذمومی می دانم.

– (سوال)یعنی معتقدید که انتخابات در کشور آزاد است؟

آزاد به چه مفهومی؟

– (سوال)اینکه همه سلیقه ها در انتخابات حضور دارند و نتایج مبتنی بر واقعیت است؟

فرضمان این است.

– ما در این سالها خطاهایی در انتخابات داشتیم ولی بالاخره در سال ۸۴ دولت اصلاحات انتخابات را برگزار کرد که دولت آقای احمدی نژاد از آن بیرون آمد. من هیچ وقت انتخابات را به چالش نمی کشم. خطاهایی می شود که با وجود نهادهای نظارتی می توان آنها را پیگیری کرد. به نظر من برگزاری انتخابات امانت است. انتخابات حساس و از حقوق ملت و افراد است. توصیه می کنم که همه مسئولان این موضوع را رعایت کنند. ولی نمی دانم سیاسی کردن این بحث در این مقطع زمانی چقدر به مصلحت است. ما باید به اینگونه مسائل نگاه کارشناسی داشته باشیم.

– در حال حاضر باید با نگاه به آینده حرکت کنیم و به مردم بگوییم که اگر فضای انتخابات ۸۸ شما را بی انگیزه کرده که کرده است در انتخابات آینده برای انتخاب رئیس جمهور اصلح با حضور پرشور حاضر شوند. به خاطر ندارم در آستانه هیچ انتخاباتی فضای دانشگاه ها تا این حد امنیتی و بی تفاوت بوده است.
امروز مسئله ما و شما رسانه ای ها این است که فضا را به سمت پرشور کردن انتخابات پیش بریم و با دادن امید به مردم و با نگاه به آینده زمینه انتخابات پرشور را فراهم کنیم.

– (سوال)دیدار تعدادی از اصلاح طلبان را با مقام معظم رهبری چگونه ارزیابی می کنید؟

دیدار بسیار خوبی بود البته این دیدار سیاسی نبود. درباره این جلسه مسائلی مطرح شد که درست نیست. این افراد گزارش های خوب و جامعی را به مقام معظم رهبری ارائه دادند و ایشان هم بسیار خوب و صمیمانه برخورد کردند البته همین انتظار نیز می رفت.

– (سوال)برنامه ای برای ادامه این دیدارها دارید؟

اصلا دیدارهای این چنینی برنامه نمی خواهد. ما در یک خانواده و نظام هستیم و آن را قبول داریم. ممکن است گاهی وقفه ای ایجاد شود ولی این ارتباط نزدیک یک ضرورت است و به نظرم وظیفه همه کارشناسان و دلسوزان این است که با همه ارکان نظام ارتباط نزدیک داشته باشند و دیدگاه هایشان را در یک فضای مناسب و صمیمی مطرح کنند. بنابراین باید قویتر از گذشته این دیدارها دنبال شود.

– (سوال)برخی اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات شروطی را مطرح می کنند، آیا شما هم شرطی برای ورود به انتخابات دارید؟

کدام اصلاح طلب شرطی را تعیین کرده است؟ اصلاح طلبان یک سری دغدغه هایی را مطرح می کنند که برخی از این دغدغه ها باید مورد توجه قرار بگیرد. البته این نکته را باید متذکر شوم که ماهیت انقلاب و ارزشها و شرایط کشورمان هیچ گاه شرطی را نمی پذیرد.

Share