نماینده مردم رشت در نطق میان دستور مجلس:

بودجه قشون کشی در ورزشگاه آزادی نتیجه کار مجلس است + صوت

به گزارش دیارمیرزا عضو کمسیون تلفیق مجلس با ابراز تاسف از اینکه اغلب اعتبارات مجموعه ها در لایحه بودجه در جاهایی دیده شده است که قابلیت دست درازی در آن وجود دارد گفت: اگر چنین بودجه ای را تصویب کردیم نباید بگوییم مثلاً قشون کشی و لشگرکشی ۱۰۰ هزار نفری در ورزشگاه آزادی پولش از کجا تامین می شود، پول آن از همین جاهایی است که ما بر آن نظارت دقیق نداریم.

به گزارش دیارمیرزا  عضو کمسیون تلفیق مجلس با ابراز تاسف از اینکه اغلب اعتبارات مجموعه ها در لایحه بودجه در جاهایی دیده شده است که قابلیت دست درازی در آن وجود دارد گفت: اگر چنین بودجه ای را تصویب کردیم نباید بگوییم مثلاً قشون کشی و لشگرکشی ۱۰۰ هزار نفری در ورزشگاه آزادی پولش از کجا تامین می شود، پول آن از همین جاهایی است که ما بر آن نظارت دقیق نداریم.

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در جلسه نوبت عصر روز سه شنبه مجلس در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مبنی بر رد کلیات بودجه ۹۲ در موافقت با رد کلیات بودجه طی سخنانی اظهار داشت: برخی دوستان ایراد گرفتند که کمیسیون تلفیق می توانست اصلاحات را انجام دهد چرا با داشتن این اختیارات بودجه را به صحن کشاند.

وی افزود: مرز اصلاحات باید تعریف شود اینکه ما می خواستیم چه چیزی را اصلاح کنیم یا چه میزان تغییر در بودجه دهیم که تعریف اصلاح داشته باشد متفاوت است.IMG13095958.jpg

وی خطاب به لاریجانی گفت: صلاح نمی دانم برخی مباحثی که در کمیسیون تلفیق مطرح شد یا اتفاقاتی که در کمیسیون افتاد، در صحن مطرح کنم. عمق فاجعه به حدی بود که بعضاً قابل وصف نیست.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: دوستان دولت در صحن حضور دارند اگر اعلام آمادگی کنند ما خواهیم گفت نمایندگان دولت برای دفاع از بودجه در کمیسیون تلفیق جه مطالبی را عنوان کردند. مورد به مورد وزرا و نمایندگان و کارشناسانی که می آمدند قدرت دفاع از مواد مربوط به خودشان را نداشتند. حجم تغییرات و اصلاحات به حدی است که بودجه دچار یک تغییر کلی خواهد شد.

وی گفت: آیا ۶۰-۷۰ درصد تغییر بودجه اصلاح بودجه است؟ این تغییرات به نحوی نتیجه خواهد داد که دولت بعدها به ما خواهد گفت بودجه را خودتان نوشتید البته نقش نظارتی مجلس هم کاهش خواهد یافت و بودجه ای که توسط خود مجلس نوشته شده است را نمی توان نظارت کرد. من فکر می کنم ۸۴ روز تاخیر توسط رئیس قوه مجریه نتیجه اش همین چیزها شود.

عضو کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: طوری برنامه ریزی شد که امروز برای طرح مشکلات بودجه کسی حوصله نداشته باشد. آفرین و احسنت بر چنین برنامه ریزی است!

وی ادامه داد: به نوی برنامه ریزی شد که امروز قرار شود ۴-۵ ساعت دور هم بنشینیم و بگوییم بودجه چه مشکلاتی دارد اما کسی حوصله نداشته باشد. اما اگر این بودجه در زمان خودش ارایه می شد می توانستیم بودجه را واکاوی کنیم. من خدا را شاکرم در نظامی زندگی می کنیم که دارای قانون اساسی مترقی است. قانون اساسی اجازه دیکتاتوری به هیچ قوه ای نخواهد داد. ضمن حفظ حریم هر قوه، آن قوه مامور به وظیفه خودش است. مجموعه ناظری هم برای آن وجود دارد. اگر شورای نگهبان ناظر بر مصوبات مجلس نبود قطعاً مجلس به یک قوه دیکتاتوری تبدیل می شد و با عرض پوزش اگر مجلس بر مصوبات و عملکرد دولت نظارت نداشته باشد تبدیل به یک مجموعه دیکتاتوری خواهد شد.

وی گفت: قانون اساسی مترقی ما اجازه دیکتاتوری را از هر قوه ای می گیرد. مهم این است که آن مجموعه ای که موظف است نقش نظارتی داشته باشد به وظیفه خود عمل کند اگر عمل نکرد حق گله کردن هم ندارد.

