گلدسته‌های نور در دانشگاه‌ گیلان

در یکی از این روزها در کمال ناباوری، میزبان پنج لاله‌ گلگون کفن هشت سال دفاع مقدس شدیم و آن‌ها زینت بخش دانشگاه شدند. به گزارش دیار میرزا به نقل از خبرگزاری دانشجو»، آن روزها دروازه‌ای برای شهادت داشتم و حالا معبری تنگ، هنوز برای شهید شدن فرصت هست؛ دل را باید صاف کرد. ابهت […]

در یکی از این روزها در کمال ناباوری، میزبان پنج لاله‌ گلگون کفن هشت سال دفاع مقدس شدیم و آن‌ها زینت بخش دانشگاه شدند.
به گزارش دیار میرزا به نقل از خبرگزاری دانشجو»، آن روزها دروازه‌ای برای شهادت داشتم و حالا معبری تنگ، هنوز برای شهید شدن فرصت هست؛ دل را باید صاف کرد.
ابهت و اقتدار معنوی نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران در برابر چشم قدرت‌های بزرگ جهانی از همین شهادت‌ها فاش می‌شود. آنچه که ما باید به آن افتخار کنیم رسم شهادت و سنت الهی مرگ در راه خداست که در نظام اسلامی احیاء شد.
شهادت برای ما و تمامی مجاهدان راه اسلام و انقلاب بهترین سرانجام و یک آرزو محسوب می‌شود. روحیه شهدا باید پیوسته در کار و تحصیل خانواده‌های معظم آنان جلوه‌گر باشد.
جلایی، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در این خصوص گفت: تدفین شهدای گمنام که در چند سال اخیر شتاب بیشتری گرفته است، در واقع برآمده از اثرات معنوی خوب آن در فضاهایی است که تدفین در آن صورت گرفته و یکی از نقاطی که خاک‌سپاری شهدای گمنام تأثیرات روحی معنوی خوبی در آن مکان بر جای گذاشته، مراکز علمی و دانشگاهی است.
وی افزود: در اوایل این حرکت، سازهای مخالفی را از بعضی از کسانی که در محیط دانشگاه بودند، می‌شنیدیم؛ این مخالفت‌ها عموماً مربوط به طیف خاصی از کسانی بود که به فضای دانشگاهی تعلق نداشتند؛ در حالی که بدنه اصلی دانشگاه‌ها شامل دانشجویان است که رغبت مضاعف و استقبال گرمی از تدفین شهدای گمنام در محیط دانشگاهی داشته و دارند.
جلایی ادامه داد: با گذر زمان نتایج و آثار خوب این حرکت معنوی و فرهنگی باعث شد که اقبال محیط‌های دانشگاهی و تقاضای آن‌ها برای برخورداری از وجود شهدای گمنام شتاب بیشتری بگیرد و استان گیلان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان تصریح کرد: نکته مهمی که با واگذاری شهدای گمنام و تدفین در استان‌ها وجود دارد این است که با تدفین شهدای گمنام در دانشگاه‌ها، دسترسی آسان و استفاده معنوی دانشجویان، فضای مطلوبی در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.
وی گفت: نکته اصلی این موضوع این است که تمایل و درخواست باید توسط کسانی طرح شود که مسئولیت اداره آن نقاط را جهت احداث نقطه یادمان و فضایی برای حضور زائران شهدای گمنام دارند.
جلایی گفت: واگذاری شهدا به استان‌ها به این شکل است که شهدای گمنامی که در مناطق عملیاتی، تفحص می‌شوند به استان‌هایی که یگان‌های رزمی آن استان در دوران دفاع مقدس در آن مناطق مأموریت‌های آفندی و پدافندی داشته باشند و در آن منطقه جامانده‌اند، فرستاده می‌شوند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: استان گیلان اگر چه گذشته از دانشگاه گیلان که یک مرکز علمی است، شهید گمنام دارد؛ اما بعضی از مراکز آموزشی نیروهای مسلح هم در ردیف اولویت‌های واگذاری شهدا هستند، به جهت اینکه در آن مراکز آموزشی هم خیل بی شماری از جوانان برای گذراندن دوره های عمومی و تخصصی در طول سال حضور دارند و آن مراکز آموزشی هم می‌تواند یکی از نقاط خوبی باشد که جوانان بتوانند از حضور این شهدا بهره های معنوی ببرند.
