گزارش کامل دياميرزا از اعلام وصول لایحه بودجه کامل و سه‌دوازدهم ۹۲

بودجه آمد، رئیس جمهور نیامد

به گزارش دیارمیرزا ، نمایندگان جلسه امروز صبح خود را با یک نشست غیر علنی آغاز کردند.حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس پیش از آغاز جلسه علنی صبح امروز پارلمان، در این جلسه غیرعلنی به ارائه توضیحات و گزارشی درباره لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور پرداخت

به گزارش دیارمیرزا ، نمایندگان جلسه  امروز صبح خود را با یک نشست غیر علنی آغاز کردند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس پیش از آغاز جلسه علنی صبح امروز پارلمان، در این جلسه غیرعلنی به ارائه توضیحات و گزارشی درباره لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور پرداخت.

ابوترابی‌فرد همچنین  توضیحاتی درباره نحوه بررسی  به لایحه بودجه سه دوازدهم ارائه کرد.

resized_283366_430

بودجه ۹۲ تقدیم مجلس شد

لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور در آغازین دقایق نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ را تقدیم محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس کرد.

اعتراضات و تذکرات پی در پی نمایندگان درباره عدم حضور رئیس جمهور موجب شد تا اعلام وصول این دو لایحه از سوی هیئت رئیسه نیز با تاخیر صورت گیرد.

ابوترابی: رئیس‌جمهور باید امروز گزارش عملکرد یکساله برنامه پنجم را به مجلس ارائه می‌کرد

به گزارش دیارمیرزا، کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی در تذکری آئین‌نامه‌ای با بیان اینکه یکی از نمایندگان روز گذشته به خبرنگاران مجلس جسارتی انجام داد که بنده عذرخواهی می‌کنم، اظهار داشت:‌ رئیس‌جمهور طبق ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه موظف است همزمان با ارائه لایحه بودجه سالانه تا ۱۵ آذر هر سال گزارش اجرای یک ساله قانون برنامه پنجم را نیز به مجلس ارائه کند و خلاصه آن را در جلسه علنی به اطلاع نمایندگان برساند.

وی افزود:‌در مقطع حساس کنونی که با شرایط اقتصاد مقاومتی مواجه هستیم و مشکلات اعتباری داریم، باید خود آقای رئیس‌جمهور در صحن حضور می‌یافت و گزارش برنامه پنجم را به نمایندگان ارائه می‌کرد.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس در پاسخ به این تذکر پیرمؤذن گفت:‌مواد ۱۸۶ و ۱۸۸ آئین‌نامه داخلی به صورت شفاف و روشن چارچوب نحوه ارائه لایحه بودجه سالانه و لایحه چند دوازدهم را تعیین کرده است.

وی افزود: دولت موظف است لوایح بودجه سالانه را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه برای طی مراحل قانونی هر سال تقدیم مجلس کند و نحوه رسیدگی به بودجه یک شوری خواهد شد.

وی افزود: بنابراین برای تسلیم بودجه سنواتی، حضور شخص رئیس جمهور هیچ الزامی ندارد، آنچه آئین‌نامه داخلی تعیین می‌کند، این است که دولت موظف است بودجه سالانه را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه تقدیم مجلس کند اما امروز که ۹ اسفند است و دولت می‌خواهد امروز بودجه را به مجلس بدهد، این تاخیر تخلف آشکار از قانون است.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: همچنین طبق قانون آئین‌نامه اگر دولت تا ۱۵ آذر ماه نتواند بودجه سنواتی را به مجلس ارائه کند، موظف است، لایحه بودجه چند دوازدهم را هم بدهد.

نائب‌رئیس اول مجلس همچنین خاطرنشان کرد: ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجم می‌گوید به منظور حسن اجرای قانون برنامه و ارزیابی میزان پیشرفت کشور، رئیس‌جمهور موظف است همزمان با ارائه بودجه سنواتی به مجلس، گزارش عملکرد برنامه پنجم را به نمایندگان ارائه کند و خلاصه‌ای از آن را در جلسه علنی به اطلاع نمایندگان برساند؛ بنابراین تذکر آقای پیرمؤذن وارد است و بایستی امروز رئیس‌جمهور گزارش عملکرد برنامه پنجم طی سال ۹۱ را به مجلس ارائه می‌کرد اما این تکلیف قانونی امروز انجام نمی‌شود.

نماینده تهران در خانه ملت در خاتمه با تاکید بر اینکه ضرورتی ندارد بودجه سالانه توسط رئیس‌جمهور تسلیم مجلس شود، گفت: اما تذکر و اخطار نمایندگان درباره ارائه گزارش عملکرد برنامه پنجم توسط رئیس‌جمهور وارد است و بایستی رئیس‌جمهور امروز این گزارش را به مجلس ارائه می‌کرد.

تذکر ندیمی: باید از کیان مجلس دفاع کنیم/ انتقاد از ادبیات برخی نمایندگان

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی نیز  در تذکری آئین‌نامه‌ای نسبت به نوع ادبیات برخی نمایندگان در جلسه روز گذشته خانه ملت، انتقاد کرد.

