جدول حق بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه در سال ۹۲+ نرخ قیمت

به گزارش دیارمیرزا بر اساس اعلام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حق بیمه سالیانه بیمه اجباری شخص ثالث انواع وسایل نقلیه در سال ۱۳۹۲ برای اجرا به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد. وسیله نقلیه (سواری) حق بیمه (ریال) کمتر از چهار سیلندر ۵٫۰۴۷۹۲۰ پیکان،‌ پراید و سپند ۵٫۹۵۹٫۳۵۰ سایر چهار سیلندرها ۷٫۰۱۱٫۰۰۰ بیش از چهار سیلندر […]

به گزارش دیارمیرزا بر اساس اعلام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حق بیمه سالیانه بیمه اجباری شخص ثالث انواع وسایل نقلیه در سال ۱۳۹۲ برای اجرا به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد.

وسیله نقلیه (سواری) حق بیمه (ریال)
کمتر از چهار سیلندر ۵٫۰۴۷۹۲۰
پیکان،‌ پراید و سپند ۵٫۹۵۹٫۳۵۰
سایر چهار سیلندرها ۷٫۰۱۱٫۰۰۰
بیش از چهار سیلندر ۸٫۸۵۲٫۳۲۰

این گزارش می‌افزاید: مبلغ حق بیمه خودروی سواری با کاربری آژانس، تاکسی،‌ کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری ،‌۲۰ درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، ۳۵ درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه مشابه است.

نرخ حق بیمه برای خودروهای تعلیم رانندگی ۱۵ درصد و برای خودروهایی که بیش از ۱۵ سال از ساخت آن گذشته، به ازای هر سال مازاد بر ۱۵ سال دو درصد و حداکثر ۱۰ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.

وسیله نقلیه (موتور سیکلت)  حق بیمه (ریال)
گازی ۱٫۲۶۱٫۹۸۰
دنده‌ای یک سیلندر ۱٫۵۴۲٫۴۲۰
دو سیلندر و بالاتر ۱٫۶۸۲٫۶۴۰
دنده‌ای دارای سه چرخ یا ساید کار ۱٫۸۲۲٫۸۶۰

 

 وسیله نقلیه (بارکش و سایر)  حق بیمه (ریال)
تا یک تن ۶٫۱۶۹۶۸۰
بیش از یک تن تا سه تن ۷٫۴۳۱٫۶۶۰
بیش از سه تن تا پنج تن ۹٫۳۹۴٫۷۴۰
بیش از پنج تا ده تن ۱۲٫۰۵۸٫۹۲۰
بیش از ده تا بیست تن ۱۴٫۰۲۲٫۰۰۰
بیش از بیست تن ۱۴٫۸۶۳٫۳۲۰
کشاورزی، راه‌سازی و ساختمانی ۳٫۷۱۵٫۸۳۰
حمل زباله و خیابان پاک کن‌ها ۶٫۰۲۹٫۴۶۰

همچنین در صورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره به کار رود،‌ ۵۰ درصد و چنانچه برای مواد سوختی مایع و گاز ی شکل استفاده شود،‌ ۲۵ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.

با توجه به اینکه از ابتدای سال آینده پوشش حوادث راننده در بیمه شخص ثالث اجباری است، به حداکثر حق بیمه پوشش حوادث راننده برای خودروهای سواری ۴۵۶٫۰۰۰ریال، اتوبوس و بارکش ۱٫۵۲۰٫۰۰۰ ریال و موتورسیکلت ۳۸۰٫۰۰۰ریال است که به حق بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود.

همچنین طبق قانون، به حق بیمه هر وسیله مبلغ مقرر مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود.

بر این اساس ارقام اعلام شده در جداول فوق با توجه به افزایش ۲۰درصدی نرخ دیه در سال آینده محاسبه شده بنابراین برای محاسبه حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۲ باید به اعداد داخل جدول، ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و رقم پوشش راننده را اضافه کرده و از مجموع آن ۱۰ درصد بابت تخفیف کم کنیم.

Share