دکتر روحانی «ثبت» را به نام خود ثبت کرد

دیار میرزا:رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ویژگی‌های رییس‌جمهور بر اساس آن‌چه در قانون اساسی به آن اشاره شده است تاکید کرد که رییس‌جمهور اینده ایران با توجه به شرایط ویژه و حساس کشور باید از توانایی اجماع‌سازی، مدیریت شرایط ویژه و توان مذاکره با دنیا برخوردار باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین […]

دیار میرزا:رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ویژگی‌های رییس‌جمهور بر اساس آن‌چه در قانون اساسی به آن اشاره شده است تاکید کرد که رییس‌جمهور اینده ایران با توجه به شرایط ویژه و حساس کشور باید از توانایی اجماع‌سازی، مدیریت شرایط ویژه و توان مذاکره با دنیا برخوردار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سخنانی در پنجمین کنگره سراسری حزب اراده ملت ایران (حاما) با اشاره به اهمیت حزب و تشکیلات سیاسی در جامعه اظهار کرد: واژه و کلمه حزب گرچه برای ما واژه‌ی آشنایی است و در یک قرن گذشته برای تشکل‌های سیاسی از آن استفاده شده است اما بی‌تردید مفهوم حزب به معنای مدرن آن مربوط به قرون اخیر از سال‌ های ۱۸۳۹ در دنیای غرب و سپس در سایر مناطق جهان به مفهوم جدید آن به کار رفت.

وی گفت: کلمه حزب واژه‌ای است که در قرآن مجید از آن نام برده شده است. امروز در نظامی که دموکراتیک و مردم سالار است باید گفت که واژه‌ی حزب در کنار واژگانی مثل مشروعیت، کارآمد، مشارکت، و مردم سالاری و غیره جای خود را باز یافته است.
وی خاطر نشان کرد: حزب به مفهوم و معنای امروزی آن سازمانی است مستمرو پایدار و دارای تشکیلات منظم، یک مرکزیت و سانترالیزم سازمانی.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف احزاب سیاسی در دنیای امروز را تسلط بر قدرت سیاسی جامعه، به دست آوردن کرسی‌های بیشتر در پارلمان و یا تسلط بر قوه مجریه یک کشور دانست و افزود: البته اهداف مهم فرهنگی و سیاسی هم در این چارچوب دنبال می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگی‌های فعالیت احزاب تصریح کرد: فعالیت حزبی یک فعالیت کاملا شفاف و آشکار باید باشد. احزاب دارای مرامنامه و اصول و استراتژی روشن و مسیر حرکت سیاسی روشن در جامعه باید باشند. حزب در برابر فعالیتهای زیرزمینی و مخفی قرار دارد و هر چه حزب در یک جامعه کمتر باشد به این مفهوم است که تشکیلات مخفی و گاهی زیر زمینی بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: ‌احزاب در ایران که بی‌تردید یک نظام الگو در منطقه و سطح جهان می‌خواهد باشد باید به فکر بازسازی و نوسازی باشند. احزاب سیاسی محصول تحول بنیادی در بخش سیاسی فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند در جامعه‌ای که مشروعیت سنتی دارد فردی به عنوان حاکم و دارای اختیار بی‌نهایت و از طریق وراثت انتخاب می‌شود در نظامی که پادشاهی استقرار دارد حزب مفهوم و جایگاهی ندارد اگر هم باشد دولت ساخته و فرمایشی خواهد بود. حزب در جامعه‌ای جایگاه دارد که مشروعیت آن قانونی باشد.

