فداحسین مالکی در دیدار از بندر و گمرک انزلی:

باید از ظرفیت بنادر شمال کشور بیشتر استفاده شود

دیارمیرزا نماینده ویژه رییس جمهور و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا متذکر شد: تاکید بر این است که تنها کالاهای مورد نیاز وارد کشور شود، مشروط بر این که به اقتصاد ملی، سرمایه گذاری و تولید داخلی لطمه نزند.

به گزارش دیارمیرزا ، فداحسین مالکی در دیدار از بندر و گمرک انزلی در جمع تعدادی از مسؤولان و مدیران اقتصادی استان اظهار کرد: فعال کردن بنادر شمال همچون بنادر جنوب و رفع مشکلات و موانع موجود در دستور کار قرار دارد.

IMAGE634876258199240715

  **توجه به ترانزیت

وی خاطرنشان کرد: ترانزیت درآمد قابل توجهی برای کشور دارد و باید از این ظرفیت به طور کامل استفاده کرد.

 مالکی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته اذعان کرد: هنوز موانعی برای رسیدن به نقطه مطلوب در موضوع ترانزیت وجود دارد.

 رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد: رفع موانع موجود در مسیر ترانزیت در دستور کارقرار دارد و باید فعالیت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

 وی تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سال ۹۱، تمام تلاش مسؤولان بر استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود برای رفع مشکلات و عبور از تنگناها متمرکز شده است.

 نماینده ویژه رییس جمهوری متذکر شد: تاکید بر این است که تنها کالاهای مورد نیاز وارد کشور شود، مشروط بر این که به اقتصاد ملی، سرمایه گذاری و تولید داخلی لطمه نزند.

 مالکی اضافه کرد: همچنین راضی به ورود کالاهای غیرضروری، غیراستاندارد و فاقد کیفیت به داخل کشور نیستیم .

 وی با اشاره به تلاش برای رفع موانع صادرات افزود: به گمرکات اعلام کردیم از خروج محصولات تولید داخل و مازاد بر نیاز کشور به هر طریقی توسط صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی حمایت شود.

 وی با تأکید بر این که ظرفیت بنادر شمال کشور خیلی بیش‌تر از میزان کنونی است، افزود: در سال ۹۲، سمت و سوی ما استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها است. در رسیدن به این هدف مهم اقدامات جدی‌تر، بازنگری در دستورالعمل‌ها و رایزنی از طریق سفارت‌خانه‌های کشورهای منطقه بسیار مؤثر خواهد بود.

 مالکی تصریح کرد: با توجه به همکاری و تعامل مطلوب موجود بین ادارات کل گمرک، استاندارد، بنادر، حمل و نقل و سایر دستگاه‌های مربوطه باید از ظرفیت‌های موجود در بنادر شمال به خوبی استفاده شود.

 رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور تأکید کرد: در کشور ما با وجود مرزهای خشکی و دریایی طولانی و گسترده، بهترین فرصت برای صادرات و واردات قانونی فراهم است.

  *شفاف سازی در صادرات و واردات

 مالکی تصریح کرد: باید راهکاری برای شفاف‌سازی در صادرات و واردات در کشور طرح و ارائه شود تا ورود و خروج کالا به مسیر غیرقانونی و قاچاق منحرف نشود.

 وی اضافه کرد: سامانه‌ای را در قالب یک طرح جامع در گمرکات کشور پیاده کردیم تا کارها از شیوه دستی به الکترونیکی تبدیل و انجام امور به روال معمول جهانی (نرم جهانی) نزدیک‌تر و مشکلات برطرف شود. این اقدام در بانک مرکزی نیز در ارتباط با مبادلات ارزی صورت گرفت.

 مالکی تصریح کرد: الکترونیکی کردن فعالیت‌های گمرک به تسهیل اقتصاد و شفاف‌سازی کمک کرده و از انحراف اقتصادیِ منجر به قاچاق و اقتصاد پنهان جلوگیری می‌کند.

 وی یادآور شد: سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته از اقدامات عوامل سودجو که با زد و بند اقتصادی سعی در ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور در حوزه ارز، کالا داشتند جلوگیری شد.

 **عرصه را برای اخلال گران اقتصادی تنگ می‌کنیم

 مالکی با بیان این‌که در سال ۹۰، پرونده‌های زیادی تحویل مراجع قضایی شد، افزود: امسال هم از مسائل جدی ما این است که عرصه را برای اخلال‌گران اقتصادی تنگ کنیم تا نتوانند از اقتصاد سالم سوء استفاده کنند.

 وی تصریح کرد: هماهنگی خوبی بین دستگاه‌ها وجود دارد و با نظر رییس جمهوری هرجا هماهنگی نبوده برای ایجاد آن تلاش کرده‌ایم .

 **لزوم استفاده بهینه از ظرفیت‌های خزر

 نماینده ویژه رییس جمهوری تأکید کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در خزر بیشتر استفاده شود .

 وی افزود: بنادر انزلی و آستارا از گلوگاه‌های مهم اقتصادی شمال کشور هستند و باید خلاقیت اقتصادی بیشتری در این مناطق صورت بگیرد.

 مالکی تأکید کرد: باید زمینه ملاقات‌ها و مبادلات مرزی فراهم شود تا شاهد تحولات جدی در گمرکات انزلی، آستارا و حسن‌رود باشیم.

 وی با بیان این‌که بنادر مختلف کشور مورد بازدید قرار گرفته است، تأکید کرد: در بنادر شمال نیز باید زیرساخت‌ها بیشتر و امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌های بزرگ‌تر فراهم شود.

 مالکی تصریح کرد: با تلاش و پیگیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بندر چابهار امکان پهلوگیری کشتی، از کشتی‌های ۴۵ هزار تنی به کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن افزایش یافت/اقتصاد پنهان

Share