همراه با انتخابات ریاست جمهوری؛

مشایی ۲۹ فروردین رد صلاحیت میشود

به گزارش گروه سیاسی دیارمیرزا : در حال حاضر بخش عمده ای از فضای سیاسی و رسانه ای کشور تحت الشعاع یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است و روزانه شاهد انتشار اخبار، گزارش ها و تحلیل های مختلفی درباره آخرین صف بندی های سیاسی، ائتلاف ها و رایزنی ها هستیم.

به گزارش گروه سیاسی دیارمیرزا : در حال حاضر بخش عمده ای از فضای سیاسی و رسانه ای کشور تحت الشعاع یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است و روزانه شاهد انتشار اخبار، گزارش ها و تحلیل های مختلفی درباره آخرین صف بندی های سیاسی، ائتلاف ها و رایزنی ها هستیم.

جستاری در حرف‌ها و مواضع طرح شده از سوی نامزدهای قطعی و بالقوه انتخابات آتی می تواند زمینه آشنایی بیشتر را با شخصیت ها و گفتمان های این افراد فراهم آورد.{

* باقری لنکرانی کاندیدای جبهه پایداری شد
حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به انتخاب کاندیدای این جبهه گفت: دوستان شورای مرکزی مایل بودند که جلیلی، لنکرانی، فتاح و میرکاظمی در ائتلاف این جبهه حضور داشته باشند اما خود این دوستان، انگشت اشاره را به سمت لنکرانی بردند.

306351_335

وی افزود: ما مایل بودیم که همین جمع ائتلاف ادامه پیدا کند اما خود این دوستان مایل به ادامه موضوع نبودند، بلکه معتقد بودند که باید برای یک نفر کار کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری درخصوص تایید کامران باقری لنکرانی به عنوان کاندیدای جبهه پایداری توسط شورای فقاهتی این جبهه گفت: اگر وی به تایید شورای فقاهتی نرسیده بود که معرفی نمی‌شد و حتما لنکرانی به تایید رسیده است که آیت الله مصباح یزدی به عنوان یکی از فقهای جبهه پایداری، در جلسه معرفی وی حضور خواهد یافت.

 * به دلیل احساس خطر وارد صحنه انتخابات شدم

 محسن رضایی با حضور در برنامه‌‌ها و همایش‌های مختلفی در مشهد پیرامون انتخابات ریاست جمهوری و تشریح برنامه‌های خود به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که در محل دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد با بیان اینکه امروز در وضعیت خاصی قرار داریم، اظهار کرد: اینکه برخی بر این باورند آمریکا منتظر نتیجه انتخابات در ایران است درست نیست چرا که آمریکایی‌ها در واقع منتظر تأثیر تحریم‌ها در جمهوری اسلامی ایران هستند.

306355_298

وی افزود: آمریکایی‌ها امروز برای به طول انجامیدن مذاکرات برنامه‌ریزی ۱۰ ‌ساله کرده‌اند.

رضایی با اشاره به اوج‌گیری منازعات سیاسی در هفت و هشت سال اخیر و به ویژه در ماه‌های اخیر گفت: در واقع این منازعات بر کارآمدی کشور تأثیر گذاشته و فشارها را بر زندگی مردم افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه سال ۹۲ سال تعیین‌کننده‌ای برای کشور ایران است، افزود: امسال باید آغازی را در راستای حل مشکلات برای سال جاری و سال‌های آینده پیدا کنیم که نکته کلیدی تعیین‌کننده نیز انتخابات است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم با بیان اینکه دولت آتی می‌تواند با دیپلماسی قوی از تشدید تحریم‌ها جلوگیری کند، ادامه داد: در واقع دولت یازدهم می‌تواند گرانی‌ها و بیکاری‌ها و همچنین منازعات سیاسی را کمتر و یا بیشتر کند.

