فرهاد شوقی :

بافت‌های فرسوده تهدید جدی در زلزله است

طبق تعریف شورای‌ عالی معماری و شهرسازی، بخشی از شهر که بالغ بر ۵۰ درصد معابر و کوچه‌های آن عرض کمتر از شش متر و بیش از ۵۰ درصد بناهای آن نیز ناپایدار و در عرصه‌ای کمتر از ۲۰۰ متر مربع قرار داشته باشد، بافت فرسوده محسوب می‌شود.

دیار میرزا به نقل از فارس : فرهاد شوقی در جمع دانش‌آموختگان عمران و معماری این شهرستان با اشاره به ۷۱۷ هکتار بافت فرسوده شهر رشت، اظهار کرد: طبق تعریف شورای‌ عالی معماری و شهرسازی، بخشی از شهر که بالغ بر ۵۰ درصد معابر و کوچه‌های آن عرض کمتر از شش متر و بیش از ۵۰ درصد بناهای آن نیز ناپایدار و در عرصه‌ای کمتر از ۲۰۰ متر مربع قرار داشته باشد، بافت فرسوده محسوب می‌شود.

وی به‌کارگیری سیاست‌های تشویقی دولت برای سرعت دادن به روند نوسازی بافت‌های فرسوده را تاثیرگذار دانست و افزود: اختصاص ودیعه مسکن و پرداخت نیمی از هزینه عوارض پروانه ساخت به شهرداری‌ها به جای صاحبان ملک از جمله این اقدام‌ها است.

این مسئول با اشاره به طرح‌های موفق نوسازی بافت‌های فرسوده، تصریح کرد: در کلانشهرهایی نظیر تهران، شهرداری‌ها از دریافت ۵۰ درصد از سهم خود نیز صرف‌نظر کرده‌اند که چنین تعاملاتی به روند احیای بافت‌های فرسوده و رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه سرعت بیشتری می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه صاحبان املاک بافت‌های فرسوده که اغلب مسن هستند تمایل زیادی به نوسازی بناهای خود ندارند، اذعان کرد: واگذاری خانه به جای خانه، واگذاری متری و واگذاری خانه در حال ساخت، سه روش موفق ساماندهی بافت‌های فرسوده است.

شوقی اذعان کرد: مشارکت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده مستلزم نظارت ارگان‌های مربوطه است و برای تحقق این امر باید امتیازها و تسهیلاتی برای شهروندان در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به وجود بافت‌های فرسوده به‌ویژه تمرکز این بافت‌ها در هسته مرکزی شهر رشت، تصریح کرد: ترافیک فشرده، سیم‌کشی‌های دست و پاگیر برق، رعایت نشدن اصول ایمنی در ساخت و سازها از جمله زاییده‌های بافت‌های فرسوده است.

*بافت‌های فرسوده تهدید جدی در زلزله است

شوقی با تصریح بر اینکه بافت‌های فرسوده مقاومتی در مقابل زلزله‌های با ریشتر بالا ندارند، اذعان کرد: مشکلات بافت‌های فرسوده در کنار معضلی به نام زلزله‌خیز بودن ایران، این مسئله را به تهدیدی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای شهرها و کلانشهرها تبدیل کرده است.

وی افزود: مالکان یا ساکنان نقش بسیار مهم و کلیدی در روند اجرای طرح‌های بازسازی و نوسازی شهری به‌عهده دارند که بدون رضایت، همکاری و مشارکت آنها اجرای طرح با وقفه یا حتی بن‌بست مواجه می‌شود.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان با بیان اینکه اقدام عملیاتی در زمینه بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده به غیر از تدوین برنامه نیازمند تخصیص بودجه‌های کلان است، گفت: راه‌‌های دستیابی به چنین سرمایه‌ای نگاه جدی و خریدارانه به سرمایه‌های بخش‌خصوصی است.

*سبک‌سازی بافت‌های فرسوده ضروری است

وی سبک‌سازی را یکی از مباحث نوین در علم ساختمان دانست که هر روز در حال گسترش و پیشرفت است.

شوقی یادآور شد: امروزه تلاش می‌شود تا از مصالحی که در مقایسه با مصالح پیشین سبک‌تر، کاراتر و حتی ارزان‌تر هستند استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه تنوع تکنولوژی‌های ساختمان بسیار زیاد است، تصریح کرد: هر کدام ویژگی‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارند و در مناطق زلزله‌خیز مانند کشورمان یکی از پارامترهای مهم در ساختمان‌سازی، کاهش وزن ساختمان است.

این مسئول با اشاره به ضرورت بهره‌گیری بخشی از بافت‌های فرسوده برای جذب گردشگران، متذکر شد: می‌توان بخشی از بافت‌های فرسوده که دارای خانه‌های قدیمی است را به عنوان شهر قدیم رشت احیا کرد.

 

Share