تحلیل‎های انتخاباتی از نوع «محبیان»

به گزارش دیارمیرزا : امیر محبیان در گفت و گو با ویژه نامه نوروزی مجله پنجره، ائتلاف‎ها و صف‎بندی‎های احزاب و گروه‎های سیاسی را تحلیل کرده است که متن این گفت و گو به این شرح است: رقابت اصلی را در انتخابات آتی ریاست جمهوری میان کدام گروه‌ها و احزاب می‌دانید؟ آیا با توجه به […]

به گزارش دیارمیرزا : امیر محبیان در گفت و گو با ویژه نامه نوروزی مجله پنجره، ائتلاف‎ها و صف‎بندی‎های احزاب و گروه‎های سیاسی را تحلیل کرده است که متن این گفت و گو به این شرح است:

رقابت اصلی را در انتخابات آتی ریاست جمهوری میان کدام گروه‌ها و احزاب می‌دانید؟ آیا با توجه به مسائل پس از انتخابات سال ۸۸ جبهه اصلاحات از صحنه سیاسی کشور حذف شده می‌دانید یا باید شاهد حضور جدی آن باشیم؟

هنوز برای قضاوت زود است و فاکتورهای نامعلوم ولی با قابلیت اثرگذاری زیادی همچنان وجود دارد ولی به نظر می‌رسد در این دوره نقش چون ۱+۲ یا موارد مشابه زیاد خواهد بود و اگر به درستی پیش بروند، از ائتلاف‌ها افرادی بیرون خواهند آمد که نهایتا با هم به رقابت خواهند پرداخت. باتوجه به نقش کمرنگ کاندیداهای اصلاح‌طلب، با چشم انداز فعلی احتمالا این رقابت میان اصولگرایان خواهد بود؛ هرچند به تغییر بر صحنه سیاسی در لحظات آخر و بر حسب شرایط ناممکن نیست.

مهمترین برنامه دولت و تیم حامیان احمدی نژاد- مشایی را برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چه می‌دانید؟ آیا به نظر شما این تیم قادر خواهد بود که دوگانه دولت هاشمی را در این انتخابات نیز تکرار کنند یا خیر؟

دکتر احمدی نژاد همواره از دوقطبی کردن انتخابات سود برده است. احتمالا در این دوره نیز به دنبال شکل‌دهی به نوعی از قطبیت در فضای سیاسی انتخابات خواهد بود؛ دو قطبی هاشمی- احمدی‌نژاد یا احمدی نژاد- لاریجانی‌ها یا بازارگرایان و جامعه گرایان یا دو قطبی‌های خطرناک‌تر دیگری که می‌تواند چالش‌های جدی‌تری پدید آورد.

حضور آقای هاشمی را تا چه میزان محتمل می‌دانید؟ در صورت حضور وی متغیرهای انتخاباتی دچار چه دگرگونی‌های خواهد شد؟

همواره گفته‌ام در سیاست به خصوص سیاست ایران هیچ چیز ناممکن نیست ولی احتمال وقوع این اتفاق در شرایط کنونی زیاد نیست؛ هر چند اگر رخ دهد تغییرات مهمی در صف‌بندی نیروها پدید می آورد؛ هم در میان اصولگرایان وهم در میان اصلاح‌طلبان!

چقدر به حمایت توده‌های مردم و حامیان سال ۸۸ احمدی‌نژاد از گزینه انتخابات دولت اعتقاد دارید؟ آیا مشکلات اقتصادی اخیر نفوذ دولت را در طبقات محروم جامعه کاهش نداده است؟

حتما کاهش داده است ولی مسلما هنوز میزان محبوبیت تاثیرگذار است. احمدی‌نژاد مسلما برای موفق ساختن کاندیدای مورد نظرش بر دو تاکتیک کمک‌های اقتصادی‌ توده‌ای و جنجال‌ها بر افشاگری‌های سیاسی به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار در صحنه سیاسی و افکار عمومی بهره گرفته و خواهد گرفت؛ افشاگری‎ها برای برگرداندن نظرها از کاندیداهای رقیب به مثابه ترمزی برای آنها و کمک‎های مالی نیز برای ایجاد ارتباط میان توده‌ها ونیازهایشان با بقای دولت فعلی یا سیاست‌های آن.

از جمله ائتلاف‌های مهم انتخابات پیش‌رو ائتلاف سه نفره اصول‌گرایان است. موفقیت این ائتلاف به چه عواملی بستگی دارد؟

من این ابتکار را مفید می‌دانم ولی برای موفقیت آن عوامل مهمی مورد نیاز است. بعید نیست رقبای چون اصولگرایان سنتی یا پایداری هم مدل‎هایی از این گونه ائتلاف‌ها را تجربه کنند و جاذبه‌های آنها بر سرنوشت ائتلاف‌ حاضر تاثیر گذاشته و افراد عضو آن در ائتلاف جدید جذب شوند ولی باید منتظر ماند و دید.

اخیراً جبهه پیروان خط امام و رهبری آقایان باهنر، آل‌اسحاق و متکی را به عنوان نامزدهای خود در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است. به نظر شما اقبال عمومی بین افراد چگونه خواهد بود؟

حدس می‌زنم آقای پورمحمدی هم به این ائتلاف هم بپیوندد. بنابراین گروه های سیاسی این بار به جای افراد، ائتلاف‌ها را در برابر هم قرار دهند که گام مثبتی تلقی شود.

به عنوان سوال پایانی ارزیابی‎تان از چند ماه فعالیت سیاسی جبهه پایداری چیست و آیا شما ائتلاف این جبهه با دولت را محتمل می‌دانید یا نه؟

احتمال همگرایی شاخه تهران پایداری با دولت دور از ذهن نیست ولی این احتمال را برای شاخه قم کمتر می‌دانم.

Share