محسن رضایی: کناره‌گیری من خیانت به ملت و کشور است

به گزارش دیارمیرزا تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان لبریز از دانشجویان دغدغه‌مند و نگران از آینده کشورشان بود که به خاطر این نشست قید کلاس‌های درس را زدند و از ساعتی قبل از آغاز برگزاری تمام صندلی‌های این تالار پر شده و بسیاری برای شنیدن این سخنرانی به ‌دلیل کمبود جا روی زمین نشستند. […]

به گزارش دیارمیرزا تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان لبریز از دانشجویان دغدغه‌مند و نگران از آینده کشورشان بود که به خاطر این نشست قید کلاس‌های درس را زدند و از ساعتی قبل از آغاز برگزاری تمام صندلی‌های این تالار پر شده و بسیاری برای شنیدن این سخنرانی به ‌دلیل کمبود جا روی زمین نشستند.

این نشست با دعوت دانشجویان عدالتخواه دانشگاه در زمان سه ساعته برگزار شده بود به دلیل ازدحام جمعیت و کمبود زمان بسیاری از سئوالات دانشجویان ناتمام ماند، رضایی پاسخ دادن را به اردیبهشت سال آینده در مراسم تبلیغاتی رسمی موکول کرد.

دانشجویی نظر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام راجع به دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد را جویا شد و پرسید: تفاوت و نقاط ضعف و قوت این دولت‌ها را در چه می‌دانید؟

رضایی با بیان اینکه باید منصفانه و به نیمه پر لیوان نگریست، گفت: زحمات این دولت‌ها را نباید نادیده گرفت با این حال نقطه اشتراک آنها در اقتصاد بود که هر سه دولت‌های پول‌ خرج‌کن بودند.

وی افزود: ثروتی مانند نفت از کف زمین بالا می‌آمد و به ‌راحتی خرج می‌کردند در شرایط فعلی با وجود ۵۰ درصد تحریم فروش نفت اگر نتوانیم تولید ثروت داشته باشیم در اداره کشور موفق نمی‌شویم.

رضایی تصریح کرد: هر یک از آقایان با افکار و شعارهایی مانند سازندگی، آزادی و دولتی کردن امور برای رضایت مردم و پیشرفت کشور تلاش کردند، اما اینکه همه با صورت خوش و آرای میلیونی روی کار آمده و در نهایت پایان تلخی داشتند باید مورد بررسی و آسیب‌ شناسی قرار گیرد.

سئوال: خود را متعلق به کدام فرقه سیاسی می‌دانید و جایگاه ولایت در زندگی شما چگونه است؟

رضایی خاطرنشان کرد: همکاری با گروه منصورون را در فعالیت‌های سیاسی خود از زمان تاسیس آن تا سال ۵۹ ادامه دادم در دوران دبیرستان به مدت شش ماه زندانی شدم و در سال ۵۵ از دستگیری مجدد تا پیروزی انقلاب مخفی شدم و پنهانی به فعالیت‌های سیاسی پرداختم، برای تعیین نخستین رئیس جمهور نزد آیت‌الله خامنه‌ای رفتیم که ایشان امتناع کرده و آیت‌الله شهید بهشتی را برای کاندیدا شدن معرفی کردند.

وی خود را اصولگرای انقلابی معرفی کرد و متذکر شد: با شروع درگیری‌ها در سال ۵۹ لباس رزم به تن کرده و از سیاست جدا شدم و پس از برگشتن به فعالیت‌های سیاسی شاهد تغییر آرایش بودم که مدتی برای پیدا کردن جناح وقت گذاشتم در تمام دوران به امام راحل وفادار بودم و در همان زمان عده‌ای رفوزه شدند و خود را اصولگرای انقلابی می‌دانم نه اصولگرای جناحی.

