اخبار ویژه انتخابات در هفته ای که گذشت

مظفر:نامزد نهایی ائتلاف پیشرفت تا نیمه اردیبهشت معرفی می‌شود

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا، تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چیزی حدود دو ماه باقی مانده است و فعالیت‌های انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها از حالت در سایه بودن خارج شده و شکلی علنی به خود گرفته است.خبرنگار ما در این گزارش سعی دارد تا اهم فعالیت‌های انتخاباتی احزاب و شخصیت‌های مختلف سیاسی را با شما مخاطبانی که به هر دلیلی از دنبال کردن اخبار انتخاباتی باز ماندید، مرور کند.

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا، تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چیزی حدود دو ماه باقی مانده است و فعالیت‌های انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها از حالت در سایه بودن خارج شده و شکلی علنی به خود گرفته است.

خبرنگار ما در این گزارش سعی دارد تا اهم فعالیت‌های انتخاباتی احزاب و شخصیت‌های مختلف سیاسی را با شما مخاطبانی که به هر دلیلی از دنبال کردن اخبار انتخاباتی باز ماندید، مرور کند.

حسین مظفر رئیس ستاد ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه مکانیزم‌های لازم برای انتخابات نامزد نهایی ائتلاف فعال است، افزود: انشاالله قبل از ثبت‌نام و تا نیمه‌ اردیبهشت نامزد خود را معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: فعلا هیچ نامزدی به عنوان نامزد نهایی ائتلاف انتخابات نشده است و هرگونه اخبار در این باره صحت ندارد./فارس

اعضای حزب موتلفه اسلامی ۲۰ فروردین با آیت‌الله مصباح یزدی دیدار و گفتگو کردند.

جزئیات دیدار حزب موتلفه با آیت‌الله مصباح/فتاح و جلیلی گفتند مواضع پایداری را قبول داریم

“حجت‌الاسلام حسین جلالی” رئیس دفتر “آیت‌الله مصباح” گفت: در این دیدار اعضای حزب موتلفه مباحثی را درباره وحدت اصولگرایان و برنامه‌های خود مطرح و آیت‌الله مصباح نیز حدود یک ساعت سخنرانی کردند.

وی درباره پاره‌ای از اخبار مبنی بر اینکه فتاح کاندیداتوری جبهه پایداری را نپذیرفته است، گفت: با سعید “جلیلی” و “پرویز فتاح” رایزنی‌هایی انجام شده و این دو نفر گفته‌اند که ما مواضع پایداری را قبول داریم و از کاندیدای جبهه پایداری حمایت می‌کنیم.
نباید اعتقاد به ولایت فقیه شعاری باشد/اولین ویژگی کاندیدای اصلح این است که دغدغه دین داشته باشد
“آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی” رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: از قدیم، یکی از ویژگی‌های اعضای مؤتلفه تبعیت از نائب عام حضرت ولی عصر(عج) بوده است.

عضو خبرگان رهبری گفت: امروز ضرورتی برای معرفی نامزد واحد از طرف اصولگرایان احساس نمی‌شود، چون مردم کسانی که از انقلاب فاصله گرفته‌اند، یا وابسته به جریان فتنه و انحراف هستند، را شناخته‌اند و نسبت به آنها اقبال ندارند و احتمال رأی آوردن آنها خیلی کم است.
هرگز سیاسی کاری نکرده‌ام
این روزها سفرهای استانی کاندیداهای انتخاباتی شدت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

و “محمد سعیدی‌کیا” کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، سه‌شنبه ۲۰ فروردین به استان ایلام سفر کرد و در مسجد جامع این استان در جمع مردم به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی تاکید کرد: در تمام وزارتخانه‌ها با مشورت، خرد و عقل جمعی کار کردم و در این ۳۴ سال هرگز سیاسی کاری نکردم.

