گفتگو با دكتر صالحي :

کار بزرگ لاریجانی از دید وزیر احمدی‌نژاد

صالحی در پاسخ به سوالی درباره با عملکرد تیم های مذاکره کننده قبلی با اشاره به اینکه هر گروه ویژگی خاص خود را داشته است گفت: آقای روحانی گفتگو کنده بسیار واردی بود. شم گفتگو داشت و می دانست چکار می کند و اهل مشورت هم بود. تا مقداری که من اطلاع دارم نهایت تلاشش را به کار گرفت . ایشان استراتژی خود را داشت و می گفت باید تلاش کنیم بحث ایران به شورای امنیت نرود

صالحی گفت: آقای لاریجانی هم کار بزرگی انجام داد که بخش هسته ای مساله را بست و در دوره ایشان سوالات هسته ای بسته شد الان آژانس از ما سوال هسته ای ندارد بحث شان مطالعات ادعایی است.

به گزارش دیارمیرزا به نقل از مهر ، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در گفتگو با برنامه تلویزیونی شناسنامه به تشریح تحولات دیپلماتیک کشور پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با شهید شهریاری از دانشمندان هسته ای کشور اظهار داشت: ایشان به لحاظ اخلاقی و علمی جایگاه بسیار بالایی داشت و از دوستان خوب من بود. زمانی که خبر شهادتش را شنیدم نتوانستم روی پای خود بایستم.

از صالحی سوال شد که با توجه به شناخت وی از فعالان عرصه هسته ای چند نفر مانند شهید شهریاری در کشور داریم که وی در پاسخ گفت: یک زمانی رهبری همین سوال را از بنده کردند بنده عرض کردم اگر به شهید شهریاری نمره ۱۰۰ بدهیم نفر بعدی به زحمت ۵۰ می گیرد.

١

رئیس دستگاه سیاست خارجی به بیان روند هسته ای شدن کشور پرداخت و با بیان اینکه فعالیت جدی در زمینه هسته ای بعد از پایان جنگ آغاز شد، گفت: بخش هسته ای دو قسمت است یکی نیروگاه بوشهر و دیگری تکنولوژی هسته ای که شامل آب سنگین، غنی سازی، راکتور تحقیقاتی، اکتشاف و استخراج و … است که در بخش نیروگاه بوشهر روس ها هر چند مقداری دیر اما در نهایت کار را به اتمام رساندند البته این طول کشیدن باعث شدن مهندسان ما خیلی چیزها یاد گرفتند.

وی ادامه داد: در رسانه ها هر از گاهی در رابطه با نیروگاه بوشهر بحث می شود باید بگوییم نیروگاه بوشهر الان دو سال است که راه افتاده. هر نیروگاه از زمان جاگذاری سوخت ممکن است حدود یک سال طول بکشد تا به فعالیت مستمر برسد که این طبیعی است. البته یک اشکالی پیش آمد و برای حفظ ایمنی که هم برای ما هم روس ها و هم آژانس بین المللی انرژی اتمی اهمیت داشت مجبور شدیم دریچه را باز کنیم و سوخت را خارج و پاکسازی نماییم که این اشکالات در دنیا معمول است.

بهترین متخصصان نیروگاهی را داریم

صالحی تاکید کرد: الان ما بهترین متخصصان نیروگاهی را داریم. قریب هزار نفر در زمره بهترین ها هستند. باید اشاره کرد که در زمینه نیروگاه بوشهر روس ها طبق قراردادی که داشتند کار را جلو بردند اما در سایر مسایل کسی نبود به ما کمک کنند ما مجبور شدیم روی پای خودمان بیاستیم.