*پورمحمدی : پیام ستادی‌ام «رأی حلال» است/ تشتت اصولگرایان اتفاق خوبی است

مصطفی پورمحمدی که پیشتر معاون برون مرزی وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان و وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم بود و هم‌اکنون نیز ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده دارد، برابر آنچه که در سایت «ویکی‌پدیا» آمده «زاده ۱۳۳۸ در قم» بوده و «اهل رفسنجان» است. «وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزهٔ علمیه تحصیل کرده‌است. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشهٔ سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است». مصطفی پورمحمدی اکنون یکی از کاندیداهای ائتلاف ۵ گانه اصولگرایان است.
306354_217

در ادامه بخشی از مصاحبه پورمحمدی با راه دانشجو را به انتخاب دیارمیرزا می خوانید؛

– علائم نشاط انتخاباتی تازه در حال بروز است و کاندیداها در حال انجام سفرهایشان هستند. محیط‌های اجتماعی نخبگان و دانشگاه‌ها نیز در حال برگزاری نشست‌هایی با موضوع انتخابات هستند. طیف‌ها و گروه‌های مختلف نیز در حال معرفی کاندیداها هستند و لیست‌ها هم هنوز تکمیل نشده است لذا بهتر است کمی صبر کنیم تا آرایش‌ها شکل بگیرد تا بتوانیم قضاوت بهتری در این زمینه داشته باشیم.

– سوال) این روزها مباحثی درباره کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی مطرح می‌شود. کاندیداتوری این دو را چقدر محتمل می‌دانید؟
پاسخ: ظاهرا این مسئله منتفی است.

– سوال) این روزها تحلیل‌ها و رفتارها از کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی حکایت دارد، احتمال تایید صلاحیت و رأی‌آوری وی را در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پاسخ: باید صبر کرد تا ببینیم آیا ایشان کاندیدا می‌شود و سپس شورای نگهبان ایشان را تایید می‌کند یا خیر. بنده خود را خیلی درگیر امورات دیگران نمی‌کنم بلکه کار خود را انجام می‌دهم. اگر ایشان کاندیدا شد و شورای نگهبان هم صلاحیتش را تایید کرد ما نیز برای رقابت جدی با ایشان برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 * مهرعلیزاده: نظر خاتمی این هفته اعلام می‌شود

محسن مهرعلیزاده در گفتگو با مهر درباره تاخیر در اعلام کاندیداتوری خود و برخی از کاندیداهای اصلاح طلب که در معرض کاندیداتوری هستند، اظهار کرد: واقعیت این است که من و برخی دوستان اصلاح طلب منتظر هستیم تا آقای خاتمی به عنوان گزینه از همه نظر مطلوب برای کشور و اصلاح طلبان در انتخابات حضور پیدا کند که در این صورت خیلی از مسائلی که نگران آن هستیم حل خواهد شد.

وی افزود: تقریبا سعی همه دوستان دلسوز که در این مملکت کار کرده و علاقه مند به حاکمیت عقل ، عقلانیت و برنامه ریزی دقیق در کشور هستند این است که آقای خاتمی را برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات پیش رو مجاب کنند ولی اگر به هر دلیلی وی به کاندیداتوری رضایت ندهد من قطعا کاندیدا خواهم شد و با تمام وجود در صحنه حضور خواهم داشت.

306353_847

معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات در عین حال تصریح کرد که همچنان منتظر اعلام نتیجه نهایی اجماع اصلاح طلبان برای اعلام کاندیداتوری هستم و نظر رئیس جمهور دولت اصلاحات نیز یکی از موضوعات تعیین کننده در اعلام کاندیداتوری بنده خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که برای معرفی کاندیدای نهایی اصلاح طلبان فکر نمی‌کنید که زمان گذشته است چرا که اعلام کاندیداتوری، تشکیل ستاد مرکزی، ستادهای استانی، سفرهای انتخاباتی و … را در پی خواهد داشت. با توجه به از دست رفتن زمان، شکل تبلیغات اصلاح طلبان در انتخابات آتی چگونه خواهد بود؟ پاسخ داد: همانطور که اشاره کردید و درست هم است بنده و مابقی اصلاح‌طلبان هم قبول داریم که برای اعلام کاندیداتوری و انجام فعالیت‌های انتخاباتی دیر شده است.

