گزارش مشروح همایش ملی «بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی» با حضور:

مصطفی پورمحمدی،احمد توکلی،حمیدرضافولادگر، غلامعلی جعفرزاده

به گزارش دیار میرزا : همایش ملی «بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی» روز گذشته در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد و در آن یکی از نامزدهای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و سه نماینده مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداختند

به گزارش دیار میرزا : همایش ملی «بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی»  روز گذشته در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد و در آن یکی از نامزدهای  احتمالی یازدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری و سه نماینده مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداختند

به گزارش دیارمیرزا ، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی امروز در همایش ملی «بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی» در تالار حکمت دانشگاه گیلان با بیان اینکه در شرایط کنونی فرصت‌ها و منابع زیادی از دست رفته است، اظهار کرد: با برخی عملکردهای اشتباه فرصت‌ها و مزیت‌های موجود به کاستی‌، تهدید و آسیب‌ها تبدیل شده است.

وی، ادامه داد: دشمنان از مدت‌ها پیش در کمین بودند و وضعیت ایران را رصد می‌کردند و پی بردند که بهترین روش برای آسیب‌زدن و فتنه‌گری در کشور، ایجاد مانع و مشکل در روند اقتصادی ایران است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، با اشاره به اینکه دشمنان با هزینه‌ای کم دردسرهای بزرگی را برای ایران ایجاد کرده‌اند، افزود: در داخل کشور نیز بستری فراهم شد تا نقشه‌های دشمنان با هزینه کم و سرعت زیاد عملیاتی شود.
SAM_2626
*مسئولان دولت و مجلس به نگاه‌های کارشناسی پایبند باشند

وی، فضا و فرصت کنونی را موقعیتی برای بازگشت، اصلاح و تحول روال‌های اشتباه گذشته خواند و تصریح کرد: نباید ناامید شد و باید انرژی و اراده‌ها را متمرکز کرد و با استفاده از روش‌های علمی و کارشناسانه به دنبال راهکارهای مناسب برای خروج از شرایط کنونی بود.

پورمحمدی، فضای حاکم بر جامعه را احساسی، عجول و پرتوقع خواند و گفت: برطرف کردن برخی مشکلات نیازمند فرصتی طولانی است.

وی با اشاره به اینکه وجود فضای غیرعقلانی موجب افزایش توقعات غیرمنطقی می‌شود، اذعان کرد: مسئولان دولت و مجلس باید به نگاه‌های کارشناسی پایبند شوند.

*مجلس باید همواره در رأس امور باشد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید همواره در رأس امور باشد، افزود: جایگاه مجلس تبعیت کردن از دولت و دامن زدن به موج مطالبات نیست.

وی خواستار کاهش هزینه‌های کشور شد و گفت: امروزه شاهد مسابقه‌ای در مصرف‌گرایی و بی‌برنامگی هستیم.

پورمحمدی، با اشاره به وضعیت بحرانی هوای شهر تهران، تصریح کرد: مشکل هوای شهر تهران با حدود ۳.۵ میلیون خودرو و حدود یک‌میلیون موتورسیکلت به‌راحتی قابل برطرف کردن نیست و برخی سخنان و ادعاها دروغ است.

به گفته وی، در کشور نمی‌توان به اندازه خودروها خیابان احداث کرد.

*منطق علمی باید بر کشور حاکم باشد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تصریح بر اینکه کارها را نمی‌توان با شعار انجام داد، خاطرنشان کرد: منطق علمی باید بر کشور حاکم باشد.

وی اضافه کرد: میزان شعار و وعده‌های مسئولان باید به سطح واقعی برسد.

پورمحمدی، علم همراه با عمل را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید از نقش و امکانات دانشگاه‌ها در تغذیه علمی و تخصصی مدیریت‌ها استفاده کرد و مدیران نیز باید به سخنان متخصصان عمل کنند.

*دولت مسئول بشارت دادن به بهار و پاییز نیست

وی با بیان اینکه دولت مسئول بشارت دادن به بهار و پاییز نیست، تصریح کرد: دولت به جای توجه به موضوعاتی مانند ظهور و … به دنبال پاسخگویی به نیازهای اجرایی کشور باشد.

