حزب الله چگونه ترور اسطوره خود را تلافی می‌کند؟

به گزارش دیار میرزا به نقل از مشرق– “گرگ بی‌همتا” لقبی است که دفاتر امنیتی صهیونیستی و آمریکایی به عماد مغنیه داده بودند. علت این نام گذاری توسط کارشناسان مبارزه با تروریسم برای عماد مغنیه این بود که شخصیتی با اهمیت او مجبور بود که به تنهایی کار کند و همچنین به تنهایی از جایی […]

به گزارش دیار میرزا به نقل از مشرق– “گرگ بی‌همتا” لقبی است که دفاتر امنیتی صهیونیستی و آمریکایی به عماد مغنیه داده بودند. علت این نام گذاری توسط کارشناسان مبارزه با تروریسم برای عماد مغنیه این بود که شخصیتی با اهمیت او مجبور بود که به تنهایی کار کند و همچنین به تنهایی از جایی به جای دیگر منتقل شود و همراهانی در کنار خود نداشته باشد و به همین دلیل تدابیر امنیتی سطح بالایی برای کارهایش در نظر گرفته نشود، دقیقا همچون گرگ ها که در قالب گروه زندگی نمی کنند.

برنامه ریزی برای عملیات ترور مغنیه از این فرضیه و فرضیه های دیگر شروع شد تا این که پس از ۲۵ سال تعقیب او را به گرگ تشبیه کنند. اما آن چه که تاکنون با دقت مد نظر قرار نگرفته، مرحله ما بعد از ترور عماد مغنیه است. اگرچه باب تحلیل امنیتی در رژیم صهیونیستی و جای جای جهان درباره ماهیت، زمان و مکان پاسخگویی فرضی توسط حزب الله گشوده شده است و سید حسن نصرالله واکنش مورد نظر را خارج از چارچوب مرزهای طبیعی معرکه دانسته است.

دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به کمک آژانس های اطلاعاتی بین المللی و منطقه ای هم پیمان بر این باورند که حزب الله در جستجوی واکنش مناسب در قبال ترور مغنیه در کشوری است «که دستگاه های امنیتی‌اش ضعیف باشد و به راحتی بتوان به آن کشور وارد شد و پس از اجرای عملیات از آن فرار کرد». اما پاسخ واقعی تمامی این سوال ها در نزد رهبران حزب الله است.

در این میان سخنان سید حسن نصرالله مبنی بر این که «آنها را نگران باقی بگذارید» نشانه هایی از فضای قبل از انجام واکنش است که این اقدام در جنگ روانی بخشی از واکنش قلمداد می شود و این سوالات را مطرح می کند که آیا حزب الله عملاً در اندیشه واکنش است؟ آیا می تواند واکنشی نشان ندهد؟ آیا حزب الله قادر به نشان دادن واکنش است؟ کجا، چگونه و چه زمانی واکنش نشان خواهد داد؟

اهداف ترور و تصمیم حزب الله

ترور عماد مغنیه طی روند «جنگ آشکاری» صورت گرفت که از ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز شده بود. اما می توان گفت این جنگ بسیار قبل تر از آن تاریخ در تمامی زمینه ها به خصوص در عرصه امنیتی آغاز شده بود.

اما نکته قابل توجه این که چند هفته قبل از ترور عماد مغنیه نشانه های متعددی ملاحظه شد که حاکی از بسیج غرب در خصوص وقوع حادثه ای در منطقه بود. در عین حال تحلیل گران و اصحاب رسانه در رژیم صهیونیستی درباره مسأله انتقام گیری توسط حزب الله هشدار می دادند، حتی قبل از آن که سید حسن نصرالله سخنان اولیه اش را بیان کند. اما برای شناخت نهایی چالش مربوط به این سوال که «آیا حزب الله خواهان واکنش است؟» با صرف نظر از قسم نصرالله در خصوص متعهد بودن به واکنش ضروری است، اهداف احتمالی از عملیات ترور این گونه مشخص می شود:

۱-    وارد آوردن ضربه سنگین به حزب الله که با واکنش شدید حزب الله همراه خواهد شد، امری که باعث آغاز رویارویی نظامی خواهد شد. اما برآوردهای میدانی موجود نزد رژیم صهیونیستی اندکی قبل از ترور مغنیه حاکی از وجود آمادگی هایی برای رویارویی نظامی نبود، همان طوری که رهبران حرب الله توانستند صدمات ناشی از این اتفاق را با عدم وارد شدن به واکنش های انفعالی کاهش دهند.

