از مخالفت چندنماينده با امضا بيانه‎عذرخواهي تا دفاع‎مطهري از يكشنبه سياه

کدام نمایندگان بیاینه عذرخواهی از رهبر انقلاب را امضا نکردند!؟

به گزارش دیار میرزا: دویست و شصت و پنج نفر از نمایندگان مجلس در حالی هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای از رهبر انقلاب اسلامی به دلیل آنچه که در روز استیضاح وزیر کار در مجلس رخ داد و منجر به ناراحتی ملت و رهبری شد، عذر خواهی کردند.

به گزارش دیار میرزا: دویست و شصت و پنج نفر از نمایندگان مجلس در حالی هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای از رهبر انقلاب اسلامی به دلیل آنچه که در روز استیضاح وزیر کار در مجلس رخ داد و منجر به ناراحتی ملت و رهبری شد، عذر خواهی کردند، که گزارش‎ها حاکی از تلاش چند نماینده برای خدشه وارد کردن به این اقدام قابل تقدیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی است چنانکه  روز گذشته نیز اقدام یک نماینده در پخش بیانیه‎ای در صحن مجلس، مجددا این فضا را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش دیارمیرزا، علی مطهری نماینده مردم تهران روز گذشته اقدام به انتشار و توزیع بیانیه‌ای شخصی! در صحن علنی مجلس کرد که در آن از استیضاح وزیر کار که زمینه ساز یکشنبه سیاه مجلس بود، دفاع کرده بود.

١١

مطهری که خود یکی از استیضاح کنندگان بود، در پاسخ به بیانیه فراکسیون اصولگرایان که در آن با یادآوری سخنان رهبر انقلاب مبنی بر لزوم وحدت و هم‌دلی مسئولان، بر جلوگیری از اقدامات مخل وحدت و هم‌دلی  تاکید کرده و اتفاق تلخ دوشنبه سیاه را ناشی از تلقی نادرست برخی از نمایندگان نسبت به مقوله ولایت فقیه دانسته بود، این مطلب را منتشر و توزیع کرد.

فراکسیون اصولگرایان در بیانیه خود پیرامون یکشنبه سیاه مجلس اعلام کرده بود: «حقیقت این است که در بعضی از همکاران ما در مجلس تلقی خاصی از ولایت فقیه وجود دارد که ما آن را درست نمی‌دانیم و همان تلقی را منشأ این قبیل گرفتاریها می‌دانیم و معتقدیم مادام که این تلقی عوض نشود احتمال تکرار این گونه وقایع تلخ وجود خواهد داشت.»

مطهری در بیانیه خود با اشاره به اینکه مطلب نوشته شده تنها از طرف اوست و نه همه استیضاح کنندگان، خطاب به حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس آورده است: در استیضاح اخیر اگر رئیس‌جمهور آن پروژه سیاسی را اجرا نمی‌کرد هیچ مسئله خاصی نبود، چرا استیضاح کنندگان را محکوم می‌کنید؟

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین  در گفتگو با «نسیم» تاکید کرد: بیانیه‌ای که من در مجلس توزیع کردم پاسخی بود به اظهارات نمایندگانی که استیضاح وزیر کار را عملی اشتباه می‌دانستند.

این اظهارات علی مطهری در حالی مطرح می‌شود که رهبر انقلاب در سخنان خود درباره ماجرای یکشنبه سیاه مجلس تصریح کردند: ” اصل این استیضاحى که در مجلس انجام گرفت، غلط بود. خب، استیضاح باید یک فایده‌اى داشته باشد. چند ماه به پایان کار دولت، استیضاح یک وزیر، آن هم باز با یک علت و دلیلى که مربوط به خود آن وزیر نیست، چه معنى دارد؟ چرا؟ این هم غلط بود. این هم که شنیدم در داخل مجلس کسانى حرفهاى نامناسبى بر زبان آوردند، این هم غلط است.”

بنا بر این گزارش انتشار و توزیع بیانیه علی مطهری در صحن علنی، البته واکنش حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس را به همراه داشت که در قالب تذکری آیین نامه‌ای نسبت به آن انتقاد کرد و علی لاریجانی رییس مجلس وعده بررسی آن را داد.