رایزنی جبهه پایداری با سعید جلیلی/گزینه نهایی قبل از ثبت نام اعلام می‌شود
نشست خبری “کامران باقری‌لنکرانی” سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی ۴‌شنبه ۲۱ فروردین در دفتر این تشکل در تهران برگزار شد.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: با جلیلی رایزنی‌های مختلفی انجام شده است و گزینه نهایی جبهه پایداری نیز قبل از ثبت نام اعلام خواهد شد.
لنکرانی کاندیداتوری‌اش در انتخابات را رد نکرد
کامران باقری لنکرانی” در گفتگو با خبرنگار ما درباره جلسه “جبهه پایداری” با “پرویز فتاح” اظهار داشت: صحبت‌های متعددی با وی داشتیم و فتاح نیز یکی از نیروهای ارزشمند ما هستند و کارنامه درخشانی دارد. جلسات با وی ادامه دارد و پس از جمع بندی‌های نهایی در جبهه پایداری کاندیداها به همراه مسئولان ستادهای انتخاباتی معرفی خواهند شد که با این معرفی‌ها ظرفیت‌های جبهه پایداری مشخص می‌شود.

سخنگوی جبهه پایداری درباره کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جبهه پایداری قبل از ثبت نام رسمی نامزدها کاندیدای قطعی خود را مطرح خواهد کرد.
“فراتر از شعارها و برنامه‌ها؛ “با دوستان مروت با دشمنان مدارا”
حجت‌الاسلام پورمحمدی” رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دومین روز از سفرهای استانی خود در استان اصفهان پیام انتخاباتی‌ خود را فراتر از شعارها و برنامه‌ها “با دوستان مروت با دشمنان مدارا” اعلام کرد.
ششم اردیبهشت همایش فصلی حزب مردم سالاری

“میرزا بابا مطهری‌نژاد” عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری گفت: ششم اردیبهشت ماه همایش فصلی را برگزار می‌کنیم که در این همایش کمیته‌های انتخاباتی گزارش نهایی تدوین برنامه خود را ارائه خواهند کرد.
بررسی نحوه حضور “خاتمی” در دیدار “شریعتمداری”،”روحانی” و “عارف”/انتصاب “وهاجی” به عنوان رئیس ستاد
“محسن بهرامی” از دیداری انتخاباتی را با حجت‌الاسلام حسن روحانی و محمدرضا عارف خبر داد.

وی در اینباره به خبرنگار ما گفت: در این دیدار مباحث مربوط به انتخابات، تعیین تکلیف اصلاح‌طلبان، بررسی راهکارهای وحدت و نحوه حضور خاتمی بررسی شد.
تصمیمی را برای ورود به انتخابات نگرفته‌ام
“اسحاق جهانگیری” عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره ورود خود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: تا به این لحظه تصمیمی را برای ورود به انتخابات نگرفته‌ام.

وی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو افزود: اصلاح‌طلبان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که در انتخابات آینده حضور داشته باشند.
حضور بیش از ۱۰۰۰ شخصیت سیاسی در نشست روحانی

“محمدباقر نوبخت” سخنگوی ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در برنامه روز ۵‌شنبه که با حضور بیش از ۱۰۰۰ شخصیت سیاسی و گروههای مختلف مردم برگزار می‌شود روحانی تحلیلی کلی از حضور خود در عرصه انتخابات را ارائه خواهد داد.
ولایتی: در انتخابات سال ۸۴ به توصیه آیت‌الله مجتبی تهرانی به نفع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کناره‌گیری کردم
“علی‌اکبر ولایتی” عضو ائتلاف سه گانه اصولگرایان با حضور در باشگاه خبرنگاران و برگزاری نشستی خبری به سوالات رسانه‌های مختلف پاسخ داد و گفت: بنده در انتخابات سال ۸۴ به توصیه حاج‌آقا مجتبی تهرانی به نفع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کناره‌گیری کردم.
قسمت‌هایی از نشست خبری ولایتی در باشگاه خبرنگاران:
ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: مقام معظم رهبری به طور مکرر در فرمایشات خود این بحث را مطرح کردند و مواضع ما همانی است که ایشان در سخنرانی خود در اول فروردین امسال اعلام کردند.

عضو ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان با اشاره به استفاده از لفظ “تابو” درباره مذاکره ایران و آمریکا گفت:‌ تابو نماد تغییرناپذیری است که افراد بدون دلیل و علت خاصی به آن پایبند هستند، لذا در رابطه با بحث مذاکرات به کار بردن این لفظ صحیح نبوده چرا که ایران منطق خاصی در این باره دارد.

