سه چهره اصلاح طلب، هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد در صدای آمریکا

صدای آمریکا با اشاره به دیدار سه چهره اصلاح طلب با رهبر معظم انقلاب، به تحلیل جایگاه آقای هاشمی رفسنجانی و گزینه آقای احمدی نژاد در انتخابات پرداخت

 به گزارش دیارمیرزا”صدای آمریکا” به تحلیل دیدار سه چهره اصلاح طلب با مقام معظم رهبری پرداخت؛ دیداری که خبر آن را روزنامه اعتماد و به نقل از این سه اصلاح طلب یعنی مجید انصاری، موسوی لاری و اسحاق جهانگیری منتشر کرد.

گوینده صدای آمریکا از “علیرضا نامور حقیقی” پرسید: «گفت و گوی این اصلاح طلبان با آقای خامنه ای چه معنایی دارد؟ آیا هدف انتخاباتی بوده است؟»

نامور حقیقی

“علیرضا نامور حقیقی” با طبیعی خواندن چنین دیدارهایی تصریح کرد: «طبیعی است که جریان هایی که می خواهند درون ساختار قدرت ایران به فعالیت بپردازند باید با نهاد حاکمیت گفت وگو داشته باشند تا بتوانند در فضای غیر قطبی و سالم تری به فعالیت ادامه دهند.»

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، تعدادی از اصلاح طلبان بدون ارائه دلیل موجهی خواستار ابطال انتخابات شده بودند که با مخالفت صریح رهبری انقلاب مواجه شدند.

آقای “نامور حقیقی” دلیل قطع این گفت و گوها را به جدایی اصلاح طلبان پس از انتخابات ۸۸ مرتبط دانست و اظهار داشت: «قطع این گفتگوها می تواند هم فضای خصومت ایجاد کند و هم مانع ادامه فعالیت اصلاح طلبان در ساخت قدرت خواهد شد. این گفتگوها از قبل وجود داشت؛ اما عملا بعد از مسائل انتخابات ۸۸ این فضای گفتگو بسته شد و اکنون با توجه به معادلات جدیدی که در درون جامعه به وجود آمده است احتمال دارد که این گفتگوها ادامه پیدا کند.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «به هر حال ایران با چالش های جدی مواجه است که طبیعی است اصلاح طلبان به عنوان بخشی از نیروهای سیاسی درون جامعه به دنبال چاره جویی برای حل مسائل هستند. این گفتگوها را باید در همین چارچوب ارزیابی کرد.»

هاشمی رفسنجانی

گوینده بخش خبری صدای آمریکا پرسید: «آقای حبیب الله عسگراولادی بار دیگر از هاشمی رفسنجانی دفاع کرده است و او را بخشی از تاریخ انقلاب خوانده است. اظهار نظر برخی از اصول گرایان درباره حضور یا عدم حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات چه معنایی دارد؟»

“نامور حقیقی” در جواب به این سؤال تصریح کرد: «آقای رفسنجانی به عنوان نیرویی که در طول سی و چند سال گذشته در همه چالش های جمهوری اسلامی حضور داشته است و با نهادهای حاکمیت ارتباط داشته است. وی با دامنه نفوذی که در جاهای مختلف دارد توانایی این را دارد که بتواند محور ستونی بشود تا جناح های معتدل و اصول گرا و اصلاح طلب درون حاکمیت را جمع کند و راه حل میانه ای پیدا کند.»

احمدی نژاد

سؤال دیگر گوینده صدای آمریکا این بود که: «اگر کاندیدای مورد نظر آقای احمدی نژاد برای حضور در انتخابات رد صلاحیت بشود، فکر می کنید ما با چه واکنشی روبه رو خواهیم بود؟»

“نامور” در جواب به این سؤال، تحلیل خودش را این طور ارائه کرد: «استراتژی آقای احمدی نژاد این است که تمام تلاشش را بکند تا تأئید صلاحیت آقای مشایی را بگیرد و اگر نتواند بگیرد با نهاد حاکمیت درگیر خواهد شد!»

منبع: جام نیوز

Share