 * رئیس‌جمهور شوم برنامه‌ها را اتوبوسی کنار نمی‌گذارم

محسن رضایی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه باید به این امر اذعان داشت که در کشور بیکاری به خصوص در بین قشر تحصیل کرده وجود دارد افزود: بیکاری در واقع ام المفاسد جامعه است که اعتیاد و سایر معضلات اجتماعی را به همراه خود می آورد.

وی گفت: اگر جوان شغل خوبی داشته باشد به دنبال برخی از کارها نخواهد رفت و اگر همه نیروی کشور برای حل این مشکل معطوف شود، سایر مشکلات نیز مرتفع خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که بنده به آن اعتقاد دارم مسئله اشتغال جوانان است، ادامه داد: امروز در کشور بیش از ۳۰ درصد از جوانان از مشکل بیکاری رنج می برند که در این خصوص معتقدم یارانه ها ابتدا باید به سمت اشتغال و تولید سوق داده شود و در مرحله بعد سود آن به دست مردم برسد که با این روش دو هدف را نشانه خواهیم گرفت که هم مشکل اشتغال رفع خواهد شد و هم یارانه به مردم داده می شود.

وی عنوان کرد: آماده سازی جونان برای اداره کشور یکی از برنامه‌های بنده در دوران ریاست جمهوری خواهد بود و من این تجربه را در دوره جنگ تحمیلی داشته‌ام.

رضایی با بیان اینکه آینده را به دست جوانان خواهم سپرد، اما نه با روش‌های فعلی و در قالب مشاوران جوان، افزود: در ده سال آینده نسل اول و دوم انقلاب سنشان به بالای ۷۰ سال خواهد رسید و به همین دلیل نسل سوم و چهارم انقلاب، فرصت کمی دارند تا خود را برای اداره کشور آماده کنند.

وی افزود: برنامه های من تنها برای عبور از شرایط سخت اقتصادی فعلی کشور نخواهد بود و برای آماده سازی جوانان جهت اداره آینده کشور برنامه هایی دارم.

هشت سال آینده جزو سخت ترین شرایط تاریخ ایران خواهد بود

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دلایل حضور خود در عرصه انتخابات اظهار داشت: هشت سال آینده جزو سخت ترین شرایط تاریخ ایران خواهد بود که مسائل اقتصادی، امنیتی و همچنین آماده کردن جوانان برای اداره بهتر کشور، از انگیزه‌های حضور من در عرصه انتخابات است.

 * اگر گزینه‌ شایسته‌تری بیاید به نفعش کنار می‌کشم

“یحیی آل‌اسحاق” کاندیدای انتخاباتی حزب موتلفه اسلامی و عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایی در گفتگویی به بیان مواضع خود در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری و مسائل روز پرداخت.

این کاندیدای ریاست جمهوری درسال ۱۳۶۰ با تصدی مدیریت مرکز تهیه و توزیع منسوجات به دولت پیوست و به عنوان معاون حبیب الله عسگراولادی در وزارت بازرگانی مشغول به فعالیت شد. وی پس ازآن در وزارت دفاع و وزارت صنایع و معادن نیز به عنوان معاون وزیر به کار مشغول شد.

306352_472

همچنین آل اسحاق در دولت ششم نیز به عنوان وزیر بازرگانی نقش آفرینی کرد و در سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹ در انتخابات اتاق های بازرگانی شرکت کرد و موفق شد به عنوان نماینده بخش خصوصی وارد اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران شود.

 *در میتینگ انتخاباتی دولت شرکت نمی‌کنیم

تعدادی از شهرداران و متولیان سفرهای نوروزی در خوزستان که تمایل به ذکر نام خود نبودند در از عدم شرکت در میتینگ انتخاباتی دولت، تحت عنوان جشن تقدیر از فعالان سفرهای نوروزی خبر دادند.

بنابر این گزارش، شهردار یکی از شهرهای مهم استان خوزستان گفت: تحت هیچ عنوان حاضر نیستم در مراسمی که شائبه‌های زیادی دارد شرکت کنم.

وی گفت: مراسم‌های این‌چنینی با صرف میلیاردها پول بیت‌المال برخلاف مصالح کشور است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ای کاش دولت به‌جای صرف این همه هزینه، این مقدار پول را بین شهرداران تقسیم می‌کرد تا بخشی از مشکلات مردم مرتفع شود.