۲-    هدف قرار دادن یکی از بارزترین چهره های ارتباط عملیاتی بین محور تهران، دمشق و لبنان در چارچوب طرح «قطع سرها و دست‌ ها» که مقدمه ای برای وارد آوردن ضربه نظامی به ایران شمرده می شد. با توجه به این که یکی از مهمترین برگ برنده هایی که کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی هنگام سخن گفتن از واکنش تهران در خصوص وارد شدن هرگونه به تهران استفاده از «گروه های خفته» در خارج بود که عماد مغنیه یکی از آنها بود.

۳-    ترور عماد مغنیه خارج از زمان بندی های انجام گرفته صورت گرفت، به یعنی این که اگرچه تصمیمی درباره از پیش رو برداشتن چنین شخصی اتخاذ شده بود، اما در خصوص زمان اجرای این تصمیم و مکان و شرایط محیطی آن توافق نظر حاصل نشده بود. در این جا ضروری است، به این نکته اشاره کنیم، اگرچه کسی که عملیات را اجرا کرد، مکان و شیوه اجرای عملیات را به خوبی ارزیابی کرده بود، اما در خصوص اجرای عملیات در زمان مناسب ناکام عمل کرد و همین موجب شد، نتواند اهداف استراتژیک مورد نظر در زمینه رویارویی با حزب الله را محقق کند.

بنابراین می توان گفت ترور مغنیه یک هدف استراتژیک بود، اما در مقیاس برآوردهای منافع برای رژیم صهیونیستی یک هدف استراتژیک نبود و علت آن بازگرداندن مقاومت به عملیات بود. اگرچه ابعاد این شهادت از منظر سید حسن نصرالله استراتژیک بود و او اعلام کرد: «خون عماد مغنیه رژیم صهیونیستی را از هستی ساقط خواهد کرد». این مسأْله ای است که آن را در زمان سخن گفتن درباره واکنش و هدف اصلی اش بررسی خواهیم کرد.

واکنش در قبال اهدافی که رژیم صهیونیستی از طریق ترور عماد مغنیه برای تحقق آنها تلاش می کند، مستلزم جواب عملی از سوی مقاومت است. با علم به این که فرضیه عدم واکنش حزب الله به این ترور به این معنی خواهد بود:

–    نشان دادن چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای ترور رهبران دیگر
–    شکستن توازن بازدارندگی از طریق هدف قرار دادن شکوه و قدرت حزب الله

بر اساس برآوردهای مطرح شده در فوق و دلایل دیگری که رژیم صهیونیستی به خوبی از آنها آگاه است، مقاومت خود را ملزم به واکنش در برابر این عملیات می داند.

توانمندترین سازمان در جهان

خود صهیونیست ها معتقدند که حزب الله دارای امتدادی جهانی است که با منافع اش در خارج همراهی می کند.

برحسب ادعای رژیم صهیونیستی حزب الله مسئول اقدامات زیر است:

–    انفجار سفارت رژیم صهیونیستی در بوینس آیرس در سال ۱۹۹۳ و دو سال پس از آن انفجار مرکز یهودی آمیا در همان شهر در واکنش به ترور سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله.
–    ساقط کردن هواپیمای حامل اسرائیلی ها در پاناما در سال ۱۹۹۴
–    تلاش برای منفجر کردن سفارت اسرائیل در بانکوک توسط یک خودروی بمب گذاری شده در سال ۱۹۹۴، که این عملیات در آخرین لحظات که خودرو برای اجرا آماده می شد، در اثر تصادف خودرو ناکام ماند و راننده اش توانست از صحنه فرار کند. تا این که پلیس تایلند به طور اتفاقی توانست پس از گذشت چند روز از انتقال خودرو به پارکینگ مواد منفجره را درونش کشف کند. تایلند یک فضای محوری در اتهامات اسرائیل علیه حزب الله مبنی بر هدف قرار دادن منافع این رژیم است. برحسب گزارش های صهیونیستی عملیات حزب الله در تایلند علیه این رژیم بیشتر دفاتر شرکت هواپیمایی «العال» در بانکوک و فرودگاه «دون موانگ» را هدف می گرفت که تنها فرودگاه جنوب آسیا به شمار می آید که از طریق آن پروازهایی به سرزمین های اشغالی [اسرائیل] صورت می گیرد.
–    برنامه ریزی برای حملاتی علیه اهداف رژیم صهیونیستی در سنگاپور به طوری که عناصری از حزب الله اقدام به عملیات اطلاعاتی در سواحل این کشور کردند که این اقدام مقدمه ای برای هدف قرار دادن کشتی های اسرائیلی عبور کننده از تنگه «مالاگا» در سال ۱۹۹۵ بود. همچنین برحسب ادعاهای رژیم صهیونیستی فعالیت های حزب الله در این کشور شامل رصد و کنترل سفارت اسرائیل و  معابد یهودی در این کشور بوده است.

