متن و حاشیه جلسه امروز مجلس؛

جنگ تهرانی و غیرتهرانی بین نمایندگان!/+گزارش تصویری

به گزارش دیارمیرزا هفتادو دومین جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد.ارائه گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت‌های خودروساز، از جمله دستور کارهای جلسه صبح امروز مجلس است.

به گزارش دیارمیرزا هفتادو دومین جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد.

ارائه گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت‌های خودروساز، از جمله دستور کارهای جلسه صبح امروز مجلس است.

 

 

* ارائه گزارش لاریجانی از نشست مشترک سران قوا در جلسه غیرعلنی مجلس

علی لاریجانی در جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس، گزارشی از نشست مشترک روز گذشته سران قوا در مجلس ارائه داد و بر بررسی هر چه سریعتر لایحه بودجه سال آینده تاکید کرد.
وی همچنین از نمایندگان درخواست کرده که هرچه سریعتر پیشنهادات خودشان را درباره بودجه ۹۲ برای بررسی سریعتر این لایحه ارائه دهند و مجلس باید از همه ظرفیت خود استفاده کند تا هر چه زودتر بودجه ۹۲ به تصویب برسد.

نامه رییس جمهور درباره بودجه هنوز به مجلس نرسیده است

همچنین حسین سبحانی‌نیا عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس به تسنیم گفت: در این جلسه  رئیس مجلس توضیحاتی در خصوص جلسه سران قوا به نمایندگان ارائه کرد و گفت که برگزاری جلسات مشترک بین سران قوا پس از سخنان رهبر معظم انقلاب موجب تحکیم و تعامل بین مسئولان شده و به اداره امور بهتر کشور کمک می‌کند.
عضو هئیت رئیسه مجلس در ادامه تاکید کرد: همچنین در این جلسه آقای لاریجانی گفت که در جلسه روز گذشته سران قوا مباحثی در مورد لایحه بودجه و همین طور مسائل منطقه‌ای صحبت شده است. رئیس مجلس گفت که دولت برنامه‌ریزی کرده تا لایحه سه دوازدهم را نیز همراه لایحه بودجه به مجلس ارائه کند‌ اما زمان آن هنوز مشخص نیست.
وی تصریح کرد: اگرچه رئیس جمهور شب گذشته اعلام کرد که لایحه بودجه ۹۲ تا روز چهارشنبه به مجلس می‌رسد اما تاکنون نامه‌ای نیز از سوی رئیس جمهور دریافت نکرده‌ایم.

* لاریجانی: گزارش اخیر آژانس برای مه‌آلود کردن فضای رسانه‌ای دنیا بود

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به گزارش اخیر یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص برنامه‌های هسته ای ایران، گفت: ایران همیشه از گفت و گوهای سازنده با آژانس حمایت کرده است. این همکاری در ماه‌های اخیر فراتر از ضوابط متعارف انجام شد.
وی تصریح کرد: این همکاری‌ها نشان می دهد که ایران مساله پنهانی در امور هسته‌ای ندارد و تمامی فعالیت‌های ایران زیر نظر آژانس و بازرسان آن انجام شده است. در چنین شرایطی انتظار می رفت که گزارش دبیرکل آژانس، گزارش منصفانه ای باشد.
رییس مجلس برخی عبارات درج شده در این گزارش را «کلیشه‌ای» دانست و تاکید کرد: متاسفانه بعضی عبارات در این گزارش، گزاره‌هایی کلیشه‌ای هستند و معلوم است که از قبل به آنها داده شده است تا فضای رسانه‌ای را در دنیا مه آلود کنند.
وی آژانس بین المللی انرژی اتمی را نهادی حرفه‌ای در مسائل هسته‌ای دانست و خاطرنشان ساخت: جای تاسف است که چنین نهادی با این گونه اقدامات جایگاه خود را تخریب می‌کند. باید توجه داشت اگر این گزارش در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با هر تصوری منتشر شده است به هیچ وجه در اراده ملت ایران و مذاکره‌کنندگان تاثیر ندارد. مذاکرات باید در چارچوب تعهدات ایران به آژانس، NPT و در نظر گرفتن حقوق ملت ایران دنبال شود.
لاریجانی با تاکید بر اینکه ما از مذاکرات تنها در چارچوب NPT و رعایت حقوق ملت ایران حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: مطمئنا کسی در شرایط امروز دنیا دچار توهم با اینگونه دسایس سیاسی نخواهد شد.

 

 

* گزارش مجلس درباره عدم حضور وزرا در جلسات شورای گفت‌وگو به قوه قضائیه ارسال شد

گزارش نظارتی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی درباره احکام مربوط به تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان ارائه شد.