سئوال: امتیاز برجسته شما برای حضور در انتخابات چیست و چه ویژگی دارید که خود را لایق ریاست جمهوری دانستید؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امتیاز خاصی ندارم و برنامه‌هایم روشن است، گفت: من خود را بدهکار ملت ایران می‌دانم و آن قدر جوان فرهیخته روی زمین در کنارم قرار دارد که از گفتن ویژگی‌های برتر خود خجالت می‌کشم و تنها امیدوارم که با حمایت نسل سوم و چهارم انقلاب حوزه‌ها را تغییر دهم.

دانشجویی پرسید: در صحبت‌هایتان گفتید «بسیاری از مسئولان در جایگاه اصلی خود نیستند» به نظرم جای عده‌ای از آنها در زندان است که پارتی‌‌ها مانع می‌شوند/ انتخاب آزاد چه معنایی می‌دهد، وقتی که قرار است از میان انتخاب شده‌ها انتخاب کنیم؟ / چرا در کشور مسائل شفاف‌سازی نمی‌شوند و مثلا دادگاه رسیدگی به فساد مالی غیر علنی انجام و در نهایت اسامی به صورت حروف اختصاری اعلام می‌شود؟ / مگر امام نگفتند که نظامیان نباید در انتخابات شرکت کنند، پس چرا شما خلاف امر امام رفتار و در انتخابات شرکت می‌کنید؟ مگر شما نظامی نیستید؟

سئوالات این دانشجو با تشویق مکرر دانشجویان همراه شد و رضایی در پاسخ به وی ابراز داشت: به شجاعت این دانشجو تبریک می‌گویم از این جوان تشکر می‌کنم که صادقانه هرچه در دلش بود، بیان داشت و باید همه افراد اینگونه جرأت داشته باشند تا صادقانه و بی‌پیرایه صحبت کنند که موجب نزدیکی دل‌ها و مشکلات برطرف می‌شود.

انتخابات آزاد یا رای انداختن آزاد؟

وی افزود: منظورتان از زندانیان سیاسی چیست، بنده سمتی در قوه قضائیه ندارم و این مورد را قبول دارم که باید با بررسی مشکلات را برطرف کنند در مورد انتخابات آزاد شما مختارید به هر کس خواستید رأی دهید.

رضایی با بیان اینکه تایید کاندیدها بر عهده شورای نگهبان است، ابراز داشت: مطمئن باشید اگر رئیس جمهور شوم، اجازه ابراز آزادانه افکار را به تمام افراد می‌دهم و قضاوت را بر عهده مردم می‌گذارم.

وی تصریح کرد: بار دوم که وارد دنیای سیاست شدم از نظامی بودن استعفا دادم و اگر خدای ناکرده جنگ شود، غبار جبهه را به ده‌ها پست ریاست جمهوری نمی‌دهم در وضعیت فعلی کشور میدان جنگ اقتصادی است که در این میدان حضور یافتم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح غیر علنی بودن دادگاه‌های رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی گفت: بسیاری از متهمان از تریبون علنی سوء استفاده کرده و برای متشنج کردن اوضاع و گمراهی افکار نظریاتی خلاف واقع می‌گویند، درست است که در نهایت ابهامات باید برطرف شود و مسئولان باید از کارهای عجولانه بپرهیزند تا زحماتشان هدر نرود.

سئوال: مگر شما دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام نیستید؟ چرا پست به این مهمی را رها کرده و به تبلیغ در قالب سفرهای استانی می‌پردازید؟

بر اساس گزارش فارس، رضایی با بیان اینکه دینداری تنها نماز و روزه نیست، خاطرنشان کرد: خدمت به خلق‌الله عبادت است، اوضاع نابسامان کشور موجب بی‌دینی جوانان می‌شود که اگر کشور را خوب اداره کنیم، دین تقویت می‌شود، فدرالیته کردن ایران از طریق فدرالیسم اقتصادی یک مدل طراحی شده برای منطقه ایران است که راهکارها و طرح‌های اجرایی زیادی دارم.