همچنین گزارش های صهیونیستی ادعا می کنند که حزب الله اطلاعاتی درباره کلیسایی یهودی در مانیل، پایتخت فیلپین جمع آوری کرده است و «گروه های جنوب آسیا را برای بسیج نیروها به کار گرفته است» نیروهایی که در دهه نود قرن بیست وارد سرزمین های اشغالی شدند. فعالیت حزب الله با تکیه بر حدود ۱۵ هزار نیرو انجام می شود که گروه های حاضر در خارج را تشکیل می دهند. گروه هایی که از مالزی و اندونزی گرفته تا تایوان، کره، آمریکا، کانادا، پاراگوئه، برزیل، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، آفریقا و حتی تا استرالیا امتداد دارند. برحسب اعلام کارشناسان سازمان جاسوسی سیا در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۰۷ تمامی این اتهامات صرف نظر از دقیق بودن شان حاکی از این بود که حزب الله « به توانمندترین سازمان تروریستی در جهان مبدل شده است».

سازمان سیا در دایره مبارزه با تروریسم با دقت بسیار عملکرد حزب الله را زیر نظر قرار داده است. برحسب نوشته کتاب «تروریست های حزب الله در خاک آمریکا» به قلم «تام دیاز»، «انفجارهای آرژانتین ثابت کرد که حزب الله امتداد و گستره جهانی دارد و قادر به فعال سازی گروه‌ های خفته خویش برای اجرای حملات بزرگ در هر زمان و مکانی است». همچنین گزارش های غربی حاکی از توانایی حزب الله برای جمع آوری اطلاعات و رصد آسان اهداف صهیونیستی در غرب است با اشاره به این نکته که اتحادیه اروپا تا این لحظه از قرار دادن حزب الله در لیست سازمان های تروریستی علی رغم فشارهای رژیم صهیونیستی و آمریکا امتناع کرده است.

گزینه ها و سناریوهای واکنش

به طور تاریخی روش حزب الله در واکنش به هدف قرار گرفتن رهبرانش و یا تجاوز به جنوب لبنان شکل و شمایل طنز گونه به خود می گیرد، از جمله این واکنش ها عبارتست از: رژیم صهیونیستی را با سیلی مقاومت روبه رو خواهیم کرد و آنها باید منتظر واکنش مستقیم ما باشند، آنها از توانایی حزب الله و ضربات آن غافلگیر خواهند شد، و از سمتی با مشت مقاومت مواجه خواهند شد که انتظارش را اصلا نمی کشند.

این شیوه یکی از نتایج فعالیت مغنیه است که صهیونیست ها بارها درباره اش خبر و هشدار داده اند. سید حسن نصرالله نیز به رژیم صهیونیستی در خصوص اقدامات «پیروان و دانش آموختگان» عماد مغنیه وعده داده است که هدف او از این سخن آن بود که مغنیه برای نسل های بعد از خودش مدرسه ای را درباره فعالیت های مقاومت تأسیس کرده است.

چند ساعت پس از ترور عماد مغنیه دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا اقدام به اعلام اسامی کاندیداهای احتمالی برای جانشینی عماد مغنیه پرداختند، و اسامی گروهی از رهبران حزب الله در این خصوص مطرح شد. بدون آن که گزارش های مطبوعاتی و امنیتی به این نکته مهم در خصوص شناسایی جانشین مغنیه توجه داشته باشند که رژیم صهیونیستی در خصوص ترور سایر رهبران اصلی مقاومت کوتاهی نخواهد کرد.

بدین ترتیب رژیم صهیونیستی به واقعیت هایی اهتمام نمی ورزید که چشم پوشی از آنها امکان پذیر نیست. به طوری که حزب الله براساس یک گزارش انگلیسی – صهیونیستی یک «سازمان انعطاف پذیر» است که توانایی سازگاری با شرایط مختلف را دارد و «واکنش آن بیش از سلسله ای از عملیات های ترور مسئولان رژیم صهیونیستی خواهد بود.»