در بخشی از این گزارش که جعفر قادری نماینده شیراز و عضو کمیسیون مذکور قرائت کرد، آمده است: گزارش‌های پایش محیط کسب و کار در ایران که از دو سال پیش توسط مرکز پژوهش‌های مجلس با مشارکت تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور به طور فصلی تهیه می‌شود، مبین این حقیقت تلخ است که طی دو سال اخیر، فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایرانی در هر فصل، مجموعا ارزیابی برتری از مؤلفه‌های ملی محیط کسب و کار ارائه داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید تجربه بین‌المللی در بهبود محیط کسب و کار نشان می‌دهد یکی از بهترین و مؤثرترین سازوکارها برای بهبود محیط کسب و کار،‌ ملاقات، تبادل نظر و طرح مستمر مطالبات میان نمایندگان فعال اقتصادی از یک سو و مسئولان حکومتی از سوی دیگر است، این جلسات مستمر در شکل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سال‌های اخیر با همت مشترک دولت‌ها و تشکل‌های سراسری صاحبان کسب و کار در چند کشور اجرا شده و برای این کشورها منافع قابل توجهی به ارمغان آورده است، چراکه در شورای گفت‌وگو، افرادی که از نزدیک با مشکلات و موانع تولید و سرمایه‌گذاری تماس دارند، می‌توانند مشکل را با مسئولان مربوطه مطرح کنند و با همفکری و تفاهم برای حل آن چاره‌جویی کنند.

«با توجه به کارکرد موفق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دیگر کشورها، هنگام تصویب قانون برنامه پنجم، حکمی برای تشکیل شورای مشابهی در ایران به آن اضافه شد و در قالب ماده ۷۵ به تصویب نهایی رسید.

 

 

بر اساس گزارش خبرآنلاین، پس از اتمام قرائت گزارش مذکور، نمایندگان مجلس بر اساس مفاد ماده ۲۳۶ آئین‌نامه داخلی مجلس به دلیل عدم شرکت وزرا در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و استنکاف از اجرای ماده ۷۵ قانون برنامه پنجم و مواد ۱۱ تا ۱۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، با ۱۶۶ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۲۲ رأی ممتنع از ۲۴۲ نماینده حاضر در جلسه با ارسال این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند.

* نامه‌ توهین‌آمیز علیه یک نماینده با چه مجوزی در صحن منتشر شده است

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز مجلس طی تذکری با استناد به ماده ۱۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: طبق آیین‌نامه باید گزارش دستور جلسه علنی به اطلاع نمایندگان برسد اما گزارش امروز درباره حمایت از تولید ملی که گزارش خوبی بود در دستور جلسه علنی نبود.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر رسایی افزود: بنده این موضوع را پرسیدم گفتند که این موضوع در دستور بوده است.

نماینده تهران در ادامه با استناد به تبصره ماده ۱۱۸ آیین‌نامه داخلی مجلس که به پخش بیانیه و اطلاعیه در صحن علنی با اجازه هیئت رئیسه تأکید دارد، خاطرنشان کرد: اکنون اطلاعیه‌ای در مجلس پخش شده است که در آن به یکی از همکاران ما توهین شده است.

 

 

وی با بیان اینکه رئیس مجلس چرا باید اجازه بدهد چنین نامه‌ای در صحن علنی پخش شود، ادامه داد: هفته گذشته فراکسیون اصولگرایان مجلس بدون اینکه اسمی از فرد خاصی ببرد برای تضمین شرایط فعلی بیانیه‌ای صادر کرد و اما امروز یکی از نمایندگان نامه‌ای در مجلس پخش کرده که در آن نوشته یکی از نمایندگان بیانیه فراکسیون اصولگرایان را نوشته است در حالیکه فراکسیون اصولگرایان ۱۳۰-۱۴۰ نماینده دارد.

رسایی با تشکر از لاریجانی به دلیل عذرخواهی از رهبر انقلاب و برگزاری جلسه سران قوا بیان داشت:‌ وقتی شما از واژه عذرخواهی از رهبر انقلاب استفاده کردید بنده شخصاً به شما مراجعه و تشکر کردم بنابراین درخواست من این است که اجازه ندهید اختلافات دنبال شود.

نماینده تهران گفت: در بیانیه‌ای که در مجلس منتشر شده در چند جا تأکید شده که استیضاح کار خوبی بوده است در حالی که ۲۴۰ نماینده با افتخار به رهبر انقلاب نامه نوشتند و از ایشان عذرخواهی کردند.