روحانی با بیان این که در جامعه‌ای که مردم برای تامین نیازهای اولیه‌ی خود مشکل دارند و تمام تلاش مردم درگیر مسائل مادی است حزب نمی‌تواند معنا و مفهوم پیدا کند چرا که حزب هدفی فرامادی است. آنجا که فعالیتهای بزرگ صنعتی به وجود می‌آید جایی است که بحث قوانین و مقررات و چارچوب‌ها برای روابط اجتماعی معنا و مفهوم پیدا می‌کند، در آن جامعه است که حزب جایگاه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تاثیر مسائل فرهنگی بر ارتقاء جایگاه حزب در یک جامعه گفت: به لحاظ فرهنگی حزب زمانی در یک جامعه معنا دارد که مشارکت سیاسی جایگاه ویژه‌ی خود را داشته باشد و حزب د رجامعه‌ای مفهوم پیدا می‌کند که فرهنگ سیاسی در آن گسترش یافته و همه مردم به حقوق شهروندی‌شان واقف باشند و بدانند باید به دنبال احقاق حقوق مسلم اجتماعی خود بروند. در جامعه‌ای است که بناست حاکم اراده‌ی ملت باشد، در چارچوب موازین شرعی و دینی آنجا حزب معنا پیدا می‌کند. اگر نقش مردم در جامعه‌ای کم رنگ باشد و مردم احساس کنند که در اداره‌ی جامعه اراده‌ی آنها نقش ندارد در آن جامعه حزب معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انقلاب اسلامی ایران و حاکمیت مردم در آن اظهار کرد: ‌ما با انقلاب اسلامی در پی حا کمیت ملی در چارچوب موازین اسلامی بودیم و می‌بینیم که همه مسئولیتهای مهم در جامعه ما از اراده و رای مردم نشات می‌گیرد ما نهاد مهم غیر انتخابی یا مسئول سطح بالای غیر انتخابی نداریم. همه یا با رای مردم و یا غیر مستقیم با رای مردم انتخاب می‌شوند. در چنین جامعه‌ای است که صندوق آراء اساس فعالیت قانونی و مشروع است و حزب در این جامعه معنا و مفهوم خود را دارد.

روحانی با تاکید بر این که در یک تحول بنیادین اقتصادی، سیاسی، فرهنگی حزب جایگاه خومد را باز می‌یابد ادامه داد: بعد از ۳۵ سال متاسفانه هنوز در جامعه ما احزاب نتوانستند جایگاه بایسته و شایسته خود را بازیابند. اما این حق طبع یک ملت بزرگ است و باید برای آن تلاش کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در اداره‌ی کشور امروز می‌توان از تجربه‌ی دیگران استفاده کرد اظهار کرد: تجربه‌های بشری قابل استفاده هستند. امروزه در صنعت و علم و هنر و غیره می‌توان از تجربیات دیگران بهره برد و آن را برای بهتر اداره کردن جامعه به کار گرفت. انسان مومن هر جا حکمتی باشد یا سخن حقی، آن را اخذ می‌کند. این که رسول خدا (ص) در جنگ خندق از تجربه ایرانیان توسط بیان سلمان فارسی استفاده می‌کند یک آموزه‌ی مهم است مبنی بر این که با وجود اتصال پیامبر (ص) به وحی او برای دفاع از مدینه تجربه ملت دیگر را به کار می‌برد و اعلام و اعمال می‌کند.

وی ادامه داد: حزب یکی از تجربیاتی است که دنیای مدرن از آن استفاده کرد و شاید بتوان گفت مردم سالاری بدون وجومد احزاب و تشکیلات حزبی ناقص است و نمی‌توان بدون آنها به تمام اهداف خود رسید.

حزب برای ارتباط بین مردم و حاکمیت و ایجاد ارتباط میان آنهاست. وقتی در یک انتخابات حزبی، فرد یا افرادی را به عنوان کاندیدا معرفی می‌کند در پی ایجاد اعتماد است و می‌خواهد بر کسانی که نفوذ دارد اعلام کند که تلاش دارد با معرفی این افراد به ایجاد تعامل و اعتماد میان مردم و حاکمیت کمک کند. حزب باید زمینه اجرای قوانین و مقررات و سیاسیتها را در جامعه فراهم کند و خواست و اراده مردم را به مسئولان منتقل سازد. اگر احزاب نقشی نداشته باشند رابطه دو سوه به طور سیستماتیک حفظ نمی‌شود.

روحانی با بیان این که برای مردم و احزاب فصلهایی وجود دارد که باید بر اساس آن ثمره احزاب برای مردم ملموس و روشن شود گفت: یکی از آن فصل‌ها انتخابات هاست. هر وقت شرایطی برای حضور مردم پای صندوق‌ها فراهم می‌شود احزاب نقش ویژه‌ای در آن فصل به همراه بازی می‌کنند.