در عین حال دستگاه های امنیتی و نظامی آمریکا با احتیاط بیشتری با تهدیدات حزب الله در قبال رژیم صهیونیستی تعامل می کنند. واشنگتن به طور رسمی از تل آویو درخواست کرد که وارد جنگی نشود که حزب الله درباره انجام آن در راستای انتقام از ترور فرمانده نظامی اش وعده داده است. به این مسأله در یادداشتی رسمی در مرکز پژوهش ها و توسعه وزارت دفاع آمریکا اشاره شده است.

در همین اثنا گزارش های صهیونیستی تاکید می کنند که حزب الله بیش از آن که به ربودن صهیونیست ها در خارج مبادرت ورزد به اهداف رژیم صهیونیستی حمله می کند، زیرا در میان عملیات های امنیتی عملیات ربودن پیچیده تر از بقیه است. با این وجود رسانه های صهیونیستی طی ۱۵ روز در چهارمین سالگرد ترور از ۵ تلاش صورت گرفته برای ربودن تاجران و و بازرگانان و شخصیت های عالی رتبه صهیونیستی در غرب آفریقا و سایر مناطق جهان سخن گفتند.

با تمامی این شرایط مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی سناریوهای زیر را به عنوان واکنش احتمالی حزب الله بر شمرده اند:

–    ربودن شخصیت های صهیونیستی: این گزینه ای است که گزارش های رژیم صهیونیستی به دلیل دشواری های لجستیکی (اجرا، جابه جایی فرد ربوده شد و عقب نشینی) انجام آن توسط حزب را بعید می دانند. به همین سبب طی مدت اخیر هشدارهای رژیم صهیونیستی به منطقه سینا محدود شده است و این اعتقاد وجود دارد که در آنجا این امکان برای حزب الله وجود دارد که فرد ربوده شده را از طریق تونل های موجود در رفح به نوار غزه منتقل کند. اگرچه در رسانه های صهیونیستی درباره این موضوع همچنان با شک و تردید سخن گفته می شود به خصوص در حالی که برخی از افسران عالی رتبه دارای روابط تجاری با کشورهایی هستند که میان آنها و رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک علنی وجود ندارد.
–    ترور شخصیت های صهیونیستی: زیرا براساس برآوردهای رژیم صهیونیستی از نظر حزب الله هیچ شخصیت صهیونیستی نمی تواند با عماد مغنیه برابری کند.
–    منفجر ساختن یک هدف مهم: اقدامی که مشابه انفجار بوینس آیرس خواهد بود. در همین راستا تلاش های امنیتی رژیم صهیونیستی برای محافظت از سفارتخانه ها، کنسولگری ها و مراکز مربوط به سازمان های این رژیم در تمامی نقاط جهان بیشتر شده است. با اشاره به این امر که نمایندگی های رژیم صهیونیستی در خارج از شکاف های امنیتی مهمی رنج می برند و آنها از نظر تاسیسات و ساختمان ها مستقل نیستند. برحسب یک گزارش آمریکایی وضعیت سفارتخانه های آمریکا در خارج نیز به همین ترتیب است.
–    ربودن هواپیماهای رژیم صهیونیستی: پس از گذشت چند روز از ترور عماد مغنیه این تهدید به سطح بالایی رسید و در پی آن مقامات رژیم صهیونیستی مجموعه ای از تدابیر امنیتی را اتخاذ کردند تا حدی که آنها ۳۰ دقیقه قبل از فرود آمدن هواپیما به مسافران اجازه ترک صندلی هایشان را نمی دادند.
–    حمله داخل سرزمین های اشغالی: این یک فرضیه منطقی است که سهم این بخش در پی عملیات هایی که گردان های «احرار الجلیل – گروه شهید عماد مغنیه» در مدرسه دینی واقع در قدس غربی در ماه مارس سال ۲۰۰۸ برعهده گرفتند، بیشتر شد.
–    اجرای سلسله حملات چند مرحله ای: برحسب اعلام موسسه استراتفور آمریکا خشم حزب الله به دلیل ترور فرمانده نظامی اش خشمی عمیق است و آنها به اجرای یک عملیات انتقامی بسنده نخواهند کرد.

شبح، رژیم صهیونیستی را در خارج مورد تعقیب قرار می دهد

بیانیه های منتشر شده توسط دفتر مبارزه با تروریسم رژیم صهیونیستی ده ها کشور را در لیست اماکنی قرار می دهد که دستگاه های امنیتی احتمال می دهند، حزب الله در آنها فعالیت داشته باشد. اکثر این اماکن شامل کشورهای اسلامی و آفریقایی (به خصوص غرب آفریقا) و آمریکای جنوبی هستند، به این دلیل که کشورهای فوق فضای فعالیتیآسانی را برای حزب الله فراهم می کنند.

