بزرگداشت آیت الله خوشوقت در دانشگاه صنعتی شریف

متن و حاشیه همایش «استقامت رمز پیشرفت»

به گزارش دیارمیرزا همایش «استقامت رمز پیشرفت» به یادبود مرد تقوا و سیاست مرحوم حضرت آیت الله خوشوقت در مسجد دانشگاه شریف با حضور حضرت آیت الله مصباح یزدی، حجت الاسلام آقاتهرانی،حجت الاسلام پناهیان و شخصیت های فرهنگی و علمی کشور برگزار شد.آیت الله مصباح:کسانی سرکار بیایند که اولویتشان اسلام باشد نه ایرانی بودن/ آقا تهرانی:کاندیدای مورد نظر اولا ولایت مدار باشد و دوم اینکه کار آمد باشد/ پناهیان: عدالت گرایی منهای تقوا فایده ای ندارد

به گزارش دیارمیرزا همایش پرشور «استقامت رمز پیشرفت» به یادبود مرد تقوا و سیاست مرحوم حضرت آیت الله خوشوقت  در مسجد دانشگاه شریف با حضور حضرت آیت الله مصباح یزدی، حجت الاسلام آقاتهرانی،حجت الاسلام پناهیان و شخصیت های فرهنگی و علمی کشور برگزار شد.

علامه مصباح یزدی در این همایش ضمن بزرگداشت عالم فرزانه مرحوم حضرت آیت الله خوشوقت به تبیین برخی مسائل روز کشور پرداخت و مسائل مهمی را در اینباره مطرح نمود. در این مراسم آیت الله مصباح یزدی،حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس و حجت الاسلام پناهیان سخنرانی کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در این مراسم طی سخنانی ضمن تسلیت رحلت آن عالم ربانی به حضرت ولیعصر، مقام معظم رهبری و عموم ملت ایران اظهار داشت: این حدیث را بارها شنیده‌اید که می‌فرماید از دنیا رفتن عالم ضرری به اسلام می‌زند که قابل جبران نیست و لطمه‌ای به جامعه می‌زند که جبران‌ناپذیر است؛ در ابتدا شاید فرض شود که این حدیث مبالغه است اما وقتی آن را به طور دقیق مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که نه تنها مبالغه نیست بلکه حقیقت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ممکن است کسی از دنیا برود و فرد دیگری جایش را پر کند اما عالمی که تأثیر خاص خودش را دارد اگر از دنیا برود کسی نمی‌تواند جایش را پر کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه به طور کلی بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی فقهی و دینی در اسلام خیلی کم بوده است، گفت:‌ البته الآن در مقام بحث این موضوع نیستم اما فقهایی که در مسائل اجتماعی تحقیق کردند کم بوده‌اند و در بین همین عالمان نیز اکثریت غریب به اتفاق آنها تئوری مطرح کردند و فعالیاتشان روی کاغذ و داخل کتاب است؛ متأسفانه کمتر پیش می‌آمد کسی روی مسائل سیاسی و اجتماعی اسلام سرمایه‌گذاری کند و حتی جان خودش را هم بدهد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه گفت: یادم می‌آید وقتی تازه طلبه شده بودم بحث درباره مسائل سیاسی و اجتماعی اسلام ارزش منفی تلقی می‌شد. کمتر پیش می‌آمد عالم دینی وارد مسائل سیاسی و اجتماعی شود و به طور قالب مردم به کسی می‌گفتند عالم که به نماز جماعتی برود، عمامه سرش کند، نماز میت بخواند و یا چند دقیقه‌ای در مراسم عزاداری شرکت کند؛ برخی علما که روی مسائل سیاسی و اجتماعی اسلام فعالیت نمی‌کردند می‌گفتند فعالیت در این حوزه کاربردی ندارد چون ما قدرت نداریم و اصلاً کاری از دستمان بر نمی‌آید.مثلاً آیت‌الله کاشانی که در مسائل سیاسی دخالت می‌کرد حتی مورد ملامت قرار می‌گرفت و کسی با ایشان کاری نداشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در میان علمای بزرگ خیلی معدود بودند مثل امام(ره) (البته ته دل من می‌گوید هیچکس نبود) که به مسائل سیاسی و اجتماعی خود حتی در کلاس‌های خود می‌پرداخت.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه دنیا نظام جمهوری اسلامی ایران و حکومت اسلامی ایران را به نام ولایت فقیه می‌شناسد، تأکید کرد: دستهایی در کار است تا این عنصر اصلی حکومت اسلامی که به برکت خون شهدا حاصل شده را کمرنگ کند؛ می‌گویند ولایت فقیه همان است که در قانون آمده در حالیکه باید بدانند قبل از پیروزی انقلاب ولایت فقیه بوده که نظام سابق را سرنگون کرد.