*زمان معرفی کاندیدای نهایی ائتلاف سه‌گانه نزدیک نیست
این کاندیدای انتخاباتی در پاسخ به اینکه آیا افرادی به ائتلاف سه گانه افزوده و معرفی کاندیدای نهایی ائتلاف سه‌گانه چه زمانی اعلام می‌شود، بیان کرد: زمان معرفی کاندیدا نزدیک نیست و در مورد اینکه کسی یا کسانی به مجموعه ائتلاف برای پیشرفت افزوده می‌شوند باید گفت که افرادی مراجعه‌ کرده‌اند اما شرایط لازم را دارا نبوده‌اند.
*ائتلاف سه‌گانه راسی ندارد
عضو ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا لیدری در این ائتلاف سه نفره مشخص شده است یا خیر گفت: ائتلاف ما همچون مثلثی متساوی‌الاضلاع است و به هر طرف که نگاه می‌کنید زاویه‌ها و اضلاع آن با هم برابر است.
بررسی نقاط قوت و ضعف دولت‌های گذشته و ارائه آن به گروه‌های اصولگرا
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران گفت: رهبر انقلاب فرمودند که رئیس جمهور آینده ضمن دارا بودن نقاط مثبت روسای جمهور گذشته، نباید نقاط ضعف آنان را داشته باشد و با توجه به این مهم ما تصمیم گرفتیم تا نقاط ضعف و قوت دولت‌های گذشته را بررسی کنیم و آن را در اختیار اعضای ائتلاف سه‌گانه و گروه‌های اصولگرای هم‌سو با خود قرار می‌دهیم.
محمد شریعتمداری با آیت‌الله مکارم شیرازی دیدار کرد
“محمد شریعتمداری” نامزد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، روز شنبه (۱۷فروردین ماه ۱۳۹۲) طی سفری دو روزه به شهر قم با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) دیدار کرد .
یک قطب انتخابات خواهم بود و شک نکنید که ستاره می‌شوم

“حسن الله وردی نژاد” دبیر کل حزب اسلامی رفاه و عضو ارشد جبهه تحول گرایان ولایی گفت: من امروز اعلام می‌کنم، اگر بی‌مهری صورت نگیرد، بنده یک قطب انتخابات خواهم بود و شک نکنید که ستاره می‌شوم.
مستقل آمده‌ام و تا آخر مستقل می‌مانم/کناره‌گیری نمی‌کنم و تا آخر هستم

“محمد سعیدی‌کیا” کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌ها و مواضع انتخاباتی خود پرداخت.

وی در ابتدا با طرح این سوال که شاید اولین پرسش شما خبرنگاران درباره انگیزه حضور در انتخابات باشد؟ اظهار داشت: بنده بعد از سی و چند سال حضور در همه دولت‌ها و با تجربه‌ای که کسب کرده‌ام به این جمع بندی رسیدم که می‌توانم رئیس جمهور مناسبی در خدمت نظام، پیرو ولی فقیه و خدمتگذار مردم باشم.

این کاندیدای انتخابات آینده ادامه داد: معتقدم که با حفظ اصول و ارزشها می‌شود با دنیای معاصر رابطه حکیمانه، عادلانه برقرار کرد.

وزیر مسکن دولت نهم گفت: باید با حکم وجدان به یاری مسئولین در همه رده‌ها و برای اداره کشور قدم به میدان گذاشت.

وی با بیان اینکه شعار دولتش آرامش و انسجام ملی، همکاری جهانی در دولت انقلاب اسلامی است گفت: دولت من معتقد است که باید اساس و اداره کشور برهمان اساسی باشد که انقلاب و جمهوری اسلامی تعریف کرده است.

وی اظهار داشت: دولت بنده پیرو ولایت مطلقه فقیه و خدمتگذار مردم است و برای خدمت به کشور از همه ظرفیت‌های آن استفاده خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال پیوستن سایر ائتلاف‌ها در اینباره به بنده پیشنهادی نشده است و معتقدم که درحال حاضر ائتلاف مفهوم صحیحی ندارد، هنگامی که شورای نگهبان اسامی کاندیداهای مورد تأییدش را اعلام کرد در آن زمان می توان درباره ائتلاف بحث و گفتگو کرد.
آغاز ثبت‌نام کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری از ۱۷ اردیبهشت ماه/ آغاز تبلیغات انتخاباتی از ۳ خرداد

کلیات برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران تا روز اخذ رأی در سال ۹۲ منتشر شد.