وی گفت: در مرکز آموزشی تخصص‌های نیروی دریایی رشت و مراکز آموزش تکاوری نیروهای دریایی سپاه در زیبا کنار هم شهدای گمنام داریم.
جلایی افزود: البته بعضی از دانشگاه‌ها از قبیل دانشگاه آزاد لاهیجان در نوبت پذیرش و پیگیر شهدای گمنام هستند که اگر گروه تفحص، شهدای گمنامی را به استان ما معرفی کنند، دانشگاه مذکور در اولویت است.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه عدم تدفین شهدا در دانشگاه‌ها با نواقصی همراه است، گفت: در بعضی از دانشگاه‌ها فضاهای دانشگاهی محیط نامناسبی دارند. بعضی‌ دانشگاه ها اجاره ای هستند و بعضی‌ هم فضای کافی ندارند و بعضی از مراکز هم از حیث تعداد دانشجو در اقلیت هستند. لذا ما به دنبال تدفین شهدای گمنام در دانشگاه‌هایی هستیم که هم فضای فیزیکی مناسب، هم مالکیت دانشگاه‌ها در آن‌ها محرض شده باشد و هم مسئولان نیز درخواست داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود همه این‌ها در ۱۳ نقطه استان گیلان شهدای گمنامی را تدفین کرده‌ایم که حرم آن‌ها به عنوان محلی برای زیارت و ارتباط معنوی با مردم، جوانان و زائران مورد استقبال قرار می‌گیرد.
براساس این گزارش، ۵۷ شهیدگمنام در ۱۳ مرکز گیلان از قبیل دانشگاه گیلان، شهرستان‌های شفت، رودبار، لوشان، جیرنده رودبار، تالش ، آستارا، سرای دشت رودسر، مصلی رشت، سپاه قدس گیلان، لشکر عملیاتی قدس، مرکز آموزشی تکاوری نیروی دریایی سپاه و مرکز آموزش نیروی دریای ارتش تدفین شده‌اند.
شاکری نیا، معاون فرهنگی دانشگاه گیلان نیز با اشاره به وجود پنج شهید گمنام در دانشگاه گیلان گفت: تدفین شهدای گمنام در دانشگاه گیلان خواسته چندین ساله دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه بود که خوشبختانه در ۱۶ دی سال ۸۷ این فرصت نصیب دانشجویان و اساتید این دانشگاه شد.
وی قرار گرفتن شهدای گمنام در دانشگاه گیلان را یک فرصت و برکت برای دانشگاهیان این دانشگاه بیان کرد و افزود: قاطبه دانشجویان، اساتید و کارکنان از حضور معنوی شهدا در این دانشگاه استفاده می‌کنند، بنابراین باید از کسانی که این فرصت را در اختیار دانشگاهیان دانشگاه گیلان قرار دادند، تقدیر و تشکر به عمل آید.
شاکری نیا با اشاره به معماری سازه های قبور شهدای گمنام این دانشگاه گفت: آرامگاه شهدای گمنام با معماری خاص که دارای سمبل قلم، کتاب و شهدا است، طراحی شده است.
معاون فرهنگی دانشگاه گیلان تدفین و حضور شهیدان در دانشگاه را یک تذکر دائمی برای دانشجویان بیان کرد و ادامه داد: تبیین فرهنگ ایثار و شهادت برای حفظ استقلال کشور ضروری است.
وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه های دانشگاه گیلان اعم از افتتاحیه و یا اختتامیه با حضور و ارج گذاری به مقام شامخ شهیدان بر سر مزار شهدای گمنام این دانشگاه انجام می‌شود، افزود: برگزاری مراسم دانشجویان ورودی جدید، اردوی راهیان نور و جهادی، برگزاری طرح ضیافت اندیشه و غیره از برنامه‌هایی است که با حضور بر سر مزار شهدای این دانشگاه انجام می‌شود.
شاکری نیا با اشاره به برگزاری جلسه هم اندیشی اساتید در دانشگاه گیلان افزود: این جلسه نیز با ادای احترام به مقام شامخ شهیدان برگزار شد.
معاون فرهنگی دانشگاه گیلان با اشاره به استقبال باشکوه دانشجویان از این فرصت ایجاد شده در دانشگاه گیلان اذعان کرد: بسیاری از برنامه های تشکل‌ها نیز در کنار صحن مقدس شهدای گمنام این دانشگاه برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه شهدا مختص به تشکل خاصی نیستند، افزود: شهدا برای سربلندی اسلام جان خود را فدا کردند و به همه دانشجویان تعلق دارند.