وی با اشاره به ممکن بودن اصلاح قانون اساسی گفت:‌آنها که می‌گویند ولایت فقیه همانی است که در قانون آمده باید پاسخ بدهند که اگر قانون اساسی اصلاح شد و این ماده مهم حذف شد، آیا قائل به ولایت فقیه نخواهند بود. باید بدانند ما پیرو اندیشه‌ و تئوری هستیم که امام به ما یاد داده و آن این است که اگر رئیس جمهور منتخب مردم از طرف ولی‌فقیه تنفیذ نشود، طاغوت و اطاعت از او حرام شرعی است. برخی خودشان را رقیب ولی‌فقیه می‌دانند و فکر می‌کنند می‌توانند ولی فقیه را از صحنه خارج کنند همانطور که علی(ع) را از صحنه خارج کردند. بالاخره تاریخ به ما می‌گوید قاتلان سیدالشهداء خلیفه مسلمین شدند در حالیکه سگباز و شراب‌خوار و میمون‌باز بودند؛

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: باید مراقب باشیم چرا که باید کسانی سرکار بیایند که اولویتشان اسلام باشد نه ایرانی بودن، اینکه شعار ایران بدهند این شعار بهایی‌ها هم هست.

وی افزود: مگر نه اینکه شعار نه غزه و نه لبنان سر دادند و اما امروز اگر شعاری غیر از اسلام سر بدهند باید بدانند که ما هیچ چیز را قابل قیاس با اسلام نمی‌دانیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اظهارات لیدر حلقه انحراف گفت: فراموش کرده‌اند که مردم ما به خاطر ولایت فقیه و اسلام سینه‌هایشان را مقابل فشنگ‌های دشمن سپر کردند نه برای چیز دیگر. می‌گویند دوران اسلام‌گرایی تمام شده؟ چه چیزی تمام شده؟ چگونه چنین ادعایی می‌کنید بدانید که ما پای اسلام ایستاده‌ایم.

وی خطاب به حاضران گفت: مراقب باشید حرفهای غلط نگویند، نیایند بگویند از حکومت صالحان حرف می‌زنیم و رئیس‌جمهور ونزوئلا را مطرح کنند. ما در یک کلام قائل به اسلام، احکام اسلامی و در عمل به نایب امام زمان(عج) که همان ولی‌فقیه است، هستیم.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه دو دهه رهبری مقام معظم رهبری ثابت کرده که ایشان نائبی به حق برای امام زمان(عج) و رهبری بی‌نظیر در دنیاست اظهار داشت: آنچه به ذهن می‌رسد این است که مقام معظم رهبری با هیچکدام از رهبران دنیا قابل قیاس نیست و این از نعمات الهی است که ما باید قدردان آن باشیم.

حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی دبیر کل جبهه پایداری در این مراسم ضمن بیان ویژگی های آیت الله خوشوقت گفت: آیت الله خوشوقت مرد سالکی بود که در سکوت اول بود اما در مسائل سیاسی مطرح می کردند که دو بینش حاکمیتی ولایی و طاغوتی وجود دارد و ما باید تعیین کنیم که طرفدار کدامیک از این دو هستیم.

آقا تهرانی ادامه داد: حاکمیت ولایی یک بحث سیاسی است.

دو رکن اصلی رئیس جمهور آینده از دید آقاتهرانی

وی با اشاره به اینکه باید در بحث حاکمیت به ارکان ولایت در انتخابات ریاست جمهوری دقت کنیم، اضافه کرد: نباید این مسئله بی تفاوت گرفته شود این یک رکن است.

دبیرکل جبهه پایداری ادامه داد: رکن اول این است که کاندیدای مورد نظر و لایت مدار باشد و دوم اینکه کار آمد باشد، رتبه او باید بالای ۱۰۰ باشد حتی اگر ۹۸ باشد قابل قبول نیست.