طبق اعلام این زمان‌بندی، ثبت‌نام از داوطلبان طبق ماده ۵۵ قانون که مسئول اجرای آن وزارت کشور است به مدت ۵ روز که ۳ روز آن با زمان تشکیل هیئت‌های اجرایی همزمان است از تاریخ ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ماه انجام می‌پذیرد.
مواضع جامعه مدرسین صرفا از طریق رئیس، بیانیه و سایت رسمی اعلام می‌شود

“جامعه مدرسین حوزه علمیه قم” طی نامه‌‌ای اعلام کرد که با توجه به اظهارنظر‌های گوناگون درباره مسائل مختلف کشور تحت ‌عنوان له و یا علیه به اطلاع می‌رساند؛ مواضع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صرفاً از طریق رئیس محترم جامعه مدرسین و یا بیانیه رسمی اعلام می‌شود.
متکی پدیده انتخابات آتی است
“دبیر کل جبهه پیشگامان خدمت به خانواده” گفت: منوچهر متکی به عنوان یک گزینه اصلی پدیده انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است.
برای سهم‌خواهی وارد انتخابات نشدم/شاه‌ کلید اصلی حل مشکلات کشور تولید است
“منوچهر متکی” عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در نشست همیاران استان تهران جبهه پیشگامان خدمت به خانواده گفت: انتظار می‌رود کسانی که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند با یک هم‌افزایی و خرد جمعی وارد عمل شوند.

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان گفت:‌ در راستای پُز دادن و سهم‌خواهی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نشده‌ام.
خروجی واحد ائتلاف اکثریت اصولگرایان اردیبهشت‌ماه مشخص می‌شود
“منوچهر متکی” عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم ختم “حجت‌الاسلام منصور غفوری” معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار داشت: دهم الی پانزدهم اردیبهشت براساس مقبولیت و نظرسنجی خروجی واحد ائتلاف اکثریت اصولگرایان مشخص می‌شود.
به نتیجه نهایی ائتلاف اکثریت اصولگرایان پایبند هستم
“حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی” عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اگر به عنوان کاندیدای نهایی این ائتلاف انتخاب نشود، به تصمیم ائتلاف تمکین می‌کند یا خیر گفت: روی قول و قراری که گذاشتیم باقی می‌مانیم و اگر انتخاب نشوم به نتیجه ائتلاف تمکین می‌کنم.
برای کاندیداتوری در انتخابات از من دعوت شده است
معاون نظارت بر قوانین رئیس جمهور درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات آتی گفت:‌ از جاهای مختلف تاکنون با بنده تماس گرفته‌اند اما من در این باره به صورت جدی تصمیم نگرفته‌ام.
تشریح برنامه‌های منوچهر متکی در حوزه آموزش و پرورش
“منوچهر متکی” عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان ۸ بند از برنامه‌های خود برای حوزه آموزش و پرورش را تشریح کرد.
کاندیدای جبهه پایداری مشخص شد/ قطعی شدن برنامه ۷ محوری دولت آینده

“حجت‌الاسلام حسین جلالی” در گفتگو با خبرنگار ما، ضمن رد کردن پاره‌ای از اخبار مبنی بر اینکه “مسعود میرکاظمی” به عنوان یکی از گزینه‌های جبهه پایداری برای انتخابات آینده مطرح شده است، اظهار داشت: کاندیدای اصلح در جبهه پایداری مشخص شده است اما وی از پذیرش این مسئله استنکاف می‌کند.
قراری که بین “ائتلاف اکثریت اصولگرایان” و “ائتلاف سه‌گانه” گذاشته شد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در گفتگویی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران از «قرار بین ائتلاف سه‌گانه و ائتلاف اکثریت اصولگرایان»، «جزئیات سازوکار انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز»، «رقابت‌های پنهان درون ائتلافی»، «پیش‌بینی تیم اقتصادی»، «بایدها و نبایدها در برقراری روابط دیپلماتیک با آمریکا» و … سخن گفت.
باید در مسائل حکومتی بازنگری داشته باشیم/ قطعاً جامعتین را فصل‌الخطاب می‌دانیم
دعوت از جبهه پایداری و ائتلاف ۱+۲، رقابت میان اصولگرایان لازم نیست، موضوع جسارت دولت، فصل‌الخطاب دانستن قطعی جامعتین، لزوم بازنگری در رفتار خودمان و مسائل حکومتی، لزوم به میدان آوردن همه پتانسیل کشور برای بهبود اقتصاد و …. از جمله مباحثی است که یحیی آل اسحاق به عنوان یکی از کاندیداهای ائتلاف بزرگ اصولگرایان به تشریح آن پرداخته است.