شاکری نیا یادآور شد: وجود شهدای گمنام در دانشگاه گیلان فرصت مناسبی برای اجرای برنامه های فرهنگی است.
معاون فرهنگی دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: تدفین شهدای گمنام در دانشگاه علاوه بر اینکه فضایی معنوی در کنار تحصیل و یادگیری علوم مختلف فراهم می‌کند جایگاهی برای توسل و مأنوس شدن دانشجویان با مفهوم والای شهادت و پیام شهیدان است.
وی با بیان اینکه وجود شهدا در دانشگاه گیلان اثرات فراوانی برای این دانشگاه داشته است، گفت: هر آنچه که انجام داده و تدارک ببینیم قطره‌ای از اقیانوس ایثارگری و تجلیل از شجاعت و از خود گذشتگی این شهدا را نیز انجام نداده‌ایم.
شاکری نیا با بیان اینکه هر ساله به مناسبت سالگرد تدفین این شهدا برنامه های ویژه ای برگزار می‌شود، افزود: مراسم سالگرد تدفین شهدا در این دانشگاه یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که جهت تکریم شهدا برگزار می‌شود و همراه با غبارروبی، عطرافشانی، برگزاری مراسم دعا و قرائت فاتحه است.13266_Q0u71XfG
معاون فرهنگی دانشگاه گیلان بیان داشت: ساخت بنا و سازه مزار شهدای گمنام تمام شده است و تنها محوطه سازی مزار شهدا با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است.
وی با اشاره به ظرافت‌های خاص به کار برده شده در سازه مزار شهدای گمنام دانشگاه گیلان افزود: مزار شهدای گمنام دارای پنج ستون به نام پنج تن آل عبا است.
شاکری نیا ضمن ابراز خرسندی از استقبال دانشجویان از مزار شهدای گمنام در این دانشگاه گفت: جدای از دانشجویان عضو تشکل‌های مختلف این دانشگاه، عموم دانشجویان با حضور بر سر مزار شهدا و قرائت دعا و فاتحه یاد و خاطره شهدای گران‌قدر را گرامی می‌دارند و این نقطه قوتی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
معاون فرهنگی دانشگاه گیلان با اشاره به ساخت مسجد دانشگاه گیلان در کنار مزار شهدای گمنام این دانشگاه تصریح کرد: با تکمیل مسجد از این پس بسیاری از برنامه های این دانشگاه در این دو مکان اجرا خواهد شد.
وی در پایان همه دانشجویان را به زیارت قبور شهدا توصیه کرد.
علی فتحی یکی از دانشجویان بسیجی خاطرات تدفین شهدای گمنام دانشگاه گیلان را این‌طور بیان می‌کند.
۱۲ دی سال ۸۷ بود که به همراه سه نفر از دوستان راهی جهاد خدمت رسانی در قالب هجرت ۳ بسیج سازندگی در روستاهای محروم شهرستان صومعه سرا شدیم، روز سرد زمستان با سفید پوش شدن کوه‌ها زیبایی خاصی به مناظر خدادادی بخشیده بود، یک روز امداد رسانی را با صحنه های الفت دانشجویان بسیجی و مردمان وارث زمین گذراندیم و غروب همان روز در حال حرکت به سمت منزل بودیم که پیامکی از طرف دوستان به جهت تحصن در فرودگاه بین‌المللی رشت به حمایت از مردم مظلوم غزه دریافت کردم.
در فرودگاه چند نفر از دوستان و دانشجویان بسیجی با لباس آماده رزم آمده بودند. تحصن عاشقان آزادی قدس شریف با وجود برخی از بی مهری‌های مسئولان وقت به مدت یک هفته به طول انجامید.
زبان دوستان متحصن در این چند روز زبان صم بود و نیت قلبی همدردی با مظلومان غزه و اعزام به آن مناطق که البته اعزام شدنی نبود و متن این حرکت نشان دادن روحیه جهاد و آمادگی کامل امت حزب الله دانشگاهی برای جنگ با دشمن اسلام، اسرائیل بود.
در یکی از این روزها به همراه متحصنین در کمال ناباوری، میزبان لاله های گلگون کفن پنج تن از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس شدیم و این زینت بخش محفل نورانی متحصنین شد.
