دو نهاد آمریکایی: ادامه تحریم نفت ایران مشکل است

نهاد “امنیت آینده انرژی آمریکا” و موسسه “روبینی گلوبال اکونومیک” در نیویورک، پیش‌بینی کرده‌اند دریچه‌ای که آمریکا برای فشار بر ایران باز کرده احتمالا تا سال ۲۰۱۴ بسته خواهد شد. منظور تحریم نفت ایران است. گزارش مشترک نهاد “امنیت آینده انرژی” و موسسه پژوهشی “روبینی گلوبال اکونومیک” آمریکا روز چهار شنبه (۱۳ مارس) منتشر شده […]

نهاد “امنیت آینده انرژی آمریکا” و موسسه “روبینی گلوبال اکونومیک” در نیویورک، پیش‌بینی کرده‌اند دریچه‌ای که آمریکا برای فشار بر ایران باز کرده احتمالا تا سال ۲۰۱۴ بسته خواهد شد. منظور تحریم نفت ایران است.

گزارش مشترک نهاد “امنیت آینده انرژی” و موسسه پژوهشی “روبینی گلوبال اکونومیک” آمریکا روز چهار شنبه (۱۳ مارس) منتشر شده است. این گزارش بر افزایش نیاز کشورهای آسیایی به انرژی اشاره می‌کند و تاکید می‌ورزد که این عامل می‌تواند تحریم نفت ایران در ابعاد فعلی را احتمالا ناممکن ‌سازد.

سال گذشته زمانی تحریم نفت خام ایران به اجرا گذاشته شد که بازار جهانی قادر بود کمبود نفت این کشور را جبران کند. هم‌زمان تقاضا برای نفت پایین نگه داشته شد. اما حالا پژوهشگران دو موسسه یاد شده به این نتیجه رسیده‌اند که این فرصت به طور نامحدود دوام نخواهد آورد.

نقطه تصمیم‌‌‌گیری

“نقطه تصمیم‌گیری، بازار مناسب نفت در سال ۲۰۱۳ برای معامله با ایران” عنوان گزارش منتشر شده است. گزارشی که نویسندگانش معتقدند بازار جهانی تنها تا پایان سال آینده میلادی خواهد توانست به سادگی در مقابل کاهش نفت ایران و بی‌ثباتی و خسارت ناشی از پایین نگه داشتن قیمت نفت مقاومت کند

یکی از دست اندرکاران تهیه این گزارش جان هانا، از مشاوران امنیت ملی در دوره معاونت دیک چینی بوده است.

تحریم نفت ایران صادارت این کشور را نصف کرد و بیش از یک میلیون بشکه در روز از آن کاست. به‌اعتقاد کارشناسان دو نهاد آمریکایی، اکنون باید به ایران فشار بیشتری وارد شود، چرا که از سپتامبر ۲۰۱۳ به بعد، با شدت گرفتن نیاز چین به نفت، احتمال از دست دادن اهرم فشار نفت در برابر ایران وجود دارد.

نویسندگان گزارش هیچ راه مشخصی را برای تحت فشار گذاشتن بیشتر ایران پیشنهاد نمی‌کنند. با این حال خبرگزاری رویترز با درج خبر انتشار این گزارش به موارد معینی اشاره کرده است: سخنان باراک اوباما که گفته همه گزینه‌ها برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران روی میز است و سخنان جو بایدن، معاون او که گفته است آقای اوباما بلوف نمی‌زند از جمله این موارد است.

از سوی دیگر، آخرین سخنان علی‌اکبر صالحی وزیرخارجه جمهوری اسلامی این گمان را تقویت می‌کند که تلاش‌ها برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا در پس پرده تشدید شده است.

صالحی روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با روزنامه جام جم گفت که اکنون “مجموعه مقامات آمریکایی” که برای مذاکره مستقیم با ایران اشتراک نظر دارند، وسیع‌تر شده و آمریکای‌ ها در گفت‌وگو و تعامل با ایران جدی‌تر هستند.

Share