وی افزود: سؤال من این است که هیئت ‌رئیسه چرا اجازه می‌دهد نامه توهین‌آمیز یکی از نمایندگان علیه همکاران ما در صحن علنی منتشر شود اما اجازه نداد که پاسخ مستدل بنده به بیانیه دادستان که دفاع از حقوق نمایندگی بود در مجلس منتشر شود،‌ کاری که باید هیئت ‌رئیسه مجلس در دفاع از حقوق نمایندگی می‌کرد را بنده به صورت مستدل انجام دادم اما هیئت ‌رئیسه اجازه نداد که بیانیه بنده در مجلس در صحن علنی پخش شود.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر رسایی گفت که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه با استناد به تبصره یک ماده ۲۳۶ آیین‌نامه، گفت: با وجودی که نمایندگان گزارش هایی را در مورد تخلفات دستگاه‌ها قرائت و مجلس نیز برای بررسی آن در قوه قضاییه رای مثبت می‌دهند، به نظر می‌رسد که اختلاف نظری در این رابطه در قوه قضاییه وجود دارد.

وی خطاب به رییس مجلس گفت: آقای لاریجانی شما آقای دهقان را از هیات رییسه مامور بررسی این موارد کردید ولی ایشان می‌گوید که مسئول پیگیری نیست و باید ما نمایندگان نیز که این گزارشها را تهیه کرده‌ایم وکیل گرفته و به دفاع از گفته‌های خود در قوه قضاییه بپردازیم. این شرایط باعث شده است که یک پای ما همیشه در دادسرا باشد.

وی از لاریجانی خواست که از دادستان در این رابطه توضیح بخواهد که نمونه بارز آن بلاتکلیف ماندن تحقیق و تفحص از مخابرات و سایپا در قوه قضاییه است.

علی لاریجانی، رییس مجلس، در واکنش به این تذکر گفت که حتما موضوع را پیگیری می‌کند.

 

 

تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۸۱ روز شد/تقدیر از تشکیل جلسه سران قوا

قاضی‌پور همچنین در تذکری دیگر با انتقاد از تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۲ به مجلس گفت: ۸۱ روز از موعد قانونی لازم برای ارائه بودجه به مجلس می‌گذرد اما خبری از بودجه نیست. وی در ادامه از اقدام رئیس مجلس برای تشکیل جلسه سران قوا تقدیر کرد و گفت: از زحمات شما که رئیس خودمان هستید، تشکر می‌کنم چون جلسه سران قوا را تشکیل دادید.

وی از رئیس‌مجلس خواست تا در جلسات سران قوا درباره حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم تلاش کند.

تعیین مشاور برای نمایندگان در اولویت مجلس قرار گرفت

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس همچنین نمایندگان طرح در اولویت قرار گرفتن اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی مجلس که تعیین مشاور برای نمایندگان از جمله آن است، را تصویب کردند. این اصلاح درباره تعیین مشاورانی برای نمایندگان بود که با نظر نمایندگان در اولویت دستور قرار گرفت.

عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در تشریح طرح تغییر دستور جلسه علنی و بررسی طرح تعیین مشاور برای نمایندگان مجلس گفت:‌ برای اینکه امر قانونگذاری از کیفیت بیشتری برخوردار شود و برخی مشکلات مربوط به نمایندگان حل و فصل شود، خواستار تغییر دستور مجلس در بررسی این طرح شدیم.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه نیز در مخالفت تغییر دستور جلسه علنی گفت: با توجه به اینکه اولویت ما باید بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی باشد بنده با تغییر دستور مخالفم چرا که مسائل اقتصادی اولویت بیشتری نسبت به تعیین مشاور برای نمایندگان دارد.

وی با بیان اینکه تعیین مشاور برای نمایندگان نیازمند ملاحظه آن در لایحه بودجه است، افزود: اگر قرار باشد تعیین مشاور برای نمایندگان را در نظر داشته باشیم باید آن را در لایحه بودجه لحاظ کنیم.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین نیز در موافقت با طرح در اولویت قرار گرفتن تعیین مشاور برای نمایندگان گفت: نمایندگان مجلس برای امر قانون‌گذاری نیاز به استفاده از تجربه نخبگان و کارشناسان دارد چرا که این امر موجب کیفی‌تر شدن قوانین مجلس می‌شود.

وی با بیان اینکه در مدت باقیمانده از مجلس نهم لازم است با اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس زمینه کیفی‌تر شدن شرایط فراهم شود.

بر اساس این گزارش، طرح در اولویت قرار گرفتن اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس با ۱۶۲ رأی موافق۲۱ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع به تصویب رسید و این طرح احتمالاً در جلسه سه‌شنبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یک نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه از ابتدای مجلس نهم تاکنون جنگ حیدری نعمتی بین تهرانی و غیرتهرانی وجود داشته است از هیات رییسه درخواست کرد نسبت به بیانیه منتشر شده در مجلس ورود پیدا کند.