سئوال: برای کاهش قیمت‌‌ها چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کنترل گرانی‌ها مانند کانال‌های آبی است که از چند طریق وارد رودخانه شده و حالا این رودخانه سیل به راه انداخته و نقدینگی همان آب از کنترل خارج شده است که باید کانال‌های ورودی به رودخانه‌ها مهار شوند.

رضایی: دولت باید محدود و منضبط شود

وی تاکید کرد: با محدود سازی و ایجاد انضباط در دولت و نیز گذاشتن یک گروه کارشناس بالای سر بانک مرکزی می‌توان از تورم جلوگیری کرد که موجب می‌شود تا بانک مرکزی زیر فشارهای سیاسی دولت قرار نگیرد.

رضایی ابراز داشت: به عنوان دبیر مجمع در بهمن ‌ماه سال گذشته قبل از آن که فنر ارز بپرد، توصیه‌هایی ارائه دادم که باید تا پایان سال ۹۰ ارز کنترل شود و گرنه از دسترس می‌رود، عملا ارزش پول ملی کاسته شده بود، اما به‌ دلیل پر شدن ذخایر ارزی توسط دولت نمایان نمی‌شد و در نهایت عدم پمپاژ این منبع از سوی دولت فنر ارز پرید.

وی با بیان اینکه همیشه طرح‌های مثبتی که به ذهنم می‌رسد را پیشنهاد می‌دهم، گفت: در رابطه با یارانه‌ها بحث مفصلی با احمدی‌نژاد داشتم که ابتدا محاسبات را نپذیرفت، اما قول فکر کردن داد و عملی نشد، طرح‌هایم منجر به فاصله طبقاتی نمی‌شود و ثروتمند کردن تمام آحاد جامعه را در دستور کار دارم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به برنامه‌هایش درمورد عدالت ابراز داشت: عدالت سیاسی را مهم می‌دانم و مشارکت نخبگان در سیاست از هر عدالتی بالاتر است، بسیاری از مناطق محروم هستند و باید با طرح اشتغالزایی با محرومیت مبارزه کرد با گداپروری مخالف هستم و باید به دنبال ایجاد شغل پایدار و عزتمند برای جوانان باشیم.

سئوال: از انتخابات و فتنه ۸۸ بگویید

رضایی تصریح کرد: بعد از انتخابات هواداران بسیاری طی نامه و تماس‌های تلفنی مدعی شدند که تخلف شده و باید شکایت کنید با ارائه اسنادی به شورای نگهبان شکایت کردم، بحث‌ها ادامه یافت تا اینکه دو هفته بعد نتایج از سوی شورا اعلام شد و با پذیرفتن آن به قانون احترام گذاشتم ، اعتراض برای دفاع از حق و عقب‌نشینی برای احترام به قانون بود.

دانشجویی گفت: چه تضمینی برای عملی شدن وعده‌های شما بعد از انتخابات وجود دارد؟ با توجه به سابقه شما در سال ۸۴ که گفتید از انتخابات کنار نمی‌کشید، اما خلاف آن را اثبات کردید.

کف و سوت زدن دانشجویان میان صحبت‌های این دانشجو موجب شد تا مجری وقت سئوال پرسیدن را تمام شده اعلام کند که با اعتراض شدید سایر دانشجویان به این دانشجو وقت اضافه داده شد.

رضایی پاسخ داد: قبول دارم که با فساد باید برخورد جدی شود، یکی از مشکلات فساد اداری از دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد داشتن پرونده‌هایی است که نشان از فسادزا بودن سیستم مالی دارد.

وی افزود: عدم انضباط و حسابرسی دقیق در بانک‌ها موجب شده تا هر فرد با درست کردن شرکت کاغذی و داشتن رابط در بانک بتوانند از وام‌های کلان بهره‌‌مند شود، برخورد قاطع کافی است و باید در چهره دولت‌مردان هیبتی وجود داشته باشد تا کسی جرأت تخلف به سرش نزند و ما جلوی فساد را با کمترین اعدام می‌گیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در کشور ۵ میلیون نفر دارای سوء سابقه هستند که توانایی باز کردن مغازه هم ندارند، باید برای تمام موارد نظم عقلانی داشته باشیم.

