حسن کربلایی: من هیچ فهرستی برای انتخابات شورای شهر رشت ندارم

به گزارش دیار میرزا  به نقل از گیلان آنلاین در ماه جاری، شاهد تلاش اصولگرایان گیلان برای تدوین فهرستی واحد برای حضور در انتخابات شورای شهر رشت بودیم. شورای شهر رشت که در ماه های اخیر آبستن حوادث تاسف باری بوده است، مدت هاست که در دایره توجه فعالان سیاسی و اجتماعی قرار دارد. در […]

به گزارش دیار میرزا  به نقل از گیلان آنلاین در ماه جاری، شاهد تلاش اصولگرایان گیلان برای تدوین فهرستی واحد برای حضور در انتخابات شورای شهر رشت بودیم. شورای شهر رشت که در ماه های اخیر آبستن حوادث تاسف باری بوده است، مدت هاست که در دایره توجه فعالان سیاسی و اجتماعی قرار دارد.

در هفته گذشته یک لیست اولیه از جمع لیست ۴۵ نفره اصولگرایان برای حضور در انتخابات شورای شهر توسط گیلان آنلاین منتشر شد. در گفتگویی با حسن کربلایی، از اعضای شورای داوران اصولگرایان رشت برای تدوین لیست انتخاباتی، روند تدوین و انتخاب این لیست و ساز و کارهای اجرایی آن را به بحث نشسته ایم.
تاکنون جهت ارائه لیست واحد اصولگرایان در انتخابات شورای شهر رشت، چه گام هایی برداشته شده است؟
خوشبختانه جریانات و گروه ها اعم از فرهنگی و سیاسی، احساس تکلیف کردند تا فعالانه در موضوع شورای شهر رشت حضور یابند. از حدود ۴ ماه پیش، حدود ۲۰ نفر از اساتید دانشگاه های استان در قالب یک کارگروه تصمیم گرفتند در زمینه انتخابات شورای شهر، کاری علمی انجام دهند و موضوع انتخابات شورای شهر را از مقوله ای پوپولیستی بیرون آورده و به سمت انتخاب صالحین ارتقاء دهند. تلاش های آنان به ثمر نشست و توانستند با استفاده از آیات و روایات و نهج البلاغه و سخنان و تاکیدات امام (ره) و مقام معظم رهبری، ۷۵ ویژگی و مولفه را شناسایی کرده و اعلام کردند که اعضای شورای شهر، حداقل باید دارای این ویژگی ها باشند، ضمن اینکه باید دارای تخصصها و مدارک علمی و تجارب کاری در زمینه های ساختمان، شهرسازی، معماری، حمل و نقل، زیباسازی، حقوق، فرهنگی و اداری و … باشند.t3_887471t3_989092100

این طرح، پس از آماده شدن، با ساز و کاری در اختیار بسیاری از علاقمندان به این تفکر گذاشته شد و طی جلساتی در طی ماه های بهمن و اسفند ۹۱، اطلاع رسانی شد و به گروه ها، احزاب، کانون های فرهنگی و تشکل های مردم نهاد پیشنهاد شد از این ساز و کار بهره گیری کرده و بر این اساس به دنبال اشخاص صالح بگردند. بحمدالله استقبال بالا بود و با عنایت به مشکلات اخیر شورای شهر، آمادگی خود را برای این نوع انتخاب اعلام کردند.

آیا همه سلایق اصولگرایی در تدوین این لیست حضور دارند؟
تقریبا تلاش کردیم با عنایت به اشرافی که روی جریانات، گروه ها و مجموعه های فرهنگی و قرآنی و اصناف داریم، شخصی و جریانی از قلم نیفتد و طی ۴ جلسه در اسفند سال ۹۱ از آنان دعوت شد که بسیاری نیز حضور یافتند. و البته بعضا احتیاطا پاسخ مثبت ندادند و تمامی حضّار طی انتخاباتی مقرّر داشتند، جمعی ۲۵ نفره مسئولیت تطبیق ویژگی ها با کاندیداها را عهده دار شوند که این جمع، موسوم به داوران شدند. و ان شاء الله پس از انجام تطبیق، در نهایت فهرستی به مردم شهر رشت پیشنهاد خواهند کرد.

لیست نهایی چه زمانی اعلام خواهد شد؟
فکر می کنم با توجه به بررسی های انجام شده، قبل از پایان ثبت نام لیست نهایی مشخص شود.

آیا لیست به شکل کامل ۱۵ نفره اعلام خواهد شد و یا برای آنکه گروه های دیگر هم بتوانند افراد مدنظر خود را در لیست قرار دهند، تعداد اعلامی کمتر از ۱۵ نفر خواهند بود؟
تلاش گروه یا کارگروه داوران این است که حین ثبت نام کاندیداها و یا قبل از آن فهرستی ۲۵ نفره در اختیار مشتاقان و علاقمندان قرار دهند و البته پس از اعلان نظر هیئت های نظارت، فعالیت های تبلیغاتی نیز آغاز خواهد شد. البته ممکن است هنگام ثبت نام یعنی از ۲۶ فروردین تا اول اردیبهشت به فهرستی ۲۰ نفره دست یابیم . برخی از اعضای هیئت داوری معتقدند بین ۱۰ تا ۱۲ نفر را قطعی کنیم تا دیگر دوستان و جریانات و تشکلها که مایلند از کاندیداهای مورد نظرشان حمایت کنند، لیست را کامل کرده و بدین شکل مانع حمایت از افراد خاصی نشویم.

