ساختمان چوبی گمرک آستارا در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود ا

به گزارش دیار میرزا به نقل از شبستان دکتر جهانگیر بخشی، مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان، گفت: ساختمان چوبی گمرک زمینی آستارا دارای قدمتی بیش از ۱۳۰ سال است که پس از ثبت در فهرست آثار ملی به موزه گمرک کشور تبدیل می‌شود. وی قدمت بنا و پیروی از معماری اصیل […]

به گزارش دیار میرزا به نقل از شبستان دکتر جهانگیر بخشی، مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان، گفت: ساختمان چوبی گمرک زمینی آستارا دارای قدمتی بیش از ۱۳۰ سال است که پس از ثبت در فهرست آثار ملی به موزه گمرک کشور تبدیل می‌شود.


وی قدمت بنا و پیروی از معماری اصیل و قدیمی منطقه را از مهمترین ویژگی‌های ساختمان چوبی گمرک زمینی آستارا بر شمرد و افزود: مساحت این ساختمان ۴۰۰ متر مربع است که در دو طبقه به ارتفاع ۷ متر احداث شده و در کل استان گیلان بی‌نظیر است.
بخشی ادامه داد: استفاده از چوب نراد روسی در کل دیواره‌ها، کف بنا و سقف سفالین بومی منطقه آستارا از ویژگی‌های دیگر این ساختمان است که جلوه خاصی به این اثر تاریخی بخشیده است.

 

وی با ابراز تاسف از به تاخیر انداختن در ثبت ملی این اثر، بیان کرد: پس از ثبت ملی این اثر، کار مرمت، بازسازی و ایجاد موزه گمرک در برنامه‌ها گنجانده می‌شود.
مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا هدف از ایجاد موزه گمرک در بندر آستارا را آشنایی هموطنان با سابقه فعالیتی این مرکز مهم اقتصادی در غربی‌ترین بندر مرزی گیلان دانست و گفت: در محوطه اداره کل گمرک آستارا علاوه بر این ساختمان که به عنوان مهمانسرا استفاده می‌شد، ساختمان قدیمی دیگری است که پس از مرمت، به عنوان ساختمان آموزش مورد استفاده قرار گرفته است.

Share