این مسئول، شعارزدگی را وضعیت حاکم بر کشور دانست و گفت: حتی مسئولان به برخی قوانین نوشته شده توسط خود نیز پایبند نیستند.

*اقتصاد مقاومتی باید دارای عقبه فکری قوی باشد

وی، برنامه‌گرایی و تخصص‌گرایی را نیاز کنونی کشور خواند و افزود: اقتصاد مقاومتی باید دارای یک عقبه فکری و کارشناسی قوی باشد.

پورمحمدی، افزود: تمام برنامه‌ها، خدمات، پاداش‌ها، تسهیلات و امتیازها باید بر پایه تولید و اشتغال‌زایی در جامعه شود.

وی به وضعیت متلاطم بازار ارز در ماه‌های اخیر اشاره کرد و متذکر شد: در چند وقت اخیر برخی نوکیسه‌ها از بازار آشفته ارز نهایت سواستفاده را کردند و درآمدهای عظیمی را به جیب زدند.

*توجه به تولید و اشتغال نیاز کنونی کشور است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه در ۲۶ ماه اخیر بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان از طریق هدفمندسازی یارانه‌ها به مردم پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: گرانی، تورم و مشکلات حاشیه‌ای در موضوع اشتغال و تولید از نتایج منفی هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است.

وی، با بیان اینکه هیچ راهی جز بازگشت به مسیر تولید و اشتغال‌زایی وجود ندارد، اذعان کرد: فرهنگ نظارت در کشور آسیب جدی دیده است.

پورمحمدی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی باید واقعاً در رأس امور باشد زیرا مجلس قانون‌گذار بوده و قانون نیز همواره در رأس امور است.

احمد توکلی در همایش ملی «بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی» در تالار حکمت دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه پیشرفت‌های ایران در سال‌های اخیر از نظر علمی بسیار خوب بوده است، اظهار کرد: در تجاری‌سازی علوم و فناوری‌ها در وضعیت چندان مناسبی قرار نداریم.

*کاهش ارزش دوسوم پول ملی در ۱۵ ماه اخیر

وی وضعیت سهولت کسب و کار در کشور را خوب ندانست و گفت: دولت ادعا می‌کند که نرخ بیکاری در سال ۹۱ کاهش یافته است اما طبق آمارهای مراکز بین‌المللی نرخ بیکاری در کشور بیش از ۱۵ درصد بوده و در حال افزایش است.

این مسئول به وضعیت نامناسب رشد اقتصادی ایران اشاره کرد و افزود: طبق پیش‌بینی بانک مرکزی ایران، نرخ رشد اقتصادی کشور در سال آینده به حدود منفی ۶‌دهم می‌رسد.

وی به کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: در مدت ۱۵ ماه حدود دوسوم ارزش پول ملی کاهش یافته است.

*تغییرات قیمت ارز کیف‌های برخی افراد را پر از پول‌های کثیف کرد

توکلی، کاهش شدید ارزش پول ملی را موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری دانست و گفت: در تغییرات قیمت ارز ماه‌های اخیر جیب‌های بسیاری افراد خالی و کیف‌های برخی‌ها از پول‌ کثیف پر شد.

وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر دولت حدود ۲۷ میلیارد دلار معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان ارز فروخته است، اذعان کرد: بیشتر این سودها به جیب افراد قلیلی رفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس، به برخی آمار منتشر شده توسط وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: نرخ تورم از دی ماه ۸۹ تا خرداد ۹۱ حدود ۵۰ درصد بوده است.

وی افزود: افرادی که ادعای بهبود ضربتی اقتصاد و بازار ارز را می‌کنند افرادی جاهل به اقتصاد و یا شارلاتان هستند.

*مشکلات اقتصادی کشور قابل حل است

توکلی، ایران را دارای بالاترین نرخ تورم در منطقه خواند و تصریح کرد: مشکلات اقتصادی بسیاری در کشور وجود دارد اما این‌ها مشکلی نیست که برطرف نشود.