نقش شورای راهبردی حزبب الله در تدوین این لیست به چه شکلی است؟
تقریبا اکثریتی قابل توجه از دوستان و اعضای شورای موسوم به راهبردی حزب الله در این کارگروه ۲۵ نفره داوران حضور دارند که خوشبختانه به استثناء دو یا سه نفر، مابقی در جلسات حضور می یابند و موضوع را با کمک هم دنبال می کنیم. اعلام هم کرده ایم که آمادگی داریم با کمک شورای راهبردی حزب الله همه گروه های ارزشی با هم هماهنگ شده تا با این نزدیکی و اتحاد جلوی هرگونه تفرقه ای بین نیروهای ارزشی گرفته شود.

به نظر می رسد، یکی از نقاط ضعف این لیست عدم حضور جوانان فعال سیاسی ـ مذهبی در جمع شورای ۲۵ نفره داوران است. نظر شما در این زمینه چیست؟
ما هنوز فهرستی نهایی در اختیار رسانه ها قرار نداده ایم و احتمالا شما نیز از آن اسامی بی اطلاع هستید. برداشت شما این است که جوانان حضور ندارند، ولی چنین نیست و نگاه ویژه ای به جوانان شده و می شود. ضمن اینکه یادمان باشد که شورای شهر نیازمند دانشمندان و مدیران مجرب و کارکشته و آزمایش پس داده است و جوانان هم باید در کنار آنان کسب تجربه کنند. اسامی ای که شما در سایت تان منتشر کردید، حتمی و قطعی نیست و از منبع رسمی اعلام نشده است.

وزن تخصص افراد در تدوین لیست به چه میزانی است؟
درست است که قانون انتخابات حداقل مدرک رسمی را لیسانس اعلام کرده ولی ما به این مقدار قانع نیستیم و اغلب افراد مورد نظر ما یا فوق لیسانس و بعضا دکتری بوده و بیشتر آنان دارای تخصص های مورد نیاز شورا به همراه تجربه کاری بالا هستند. ضمن اینکه بعضی از این افراد به دلیل توانایی هایی که دارند می توانند در چند کمیسیون صاحب نظر باشند.

برای ایجاد اجماع در بین بدنه ی اصولگرایی برای حمایت از یک لیست واحد چه اقداماتی باید صورت گیرد و تاکنونن چه کارهایی انجام شده است؟
چون از ابتدا تلاش کردیم از اعضای شورای راهبردی حزب الله و تشکل های موسوم به جبهه پیروان و حتی تشکل های مستقل از این دو گروه و همچنین دوستانی از مجموعه های صنفی مثل سازمان های نظام مهندسی ساختمان و کشاورزی و بسیج اساتید و دانشجویان و هیئت های مذهبی، کانون های مساجد و حتی شخصیت های مشهور و صاحب نام در عرصه فرهنگ و سیاست دعوت کرده و آنان نیز حضور فعالی داشتند، جمع ۲۵ نفره، برآمده از این تشکلها و اصناف است که مورد اعتماد هستند که قطعا حرفشان فصل الخطاب خواهد بود. ضمن اینکه با رصدهای صورت گرفته به نظر می رسد که بسیاری از تشکلها بر سر افراد صاحب نظر و معروف و اصطلاحا سر لیست های خودشان دچار مشکل هستند و بایستی به اتفاق هم مشکل را حل کنیم. البته شورای داوران از میان خود ۳ نفر را برگزیدند که قرار شده این ۳ نفر با سایر جریانات نیز مذاکراتی داشته باشند

امیدواریم که اکثریت این لیست به شورای شهر راه یابند، اما برای نظارت بر عملکرد این افراد، چه راهکارهایی اندیشیده شده که دوباره شاهد اتفاقات این سالها نباشیم؟
ما بر اساس مولفه های ارزشی افراد را انتخاب می کنیم و یا به آنها پیشنهاد کاندیداتوری می دهیم. پس از قطعی شدن این فهرست، میثاق نامه ای را به امضای آنان خواهیم رساند تا این افراد بتوانند از ابتدا بنای صرفه جویی را بگذارند. صرف هزینه های سنگین برای انتخابات را قبول نداریم. ستادها باید به یک پانزدهم کاهش یابد. پوسترها باید کاهش یابد و به شکل مشترک منتشر شوند. همه ۱۵ نفر باید یکدیگر را یاری کنند و ان شاء الله پس از انتخاب از سوی مردم در طول ۴ سال حضور در شورا باید همراه و همگام هم باشند. ما از این افراد هیچ درخواست شخصی یا گروهی نداریم. انتظار ما این است که آبروی رفته را برگردانند و عقب افتادگی ها را جبران کنند. مشکلات را مرتفع سازند و اقدامات شایسته ای را شروع کنند و با پاک دستی و صداقت به شکل واقعی در خدمت مردم باشند.