وی با اشاره به آیه‌ قرآن مجید” لیله القدر خیر من الف شهر ” اظهار کرد: تصمیم یک ملت در یک مقطع حساس می‌تواند سرنوشت ساز باشد همان طور که قرآن می‌گوید شب تقدیر از همه عمر برتر است. گاهی یک تصمیم و اراده ملی خیر من الف شهر است. نمی‌دانید انتخاب غیر دقیق چه مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند و انتخاب دقیق چقدر برای سرنوشت یک جامعه مفید است.

وی با اشاره به انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در آینده گفت: قانون اساسی به صراحت به ما می‌گوید که رئیس جمهور باید دارای چه شرایطی باشد اصل ۱۱۵ قانون اساسی ویژگی‌های رئیس جمهور مبنی بر این که باید از رجال مذهبی و سیاسی باشد را برمی‌شمارد. معمولا در هر کشوری رجال مذهبی و سیاسی نمی‌تواند زیاد باشد حتی رجال سیاسی هم خیلی زیاد نیستند. اگر در میان مردم نظرسنجی کنیم که در کشور چه تعداد رجال مذهبی وسیاسی داریم خواهیم دید که بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ نفر را بیشتر نمی‌شمارند و بعید می‌دانم بیشتر هم باشند. این در حالی است که قانون اساسی به این مساله اکتفا نکرده و مسائنل دیگر از جمله تابعیت ایرانی، مدیر و مدبر بودن را هم به آن اضافه می‌کند.
136107386674
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیان تفسیر ویژگی‌ مدبر برای رئیس جمهور تصریح کرد: مدبر یعنی پیش بینی آینده از طریق منطق کارشناسی، نه پیشگویی از طریق دیگران. یعنی قادر باشد آینده آثار و ثمرات یک تصمیم را بفهمد و بگوید. علاوه بر این رئیس جمهور باید دارای حسن سابقه، امانت‌دار و متقی و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد. چرا که قانون اساسی قرار داد اجتماعی اصلی و منشور ملی‌ماست.
روحانی گفت: رئیس جمهور باید اجرای قانون اساسی را به عنوان وظیفه به دوش کشد. خیلی مهم است که رئیس جمهور یکی از وظایفش اجرایی کردن قانون اساسی است.

وی به فصل سوم قانون اساسی که به بیان حقوق ملت اشاره دارد پرداخت و تصریح کرد: از اصل ۱۹ قانون اساسی حقوق ملت بیان می‌شود اینکه مردم از هر قوم و قبیله‌ای از حقوق مساوی برخوردارند و یا قانون از آنها باید حمایت کند. همچنین درباره‌ی حقوق زنان، جایگاه حفظ حیثیت، جان و مال مردم، شغل و مسکن که باید از هر نوع تعرضی مصون باشد و این یعنی امنیت، یعنی وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید بدانید که همه‌ی اینها زیر چتر مصونیت حقوق ملت قرار دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد:‌گروه خودسر یک بار در کشور معنا دارد نمی‌شود هر روز گفت کار گروه خودسر است مردم باید احساس امنیت کنند و آن را ببینند.

وی از حقوق دیگر مردم را عدم تفتیش عقاید و اصل آزادی بیان و نشریات و پرهیز از هرگونه تجسس در زندگی مردم به جز موارد خاص دانست و افزود: امروز می‌بینیم به راحتی در زندگی مردم تجسس می‌شود و یا ضبط مکالمات صورت می‌گیرد و از آن به عنوان یک افتخار یاد می‌شود. ما باید مجری قانون اساسی باشیم و اجرای آن به عهده‌ی رئیس جمهور است و رئیس جمهور باید به آن معتقد باشد یعنی باید قانون اساسی را خوانده و فهمیده و به آن ایمان داشته و ملتزم به آن باشد.