جعفرزاده گفت: امروز همه ما جمع شده ایمن که به وظیفه ای که تکلیف داریم عمل کنیم. من فقط چند مثال از بودجه سال ۹۲ می زنم و قضاوت را به دوستان می سپارم چطور می شود دولتی شعار عدالت محوری بدهد اما الان که مطابق قانون اساسی وظیفه نوشتن بودجه وظیفه این دولت است این چنین بودجه را دسته بندی کند. دولت برای نهاد ریاست جمهوری ۸۱٫۸ درصد رشد بودجه داده اما شورای عالی امنیت ملی ۳۸ درصد کاهش، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری ۱۵٫۴ کاهش، مجمع تشخیص مصلحت نظام را ۱۶٫۳ درصد کاهش، مجلس شورای اسلامی اعم از مرکز پژوهش ها، کتابخانه و … را ۵۹٫۵ درصد کاهش داده، دیوان محاسبات را ۱۸ درصد کاهش داده و شورای نگهبان را هم ۴۱٫۷ درصد کاهش بودجه داده است. این چه معنی می دهد؟ چطور می شود دولتی بگوید من دولت عدالت محور هستم و قرار است برای سایر مجموعه ها و قوا بودجه بنویسند اما ابتدایی ترین اصل عدالت را رعایت نکند و به نوعی بخواهد همه قوا و مجموعه های ناظر بر خود را به زیر سلطه خود بکشاند آن گاه مجلس دست روی دست بگذارد و هیچ عکس العملی از خود نشان ندهد؟

وی ادامه داد: آیا مجلس باید سکوت کند؟ قبل از اینکه وارد وضعیت بودجه بشوم خلاصه ای از تشریح وضعیت اقتصادی کشور که نتیجه عملکرد همین دولت است مطرح می کنم حال قرار است برشی از برنامه پنجم در بودجه ۹۲ ارایه شود و به اصطلاح بخشی از مشکلات کشور حل شود. ببینید چگونه برای آن برنامه ریزی شده است.

نماینده مردم رشت خاطرنشان کرد: نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۰ با احتساب درآمدهای نفتی ۴٫۷ درصد بوده است در سال ۹۱ صفر بود در سال ۹۲ خوشبین ترین کارشناسان منفی ۴ تا صفر برآورد می کنند. نرخ تورم در سال ۸۹، ۱۲٫۴ درصد بود، در سال ۹۰، ۲۱٫۵ و در ماه های اول سال ۹۱، ۳۰٫۵ بود و پیش بینی بانک مرکزی در خوشبینانه ترین حالت نرخ تورم را ۳۵ درصد دیده است. رشد نقدینگی در سال ۸۹ حجمش ۲۵٫۲ بود، در سال ۹۰، ۱۹٫۴ درصد و در ۱۰ ماهه سال ۹۱، ۲۵ درصد بوده است آنچه که انتظار داشتیم از قوه مجریه برقراری انضباط مالی و تخصیص منابع بر اساس اولویت بود، با این وضعیت اقتصادی و درآمدها لایحه سال ۹۲، ۲۹ درصد رشد دارد. درآمدهای غیرواقعی و غیرشفاف در بودجه دیده شده است.

وی گفت: مگر قرار نیست در برنامه های متعدد ۵ ساله کاهش اتکا به نفت را داشته باشیم؟

جعفرزاده ادامه داد: درصد وابستگی به نفت در سال های گذشته افزایش یافته است. در سال های اخیر حجم استفاده از منابع نفتی در بودجه نزدیک به ۱۰ برابر شده است درآمدهای غیرنفتی باید واقع بینانه برآورد شود. با پیش بینی هر درآمدی، هزینه ای برای آن قابل تصور است. منابع عمومی دولت به استثنای منابع حاصل از فروش نفت خام افزایش ۴۰ درصدی برای آن پیش بینی شده است. هیچگاه این درآمد تحقق پیدا نخواهد کرد. دو حالت دارد یا این ارقام صوری دیده شده است یا افزایش قابل توجه قیمت های مربوطه و جبران کسری مربوطه شامل حال مردم می شود از طریق افزایش مالیات، ارزش افزوده، صدور تمدید گذرنامه و …

وی ادامه داد: متاسفانه در اغلب مجموعه ها اعتبارات در جاهایی دیده شده کپاس که رزی آنها نیامده و اکثریت قابل توجهی آن قابلیت دست درازی دارد اگر چنین بودجه ای را تصویب کردیم نباید بگوییم مثلاً قشون کشی و لشگرکشی ۱۰۰ هزار نفری در ورزشگاه آزادی پولش از کجا تامین می شود. پول آن از همین جاهایی است که ما بر آن نظارت دقیق نداریم./ شاهد شمال
فایل صوتی نطق مهندس جعفرزاده در مجلس۲۷فروردین

Share