چیزی برای ما مجهول نیست

وی به بازدید خود از تجهیزات آب سنگین در آرژانتین در سال ۶۷ اشاره کرد و گفت: آن زمان با حسرت به آن توانمندی های آرژانتین نگاه می کردم اما الان می بینم که فرزندان ایران دستاوردهای بزرگی داشتند و تجهیزات هسته ای را طراحی کرده و ساختند به شکلی که ما بهترین سانترفیوژها را داریم و هرچند وقت یک بار نسل جدیدی را راه می اندازیم. باید اشاره کنم امروز در بحث هسته ای چیزی برای ما مجهول نیست.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با فضای مذاکرات هسته ای با بیان اینکه مذاکرات دو بخش دارد یکی بخش سیاسی و دیگری فنی و حقوقی است گفت: بخش فنی و حقوقی خیلی راحت است چون چارچوب مشخصی دارد و طرفین نمی توانند بیراه حرف بزنند و این فضا معمولاً دوستانه است و در برخی مسایل فنی کارشناسان خارجی آن قدر تحت تاثیر قرار می گرفتند که به جای چالش با ما همراه می شدند و می گفتند ما ۳۰سال تجربه کسب کردیم تا بتوانیم به این توانمندی ها برسیم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: اما وقتی بحث سیاسی می شود مباحث هم پیچیده می شود.

ایران همیشه با اقتدار وارد گفتگو شده

وی در پاسخ به این سوال که چه طرفی در مذاکرات دست بالاتر را تا کنون داشته است، گفت: بحث بر سر برد و باخت نیست می توان گفت جمهوری اسلامی ایران هر وقت وارد گفتگو شده با اقتدار و اشراف وارد شده است. خود آنها می گویند با ایرانی ها سخت می توان گفتگو کرد چون دقیق هستند. ما گفتگو کننده های خوبی داریم و از قبل هم داشته ایم.

روحانی وارد بود

صالحی در پاسخ به سوالی درباره با عملکرد تیم های مذاکره کننده قبلی با اشاره به اینکه هر گروه ویژگی خاص خود را داشته است گفت: آقای روحانی گفتگو کنده بسیار واردی بود. شم گفتگو داشت و می دانست چکار می کند و اهل مشورت هم بود. تا مقداری که من اطلاع دارم نهایت تلاشش را به کار گرفت . ایشان استراتژی خود را داشت و می گفت باید تلاش کنیم بحث ایران به شورای امنیت نرود.

کار بزرگ لاریجانی

وی اظهار داشت: آقای لاریجانی هم کار بزرگی انجام داد که بخش هسته ای مساله را بست و در دوره ایشان سوالات هسته ای بسته شد الان آژانس از ما سوال هسته ای ندارد بحث شان مطالعات ادعایی است.

کار جلیلی سخت است

صلاحی ادامه داد: الان هم آقای جلیلی کارش خیلی سخت است چون بحث سیاسی شده همین بحث مطالعات ادعایی هم سیاسی است. اما آقای جلیلی تمام تلاش خود را به کار گرفته و ایشان نیز با اتکا به تجربه و معلومات وارد مذاکرات می شوند.

نه کره شمالی می شویم نه لیبی

وی در پاسخ به این سوال که آینده مذاکرات ایران و ۱+۵ چگونه خواهد بود گفت: پرونده ما نه مثل کره شمالی است و نه مثل لیبی. ما پرونده مان حل خواهد شد و قاطعانه می گویم این گونه می شود. ما به کارمان اطمینان داریم. رهبری فتوا دادند که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است. ما ریگی به کفش نداریم و در این ۱۰ سال نیز مسئولان ما تزلزلی در مواضع شان نداشتند. اگر شک و شبهه ای بود یکجا بالاخره رد می گذاشتیم اما این گونه نشده است.

فقط مزاحمت ایجاد کرده اند

وزیر امور خارجه یادآور شد: غرب متوجه شده که با فشارهایی که وارد کرده دستاورد مورد نظرش را نداشته. در آن مقطع حجم مبادلات ایران با اتحادیه اروپا ۵۷ میلیارد یورو بود که اگر همان روند ادامه می یافت به ۹۰ میلیارد می رسید در حالی که بعد از تحریم ها به زیر ۱۷ میلیارد رسیده یعنی آنها دارند هزینه می دهند اما آیا به میزان هزینه ای که کردند برداشت داشته اند. بنده عرض می کنم اگر ۱۰۰ دلار هزینه کرده باشند ۱۰ دلار هم برداشت نکرده اند و فشارشان راه به جای نبرده هر چند برای ما مزاحمت ایجاد کردند اما مردم ما بیدار هستند.