در این لحظه رضایی از برنامه‌های بعدی خبر داد و اینکه وقت تمام شده است که مجری برنامه تاکید کرد از مدیر برنامه‌ریزی وقت سه ساعته گرفته بود و هنوز این زمان به پایان نرسیده است.

رضایی با بیان اینکه شاید تنها مسئولی باشم که به طور دائم در دانشگاه‌ها حضور دارم، اذعان داشت: از دی ‌ماه امسال در سفرهای استانی در بیش از ۱۵ دانشگاه سخنرانی داشتم و دعوت دانشگاه شهید باهنر کرمان را در حالی بپذیرفتم که هیچ شناختی از دیدگاه سیاسی آن نداشتم، این سفر انتخاباتی غیر رسمی بود و در اردیبهشت سال آینده حتما به کرمان می‌آیم.

تشویق از شجاعت دانشجو دردسرساز شد

مجری برنامه درخواست کرد تا سئوالات یک دانشجوی دیگر هم پاسخ داده شود که این دانشجو پرسید: اگر در مسئله‌ای مقام معظم رهبری و هاشمی نظرات جداگانه‌ای داشته باشند، شما کدام را می‌پسندید؟ / برنامه‌های شما مبهم است و راهکارهای قابل سنجش ارائه ندادید و پیشنهادات خود را برای رفع معضلات فرهنگی نگفتید.

این دانشجو ادامه داد: در انتخابات ۸۸ رأی بالایی نداشتید و تمام این جمعیت هم قطعا به شما رأی نمی‌دهند و تشویق آنها به معنی موافقت و تایید شما نیست، پس چرا موجب انشقاق در اصولگرایان می‌شوید؟

وی با بیان اینکه نظر رهبری همواره برای من اتمام حجت بوده است، تصریح کرد: ولایتی آزاده حقیقت را زیر پا نمی‌گذارد و اگر تصمیم رهبری پریدن در آتش هم باشد در عقیده و در تبعیت از حرف رهبری دوری نمی‌کند.

رضایی تصریح کرد: در نشست‌ مطبوعاتی با خبرنگاران کرمانی به اندازه کافی از طرح‌هایم گفتم و نمی‌خواهم در اینجا حرف تکراری بزنم.

وی افزود: دانشجویان مطمئن باشند که کناره‌گیری من خیانت به ملت و کشور است و در این شرایط حساس با وجود مشکلات و بدهی‌های کشور باید آبرو و حیثیت را کف دست گذاشت و احساس تکلیف کرد که اگر به دنبال ریاست بودم، حتما کناره می‌گرفتم، اما بحث جهادی است.

رضایی: نخستین دولتی خواهم بود که از ملت عذرخواهی می‌کنم

رضایی اظهار داشت: بنده هم تصور نداشتم که کف زدن دانشجویان نشانه تایید من بوده است و شما گفتید که خاتمی با آن همه ادعا نتوانست آزادی بیان را پرورش دهد از کجا مطمئن هستید که من هم نمی‌توانم؟ میزهای گفت‌وگو را در سراسر کشور تشکیل می‌دهیم و نخستین دولتی هستیم که عذرخواهی می‌کنیم و اگر توان ادامه کار را نداشتیم از ملت شجاعانه خداحافظی کرده و وقت مردم را تلف نمی‌کنیم.

در پایان این نشست رضایی در محاصره شدید دانشجویان قرار گرفت و ساعتی را مشغول پاسخ به سئوالات جنجالی دانشجویان شد که در محوطه دانشگاه ازدحام زیاد موجب شد تا بدون پاسخ به سئوالات نتواند سوار خودرو شود و دانشگاه را ترک کند در این میان برخی دانشجویان برای گرفتن عکس یادگاری با وی تلاش می‌کردند.

Share