همایش وحدت یا تور انتخاباتی دولت!

به گزارش دیار میرزا: برگزاری دوباره یک همایش بزرگ و پرخرج در کمتر از ۴ ماه و همه ابهام های آن. آیا دولت با همایش انسجام جوانان، تورهای انتخاباتی به راه انداخته است؟ دیارمیرزا: همایشی با ۳ هزارنفر شرکت کننده. این شاید در نگاه اول چیز عجیبی به نظر نرسد. اما اتفاق هایی که در […]

به گزارش دیار میرزا: برگزاری دوباره یک همایش بزرگ و پرخرج در کمتر از ۴ ماه و همه ابهام های آن. آیا دولت با همایش انسجام جوانان، تورهای انتخاباتی به راه انداخته است؟

دیارمیرزا: همایشی با ۳ هزارنفر شرکت کننده. این شاید در نگاه اول چیز عجیبی به نظر نرسد. اما اتفاق هایی که در حاشیه یک همایش ۳هزارنفره در بندرعباس افتاد، ماجرای «سومین همایش وحدت و انسجام ملی جوانان ایران اسلامی» را داغ کرد. همایشی که با حاشیه های فراوان و پرسش های بی پاسخ همراه بود. از هزینه های همایش گرفته تا برگزاری دو دوره آن در فاصله کمتر از ۴ ماه.
هر ۱۶۰ روز ، یک همایش
سومین همایش وحدت و انسجام ملی جوانان ایران اسلامی، اول اسفند امسال با حضور رئیس جمهوری در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس برگزار شد. همایشی که  البته در فاصله ای ۱۶ ماه، ۳ بار برگزار شد. یعنی حدودا هر ۱۶۰ روز یکبار.۲۴ آبان امسال و ۲۳ آبان سال ۹۰ دومین و نخستین دوره از این همایش ها با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران تهران برگزار شده بود که هر کدام از این همایش ها با حواشی بسیاری همراه بود. اما همایش سوم، در راستای وعده رئیس جمهور به شرکت کنندگان برای سفر به جزایر ۳ گانه، سومین دوره این همایش در بندرعباس برگزار شد و شرکت کنندگان  به جنوب کشور رفتند تا جزایر ایرانی خلیج فارس را هم از نزدیک ببینند. احمدی نژاد در همایش دوم، به «حمید بقایی» دستور داده بود مقدمات برگزاری این همایش را فراهم کند.  دستوری که «حمید بقایی» خیلی زود اجرایی اش کرد.
رئیس جمهور به همراه غلامحسین الهام سخنگوی دولت، علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی، مجتبی ثمره هاشمی مشاور رئیس جمهور و البته مدیرعامل خبرگزاری ایرنا به بندرعباس رفتند تا مهمانان ویژه این همایش باشند. همایشی که به گفته دبیر آن با پیام دفاع از تمامیت ارضی ایران برگزار شده. «حسن صید خانی» گفته بود:«حضور چهار روزه جوانان نخبه و فرهیخته ایران اسلامی در استان هرمزگان و دیدار از جزایر خلیج فارس، پیام دفاع از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی و ایستادگی بر آرمان ها و ارزش های اسلامی را به جهانیان مخابره خواهند کرد.»

“”

در این همایش گروههای مختلف هنری برنامه هایی از جمله اجرای سرود، آهنگ و شاهنامه خوانی را اجرا کردند. اجرای زنده “محسن یگانه” خواننده  پاپ کشور و تقدیر از از افرادی همچون بهداد سلیمی قهرمان وزنه برداری المپیک و حمید سوریان قهرمان المپیک در رشته کشتی فرهنگی، عزیز محمدی معلم نمونه عشایر کشور و تعدادی از خانواده های شهدا از جمله برنامه های همایش بود. ضمن این که تعدادی از جوانان نیز تندیس صلح و دوستی را به رئیس جمهور تقدیم کردند.

پس از برگزاری مراسم نیز شرکت کنندگان در همایش، طی ۳ روز به جزایر هرمزگان و نقاط دیدنی این استان سفر کردند.


باز هم «بهار»!
اصرار احمدی نژاد بر استفاده از یک کلید واژه خاص، در همایش بندرعباس هم ادامه داشت. در گزارشی که سایت روزنامه ایران منتشر کرده است، در این همایش وقتی که گروهی با عنوان «وبلاگ نویسان حامی دولت» احمدی‌نژاد را در جریان آخرین فعالیت‌های رسانه‌ای حامیان دولت قرار دادند و از او تقاضای راهبرد کرده اند، این جمله ها را از زبان احمدی نژاد شنیدند: «این فشارها کوتاه مدت خواهد بود بزودی وضعیت دگرگون خواهد شد، صبر صبر، بهار نزدیک است.»
«بهار»کلید واژه ای است که این روزها زیاد از زبان رئیس جمهور شنیده می شود و گفته می شود کلید واژه اصلی شعار انتخاباتی نامزد موردنظر دولت برای انتخابات ریاست جمهوری است. کلید واژه ای که پایان بخش سخنرانی ۲۲ بهمن احمدی نژاد هم بود.


