تامینی:تنها نیمی از نیازهای دارویی در داخل تولید می‌شود

به گزارش دیار میرزا نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با اعلام اینکه در شرایط کنونی کشور تنها قادر به تولید ۵۰ درصد از محصولات دارویی موردنیاز است، گفت: شنیده‌ها حاکی از کاهش ۱۵ درصدی اعتبارات حوزه سلامت است. حسن تأمینی‌لیچایی،با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی باید سال آینده اولویت اصلی خود […]

به گزارش دیار میرزا نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با اعلام اینکه در شرایط کنونی کشور تنها قادر به تولید ۵۰ درصد از محصولات دارویی موردنیاز است، گفت: شنیده‌ها حاکی از کاهش ۱۵ درصدی اعتبارات حوزه سلامت است.تامینی

حسن تأمینی‌لیچایی،با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی باید سال آینده اولویت اصلی خود را بر اجرای طرح‌های زیرساختی حوزه سلامت قرار دهد، گفت: به طور حتم طرح پزشک خانواده یکی از مسائل زیربنایی حوزه سلامت است که هر چه سریع‌تر تکلیف این طرح به‌طور کامل روشن شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات کنونی حوزه سلامت بحث اختصاص سرانه درمان به بیماران است، به‌نظر کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس این اعتبارات نباید به‌طور مستقیم به بیماران اختصاص داده شود، بلکه باید این اعتبارات به بیمه اختصاص داده شود تا این نهاد‌ها از حالت بیمارگونه و بی خاصیت خارج شوند.

۸۰ درصد از هزینه‌های درمان بر دوش مردم است

وی با بیان اینکه تقویت بیمه‌ها همه مشکلات حوزه سلامت را حل می‌کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی ادعای پرداخت سهم ۷۰ درصدی هزینه‌های درمانی از سوی دولت بسیار خنده‌دار است، زیرا هم‌اکنون مردم و بیماران افزون بر ۸۰ درصد از هزینه را خودشان پرداخت می‌کنند.

تأمینی‌لیچایی با اعلام اینکه هم‌اکنون موضوع کمبود و گرانی دارو به یکی از معضلات حوزه سلامت و بیماران تبدیل شده است، یادآور شد: اگر دولت به طور واقعی تصمیمی برای کمک به بیماران دارد، باید اعتبارات دارو و بحث‌های درمانی را تعیین تکلیف کند، به‌طور مثال تهیه دارو ام اس هم‌اکنون برای بیماران مشکل‌ساز شده است که نیازمند کمک دولت است.

وی با تأکید بر اینکه ادعای مسئولان حوزه سلامت در زمینه تولید ۹۶ درصد دارو در کشور غیرواقعی است، گفت: متأسفانه این اظهارات مسئولان با افزایش تحریم‌ها در شرایط کنونی رنگ باخته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بسیاری از موضوعات حوزه سلامت در شرایط سخت و تحریم‌ها معکوس شده است، افزود: به طور حتم باید موضوعات حوزه سلامت تعیین تکلیف شود که آیا کشور در حوزه تولید، دارو و تجهیزات پزشکی به خودکفایی رسیده است.

صنایع پزشکی کشور تنها قادر به مونتاژ تجهیزات هستند

تأمینی‌لیچایی با اعلام اینکه در شرایط کنونی کشور تنها قادر به تولید ۵۰ درصد از محصولات دارویی مورد نیاز است، تصریح کرد: در گذشته وزارت بهداشت، درمان وآموزش‌پزشکی ادعا داشت که اکثر تجهیزات پزشکی را در کشور تولید می‌کند، اما در زمان تحریم متوجه شدیم که تنها صنایع پزشکی ما کار مونتاژ تجهیزات را انجام می‌دهند.

پژوهش کلید حل مشکلات حوزه سلامت

وی با بیان اینکه توجه به معقوله پژوهش در حوزه سلامت بسیار ضعیف بوده است، گفت: به طور حتم توجه به پژوهش می‌تواند کشور را از مشکلات دارو و سلامت بیرون بیاورد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اظهارات مسئولان حوزه سلامت در رابطه با افزایش ۲۰ درصدی تعرفه پزشکی، یادآور شد: در کنار این موضوع شنیده‌ها حاکی از کاهش ۱۵ درصدی اعتبارات حوزه سلامت است که این موضوعات سختی‌هایی را برای مردم به دنبال خواهد داشت

Share