قسمتی از گفتگوی تفصیلی آل‌اسحاق با خبرنگار باشگاه خبرنگاران را بخوانید:

هدف از تشکیل ائتلاف بزرگ اصولگرایان که تاکنون کاندیداهای ۵ گانه را معرفی کرده، چیست؟

انتخابات سال ۹۲ یکی از مقاطع حساس کشور است و همان‌طور که مقام معظم رهبری در مشهد فرمودند، امسال باید در دو حوزه سیاسی و اقتصادی یک حماسه به‌وجود بیاید. این حماسه‌ها باید طوری صورت گیرد تا ما هم در روابط داخلی و هم روابط خارجی نسبت به اهداف نظام و جایگاه کشورمان، جبران مافات کرده و در رسیدن به اهداف خود با سرعت بیشتر پیش برویم.

یکی از این حوزه‌ها چگونگی مدیریت انتخابات و حضور مردم و مسئولینی است که می‌خواهند مسئولیت قبول کنند و بار مدیریتی و اجرایی کشور را به دوش بکشند، لذا حماسه یعنی حضور حداکثری ملت ایران و همه کسانی که می‌توانند در این مقطع تاریخی حضور پیدا کنند. این حماسه بدون یک کار برنامه‌ریزی و مهندسی شده امکان‌پذیر نیست.

قطعاً در کشور جناح‌ها، سلایق و دیدگاه‌های مختلفی در عرصه سیاسی وجود دارد و در حال حاضر اصلاح طلبان، ‌اصولگرایان، حامیان دولت و افراد مستقل به نوعی علاقمند به شرکت در انتخابات هستند. لذا اولین ضرورت این است که بستر لازم برای حضور همه سلیقه‌ها و جریانات سیاسی آماده شود. خوشبختانه مقام معظم رهبری با تبیین بسیار صریح و روشن فرمودند که اگر کسانی به صحنه نیایند یعنی به گونه‌ای با انتخابات قهر کرده باشند، باید بدانند با مجموعه نظام و ملت مشکل دارند لذا همه باید بیایند.

از جمله این سلایق فکری، اصولگرایان هستند. البته باید از عنوان اصولگرایی یک تعریف روشنی بشود که اصولگرایی یعنی چه؟ اصولگرا یعنی مجموعه کسانی که اصول حاکم بر نظام یعنی آرمان‌ها و اهداف انقلاب را قبول دارند و مشخصاً در اعتقاد والتزام به چهار اصل اسلام، انقلاب اسلامی،‌ خط امام و رهنمودهای رهبری دسته‌بندی شده و کسانی‌که به این چهار اصل پایبند باشند را اصولگرا می نامیم.

مجموعه اصولگرایان یک جریان فکری را در کشور به راه انداخته‌اند که با افراد و گروه‌های دیگر در سلیقه‌ها و تاکتیک‌های اجرایی،‌ برنامه‌های مدیریتی، ‌نوع نگرش به سیاست‌های داخلی و خارجی، تعاملات، ارتباطات و … اختلافاتی دارند. اولین کار لازم جمع شدن این مجموعه در زیر یک خیمه با یک نگاه واحد برای تنظیم حضور خود در انتخابات و رقابت با دیگر سلایق بود.

از جبهه پایداری و ائتلاف ۱+۲ دعوت کرده‌ایم/ رقابت میان اصولگرایان لازم نیست

این مجموعه با هماهنگی انجام شده و با یک نگاه باز همه کسانی‌که این چهار اصل و رهنمودهای روحانیت اعم از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز را قبول داشته و در رفتارهایشان آرمان‌های اسلامی و انقلابی را ملاک قرار می‌دهند، پذیرفته تا به یک نظام مدیریتی و مهندسی در انتخابات برسد

Share