در این حال برخی از مدیران و مدعوین این مراسم که قرار است از استان خوزستان به این میتینگ انتخاباتی ملحق شوند بر عدم شرکت در این مراسم ولو با اعمال زور خبر دادند.

* تکذیب حضور حاج منصور در مراسم پایداری

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار مشرق ،از عدم حضور حاج منصور ارضی در مراسم جبهه پایداری با سخنرانی آیت‌الله مصباح در مسجد ارک تهران خبر داد.

این منبع آگاه افزود : با تمام احترامی که حاج آقا برای آیت الله مصباح قائل است ،ولی اخبار منتشره در رابطه با حضور وی در این مراسم تکذیب میگردد .

این مراسم قرار است از ساعت ۱۷ تا ۱۹ عصر یکشنبه برگزار شود و جبهه پایداری کاندیدای نهایی خود را در این مراسم معرفی کند.

متکی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان پیوستن علی لاریجانی به ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان وجود دارد، ابراز داشت: اگر لاریجانی تصمیم به کاندیداتوری بگیرد و بخواهد به ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان بپیوندد، این ظرفیت وجود دارد و ائتلاف شش نفره می‌شود.

وی با بیان اینکه برای محسن رضایی نامه نوشتم و از وی برای حضور در ائتلاف اصولگرایان دعوت کردم، افزود: مکانیزم انتخاب کاندیدای واحد با هر تعداد کاندیدا به همان شکل نخست است.

 بیت‌الله بدرلو سخنگوی جمعیت آبادگران اظهار داشت:

جمعیت آبادگران دیروز دیدارهایی با علی‌اکبر ولایتی و مهدی چمران داشت که حول مباحث انتخاباتی به بحث و گفت‌و‌گو نشستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه آقای ولایتی کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری هستند برنامه‌ها را شنیدیم و برداشتمان این است که وی از دیدگاه تئوریک خوبی برخوردار است که باید تبدیل به برنامه‌های عملیاتی شود تا اگر جزو کاندیدای منتخب شدند بتوانند با یک توان عملیاتی بالایی کارها را انجام دهند.

سخنگوی جمعیت آبادگران در خصوص دیدارشان به رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت:« در خصوص انتخابات شورای شهر تاکید آقای چمران نیز بر این بود که اصولگرایان بصورت منسجم و در قالب یک لیست واحد حضور یابند».

بدرلو ادامه داد: آقای چمران در خصوص کاندیداتوری اعلام حضور رسمی نکرد؛ اما با توجه به شرایط و پتانسیل وی حضورش دور از ذهن نیست.

رئیس کمیسیون اصل۴۴ قانون اساسی با اشاره به اینکه رقابت سالم و مفید در انتخابات سبب بالا رفتن مشارکت مردمی می‌شود، گفت:« اصلاح‌طلبان و گروه‌های حامی دولت نیز در انتخابات شوراها فعال هستند پیشنهاد می‌کنم اصولگرایان یک لیست در انتخابات داشته باشند».

فولادگر تصریح کرد: افزایش تعداد افراد شورا از ۱۱ نفر به ۲۱ نفر به خودی خود نشانه تحول است؛ چرا که شاهد ۱۰ چهره جدید در شورای شهر هستیم که البته امیدواریم این تحولات سازنده و منصفانه باشد و ضمن استفاده از تجربیات دوره‌های قبل از اشتباهات پیشین نیز اجتناب شود.

به چهار دلیل اعلام کاندیداتوریم را به تاخیر انداخته‌ام

زاکانی: من خطاب به این دوستان گفتم که برای آمدنم باید حجتی داشته باشم و ورود به این عرصه با هوس نمی‌شود بلکه باید فرد حجتی داشته باشد و بیش از همه بین خود و خدایش به نتیجه‌ای رسیده باشد؛ من به آن دوستان گفتم که در بخش برنامه و کادر و گفتمان سازی حاضرم انجام وظیفه کنم؛ اما اعلام رسمی نخواهم کرد و برای این کار چهار دلیل دارم، اولین دلیل اینکه شاید فردی کاندیدا شود که مناسب‌تر از من باشد.