وی افزود: نوع ادبیات برخی نمایندگان مجلس درباره خود مجلس و نمایندگان مانند قهوه‌خانه و خواب چرا باید به امثال بنده یا تعداد زیادی از وکلای ملت دلالت کند؟

ندیمی ادامه داد:‌ روز گذشته سایت‌ها از چند دوره مجلس عکس‌هایی را منتشر کردند که نمایندگان در آن خواب بودند؛ باید ما از کیان مجلس دفاع کنیم و بایستی به این موضوع توجه بیشتری شود.

نماینده لاهیجان در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بودجه سنواتی اشاره و تصریح کرد: مجلس در بودجه مسئولیت دارد که تا دولت بودجه را پیشنهاد ندهد، نمی‌توانیم آن را بررسی کنیم؛ باید پرسید کدام تصمیم مالی-پولی را مجلس می‌تواند بگیرد که تاکنون نگرفته است؟ ما که ده‌ها طرح برای موضوع گرانی و ارز ارائه کرده‌ایم؛ مدعیان ثابت کنند که ما طرح نداده‌ایم.

ندیمی در خاتمه گفت:‌ وقتی مجلس را تضعیف می‌کنیم، در واقع مردم را تضعیف می‌کنیم؛ بودجه سند مالی کشور است و باید بین دو قوه طوری رفتار شود که بر اساس آن بتوانیم پاسخگو باشیم. توهینی که روز گذشته به نمایندگان مجلس شد، شاید در تاریخ تاکنون نشده باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن‌ ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس ضمن وارد دانستن تذکر ندیمی، گفت: همکاران در ادبیاتی که استفاده می‌کنند و در واژه‌هایشان، رعایت شان آحاد ملت ایران را داشته باشند،‌ نهادهای نظام، نهادهای برآمده از اراده ملی است، هم از جایگاه برآمده از اراده ملت و هم از نظر شخصیت حقیقی و شخصیت حقوقی، باید شأن و جایگاه رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه سخن ما می‌تواند در این جا فرهنگ‌سازی کند، تصریح کرد: مراقب باشیم با دقت بیشتر در محضر خداوند، کلمات را به گونه‌ای به کار ببریم که بر شأن نظام و همکاران افزوده شود.

نائب رئیس اول مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: تذکرات، ادبیات و واژه‌ها اثربخش است و کلمات در این راستا بسیار مؤثر و تاثیرگذار است.

اخطار توکلی: برای حضور رئیس‌جمهور جلسه فوق‌العاده تشکیل بدهیم

در ادامه جلسه علنی امروز، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی اخطاری با استناد به اصل ۱۲۲ قانون اساسی با قرائت آیه‌ای از قرآن کریم که به عدم کشمکش و منازعه بین مومنین اشاره دارد، گفت: از نظر اقتصاد سیاسی، اختلاف بین تصمیم‌گیران به حال اقتصاد ملی مضر است و فشارهای موجود اقتصادی را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه تردیدی نیست که آیین‌نامه برای ارائه بودجه به مجلس رئیس‌جمهور را ملزم به حضور در مجلس نمی‌کند، افزود: طبق برنامه پنجم که با دو سوم آرای نمایندگان تصویب شده است حضور رئیس‌جمهور برای ارائه گزارش از روند تحقق برنامه پنجم در مجلس ضروری است.

توکلی با بیان اینکه رئیس‌جمهور متاسفانه به نوعی در مقابل مجلس گردن‌کشی کرده و این اقدام برای مردم‌سالاری مضر است، از ابوترابی خواست در صورت وارد دانستن اخطارش، لایحه چند دوازدهم را اعلام وصول کرده و یک جلسه فوق‌العاده برای حضور رئیس‌جمهور و تحویل لایحه بودجه به مجلس ترتیب بدهد.

وی در عین حال گفت: که کشور نیازمند آرامش است و هرگونه اختلاف موجب فشار به مردم، فرار سرمایه و ناامنی اقتصادی خواهد شد.

توکلی در پایان با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت: فشار های اقتصادی کمر مردم را شکسته است و ما نباید بیش از این به مردم فشار بیاوریم.

قاضی‌پور:رئیس‌جمهور دیروز باید بودجه را با خود می‌آورد

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در ادامه جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه) پیروزی تیم تراکتورسازی مقابل الجزیره امارات را به همه ملت ایران تبریک گفت.

وی در ادامه طی تذکری گفت: رئیس‌جمهور روز گذشته که به مجلس آمدند باید لایحه بودجه را با خودشان می‌آوردند و به مجلس تحویل می‌دادند اما این کار را نکردند.

قاضی‌پور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شماها که دیروز با حضور رئیس‌جمهور دور ایشان جمع شده بودید، مجلس را تضعیف کردید و حق‌تان همین است.