وی، اضافه کرد: اگر به دنبال حکومتی همراه با عدالت و عقلانیت باشیم خداوند طرفداران آن حکومت را عزیز و مخالفان آن را ذلیل می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولت سیاست‌های تثبیت نرخ ارز را به صورت ناقص اجرا می‌کند، تصریح کرد: دولت باید حداقل نرخ ارز را به مدت یک سال تثبیت و یک نرخ ارز را اعلام کند.

وی به برخی سیاست‌های اقتصادی در دولت‌های گذشته اشاره کرد و متذکر شد: برخی سیاست‌های اقتصادی در دولت هاشمی اشتباه فاحش بود.

توکلی، با اشاره به اینکه ارز، ملک دولت نیست که هر قدر می‌خواهد آن را به فروش بگذارد، خاطرنشان کرد: ارز ابزار ایجاد شغل، مقاومت در برابر فشارهای خارجی و برای سیاست‌گذاری‌ها است.

*دولت سهمیه‌بندی کالای ضروری را به سرعت آغاز کند

وی سهمیه‌بندی مایحتاج و وسایل مورد نیاز مردم را عملی کمونیستی ندانست و تصریح کرد: باید با ذخیره کردن غذا و مسایل مورد نیاز مردم از طبقات متوسط جامعه حمایت کرد.

این نماینده به دریافت کوپن غذا توسط بالغ بر ۴۷ میلیون نفر مردم آمریکا اشاره کرد و متذکر شد: دولت باید سهمیه‌بندی کالای ضروSAM_2557ری و بهداشتی را به سرعت آغاز کند.

وی، سهمیه‌بندی را ابزاری برای ایجاد منافع به نفع عموم مردم به‌ویژه اقشار ضعیف عنوان کرد و افزود: قانون بودجه سال ۹۲ بسیار دیر به مجلس تحویل داده شده است.

توکلی با انتقاد از روند اجرایی برخی پروژه‌های عمرانی در سطح کشور، خاطرنشان کرد: به دلیل برنامه‌ریزی‌های اشتباه هزینه برخی پروژه‌های عمرانی تا ۲.۵ برابر هزینه تخمین زده ابتدایی افزایش یافته است.

*دو برابر شدن بدهی‌های دولت به بانک مرکزی

وی از دو برابر شدن بدهی‌های دولت به بانک مرکزی در مدت ۹ ماه گذشته خبر داد و یادآور شد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی قرار بود مالکیت و تصدی‌گری دولت کاهش یابد و درآمد ناشی از آن به نفع مردم فقیر هزینه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اعمال دولت باید شفاف و قابل پیش‌بینی باشد، تصریح کرد: دولت و مجلس باید از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسانه پرهیز کنند.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با یک چشم به کشور و با چشمی دیگر به حوزه انتخابی خود نگاه کنند و منافع محلی و منطقه‌ای را فدای منافع ملی نکنند.

توکلی خواستار مبارزه با فساد در تمام سطوح شد و اذعان کرد: باید با فساد سیاسی و سو‌استفاده مقام‌ها از قدرت سیاسی مبارزه و مقابله کرد.

حمیدرضا فولادگر  در همایش ملی «بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی» در تالار حکمت دانشگاه گیلان، اظهار کرد: بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران باید تا سال ۱۴۰۴ در جایگاه نخست منطقه از نظر اقتصادی، علمی و فناوری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران در برخی شاخص‌ها همچون فناوری در رتبه نخست منطقه قرار دارد، تصریح کرد: عرصه فناوری‌های نوین باعث جهش اقتصادی کشور می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه رشد اقتصادی ایران در ۲ سال نخست برنامه پنجم توسعه و عدالت حدود ۱٫۵ درصد بود، اذعان کرد: با ادامه روند موجود ممکن است نرخ رشد اقتصادی کشور ممکن است منفی شود.

وی اضافه کرد: در برنامه ۵ ساله پنجم مکلف شده‌ایم ظرفیت تولید افزایش یابد و از منابع تجدیدپذیر استفاده شود که این امر جز از راه سرمایه‌گذاری غیردولتی امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نرخ رشد اقتصادی برخی از کشورهای منطقه را بیش از ۸ درصد عنوان کرد و گفت: کشورهای ترکیه و گرجستان دارای رشد اقتصادی بالای ۸ درصد هستند.

