سقف رای حدادعادل و ولایتی

دیارمیرزا: صادق زیبا کلام معتقد است حرکت اخیر اصلاح طلبان در دیدار با رهبری و نامه نوشتن به ایشان تاثیری در باز شدن فضا به نفع آنها نخواهد داشت چرا که اصولگرایان موافق حضور آنها نیستند. صادق زیباکلام چهره سیاسی اصلاح طلب  با اشاره به دیدار اخیر سه چهره اصلاح طلب با مقام معظم رهبری […]

دیارمیرزا: صادق زیبا کلام معتقد است حرکت اخیر اصلاح طلبان در دیدار با رهبری و نامه نوشتن به ایشان تاثیری در باز شدن فضا به نفع آنها نخواهد داشت چرا که اصولگرایان موافق حضور آنها نیستند.

صادق زیباکلام چهره سیاسی اصلاح طلب  با اشاره به دیدار اخیر سه چهره اصلاح طلب با مقام معظم رهبری و نامه برخی اصلاح طلبان به رهبری، اظهار داشت: اصولگرایان در کل با آمدن اصلاح‌طلبان به عرصه رقابت انتخاباتی به هیچ وجه موافق نیستند و از آن استقبال نخواهند کرد چرا که اگر اصلاح طلبان به صورت جدی وارد رقابت با اصولگرایان شوند رای سنگینی می آورند و دولت آینده از آن اصلاحات و اصلاح طلبان خواهد بود.12

وی تصریح کرد: اصولگرایان به هیچ وجه نمی‌خواهند داستان تلخی که دوم خرداد ۷۶ برایشان رقم خورد را دوباره تجربه کنند بنابراین نه تمایلی به حضور اصلاح طلبان دارند نه اجازه حضور را به آنها می‌دهند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه ورود مشایی به انتخابات می تواند شرایط را برای حضور اصلاح طلبان فراهم کند، خاطرنشان ساخت: تنها یک احتمال وجود دارد که اصولگرایان با آمدن آیت الله هاشمی و اصلاح طلبان به رقابت انتخاباتی سال آینده موافقت کنند آن هم اینکه نتوانند جلو آمدن اسفندیار رحیم مشایی را بگیرند.

وی ادامه داد: اگر مشایی بتواند وارد انتخابات شود آن وقت اصولگرایان شانسی برای اینکه در برابر او بایستند نخواهند داشت و متوسل به آیت الله هاشمی و اصلاح طلبان خواهند شد که قدرت مقابله با مشایی را دارند و سبد رای بیشتری از او خواهند داشت. در واقع تنها چاره اصولگرایان این است که جلوی آمدن احمدی نژاد و مشایی را بگیرند تا نیازی به اصلاح طلبان و هاشمی هم نداشته باشند و رقابت را بین خودشان دنبال کنند.

زیباکلام با بیان اینکه این حرکت اصلاح طلبان برای دیدار با رهبری و یا نامه نوشتن به ایشان نمی‌تواند تاثیری بر جایگاه فعلی آنها در فضای سیاسی کشور بگذارد، اظهار داشت: استارتی که از سوی دوستان اصلاح طلب زده شده در شرایطی که اصولگرایان تمایلی برای حضور این جناح در عرصه سیاسی ندارند حرکتی منفی خواهد بود، مگر اینکه اصولگرایان واقعا نتوانند جلو احمدی نژاد و مشایی را بگیرند و چاره‌ای جز متوسل شدن به هاشمی و اصلاح طلبان نداشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اظهارت محمدرضا باهنر که عنوان کرده بود در نظرسنجی ها آرای هاشمی و خاتمی بیشتر از بقیه است و ولایتی و حدادعادل ۳۰ درصد آرا را دارند، گفت: این اظهارت به عقیده من درست است چرا که در خوشبینانه ترین حالت سقف رای حدادعادل و ولایتی در نهایت ۵ تا ۶ میلیون رای خواهد بود در حالیکه آرای آیت الله هاشمی مشروط به اینکه اصلاح طلبان از وی حمایت کنند یا سیدمحمد خاتمی نزدیک به ۲۰ میلیون رای خواهد بود.

زیباکلام در ادامه درخصوص احتمال ورود مستقیم خاتمی و رایزنی برای بازگشت اصلاح طلبان به عرصه سیاسی، گفت: آمدن اصلاح‌طلبان چیزی نیست که با رایزنی سرانجام پیدا کند، این موضوع تنها در شرایطی عملی می‌شود که اصولگرایان نتوانند جلو ورود رحیم مشایی و احمدی نژاد را به رقابت انتخاباتی بگیرند چون اگر اصلاح طلبان و هاشمی نباشند و فقط رحیم مشایی یک سو و اصولگرایان سوی دیگر باشند رحیم مشایی مثل آب خوردن  اصولگرایان را شکست می دهد. /نامه

Share