همایشی با هزینه های میلیاردی
نکته پرابهام«سومین اجلاس وحدت و انسجام ملی جوانان ایران» هزینه های آن بود. به ویژه وقتی اسناد مرتبط با این همایش در یک سایت اینترنتی منتشر شد. هرچند در ابتدا اعلام شد این همایش ۴ روزه از سوی«دبیرخانه مشاوران جوان ریاست جمهوری» برگزار شده، اما یک سایت اینترنتی خبر داد دبیرخانه مشاوران جوان ریاست جمهوری ضمن تایید برگزاری همایش، اعلام کرده برگزاری این همایش‌ها ربطی به «مشاوران جوان ریاست‌جمهوری» ندارد.
اما  نکته جالب توجه این همایش انتخاباتی که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است، هزینه میلیاردی آن است. به ویژه وقتی که  اسنادی از  نامه نگاری ها برای برگزاری این همایش منتشر شد، ابهام ها درباره هزینه برگزاری این همایش بزرگ و منبع تامین آن بیش از پیش شد. همایشی که اسناد منتشر شده نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد هزینه به عهده برگزارکنندگان بوده و شرکت کنندگان در همایش تنها ۱۰ درصد هزینه (۵۰ هزار تومان) برای حضور در این همایش پرداخته اند.

بر اساس اسنادی که یکی دو سایت اینترنتی منتشر کرده اند، هزینه های این همایش حدود ۶ میلیار تومان برآورد شده است. سایت «شفاف» این هزینه ها را به این ترتیب برآوردکرده است: «هزینه رفت و برگشت ۳ هزار نفر (با احتساب نرخ پرواز درجه اکونومی هر نفر صرفا از تهران به بندرعباس دویست هزار تومان و رفت و برگشت چهارصد هزار تومان): ۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هزینه اسکان ۳ هزار نفر در چهار روز(با احتساب هزینه دویست هزار تومان برای هر نفر در هر روز یعنی به طور متوسط هر روز ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان): ۲,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان.هزینه پذیرایی و گشت و گذار در جزایر( با احتساب هزینه دوست هزار تومانی برای هر نفر در هر روز): ۲,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان.قطعا این همایش و گشت و گذار هزینه های کلان دیگری در این فصل پر بازدید خواهد داشت از جمله اختصاص هدایایی ویژه رئیس جمهور که از محاسبه آنان صرف نظر می شود. به رغم این موضوع باید گفت دست کم برای چنین همایش بزرگی باید حداقل مبلغی در حدود ۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان هزینه کرد!»

نمایندگان مردم و ابهام های یک همایش
برگزاری همایش ۳ روزه بندرعباس، با واکنش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم روبه رو شد. واکنش رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس البته شدیدترین این واکنش ها بود. «منصور آرامی» یک روز پس از اختتامیه این همایش، به خبرگزاری «خانه ملت» گفت: برگزاری میتینگ‌های سیاسی با هزینه‌های کلان توجیه عقلانی ندارد. هزینه کردن میلیاردی برای برگزاری همایش‌هایی چند هزار نفری در این استان نه تنها باری از دوش مردم هرمزگان و شهرهای آن بر نمی‌دارد بلکه فضای کار و تلاش در این استان را به سوی رفتارهای سیاسی و جانبدارانه سوق می دهد.»
آرامی با بیان این که هرمزگان، شهر بندرعباس  و بندر شهید رجایی در جوار این شهر یک قطب بندری و تجاری برای کشور است و برگزاری میتیگ‌های سیاسی با هزینه‌های کلان در این منطقه توجیه عقلانی ندارد گفته:«تقدیر از جوانان فرهیخته و توانمند این مرز و بوم اقدام ارزنده و در خور تقدیری است اما بهره برداری خاص از حضور جوانان و دعوت از افراد خاص برای سخنرانی در این مراسم و صرف هزینه‌های میلیاردی برای جو سازی‌ها در این زمینه در حالی که یک جوان برای گرفتن ۵ میلیون تومان وام ازدواج به ده ها در بسته می خورد اقدام درست و منطقی نیست.»
آن طور که رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان گفته کلیه هتل‌ها و مراکز اقامتی شهر بندرعباس و جزایر قشم و ابوموسی برای برگزاری این همایش به کارگرفته شده اند و این در حالی است که در این جزایر روستاهایی هستند که برای برق رسانی و یا انتقال آب به کمتر از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارند اما مدت‌هاست که در نوبت اعتبارات بودجه ای دولت باقی مانده‌اند.
از سوی دیگر، ماجرای همایش بندرعباس، دیروز به صحن علنی مجلس هم کشیده شده و با واکنش نمایندگان دیگر هم روبه رو شده. از جمله  نماینده کرمان که از برگزاری همایش سه هزار نفری در کیش با هزینه دولت و تدارک پروازهای چارتر برای مهمانان انتقاد کرد. «محمدرضا پورابراهیمی» در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس گفته: اخیرا معاونت ریاست جمهوری همایشی رادر کیش برگزار کردند که برای این همایش پروازهای چارتر گرفتند.جای تامل است در شرایطی که در کشور مشکلات مالی داریم همایش سه هزار نفری در کیش برگزار می شود.»نماینده کرمان از مجلس خواست تا نسبت به برگزاری اجلاس ها پیگیری یاپیشگیری داشته باشد.

Share