جامعتین با فرمول «۲-۳-۳» آرایش انتخاباتی می گیرد

بر اساس فرمول جامعتین ، نهایتاً سه نفر کاندیداهای جریان اصولگرایی خواهند بود. بعد از آن ، دو حالت پیش خواهد آمد: یا اصلاح طلبان ، با کاندیدا یا کاندیداهای قوی به میدان خواهند آمد ، یا انتخابات بدون حضور اصلاح طلبان برگزار می شود. در حالت اول ، برای جلوگیری از تشتت آرای اصولگرایان ، باز هم بین سه نفر نهایی ، یک نفر انتخاب خواهد شد تا به رقابت با کاندیدای اصلاح طلب بپردازد. اما اگر اصلاح طلبان نیایند ، این سه نفر ، به رقابت با هم و کاندیدای دولت می پردازند.

دیارمیرزا : تعدد کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ، مسأله ای است که ذهن اصولگرایان را به خود مشغول کرده است. هم از این روست که بزرگان اصولگرا، در صدد تمهید فرمول هایی هستند تا بتوانند اردوگاه خود را به بهترین وجه ممکن مدیریت کنند و برنده انتخابات باشند.

شنیده های خبرنگار عصرایران حاکی است جامعتین (جامعه مدرسین حوزه علمیه و جامعه روحانیت مبارز) ، برای رسیدن به کاندیدای واحد ، فرمول ۲-۳-۳  را در نظر دارد.

انتخابات

بر مبنای این فرمول ، در فاز نخست ، سه نفر از میان گروه های زیر انتخاب می شوند:

– یک نفر از گروه سه نفره “جبهه پیروان خط امام و رهبری”

جبهه پیروان خط امام و رهبری ، فراگیرترین جریان اصولگرایی و شامل تشکیلات زیر است:
حزب مؤتلفه اسلامی
جامعه اسلامی مهندسین
جامعه اسلامی دانشجویان
جامعه اسلامی دانشگاهیان
جامعه اسلامی پزشکان
جامعه اسلامی کارمندان
جامعه اسلامی کارگران
جامعه اسلامی فرهنگیان
جامعه اسلامی ورزشکاران
جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس
جامعه زینب
جامعه پیروان زینب
کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند
اتحادیه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازاریان

این جبهه سه نفر را به عنوان کاندیداهای نهایی خود اعلام کرده است:

– منوچهر متکی (نماینده اسبق مجلس در دوره های اول و هفتم،مدیرکل و معاون در وزارت خارجه،سفیر ایران در ژاپن و ترکیه،وزیر امور خارجه سابق)
– محمدرضا باهنر (نماینده مجلس در همه دوره ها جز اول و ششم ؛ نائب رئیس مجلس در دوره های هفتم تا نهم)
– یحیی آل اسحاق (معاون اسبق وزیر بازرگانی،معاون اسبق وزیر صنایع،قائم مقام بنیاد مستضعفان و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران)

از بین این سه نفر ، تنها منوچهر متکی فعالیت انتخاباتی دارد،سایت شخصی اش فعال است ، به سفرهای انتخاباتی می رود و مدت هاست که به یک چهره حاضر در دانشگاه های کشور تبدیل شده است.

او چند روز پیش با نگارش نامه ای خطاب به خانواده های ایرانی ، که در رسانه های داخلی و خارجی ، بازتاب گسترده ای داشت ، رسماً اعلام کاندیداتوری کرد و گفت که در دولتش ، “بهره گیری از ظرفیت های سیاست خارجی برای اقتصاد داخلی” ، سیاست عمده خواهد بود.

اما محمد رضا باهنر تنها این را گفته است دیگران کاندیدایش کرده اند و او ، اخلاقاً نمی توانسته است نامزدی را نپذیرد ؛ آل اسحاق نیز که کاندیدای اختصاصی موتلفه است ، تا کنون سکوت پیشه کرده و هیچ رفتار انتخاباتی از خود بروز نداده است.