گویا دانشگاه گیلان قرار بود محل در آغوش گرفتن این عزیزان باشد؛ به همین دلیل برادرانی که مسئول تحویل بودند شهدا را شب قبل از تدفین به سمت فرودگاه آوردند تا فضای تحصن را به یاد کربلاهای ایران و مردم مظلوم غزه نینوایی کنند و چه زیبا بود استقبال با شکوهشان با ذکر یا حسین و این گل پرپر از کجا آمده، از سفر کرببلا آمده و …
برایمان غیر قابل باور بود که پیکر پنج تن از شهدای گمنام در دستان ما تشییع می‌شود.
شهدا از فرودگاه رشت به سمت بنیاد حفظ آثار و از آنجا به سپاه قدس منتقل و در دستان عموم مردم از سپاه قدس تا شهرداری رشت تشییع شدند.
در بین راه مادر شهیدی را دیدم که با کهولت سن به دنبال پیکر شهدا قدم بر می‌داشت نزدیکش که شدم، گفت: فرزند من را نیاورده‌اند؟ گفتم فرزند شما کی و در کجا شهید شده‌ است؟ گفت؛ فرزندم دانشجوی سال دوم پزشکی بود که به جبهه رفت و سال‌های سال ازش خبری نیست؛ در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود گفتم، چشمان ما به دستان شماست و شما التیام ما هستید و ازش جدا شدم.
بعد از تشییع پیکر شهدا توسط مردم تا میدان شهدای ذهاب رشت، مراسم احترام و نماز برگزار شد و بعد از آن شهدا را به سمت دانشگاه گیلان جهت خاک‌سپاری حرکت دادند تا برای همیشه این عزیزان فضای دانشگاه را منور و مقدس‌تر سازند.
از بدو ورود به دانشگاه، شهدا در دستان دانشجویان در محل خاک‌سپاری تشیع شدند و در طول مسیر پنج گوسفند توسط مسئول سازمان بسیج دانشجویی وقت قربانی شد تا جهت شادی روح این پنج شهید گمنام در بین فقرا و مستمندان توزیع شود.
در محل خاک‌سپاری شهدا علاوه بر جمع کثیری از دانشجویان، پنج دانشجوی فرزند شهید منتظر تحویل پیکر پاک این شهدا بودند تا توسط آنها پیکرها به داخل قبر انتقال داده شود.
تابوت‌ها باز شد، جوانان رشید ایران زمین که اندامشان لرزه بر اندام پوشالی استکبار می‌انداخت اکنون به اندازه نوزاد قنداقه ای بودند که ما را به یاد قنداقه علی اصغر (ع) می‌انداخت.
میثاق بکیان، مسئول امور تدفین شهدای گمنام در مورد تاریخچه شهدای دانشگاه گیلان گفت: باقر زاده در سال ۸۷ برای افتتاح کتابخانه تخصصی فرهنگی ایثار شهدا در دانشگاه گیلان حضور یافت و در آن مراسم به جهت داشتن ظرفیت تدفین شهدای گمنام در این دانشگاه ملی درخواست رئیس دانشگاه گیلان و عده ای از دانشجویان را پذیرفت و قرار شد پنج شهید از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس در دانشگاه گیلان تدفین شوند.
وی افزود: ورود شهدای گمنام مصادف با تحصن عده ای از دانشجویان فعال دانشگاه‌های گیلان به جهت اعلام انزجار از حملات وحشیانه اسرائیل به غزه در فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل گیلان بود.
این دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد لاهیجان گفت: دانشجویان با تمام احساس شعف و شور مسئولیت تدفین شهدا را از بنیاد حفظ آثار تقبل کرده و بعد از انجام مراسم‌های مختلف شرایط تدفین را آماده کردند.
بکیان گفت: دانشجویان بعد از بردن شهدا به معراج شهدا، شهدا را تقسیم کرده و هر یک از هیئت‌های مذهبی با حضور مادران شهدای گمنام و خانواده های معظم شهدا مراسم وداع و زیارت عاشورا را در مهدیه رشت و دیگر هیئت‌های مذهبی برگزار کردند.
وی تصریح کرد: قبور مطهر شهدای گمنام به طور شبانه توسط خود دانشجویان در مسجد دانشگاه گیلان آماده شد.
بکیان یکی از خاطرات تلخ برگزاری این مراسم را کم کاری علوم پزشکی دانشگاه گیلان عنوان کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی آمبولانسی در اختیار دانشجویان قرار نداده و گفته که ما برای مردگان آمبولانس نداریم تجهیزات ما برای افراد زنده است.

Share