برحسب یک گزارش آمریکایی دولت هایی که به رژیم صهیونیستی تسهیلات اطلاعاتی ارائه می کنند، دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی را به طور مستقیم به آن دولت ها درباره وجود تهدید هشدار می دهند، سپس مکان مشکوک تحت نظارت سمعی و بصری قرار می گیرد و افرادی از موساد عملیات شنود و تصویربرداری را مستقیما انجام می دهند.

این گزارش آمریکایی در ادامه اظهار می کند که اگر ادله های موجود کافی باشد، فرد مظنون مستقیما دستگیر می شود. در برخی از حالات موساد طوری وانمود می کنند که گروهی خاص کشف شده است، بدون آن که اقدامی علیه آن انجام دهد.

آخرین حوادث مرتبط با این سناریو مسأله تحت نظر گرفته شدن کادر پروازی خطوط « العال» توسط حزب الله بود که در هتل شیرایتون در تورنتوی کانادا ساکن بودند که مقامات رژیم صهیونیستی ترجیح دادند، به جزئیات این اتفاق و میزان صحت آن نپردازند.

هشدارهای امنیتی مطرح شده توسط توسط هیات مبارزه با تروریسم باعث افزایش نگرانی رژیم صهیونیستی می شود، از جمله این هشدارها:

–    خودداری از سفر به کشورهای عربی و اسلامی که درباره وجود خطر در آنها هشدار داده شده است.
–    رد هرگونه پیشنهاد فریبکارانه و غیر قابل انتظار و عدم قبول هدایای غیر منتظره توسط افراد ناشناس.
–    عدم پذیرش دعوت برای حضور در نشست های غیر قابل انتظار به خصوص در مناطق دور افتاده و تاکید بر حضور در نشست ها و به همراه افراد مورد اعتماد.
–    عدم دادن اجازه به سفرهای غیر قابل انتظار در ساعت های غیر قابل انتظار به اشخاص ناشناس.
–    پیشگیری از فعالیت های روتین و معمول شخصیت ها در عرصه جابه جایی از مکانی به مکان دیگر (راه ها، خودروها و…) و ضرورت تعویض هتل ها، رستوران ها و مکان های دیگری که به آن رفت و آمد می کنند.

اما هشدارهای رژیم صهیونیستی در خصوص مشکلات مربوط به این رژیم مسأله چارچوب زمانی را مد نظر قرار نمی دهد و همان طور که روشن است ماهیت بشری به گونه ای است که با گذشت زمان در خصوص اجرای اقدامات امنیتی سست تر می شود.

برحسب برآورد موسسه استراتفور آمریکا تجارب گذشته درباره حزب الله نشان می دهد که این حزب به طور معمول عجله ای درباره نشان دادن واکنش ندارد. همچنین رژیم صهیونیستی با معضل دیگری مواجه است که همان  پیچیدگی حزب الله است، یعنی حزب الله در زمان اجرای هرگونه عملیاتی توانایی پنهان کاری دارد. که این پنهان کاری می تواند از طریق به کارگیری اسامی سازمان های دیگر و یا عدم پذیرش علنی عملیات باشد.

عامل تاکتیکی دیگری نیز در اینجا مطرح است. رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که مغنیه که به شبح ملقب است، بر وضع برنامه ریزی هایی نظارت داشت که اهدافی آماده برای آینده می توانند باشند و این بدین معناست که رهبران حزب الله گزینه های زیادی برای انتخاب از میان آنها دارند.

سید حسن نظر الله از همان لحظه اول واکنش در قبال ترور مغنیه را در روند جنگ علنی قرار داد و متعهد شد که خون مغنیه رژیم صهیونیستی را از هستی ساقط خواهد کرد. در آن زمان بسیاری معنای سخنان نصر الله را نمی فهمیدند. واکنش در برابر ترور عماد مغنیه صرفا یک عملیات انتقامی نیست، بلکه آن مقدمه ای برای تغییر ریشه ای در روند رویایی است و خود رژیم صهیونیستی منتظر واکنشی غیر قابل انتظار از نظر روش، مکان و زمان است.

گزارش های آمریکایی و صهیونیستی وضعیت آینده را این گونه خلاصه می کنند: «عماد مغنیه نابغه ای درجه یک بود و از خود یک موسسه نظامی و امنیتی واقعی را به جا گذاشت و براساس تفکرات حزب الله می توان گفت واکنش حزب الله در لحظه ای صورت می گیر که اسرائیل کاملا از انجام هرگونه واکنشی ناتوان است».

Share