جنگ نعمتی و حیدری بین نمایندگان تهرانی و غیرتهرانی!

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در تذکری با بیان اینکه طبق روایات هر چه بر ملامت و نقد بیجا اصرار شود قطعا آتش کینه را بیشتر خواهد کرد، گفت: خیلی اوقات انتظار ما از رییس جلسه و اداره‌کننده جلسه آن است که جلوی برخی از چیزها در مجلس گرفته شود. از ابتدای زمان مجلس نهم جنگ حیدری نعمتی، تهرانی و غیرتهرانی در مجلس وجود دارد؛ این در حالی است که بنده به عنوان نماینده یک استان، شهرستان و اصلا یک روستایی از همه نمایندگان تهران دفاع می‌کنم و آنها هم باید از ما دفاع کنند.

وی خطاب به لاریجانی گفت: شما نباید اجازه دهید که بحث تهرانی و غیرتهرانی مطرح شود.

جعفری به برخی دیگر از تذکرات نمایندگان در خصوص بودجه اشاره کرد و گفت: برخی نمایندگان بلافاصله تا میکروفون باز می‌شود می‌گویند بودجه قرار است ۱۵ آذر بیاید که تاکنون نیامده است، ولی اینجا جای نون‌دونی نیست که هر اتفاقی می‌خواهد بیفتد را ما مدام تکرار کنیم.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته سران قوا،‌ خطاب به رییس مجلس گفت: شما کار بسیار زیبایی را روز گذشته کردید و سران قوا را کنار یکدیگر جمع کردید. قطعا با چنین اظهاراتی این کارهای خوب خدشه‌دار می‌شود.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت با اشاره به بیانیه فراکسیون اصولگرایان در مورد موضوع استیضاح وزیر سابق کار، گفت: ما در مورد بیانیه بحث‌های جدی داریم که در جای خود صحبت می‌کنیم. انتظار این است که رییس مجلس با درایت در این موضوع وارد شده و بحث را دنبال کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: نمی‌دانم چرا این بحث‌ها به صحن کشیده می‌شود. حالا بیانیه‌ای داده شده، اینکه دوباره پاسخ به صحن بدهند به نظرم نباید در صحن مطرح شود چرا که وقت جلسه باید به کارهای اساسی مجلس صرف شود.

** قطار هسته‌ای ایران هرگز متوقف نمی‌شود

۲۵۲ نماینده مجلس طی بیانیه ای درباره مذاکرات روز سه شنبه ایران و ۱+۵ تاکید کردند که قطار هسته ای ایران در چارچوب اهداف صلح آمیز خود هرگز متوقف نمی‌شود.

۲۵۲ نماینده مجلس در نشست علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بیانیه ای درباره مذاکره آتی هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ که روز سه شنبه ۸ اسفند در آلماتی قزاقستان برگزار می شود، صادر کردند.

متن این بیانیه که از سوی علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت شد به شرح زیر است:

با توجه به موضع منطقی و روشن نمایندگان ملت بزرگ ایران نسبت به موضوع هسته ای به عنوان حق مسلم ملت، نکات ذیل را به عنوان تذکر و هشدار جدی مطرح می کنیم.

۱- تیم مذاکره کننده با جدیت از حقوق ملت ایران در چارچوب عهدنامه NPTو مقررات آژانس دفاع و هرگونه تقابلی را بر مبنای این حقوق و منافع ملی صورت دهند.

۲- از دو کشور روسیه و چین به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل انتظار می رود از زیاده خواهی ها و درخواست های غیر منطقی آمریکا تبعیت نکنند و از اصول عهدنامه NPTبه ویژه اصل ۴ که حق داشتن فناوری هسته ای را  می دهد دفاع کنند و مخصوصاً با روش های جدید پلیسی کردن عرصه اقتصاد جهانی از سوی آمریکا مقابله کنند.

۳- آمریکا همه روش های جنگ روانی، صدور قطع نامه های غیر قانونی و اعمال تحریم های فرا قطع نامه ای را آزموده و پاسخ ملت بزرگ ایران را در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دریافت کرده است بنابراین ادامه این راه آب در هاون کوبیدن است و پیشنهاد ما به عنوان نمایندگان ملت بزرگ ایران به آمریکا و هم پیمانان غربی این است که واقعیت های هسته ای امروز جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و سیاست تقابل را به تعامل تغییر دهند و بدانند قطار هسته ای ایران در چارچوب اهداف صلح آمیز هرگز متوقف نمی شود.

 

 

 

Share