شهر نیلوفران آبی چشم به راه بهار

تیتر انتخاباتی خبرگزاری ایرنا گیلان برای جریان انحرافی

به گزارش اختصاصی دیار میرزا قرار است امروز رییس جمهور جهت به آب انداختن ناوشکن جماران ٢ تا ساعتی دیگر به استان گیلان و شهرستان بندر انزلی سفر کند در همین خصوص سرویس استان گیلان خبرگزاری ایرنا(جمهوری اسلامی) مطلبی را با عنوان انزلی شهر نیلوفران آبی چشم به راه بهار منتشر نمود

به گزارش اختصاصی  دیار میرزا  قرار است امروز رییس جمهور جهت به آب انداختن ناوشکن جماران ٢ تا ساعتی دیگر به استان گیلان و شهرستان بندر انزلی سفر کند در همین خصوص سرویس استان گیلان خبرگزاری ایرنا(جمهوری اسلامی) مطلبی را با عنوان انزلی شهر نیلوفران آبی چشم به راه بهار منتشر نمود البته روز گذشته  نیز روزنامه دولت (ایران) ، تیتر یک صفحه نخست خود را به خبر افتتاح بخشی از آزادراه تهران _ شمال اختصاص داد که فردا می رسد.در حالی که این خبر هیچ ارتباطی با گزینه اصلی دولت برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ندارد اما از این بابت که زادگاه این کاندیدا در منتها الیه غرب استان مازندران در شمال کشور است، نام وی به شکل زیر بر پیشانی این روزنامه نقش بست تا تبلیغات انتخاباتی وی از هم اکنون با بودجه بیت المال کلید بخورد؛ هرچند که روزنامه دولت و شبکه ایران، مدت هاست به ویژه پس از تغییر کادر مدیریتی خود، به ستاد تبلیغاتی این کاندیدا با بودجه بیت المال بدل شده است.

به گزارش دیار میرزا به نقل از خبرنگار ایرنا ، بهار فصل رویش و تازگی در راه است و بندرانزلی شهر نیلوفران آبی و بارانهای نقره ای ، موج شکن و فانوس دریایی چشم به راه قدوم آن است .بهاران که می شود نقاش طبیعت در شهر لاله های تالابی بوم خود را به رنگها و طرحهای بدیع می آراید، دریا و آسمان را هر ساعت به رنگی از سبز و آبی و نیلی و کبود نقش می زند .

زمانی این شهر بندری زیر انوار طلایی خورشید می درخشد ، ساعتی در شولای مه پنهان می شود و شب هنگام مهتاب شهر و دریا را روشن می کند .

موجهای نقره ای تور سپید بر سر ، هر لحظه به ساحل می آیند و با خود گوش ماهی های سپید و صورتی و خاکستری و رشته های سبز جلبک و ستاره های دریایی به ارمغان می آورند .

کاکایی ها و پرستوهای دریایی بی تاب عطر نسیم بهار با وزش گیل وا بر فراز دریا چرخ می زنند و چشم به دل پرسخاوت دریا برای ماهی کوچکی و دستان مهربان مردم دارند .

شنهای ساحل در زیر آفتاب مطبوع بهاری سو سو می زنند و گرمایشان را به پاهای برهنه گردشگران می بخشند و مهتاب شبان ساحل مکانی برای آرامش و تفکر می شود .

عطر هیزمهای سوخته ای که دریا به ساحل بخشیده مشام را پر و دستها را در خنکای عصرهای بهار گرم و چهره ها را گلگون می کند .

کشتی ها ی بزرگ سپید و نقره ای با رسیدن به این بندرگاه شمالی سوت خود را به صدا در آورده ، آرام بر موجهای نیلگون سر می خورند و در بندرگاه کنار هم پهلو می گیرند .

تالاب زیبای انزلی بهشت پرندگان مهاجر و بومی و گنجینه ای از گیاهان آبزی و جانوران همچون موزه ای طبیعی گردشگران بسیاری را به خود فرا می خواند .

گشت و گذاری با قایق در تالاب که دست رودخانه های گیلان را در دست دریای کاسپین می گذارد گرچه با بی مهری آدمیان زیبایی بی نظیر گذشته را ندارد اما هنوز هم برای هر گردشگری جذاب و خاطره ساز است .

فانوس دریایی که پس از بازنشتگی از سالها نگهبانی از کشتی ها و ساحل نشینان ، به عنوان نماد ایستادگی این شهر موج و دریا با ساعتی بر شانه ، سرافراز ایستاده ، گذر زمان را به یادمان می آورد .

بوستان ساحلی قدس انزلی با نام پیشین بلوار در کرانه دریا مردم را از سویی به گلگشتی در میان پامچالها ، نرگسها و بنفشه ها و از طرفی به تماشای دریا و بندر و کشتی ها و قایقهای تفریحی دعوت می کند .

موج شکن انزلی این نماد مقاومت و مانایی ما را تا دل دریا به تماشای حکایت ستیز سنگ و موج می برد .

قایقهای تفریحی ، گردشگران را به گشتی شادمانه در آبهای ساحلی و تالاب سبز انزلی پناهگاه پرندگان مهاجر رنگین بال همراه می کند .

پلهای تاریخی غازیان و انزلی که بخشهای مختلف این شهر نواری شکل ساحلی را به یکدیگر متصل می کند منظرگاه بی نظیری برای تماشای تالاب و دریا و شناورها و مرغان دریایی است .