دبیر کل جمعیت رهپویان تصریح کرد: نکته دوم که به خاطر آن اعلام کاندیداتوری‌ام را به تاخیر انداختم این است که مقام معظم رهبری حتماً ارزش‌ها، ملاک و معیارهایی را در آینده برای کاندیداها و شناخت فرد اصلح اعلام می‌کنند و ما باید منتظر باشیم تا ببینیم این ملاک‌ها چیست و چه کسی به این ملاک‌ها نزدیک‌تر است تا از وی حمایت کنیم.
وی در خصوص جبهه پایداری نیز گفت:« اعضای این جبهه نیز برادران دغدغه مند ما هستند؛ اما از طرح و برنامه آنها خبری ندارم».
زاکانی همچنین در خصوص دولت در سایه افزود: نمی‌خواهم برادر عزیزمان را نقد کنم؛ اما معتقدم وقتی نگاه سیستمی در کشور حاکم شود همه در تصمیم سازی مشارکت می‌کنند؛ اما در نهایت حلقه نخبگان منتخب به تصمیم نهایی می‌رسند.
وی با بیان اینکه بنده اعتقاد به یک مدیریت کارشناسی، سیستمی و اعتقادی دارم، گفت:« همه اینها معانی خودش را دارد؛ مدیریت با پول مشکل را حل نمی‌کند، چراکه پول به عنوان ابزاری برای حل مشکلات است».

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این پرسش ها که پاسخ شما به دعوتی که از سوی ائتلاف سه گانه انجام گرفته است چیست، استراتژی اصلاح طلبان و جریان انحرافی در انتخابات به چه شکل است و با توجه به توضیحات کامل شما در حوزه فرهنگ چه برنامه هایی در این حوزه خواهید داشت؟ گفت:« کسانی که از بنده برای حضور در ائتلاف دعوت می‌کنند محبت دارند و بزرگواری خودشان را نشان می‌دهند البته دیگران هم، حداقل دو گروه دیگر، از بنده برای ائتلاف دعوت کردند».

مذاکره با «کمال تبریزی» برای ساخت فیلم تبلیغاتی عارف

برخی رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری گزارش داده بودند که فیلم تبلیغاتی محمد‌رضا عارف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که معاون اولی دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد توسط مجید سرسنگی و یدالله صمدی ساخته می‌شود؛ اما یک منبع نزدیک به عارف گفت که تهیه فیلم تبلیغاتی عارف توسط یدالله صمدی درست نیست و با کمال تبریزی مذاکراتی برای تهیه این فیلم صورت گرفته است.
برگزاری همایش خادمان‌نوروزی برای رد صلاحیت بانیان آن کافیست

علاءالدین بروجردی درباره همایش صدهزار نفری دولت در ورزشگاه آزادی تهران گفت:« برگزاری مراسم تقدیر از دست اندرکاران سفرهای نوروزی، با چنین حجم و برآورد هزینه ای، مسبوق به سابقه نیست و چنین روندی نه در دولت های گذشته دیده می شود و نه حتی در سالهای پیشین دولت فعلی».

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، برگزاری مراسم در محل تجمع بزرگی همچون استادیوم ۱۰۰هزار نفری آزادی به بهانه تقدیر از دست اندرکاران سفرهای نوروزی، این ذهنیت را در تمام جامعه ایجاد کرده که این اقدام، یک گردهمایی تبلیغاتی و انتخاباتی است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از امکانات دولتی در مراسم مذکور استفاده میشود، این امر مغایرت قانونی دارد و یک تخلف آشکار به شمار می رود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با توجه به اینکه زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی آغاز نشده، این تخلف قانونی برای رد صلاحیت کسانی که در این عرصه گام می گذارند، کافی است و ارگانهای نظارتی به خصوص شورای نگهبان باید نسبت به این مسأله دقت لازم را داشته باشند.

دولت قصد دارد روز ۲۹ فروردین همایش بزرگی تحت عنوان تقدیر از دست اندرکاران سفرهای نوروزی در استادیوم ۱۰۰هزار نفری آزادی برگزار کند.

Share