نمایندگانی که بیاینه ۲۶۵ امضایی در عذرخواهی از رهبر انقلاب را امضا نکردند

علی مطهری البته از جمله چند نماینده‎ای بود که با انتشار نامه عذرخواهی نمایندگان از رهبر انقلاب به خاطر اتفاقات یکشنبه سیاه مجلس مخالف بود و برای همین از امضای آن بیانیه خودداری کرد.

بیانیه‌ای که پس از سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم تبریز نوشته شد و اکثریت مطلق نمایندگان مجلس نهم یعنی ۲۶۵ منتخب خانه ملت با انتشار آن که در جلسه علنی مجلس قرائت کردند، با عذر خواهی از رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: اطاعت از فرمایشات رهبر عالی‏قدر را بر خود واجب شرعی و قانونی می‌دانیم.

اما ظاهرا علی مطهری تنها نماینده‎ای نبوده است که از امضاء این بیانیه عذرخواهی امتناع کرده است چنانکه شنیده‌ها حاکی از آن است چند نفر از نمایندگان اصول‌گرای خانه ملت، نیز از امضای این نامه به دلایلی سر باز زدند. بنابر شنیده‌های خبرنگار رجانیوز این نمایندگان در حالی که در مصاحبه‌هایی از سخنان رهبر انقلاب حمایت کردند اما در عین حال از امضای این بیانیه خودداری کردند.

احمد توکلی از امضاء کنندگان طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از این نمایندگان بود که پس از سخنان رهبر انقلاب درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اعلام این که استیضاح کنندگان با هدف دفاع از حرمت قانون و قانون‌گذاری، گفت: چون رهبر انقلاب را فصل الخطاب می دانیم و وظیفه خودمان می دانیم که راهبردشان را محقق کنیم، از نظر ایشان استقبال می کنیم و برعهدی که همیشه با امام (ره) و رهبری داشته ایم، پایبندیم.

در همین حال علی رغم مصاحبه احمد توکلی، گفته‌ می‌شود وی از امضای بیانیه به دلیل آمدن عبارت عذرخواهی در آن، امتناع کرده است.

بنابر شنیده‌ها همچنین عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس و وزیر اسبق رفاه و تامین اجتماعی هم به همان دلیل توکلی از امضای این بیانیه خودداری کرده است.

متن کامل بیانیه ۲۶۵ نماینده مجلس در ادامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانات الهام بخش و آموزه‌های راهگشای، تاریخی و ماندگار مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله عظمی خامنه‌ای (دامت برکاته) در جمع مردم غیور آذربایجان شرقی و تبریز نقشه راه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در دو حوزه و قلمرو سیاست خارجی و داخلی به شایستگی تبیین نمود و بار دیگر جایگاه بی‌بدیل و رفیع ولایت فقیه را در ساختار سیاسی نظام و هدایت و رهبری بایسته ملت و تمامی ارکان حاکمیت در برابر دیدگان جامعه جهانی تثبیت نمود.

مواضع روشن و شفاف ناخدای خدامحور نظام، تبلور وصیت امام عظیم الشأن و کلام نورانی معمار کبیر انقلاب است که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت نرسد».

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استمداد از خداوند سبحان، گوش جان به ندای ولایی پیشوای خود سپرده و امید آن داریم که تقوا و صبر را سرلوحه اقدامات خویش قرار داده و در اوج همدلی و هم‌افزایی با وحدت و انسجام حداکثری گام برداریم و به زعم خود از آنچه که در مجلس شورای اسلامی در حوزه استیضاح گذشت عذرخواهی نموده و اطاعت از فرمایشات رهبر عالیقدر را بر خود واجب شرعی و قانونی می‌دانیم.

ملت شریف و بزرگوار خلق کنندگان هوشمند و متعهد و شجاع ۲۲ بهمن ۹۱ مطمئن باشند که نهاد مقتدر مجلس که برآمده از خون مقدس شهدای عالیقدر و ایثارگران سلحشور و مقاوم است با الهام از خط روشن رهبری همچون گذشته با اقتدار در برابر زیاده‌خواهی نظام سلطه به سرکردگی آمریکای جنایتکار خواهد ایستاد و از منافع ملّی با قدرت دفاع می‌کند و دانش هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز را حق مسلم ملت دانسته و از تمام ظرفیت خود برای تبدیل تهدید غیرانسانی و نابخردانه تحریم به فرصتی برای پیشرفت همراه با عزت و سربلندی ایران اسلامی استفاده خواهد کرد.

 

Share