روحانی خاطر نشان کرد:‌این گونه نیست که هر کس به طور طبیعی مشروعیت قانونی برای ادامه کار پیدا کند. مشروعیت هر فرد تا زمانی است که مجری قوانین و قانون اساسی باشد ما در شرایطی هستیم که به رئیس جمهوری در ‌آینده نیاز داریمن که عالم ، دارای شناخت از جامعه خود و دنیا باشد و جهان را بشناسد و واقعیتهایش را درک کند. جایگاه رئیس جمهور جای کارآموزی نیست،رئیس جمهور باید شجاع باشد شجاع نه به این معنا که برابر ابرقدرتی سخن درشت بگوییم، این کاری معمولی است و همه می‌توانند آن را انجام دهند. شجاع یعنی اگر اشتباه کردیم با شجاعت به آن اعتراف کنیم و به مردم بگوییم اشتباه کردیم.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور باید مخلص باشد و همه وجودش را وقف خدمت به مردم کند. با این حال همه این شرایط هم که باشد در مقطع فعلی که ما در آن قرار داریم کافی نیست چرا که مقطع فعلی ویژه و حساس است . امروز کشور ما به لحاظ اقتصادی و بین‌المللی دارای شرایط ویژه‌ای است. به طوری که حداقل رئیس جمهور آینده باید سه ویژگی علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که در قانون اساسی آمده است داشته باشد ابتد قدرت اجماع سازی است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اجماع سازی میان نهادهای مسئول امر بسیار حائز اهمیت است، ما در کشور شاهد سیاست اجرایی کشور، سیاست کلی ، قوانین مصوب و موضوعه هستیم و به کسی احتیاج داریم که بتواند بین اینها اجماع و تلفیق ایجاد کند و یا بین اینها و نظرات رهبری نظام که عمدتا از طریق سیاستهای کلی ا بلاغ می‌شود اجماع ایجاد کند. البته قوه مجریه می‌تواند تصمیم ساز هم باشد هم در مجمع و هم در مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تقدیم لوایح خوب و کارشناسی در صحن علنی و کمیسیون‌های مختلف تصمیم‌سازی کند. اما اگر قرار باشد فردی با مجمع قهر کند در مجلس شرکت نکند نمی‌توان به این شیوه کشور را اداره کرد. مهمتر این که باید با همه نخبگان و کارشناسان کشور و خواست ملی اجماع ایجاد کند.

روحانی با بیان این که رئیس جمهور یا نماینده‌ی مردم است یا نامشروع، خاطر نشان کرد: هر کس در هر سمتی قرار دارد از طرف مردم نمایندگی دارد و باید خواست مردم را اجرا کند و اگر نظری دارد باید طوری آن را تبیین کند که نظرات را جمع کند، باید همواره آراء اکثریت مردم را در کنار خود داشته باشد البته اتفاق آراء گاهی سخت و گاهی ناممکن است اما اکثریت جامعه باید حامی نظر و اراده حاکمیت باشد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، با اشاره به اختلاف‌ها و شکاف‌ها در میان نهادهای کشور، اظهار کرد: با چنین شرایطی که در کشور داریم فردی با قدرت اجماع سازی نیاز داریم که آن فرد در کارنامه‌ی زندگی‌اش تجربه اجماع سازی را داشته باشد و در مسائل استراتژیک لااقل ده بار این کار را انجام داده باشد وگرنه کشور با مشکل مواجه می‌شود. ما با مشکلات خارجی روبرو هستیم اما مهمترین مشکلات ما ریشه‌ی داخلی دارد.

دوم این که این فرد باید توان مدیریت در شرایط ویژه را داشته باشد. بنده تعبیر مدیریت بحران نمی‌کنم خیلی هم این واژه خوشایند من نیست و امیدوارم هیچ وقت با این مساله روبرو نشویم اما شرایط کشور ویژه و حساس است و مدیریت خاص خود را می‌خواهد. مثال حرکت در جاده‌ای است که هم جاده ناهموار است و هم ماشین بی‌نقص نیست. بنابراین ما به یک مدیر توانمند و قوی نیاز داریم از سویی رئیس جمهور آینده باید قدرت و توان مذاکره با دنیا را داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد:‌ ما نمی‌خواهیم دائم به دنیا اعلامیه بدهیم و یا شعار بدهیم و آنها جواب بدهند ما باید مشکلاتمان را با آنها حل کنیم. برخی معضلات پیچیده هستند وبه تعبیر برخی تبدیل به گره کورشدند اما به نظرمن این گره‌ها قابل باز کردن است. با تهدید چیزی حل نمی‌شود و این مربوط به هر دو طرف است نه آنها تهدید کنند نه ما.

