تذکرجعفرزاده و ۱۶ نماینده دیگر مجلس به صالحی درباره توافقنامه با دولت آرژانتین در پرونده آمیا

به گزارش دیار میرزا به نقل از مهر، ۱۷ نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه در تذکر کتبی به علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، اظهار داشتند: با توجه به توافق اخیر دولت ایران با دولت آرژانتین مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص رسیدگی به پرونده انفجار مرکز همیاری […]

به گزارش دیار میرزا به نقل از مهر، ۱۷ نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه در تذکر کتبی به علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، اظهار داشتند: با توجه به توافق اخیر دولت ایران با دولت آرژانتین مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص رسیدگی به پرونده انفجار مرکز همیاری آرژانیتن و اسرائیل در سال ۱۹۹۴ و اخبار متناقض منتشر شده در این مورد، استدعا می شود در خصوص این توافقنامه و اقدامات بعدی رعایت مصالح ملی در چارچوب قانون اساسی و سیاست راهبردی عزت، حکمت و مصلحت بشود.

همچنین مجلس شورای اسلامی در جریان امور قرار گیرد و پیرامون موضوع، شفاف سازی شده و افکار عمومی در جریان امر قرار گیرند تا جلوی سوء استفاده بدخواهان نظام گرفته شود.

بر اساس این گزارش محمدرضا تابش نماینده اردکان، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه، غلامرضا مصباحی مقدم و علی مطهری و علیرضا محجوب نمایندگان تهران، عوض حیدرپور نماینده شهرضا، موید صدر نماینده خوی، غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت و سید هادی حسینی نماینده قائم شهر از جمله تذکر دهندگان به علی اکبر صالحی هستند.

در توافقنامه همکاری دو کشور ایران و آرژانتین در پرونده موسوم به آمیا، تصریح شده است که این توافقنامه باید به تصویب مجالس دو کشور برسد. پارلمان آرژانتین این موافقتنامه را تصویب کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین،انفجار مرکز همیاری یهودیان واقعه‌ای تروریستی در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ برابر با ۲۷ تیر ۱۳۷۳ بود که در جریان آن ۸۵ نفر از شهروندان یهودی تبار آرژانتینی جان خود را از دست دادند و بیش از دویست نفر زخمی شدند.

دولت آرژانتین مدعی است که دستور و نقشه ضربه زدن به بزرگ‌ترین مرکز اقلیت یهودی در آمریکای لاتین در تهران کشیده شد و مسئولیت اجرای طرح عملیات به ستاد ویژه عملیات حزب‌الله لبنان که به گروه شبه نظامی حزب‌الله لبنان وابسته‌است سپرده شد، ادعایی که هنوز اثبات نشده است.

Share