مردم نواقص مدیریتی را از اصل نظام تفکیک می کنند

وی به حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال اشاره کرد و گفت: خبرنگاری از من سوال کرد آیا فکر می کردید مردم این گونه شرکت کنند من گفتم خیر فکر می کردم مردم به خاطر سختی ها و ناملایمات سکه و ارز و طلا و … کمتر می آیند و وقتی جمعیت را دیدم باور نمی کردم و این نشان می دهد مردم ما چقدر بیدارند و به زیبایی نواقص مدیریتی شخصی مثل بنده را از اصل نظام تفکیک می کنند.

صالحی تاکید کرد الان طرفین احساس می کنند که آمادگی برای برون رفت از وضعیت ایجاد شده و اینکه آمریکایی ها آمادگی خود را برای گفتگو اعلام می کنند به عقیده من با گذشته فرق دارد هم شدت و هم گستردگی این درخواست ها فرق کرده شرایط نیز عوض شده است و همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند اگر نیت صادقانه آمریکایی ها احراز شود می توانیم در خصوص مذاکره بررسی کنیم لذا من امیدوارم.

روایت نحوه ورود به دولت احمدی نژاد

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نحوه ورودش به دولت اظهار داشت: سال ۸۴ یک ماه بود که بنده با رای وزرای سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان معاون دبیرکل سازمان مشغول فعالیت شده بود که از طرف آقای احمدی نژاد با بنده تماس گرفتند و بعد از حضور خدمت ایشان بحث وزارت خارجه و علوم مطرح شد اما عرض کردم به تازگی به ماموریت رفته ام. بعد از پایان ماموریتم در سال ۸۸ باز هم رئیس جمهور ما را خواست و بحث سازمان انرژی اتمی را مطرح کرد. بعد از حدود دو سال هم بحث وزارت خارجه مطرح شد و با گذشت شش ماه که ایشان مطرح کرد اجابت کردم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون موقعیتی پیش آمده که بخواهید پیامی را به فردی از طریق مصاحبه برسانید گفت: یکی از مهمترین عناصر این است که پیامی را برسانیم به شکلی که فقط پیام گیرنده متوجه شود.

وی در رابطه با پیش بینی اش از ایجاد تحول در روابط ایران و آمریکا اظهار داشت: ما غیر از رژیم صهیونیستی با کشورهای جهان مشکلی نداریم. شرایطی پیش آمده که مردم ایران از آمریکا گله هایی دارند که این گله ها مبتنی بر عملکرد آمریکا در گذشته است. الان آنها فهمیده اند ملت ایران ملتی نیست که با فشار وادار به تسلیم شود.

صالحی گفت: برای ملتی که ۳ هزار سال تاریخ مکتوب و چندین هزار سال تاریخ دارد ۱۰ سال و ۲۰ سال یک پاراگراف هم به حساب نمی آید و این مباحث هسته ای در تاریخ طولانی ملت ایران دیده نخواهد شد اما ما از این مقطع عبور خواهیم کرد و یک نقطه عطفی ایجاد خواهد شد که تضمین کننده حیات عزتمندانه ایران خواهد بود.

همین هم زیاد است

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در رابطه با احتمال تصدی مسئولیت های مهمتر گفت: خیر تا الان هم این مسئولیت ها را بیش از اندازه خود می دانم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد که در وزارت خارجه تلاش ها بر این است که آثار سلبی تحریم ها کاهش یابد و گفت: سعی می کنیم از افراط و تفریط به دور باشیم.

انتقاد از اختلافات خارج از قاعده

وی در پایان اظهار داشت که اختلافات خارج از قاعده مسئولان مردم را آزرده خاطر می کند.

Share