از این رو ، به نظر می رسد از گروه سه نفره اول ، منوچهر متکی ، بیشترین شانس را برای برگزیده شدن به عنوان کاندیدای اصلی را دارد و نهایتاً اوست که منتخب فراگیرترین جریان اصولگرایی در ایران خواهد شد.

– یک نفر از گروه سه نفره “۱+۲”

این گروه بر خلاف گروه سه نفره نخست ، پشتوانه تشکیلاتی چندانی ندارد بلکه سه چهره سیاسی آن را تشکیل داده اند:

– علی اکبر ولایتی ( وزیر اسبق خارجه ، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل)
– محمد باقر قالیباف (فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، فرمانده اسبق نیروی هوایی سپاه،فرمانده پیشین نیروی انتظامی،رئیس اسبق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،شهردار تهران)
– غلامعلی حداد عادل ( عضو هیات‌امنای بنیاد دایرهالمعارف اسلامی ،معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش،نمایندهٔ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دورهٔ ششم، هفتم و هشتم و نهم و رئیس مجلس هفتم )

از بین این سه ، محمدباقر قالیباف ، بیشترین فعالیت انتخاباتی را دارد. او نیز همانند متکی ، سایت شخصی فعالی دارد و فعالیت های انتخاباتی خاص خودش را دارد ، به ویژه آن که او ، سابقه کاندیداتوری در انتخابات ۸۴ را نیز دارد و ستادهایش در قالب های مختلف ، فعالیت خود را ادامه داده اند.
علی اکبر ولایتی ، از مدت ها پیش ، به عنوان کارشناس مسائل تاریخی و فرهنگی ، در تلویزیون روی آنتن است و هر از گاهی نیز اظهار نظر انتخاباتی می کند.
غلامعلی حداد عادل نیز که نتوانست در انتخابات ریاست مجلس بر علی لاریجانی غلبه کند ، چشم به پاستور دوخته است اما در گروه ۱+۲ ، بین دو چهره قدر این ائتلاف ، شانس کمتری دارد.

احتمال می رود از این گروه ، یکی از دو نفر “قالیباف یا ولایتی” گزینه نهایی شوند.

– یک نفر از دو چهره منفرد

جامعتین ، در کنار دو منتخب نهایی ائتلاف های سه گانه ، یکی از این دو چهره  را نیز به عنوان کاندیدا انتخاب خواهد کرد:

– محسن رضایی ( فرمانده اسبق سپاه ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)
– مصطفی پور محمدی ( دادستان اسبق انقلاب اسلامی خوزستان،بندرعباس، کرمانشاه و مشهد ، معاون اسبق وزیر اطلاعات ، وزیر پیشین کشور
ریاست سازمان باززسی کل کشور)

هنوز مشخص نیست این یک نفر کدامشان خواهد بود ولی اگر محسن رضایی که حضور پررنگی هم در فضای مجازی دارد و هم سفرهای منظم انتخاباتی می رود ، با همین فرمان ادامه دهد ، سبد رأیش بزرگ تر از رقیب روحانی اش خواهد بود.

بر اساس فرمول جامعتین ، نهایتاً سه نفر کاندیداهای جریان اصولگرایی خواهند بود. بعد از آن ، دو حالت پیش خواهد آمد: یا اصلاح طلبان ، با کاندیدا یا کاندیداهای قوی به میدان خواهند آمد ، یا انتخابات بدون حضور اصلاح طلبان برگزار می شود.

در حالت اول ، برای جلوگیری از تشتت آرای اصولگرایان ، باز هم بین سه نفر نهایی ، یک نفر انتخاب خواهد شد تا به رقابت با کاندیدای اصلاح طلب بپردازد. اما اگر اصلاح طلبان نیایند ، این سه نفر ، به رقابت با هم و کاندیدای دولت می پردازند./عصرایران

Share