باید با مذاکره با دنیا و جهان مسائل بین‌المللیمان را حل و فصل کنیم. این کار دانش و هنر خاص خود را می‌خواهد. این طور نیست که هر کس بتواند با دنیا سخن بگوید و در نهایت به یک توافق و تفاهم برسد. در شرایط فعلی به یک مدیر اجرای توانمند و کارآمد نیاز داریم به کسی که بتواند ثبات و آرامش را در جامعه بازگرداند.

روحانی تصریح کرد: جامعه ما در تمامی بخشها به ویژه اقتصادی بی‌ثبات است ما دچار آشفته بازار شده‌ایم. اصحاب کهف یک بار خوابیندند و دیدند پول آنها در بازار معنای دیگری دارد ظاهرا خواب هر شب ما خواب اصحاف کهف شده است و هر روز ارزش پول ما تغییر می‌کند. چه کسی می‌تواند در شرایط آشفته بازار برنامه‌ریزی کند نه برای ۱۰ یا ۵۰ سال آینده بلکه برای ۱۰ روز یا یک ماه بعد. که وضعیت اقتصادی ثابت باشد. ماباید در بخش اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ثبات ایجاد کنیم، یک فردی صبح وزیر است ۲ ساعت بعد نیست. ممکن است این نوع تغییر و تحول‌ها در هر جامعه‌ای روی دهد اما این هم حدی دارد و در یک چارچوبی باید انجام شود. بی ثابتی و بی‌نظمی و بهم ریختگی مسائلی است که به شدت با آن امروز مواجهیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ معتقدم اولین هدف برای آینده کشور بازگشت ثبات و آرامش است. مردم به خاطر این بی‌ثباتی آرامش ندارند و نگرانند. آنها برای معیشت روزمره‌شان هم دچار مشکل شده‌ند. باید با ثبات، آرامش، اعتماد و امید را به جامعه بازگرداند. بدون امید به آینده سرمایه‌گذاری در کشور صورت نمی‌گیرد و سرمایه از کشور به همراه مغزها خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: دومین هدف بهبود زندگی است. ‌شرایط امروز جامعه مناسب یک ایرانی نیست. یک ایرانی با تمدن و فرهنگ غرور آفرین نیست. ملتی که انقلاب بزرگی را ۳۵ سال پیش به ثمر رساند و ۸ سال در دفاع مقدس مقاومت کرد. شرایط فعلی به لحاظ مادی و معنوی مناسب ایرانی‌ها نیست. متاسفانه اخلاق در جامعه‌ی ما نزول کرده است. مشکل فقط تورم و پول نیست. ما امروز با شرایطی مواجهیم که در آن دروغ شایع است و آمار دقیق حاکم نیست و برنامه‌ی درستی ارائه نمی‌شود. باید زندگی مردم را بهبود بخشیم آن چنان که در شان یک ملت بزرگ است.

روحانی با بیان این که هدف سوم توسعه و پیشرفت کشور است گفت: باید به دنبال عظمت و سربلندی ایران باشیم. نباید از کشورهایی که از لحاظ توسعه مثل کره جنوبی و مالزی هم سن و سال ما بودند یا به لحاظ توسعه پایین‌تر از ما قرار داشتند و امروز در مرز توسعه‌یافتگی قرار گرفته‌‌اند در حالی که ما در ۷ – ۸ سال گذشته با وجود درآمد ارزی بی سابقه قدم مهمی برنداشتیم. امسال سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی بود اما آیا به این هدف نزدیک شدیم یا متاسفانه هر روز از تولید و کار کاسته شده است.

منبع:آفتاب

Share