افزایش پرواز پرستوها در آسمان گیلان

به گزارش دیار میرزا  امیر عبدوس امروز در جلسه حفاظت محیط زیست استان با اشاره به هجوم مهاجرت پرستوهای بهاری به گیلان اظهار کرد: هرساله با فرا رسیدن فصل بهار آسمان گیلان با هیاهوی شادی‌بخش حضور چلچله‌ها، رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد. وی ادامه داد: پرستوی «گلو قهوه‌ای» یکی از گونه‌های مهاجر به استان است که هر […]

به گزارش دیار میرزا  امیر عبدوس امروز در جلسه حفاظت محیط زیست استان با اشاره به هجوم مهاجرت پرستوهای بهاری به گیلان اظهار کرد: هرساله با فرا رسیدن فصل بهار آسمان گیلان با هیاهوی شادی‌بخش حضور چلچله‌ها، رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد.

وی ادامه داد: پرستوی «گلو قهوه‌ای» یکی از گونه‌های مهاجر به استان است که هر ساله از قاره آفریقا وارد کشورمان شده و در فرهنگ بومی کشور به دلیل همزمانی مهاجرت اینگونه با فرا رسیدن فصل بهار پرستوها را پیام‌آور شادمانی و آمدن فصل بهار می‌دانند.خبرگزاری فارس: افزایش پرواز پرستوها در آسمان گیلان

این مسئول با بیان اینکه مهاجرت پرستوها در اواخر اسفند به وقوع می‌پیوندد، اذعان کرد: این مهاجرت مجموعه شهرهای استان را تحت تاثیر قرار داده و فریادهای مکرر مهاجران حس و حال وصف‌ناپذیری را در فضای شهرها می‌پراکند.

به گفته وی، این گونه زیبا در سطح جهان از پراکنش وسیعی برخوردار است و در تمام دنیا به جز استرالیا دیده می‌شود و در تمام نیمکره شمالی زادآوری می‌کند و در زمستان اغلب در نیمکره جنوبی به ویژه آفریقا دیده می‌شود.

عبدوس با اشاره به اینکه پرستوها از اواخر اسفند برای زادآوری به ایران مهاجرت کردند، تصریح کرد: پرستوهای مهاجر اوایل مهر ماه پس از توانایی پرواز جوجه‌ها برای زمستان‌گذرانی ایران را ترک می‌کنند البته گروهی از آنها در بخش‌های جنوبی کشور به ویژه در سواحل دریای عمان و خلیج فارس باقی می‌مانند.

وی، عادت عجیب پرستوها را سرخوردن روی هوا در هنگام پرواز دانست و افزود: این امر انرژی بسیار کمی را در هنگام پریدن از آنها می‌گیرد و پرستوها در تمام مسیر ۱۰ هزار کیلومتری مهاجرت از این راهبرد برای ذخیره انرژی استفاده می‌کنند.

مدیر کل محیط زیست گیلان پرستوها را رکورد دار سرعت در پرواز بین پرندگان نام برد و خاطرنشان کرد: پرستوها با سرعت معادل ۱۶۶ کیلومتر در ساعت می‌توانند حداقل انرژی را برای پروازهای طولانی اختصاص دهند.

وی، ریشه اصلی مهاجرت پرستوها به عرض‌های شمالی‌تر زمین در فصل بهار را به دست آوردن ساده‌تر غذا و دستیابی به درجه حرارتی دلخواه برای جوجه‌آوری عنوان کرد.

به گفته عبدوس، آشیانه‌سازی پرستوها از خصوصیات منحصر به‌فرد این گونه‌هاست و بازگشت دوباره هر یک از پرستوها به آشیانه‌ای که سال قبل از آن استفاده کرده‌اند از عجایب نامکشوف خلقت است و ساختار منسجم و مصالحی که در آن استفاده می‌شود، آسیب‌پذیری این لانه‌ها را به حداقل رسانده و این خصوصیت در تضارب با جایگاه‌هایی که این پرندگان برای نصب لانه‌های خود در نظر می‌گیرند درصد توفیقشان را در جوجه‌آوری و به ثمر رساندن جوجه‌ها افزایش داده و به ابقای نسل کمک می‌کند.

وی اذعان کرد: گاهی لانه‌های پرستوها مشکلاتی را برای برخی مغازه‌داران ایجاد می‌کند و نزول فضولات پرنده عاملی برای مبارزه احتمالی با لانه‌سازی آنها توسط شهروندان می‌شود در صورتی که به راحتی می‌توان با قرار دادن یک صفحه مقوایی مستحکم از نزول فضولات پرنده روی زمین جلوگیری کرد  تا هم پرستوها بتوانند به لانه‌سازی و جوجه‌آوری در شهرها ادامه دهند و هم مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نشود.

این مسئول با تصریح بر اینکه هر پرستوی ماده به طور متوسط چهار و یا شش مورد تخم می‌گذارد، متذکر شد: پس از ۱۳ تا ۱۷ روز جوجه‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند و پس از توانایی پرواز لانه‌ها را ترک می‌کنند.

وی از مردم گیلان خواست تا با مهربانی با این پدیده عظیم و زیبای طبیعی مواجه شوند.

عبدوس، مهم‌ترین کارکرد مهاجرت پرستوها برای جوامع انسانی را تعدیل جمعیت حشرات به واسطه تغذیه پرحجم این گونه‌های بی‌نظیر دانست./فارس

Share