فولادگر با اشاره به اینکه میزان بیکاری در ایران حدود ۱۵ درصد است، افزود: کشور ازبکستان با تنها ۰٫۲ درصد دارای کمترین میزان بیکار در جهان است.

وی به بیانات مقام معظم رهبری درباره توجه مسئولان به موضوعات اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه چند ماه بیشتر تا پایان کار دولت باقی نمانده است، دولتمردان باید رفع مشکلات را در زمینه‌های اقتصادی را بر هر کار دیگر ترجیح دهند.SAM_2623

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اذعان به اینکه بودجه سال های ۹۰ و ۹۱ از کلیات اصل ۴۴ منحرف شده اند، گفت: دولت در تعداد واگذاری‌های شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی خوب عمل کرده است.

فولادگر از واگذاری حدود ۱۱۰ هزار میلیارد از شرکت‌های دولتی خبر داد و افزود: سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی می‌تواند سبب تحول اقتصادی کشور شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران باید به سوی مردمی شدن حرکت کند، تصریح کرد: مسئولان باید در ماه‌‌های باقیمانده تا انتخابات اجازه اختلاف‌افکنی به دشمنان ندهند و از احساسات مردم در راستای دامن زدن به اختلافات استفاده نکنند.

این مسئول افزود: در ۷ ماه نخست امسال با وجود فشارها و تحریم‌ها، میزان صادرات غیرنفتی کشور چندان تغییر چندانی نکرده است.

وی مبارزه با مفاسد اقتصادی را نیاز کشور برشمرد و تصریح کرد: اجرا شدن تکالیف برنامه پنجم مستلزم بهبود فضای کسب و کار و فضای تولید است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در همایش بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی در دانشگاه گیلان گفت: بر اساس اقتصاد مقاومتی انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری، ابتکار و نظریه پردازی و الگو سازی در عرصه های اقتصادی است و هر کشوری که علم استکبار ستیزی را بر می دارد یکی از کارهایی که باید انجام دهد اقتصاد مقاومتی است.SAM_2587

ˈغلامعلی جعفرزاده ایمن آبادیˈ افزود: هم اکنون نظریه و تجریه ای در زمینه اقتصاد مقاومتی در مکاتب اقتصادی دنیا وجود ندارد لذا واکنش نسبت به آن امری بدیهی است.

وی اضافه کرد: نظریه اقتصاد مقاومتی در شهریور ۸۹ از سوی مقام معظم رهبری وارد ادبیات سیاسی جهان شد و هر روز نکات تازه ای به آن افزوده می شود.

جعفرزاده با بیان اینکه یکی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی وابسته نبودن به درآمدهای نفتی است، اظهار کرد: این در حالی است که میزان وابستگی بودجه ۹۲ به درآمدهای نفتی بیشتر از بودجه ۹۰ است.

وی از نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، همت و کار مضاعف، جهاد اقتصادی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به عنوان اهرم اجرایی اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: مقام معظم رهبری با این نامگذاری ها از سال ۸۷ مقدمات پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را در کشور فراهم کرده اند.

جعفرزاده خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی در شرایط فشار و تحریم موجبات رشد و شکوفایی کشور را فراهم می کند و به دلیل تهاجم گسترده دشمن اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است .

وی با بیان اینکه اقتصادی مقاومتی یک اقتصاد کاربردی و یک واقعیت اقتصادی است، گفت: شاخص های تحقق آن ریشه در عمل دارد، اقتصادی مقاومتی مبتنی بر اقتصاد و احکام اسلامی است .

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست ، گفت: اقتصاد مقاومتی برای جلوگیری از امتیازدهی به دشمن است .

وی استفاده درست از منابع کنونی، حمایت از تولید ملی ، مدیریت مصرف ، تقویت بخش خصوصی ، مصرف کالاهای ایرانی ، استفاده درست از منابع ارزی ، مدیریت درست و صحیح منابع و وحدت و انسجام ملی به عنوان راهکارهای دستیابی به اقتصاد مقاومتی نام برد.

همایش بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی روز چهارشنبه با حضور حجت الاسلام پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور ، احمد توکلی و حمیدرضا فولادگر نمایندگان مردم تهران و اصفهان در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه گیلان برگزار شد.

Share