بهار که می رسد شالیکاران سختکوش خود را آماده خزانه گیری برنج می کنند و زیرلب این ترانه قدیمی گیلکی را می سرایند ‘ گل پامچال بیرون بیا فصل بهاره عزیز موقع کاره ‘ و جوانان قایقران و ماهی گیر زیرلب زمزمه می کنند ‘ شکوفانه ، غنچه وا کنید، بیا دل بیقراره ، بیا فصل بهاره ‘

روزهای نخست بهار ، آخرین مهلت صید و تماشای جست و خیز ماهیان درون تور ماهی گیری مالاهای خسته اما امیدوار گیلانی است .

شنبه بازار محل عرضه گیاهان محلی معطری چون چوچاق و خالواش و برگه سیر ، ماهی های تازه سفید و کفال و کپور ، ماهی دودی و شور ، ترشی های محلی همچون هفت بیجار و رب آلوچه و انار ، پنیر سیامزگی و گردو و … است .

بازارهای جدید گیلار و کاسپین و پردیس نیز به بازارهای قدیمی سپه و گلستان افزوده شده و سوغاتی هایی را برای خرید در معرض فروش می گذارند .

مغازه های صنایع دستی شهر ، گرچه با صنایع دستی چینی فتح شده اما هنوز هم صنایع دستی چوبی زیبا ، بافته های حصیری و مرواربافی و ظروف سفالی را برای فروش به علاقمندان کارهای دستی بومی در خود به نمایش قرار داده اند .

شهر انزلی با این که قدمت چندانی ندارد و بناهای قدیمی به جا مانده در آن به دوره رضاخان باز می گردد اما با توجه به این که دروازه اروپا و محل ورود و خروج خارجی ها بوده از عمارتها و سازه های قدیمی زیبا و ارزشمندی برخوردار است .

کاخ میان پشته که پس از انقلاب به موزه نظامی تغییر ماهیت داده یکی از این بناهای بسیار زیبا واقع در باغی دلگشا در مجاورت دریا است .

ساختمان قدیمی دادگستری که به همت اداره میراث فرهنگی قدری مرمت شده یکی دیگر از این بناهای زیبا در نزدیکی بلوار انزلی است .

بلوار انزلی که در واقع یک بوستان قدیمی ساحلی با پیاده رویی مشرف به کانال بندر ، با درختان ماگنولیا و سرو و بید مجنون و اکالیپتوس و گلهای فصلی گردشگاهی بسیار زیبا است .

ساختمان شهرداری انزلی و حافظیه یا به گویش محلی موزیک جیگا و کلیسای کوچک مریم مقدس از دیگر بناهای دیدنی شهر انزلی بشمار می رود .

مسجد قائمیه با مناره قدیمی زیبا ، بقعه بی بی حوریه ، امامزاده صالح ، مرقد آقا سید محمد نجفی نیز مکانهایی برای دعا و نیایش و راز و نیاز با خالق برای مردم مهیا ساخته است .

پیاده روی ، دوچرخه و موتور سواری ، قایق سواری ، اسب سواری در ساحل از تفریحاتی است که گردشگران می توانند در این ایام از آن لذتی وافر ببرند .

در ایام نوروز نه تنها هتلها و پلاژها و مهمانپذیرها بلکه بسیاری از مردم این شهر ساحلی اقامتگاههایی را برای گردشگران دارند .

دو کمپینگ هم در پارک ۱۷ هکتاری و طرح سالمسازی انتهای خیابان پاسداران برای چادر زدن مسافران در نظر گرفته شده است .

رستورانها با غذاهای محلی مثل ترش کباب ، میرزا قاسمی ، باقالاقاتق ، خوتکا فسنجان ، چنگر واویشکا و مخلفاتی چون اشپل و باقلا و سایر غذاهای مرسوم آماده پذیرایی از میهمانان است .

فرماندار انزلی نیز در جلسه ستاد تسهیات سفرهای نوروزی از آمادگی این شهرستان برای پذیرایی و خدمات رسانی به مسافران در ایام سال نو خبر داد .

‘ سعادتمند داوودی ‘ با اشاره به اقامت نزدیک به یک میلیون گردشگر در بندرانزلی درایام نوروز با میانگین دو تا دو و نیم روز ماندگاری خاطر نشان کرد ، هدف ما در ستاد تسهیلات سفرهای شهرستان ارتقای رضایتمندی مسافران و گردشگران و افزایش مدت ماندگاری مسافران برای رونق بیشتر اقتصادی شهرستان است .

همچنین در محدوده منطقه آزاد انزلی حدود ۹۰ آلاچیق در طرح ساحلی ، شش شعبه بانک و امکانات ورزش های آبی مشتمل بر جت اسکی ، قایق پدالی ، قایق موتوری و آموزش غواصی و هم چنین دو پارک بازی و پارک بادی کودکان و کالسکه رانی ، کارتینگ ،دیوار مرگ ، پینت بال و تیراندازی در محدوده گردشگری و طرح ساحلی ۱۵ مرکز عرضه ارزاق عمومی ، ۹ مسجد و نمازخانه ، شش مجموعه سرویس بهداشتی آماده خدمات رسانی به مسافران است .

اجرای هفت سین بزرگ گیلانی و نمایشگاهی از سفره های هفت سین ، برنامه های فرهنگی- هنری ، برگزاری جشنواره آئینی-سنتی ویژه گیلان ، اجرای موسیقی سنتی استان ، معرفی گیاهان دارویی و غذاهای محلی استان ، بر پایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی و معرفی لباس های محلی استان از جمله برنامه های فرهنگی سازمان منطقه آزاد برای ایام نوروز است .

برگزاری جشنواره های مجسمه های شنی و بادبادک ها و ارائه خدمات رایگان اینترنت بی سیم از دیگر برنامه هایی است که این سازمان قول آن را برای عیدی به مردم داده است .

شهر ساحلی انزلی خاطره ساز روزهای بهار چشم به راه شما گردشگران با فرهنگ ایرانی است .

Share