نظر شما در باره اتفاقات تاسف بار این روزهای شورای شهر رشت چیست؟
متاسفانه اتفاقاتی در رشت افتاد که زیبنده نبود. افرادی که از اعضای شورا دستگیر شدند، نتوانستند پاسخ خوبی به اعتماد مردم دهند. اتفاقا زحمات ۴ ماهه دوستان ما هم به خاطر این است که کاری کنیم تا بساط خرید رای، وعده و وعیدها، تبلیغات سرسام آور و هزینه های بدون منطق و ستادها و پوسترهای فراوان جمع شود و به جای آن، شورای صالحین با کمک دوستان انتخاب شود.

وقتی کاندیداها هزینه های بالایی کردند، یا قبلا دزدی کرده بودند و یا بعدا دزدی خواهند کرد. وقتی وعده های پوچ دادند و برای رای آوردن خود را ذلیل کردند و یا به مردم اهانت کردند و یا با مبلغی اندک اقدام به خرید رای کردند، حتما نمی توانند نماینده واقعی مردم باشند. اولین درس از وضعیت شورای فعلی شهر رشت این است که هرکس بیشتر هزینه کرد باید رای کمتری بیاورد و هرکس رای خرید، یعنی مردم را خواهد فروخت.

هرکس ذلیل شد، مردم را هم ذلیل خواهد کرد. هرکس تشنه قدرت است و هنگام انتخابات از ملاکها و ارزش ها و ادب و احترام قدم را بیرون گذاشت، مطمئنا در طول ۴ سال همه حریم ها را خواهد شکست و متاسفانه آبروی مردم شهرش را خواهد برد.

ما معتقدیم، هر جریان و گروهی که افراد گرفتار شده در شورا را حمایت کرد، باید امروز پاسخگو باشد. و هرکس نادانسته و دانسته و یا بدون تحقیق به افرادی رای داده باشد، مسئول است و هرکس صرفا به دلیل هم ولایتی بودن، هم زبان بودن، فامیل بودن و … به کسی رای داد، مقصر است و این گونه رفتارها موجب می شود افراد صالح و سالم به شورای شهر راه پیدا نکنند. ما باید کارهای مهم را به دست انسانهای عاقل و بالغ و مجرب و خانواده های پاک بسپاریم.

ما اگر بر اساس ملاکها افراد را انتخاب کنیم،، در آینده هم می توانیم از آنان سوال کنیم و یا مطالباتی داشته باشیم و فضایی برای پیشنهاد سازنده را فراهم کرده باشیم.
در پایان اگر موضوع خاصی مانده که مطرح کنید، در خدمتیم؟
باید توجه داشته باشیم که اگر افرادی شایسته و دین مدار، متعهد و متخصص وارد شورای شهر رشت شوند، به نفع همه مردم است.
به بعضی جوانان و یا کسانی که به هر دلیل احساس تکلیف کردند، توصیه می کنیم که اگر دیدند لیست اصولگرایان و شورای صالحان خوب است، به نفع آنان وارد میدان شده و از آن حمایت کنند.

به گروه ها و جریان های سیاسی توصیه می کنم به دنبال سهم خواهی نباشند. باید همه با هم از ۱۵ فرد صالح و توانمند حمایت کنیم ولو اینکه از نیروهای تشکیلات ما نباشند.

به کاندیداها توصیه می کنم به مسئولیت ها و پست ها به عنوان لقمه ای چرب نگاه نکنند. مسئولیت یک امانت است که باید آن را حفظ کرده و از این طریق، خادم مردم شد.

از رسانه های غیر دولتی، سایتها، وبلاگها و صاحبان آنها، نشریات محلی و شخصیت های فرهنگی و سیاسی و عالمان این شهر می خواهم اگر احساس کردند لیست نهایی حامیان ولایت دارای افرادی شاخص، خدمت گزار و دلسوز است، حمایت کنند و اجازه ندهند افرادی حرفه ای و غیر معتقد به مبانی اسلامی، پیروز میدان شوند.

دوستان دیگر شهرستانها هم می توانند از این ساز و کار بهره گیرند که این نوع نگاه به انتخابات شورای شهر قطعا به نفع مردم و شهر است.
این نکته را هم تاکید کنم که بعضی از افراد مغرضی که مایل نیستند آراء جریان اصولگرا در کنار هم قرار گیرد، شایعه کردند که کربلایی لیست را بسته است. من هیچ فهرستی ندارم. من هم یکی از ۲۵ نفر داوران هستم. بنده حتی برای رفع شائبه، خودم هم کاندیدا نمی شوم. اینجانب حاضرم تمام آبرو و اعتبار خود را صرف کسانی کنم که به این نظام و ارزشها اعتقاد دارند و به عنوان دبیر موتلفه اسلامی هم هیچ سهمیه ای مطالبه نخواهم کرد و اگر هیچ کدام از افراد فهرست نهایی، موتلفه ای هم نباشند، در خدمت آنان خواهم بود.

Share