ما حرفهای رهبری را به نفع خودمان توجیه می کنیم

آقا تهرانی خاطر نشان کرد: درد اصلی مجلس، دولت و مردم عدم ولایتمداری است. ما در نظام امامت و ولایت کارمان با دیگر الگوهای مدیریتی فرق می کند ساختار نظام ولایی مختصات و امتیازاتی دارد .

وی با اشاره به اینکه ولایتمداری را هر کسی باید خود ایجاد کند، بیان داشت: ما حرفهای رهبری را به نفع خودمان توجیه می کنیم که این مسئله تفسیر به رای است. باید ببینیم آقا چه می گوید مگر  نگفته اند بیان او حجت است و او در زمان غیبت به جای ولی عصر نشسته است پس چرا این مسئله را شوخی می گیریم چرا کاری می کنیم که خلاف شرع، اخلاق و قانون باشد.

آقا تهرانی خطاب به دانشجویان توصیه کرد: در  انتخابات آینده فتنه ها، آدم ها، افراد و خودتان را با رهبری بسنجید و تنظیم کنید. رئیس جمهوری و مجلس شما را نگیرند، همه را با رهبر تظیم کنید.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم بزرگداشت آیت‌الله خوش‌وقت اظهار داشت: ممکن است بعضی‌ها برخی از مظاهر بدی‌ها را در میان خواص و عوام مشاهده کرده و از آنها گله‌مند باشند اما با جمع‌بندی دقیق به این نتیجه می‌رسیم که با سرعت و امید به ویژه از نظر معنوی رو به پیشرفت قرار داریم.

وی با تأکید بر اینکه کسانی می‌خواستند نقطه‌ضعفهای جامعه را به عنوان رو به افول بودن آن تلقی کنند،‌ گفت:‌ عده‌ای در دولت‌های پیشین از این دست بودند؛ یکی از تحلیل‌گران جریان اصلاحات به بنده می‌گفت این جامعه به معنویت باز نمی‌گردد اما بنده جواب دادم شعارهای معنوی در آینده قوی‌تر از گذشته خواهد بود.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها شعار همیشگی آیت‌الله خوش‌وقت را تقوا دانست که به یک پرچم در جامعه تبدیل شد و گفت: این مسئله گذرا نیست،‌ امروزه مطالبه جامعه ما از خود و مسئولان تقواست. چرا که در تقوا همه خوبی‌ها جمع است و مهم این است با مطالبه جدی تقوا از مرحله نفاق نیز می‌توان عبور کرد.

حجت‌الاسلام پناهیان اضافه کرد: اگر تقوا به میدان آمد در گفت‌وگوهای عرصه سیاست نیز بصیرت را به دنبال خود می‌آورد.

تقوا مهمترین ویژگی در انتخابات آینده/ باید از مسئولانی که تقوا نداشته باشند به شدت پرهیز کرد

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه برخی امروز دم از اخلاق می‌زنند، گفت: هر فضیلتی حتی عدالت و عدالت‌گرایی بدون تقوا ارزشی نخواهد داشت؛ شناسایی تقوا دشوار است اما جامعه ما نیاز دارد بر این مفهوم پافشاری کند.

حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه زمانی برخی با شعار مارکسیستی و برخی با شعارهای التقاطی و غرب‌گرا رأی جمع می‌کردند، افزود: الآن این دوران‌ها گذشته و باید دید بین شعارها کدام شعار و در واقع شخص و منش دارای تقوای بیشتری است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بصیرت سیاسی از راه تقوا حاصل می‌شود اظهار داشت: هرکس تقوای بیشتری داشته باشد دارای بصیرت بیشتری است و باید از مسئولانی که تقوا نداشته باشند به شدت پرهیز کرد.

وی با تأکید بر اینکه در انتخابات آینده باید تقوا در گفت‌وگوها حاکم شود، افزود:‌ همان تقوایی که گاهی رعایت نشد و عتاب و خطاب رهبری در پی داشت.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: ما باید در انتخابات آینده تقوا را تمرین کنیم و وقتی به عنوان یک شهروند می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم تقوای افراد را مورد توجه قرار دهیم؛ قضاوت درباره تقوای افراد سخت است و نمی‌توان به راحتی کسی را بی‌تقوا دانست./مشرق

Share