زندگی خصوصی دکتر ولایتی در چند پرده

دیارمیرزا:۶ فرزند دارم، ۲ دختر و و ۴ پسر. یکی از آن ها پزشک است. ۳ تا مهندس و یکی از دخترها هم در رشته ریاضی و یکی هم رشته روان شناسی تحصیل کرده اند.

به گزارش دیارمیرزا، دکتر ولایتی شاید علمی ترین سیاستمدار ایران باشد که این روزها با طبابت بیشتر از هر کار دیگری سرگرم است اما جایگاه علمی او هیچ وقت مانع فعالیت های سیاسی اش نشده است.
٠١
در پرونده کاری دکتر ولایتی مقام های کلیدی زیادی به چشم می خورد. از وزارت امور خارجه تا مشاور ارشدی مقام معظم رهبری… از استاد ممتازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تا ریاست بیمارستان مسیح دانشوری.

سایت تبیان در گفتگویی صمیمی با دکتر ولایتی سراغ زندگی شخصی او رفته و از روزمره های او و خانواده اش پرسیده است.

 آقای دکتر، ازدواج شما چطور بود؟ سنتی ازدواج کردید؟

– یکی از دوستان همسرم را معرفی کردند به خانواده،  یعنی همان ازدواج سنتی بود.

و بعد از فوت ایشان هم شما ازدواج مجدد داشتید؛ فرزندان تان این مساله را پذیرفتند؟

– بله؛ مشکلی نداشتند و بسیار راحت کنار آمدند.

چند فرزند دارید؟

– ۶ فرزند دارم، ۲ دختر و و ۴ پسر. یکی از آن ها پزشک است. ۳ تا مهندس و یکی از دخترها هم در رشته ریاضی و یکی هم رشته روان شناسی تحصیل کرده اند.

در روابط خانوادگی چقدر منعطف هستید؟ شما حرف اول و آخر را می زنید؟

– نه لزوما این طور نیست، اما در مسائل اساسی اعتقادی من جدی هستم.

یعنی رئیس خانواده شمایید؟

– من مسئولیت خانواده ام را دارم و بابت این موضوع خدا از ما سوال می کند. قرآن کریم می فرماید : “قوا انفسکم و اهلیکم  نارا” یا در وصف حضرت  اسماعیل (ع) در قرآن کریم می خوانیم: حضرت اسماعیل (ع) خانواده خود را به نماز امر می کرد دستور می داد که نماز بخوانید و اینکه خود و خانواده خود را از آتش دوزخ نجات دهید. این مستلزم یک مدیریت است. این طور نیست که مسئولیت تربیت فرزندان به عهده انسان باشد و تلاش لازم را برای تربیت نکند. او در پیشگاه خداوند مسئول است. و در مسائل داخلی خانواده و مسائل عادی و روزمره سعی می کنم انعطاف داشته باشم.

در خانواده با اولین کسی که مشورت می کنید چه کسی است؟

– معلوم است؛ با همسرم.

آنجا هم ائتلاف می کنید؟ ائتلاف یک به علاوه چند دارید؟

– زندگی مشترک یک ائتلاف است؛ ائتلاف بین زن و شوهر برای یک هدف مشترک.

در کار خانه کمک می کنید؟ مثلا ظرف بشویید؟

– اگر اتفاقی بیفتد که لازم باشد کمک کنم دریغ نمی کنم ولی همسرم در اداره خانه بسیار فعال است به طوری که خیلی کم اتفاق می افتد که من بخواهم کمک کنم. آشپزی هم بلد هستم در ایام جوانی یعنی از زمان دبیرستان کوهنوردی می کردم حدود ۳۰-۴۰ سالی کوهنوردی کردم، به من می گفتند آشپز هنگ چون من غذا می پختم. ولی در خانه معلوم است که کاری که خانم خانه می تواند بکند من نمی توانم انجام دهم.

آخرین سفری که رفتید کجا بود؟

– آخرین سفرم به یزد تحت عنوان انتظار و بیداری اسلامی بود، اخیرا هم قصد سفر به مشهد را داشتیم که به علت نامساعد بودن هوا لغو شد.

عید کجا می روید؟

– هنوز قطعی نشده اما احتمال دارد به شهرهای جنوب برویم که آب و هوای مساعدتری دارند. چون نوه کوچک داریم و در هوای سرد سفر سخت می شود. IMG17134378

عیدی چی هدیه می دهید؟ سکه؟ چک پول؟…

– نه اصلا. همین پولهای معمولی عیدی می دهیم سکه دادن مال کسانی است که سکه در می آورند.
 
از شیطنت های دوران کودکی تان بگویید. چند تا شیشه همسایه را شکستید!؟

– شیشه خانه کسی را نشکستم اما با یکی از دوستانم در دبیرستان جم کشتی توام با تفریح و شیطنت گرفتیم، دست من پشت کمر او بود جوری هلش دادم  که رفت به سمت پنجره، در حالی که دست من پشت او بود شیشه شکست و این اثر زخم پشت دست من هنوز هم باقی مانده است.

شما شاید پرمدرک ترین و تحصیل کرده ترین سیاستمدار حال حاضر باشید. اما در دوران تحصیل درسی هم بوده که در آن ضعیف باشید؟

– کلا در هیچ درسی احساس ضعف نمی کردم مگر اینکه خیلی تمایلی به درس نشان نمی دادم و یا اینکه معلم خوبی نداشتیم. مثلا در یک موقعی معلم خوبی نداشتیم درس فیزیکم خوب نبود، اما بعد وقتی حدود ۴ ماه شاگرد آقای محمود عرب اف بودم که استاد دانشگاه پلی تکنیک بود باعث شد که من که نمره فیزیکم خوب نبود در کنکور سراسری از ۴۰ نمره ۲۱ گرفتم.

از بین معلم های مدرسه،  هنوز کسی هست که با او ارتباط داشته باشید؟

– با یکی از معلم ها یعنی جناب آقای محمد حسن کاووسی که معلم تاریخ و جغرافی من بودند ارتباط داریم، با هم بعضی از کتابهای مربوط به تاریخ را تالیف کردیم. بعد که در وزارت خارجه بودم از ایشان در دفتر مطالعات وزارت خارجه استفاده کردم.

اگر بخواهید نام یک دیپلمات ورزیده در وزارت خارجه را نام ببرید چه کسی است؟

– اگر درباره دیپلمات های موجود بخواهم اظهار نظر کنم ممکن است مورد پسند و انتظار بعضی نباشد ولی در سابقه دیپلمات کشور میرزا تقی خان امیرکبیر را می توانم نام ببرم./تبیان

Share