ابوترابی در پاسخ به تذکر افخمی: نمی‌خواهیم فضای تعامل لطمه ببیند

همچنین شهروز افخمی نماینده در جلسه علنی امروز مجلس طی تذکری با بیان اینکه نمایندگان و همه مسئولان باید به مسائل اصلی بپردازند به جملاتی از شهید چمران نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی درباره وحدت و انسجام مسئولان اشاره کرد و خواستار سعه صدر نمایندگان شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌ در پاسخ به تذکر افخمی گفت: جان سخن آقای افخمی این بود که مسئولان از اختلاف پرهیز کنند و البته تذکر جدی بنده به رئیس‌جمهور این است که ایشان می‌بایست امروز در جلسه ارائه لایحه بودجه ۹۲ به مجلس مطابق قانون برنامه پنجم عمل می‌کرد و گزارش عملکرد بودجه سال ۹۱ را در راستای تحقق اهداف برنامه به مجلس ارائه می‌کرد.

ابوترابی‌ با بیان اینکه تذکرات نمایندگان درباره عدم حضور رئیس‌جمهور در مجلس تذکرات حقی است، گفت: در شرایطی که مقام معظم رهبری توصیه به وحدت و تعامل داشته است، ما نمی‌خواهیم این فضای تعامل، وحدت و همدلی لطمه ببیند.

اخطار تابش: دریافت بودجه موکول به زمانی شود که رئیس‌جمهور در مجلس حضور می‌یابد

محمد‌رضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی اخطاری با استناد به اصول ۱۲۲، ۴۵ و همچنین بند ۱۱ ماده ۲۴ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و همچنین ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: عمده مشکلاتی که در شرایط فعلی گریبانگیر کشور است از قانونگذاری ناشی می‌شود.

وی افزود: در ماده ۲۱۳ دولت ملزم شده که گزارش عملکرد بودجه را ارائه کند اگر قانون به درستی اجرا می‌شد و بر اساس ماده ۲۱۳ رئیس‌جمهور برای گزارش عملکرد یک ساله برنامه به مجلس می‌آمد و همه قوانین اجرا می‌شد ما شاهد این گرانی و تورم نبودیم.

تابش ادامه داد: چون ما تا حد زیادی هر سال عملکرد برنامه را رصد می‌کردیم و به خلاءها و ضعف‌هایش پیش می‌بردیم یک کار دیگر انجام می‌دادیم که این کار با همکاری و کمک دولت انجام می‌شد.

این نماینده مجلس گفت: روز گذشته هم مجلس با تمکین از فرمایشات رهبری حسن نیتش را در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات نشان داد و با رای بالغ بر ۱۷۰ نفر از نمایندگان وزیر معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

تابش خطاب به ابوترابی فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: شما یک طبع اعتدال و میانه‌روی دارید و از سمتی دیگر هم شما موظف هستید که طبق قانون رعایت شان و منزلت و اقتدار مجلس را کنید؛ این طبع اعتدالی شما باعث می‌شود که شما لایحه سه دوازدهم را برای اینکه اختلالی در کار کشور پیش نیاید قبول کنید و طبق تذکری که آقای توکلی داد چون رئیس‌جمهور گزارش برنامه یک ساله را به بودجه سالیانه تقدیم نکرده پذیرش لایحه بودجه را به وقتی موکول کنید که رئیس‌جمهور هم حضور داشته باشد تا گزارش یک ساله را ارائه کند.

تابش ادامه داد: برای اینکه از این بن‌بست خارج شویم و بیشتر بحث نشود اخطار اصل ۱۲۲ را بپذیرید.

نماینده مردم اردکان در تذکری دیگر گفت: این کاش صدا و سیما صف مردم شهرستان‌های مختلف استان یزد را نشان می‌داد که برای دستیابی به آب شرب مناسب جلوی تانکر‌ها به اهتزاز ایستادند؛ انشاءالله با کمک همکاران محترم و مسئولین اجرایی هرچه زودتر به فریاد العطش مردم استان یزد پاسخ داده شود و آب مورد نیاز آنها تضمین شود.

اسداللهی: باید به سمت آرامش برویم/گزارش تحقق برنامه در تفریغ بودجه مشخص می‌شود

غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس طی تذکری با استناد به ماده ۱۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: با توجه به اینکه کشور نیازمند آرامش است و ما باید به سمت آرامش حرکت کنیم، می‌توانیم لایحه بودجه را بررسی کنیم.

وی افزود: گزارش عملکرد دولت درباره تحقق برنامه پنجم در گزارش تفریغ بودجه مشخص خواهد شد و ما می‌توانیم از گزارش کمیسیون استفاده کنیم.

به گزارش فارس، اشاره غلامرضا اسداللهی به عدم حضور رئیس‌جمهور است که به گفته نایب رئیس‌مجلس می‌بایست با حضور در  جلسه علنی امروز مجلس گزارشی از تحقق برنامه پنجم ارائه می‌کرد.

حسینی: رئیس‌جمهور در جلسه دیگر لایحه بودجه را به مجلس تحویل بدهد

سیدهادی حسینی نماینده مردم قائم‌شهر در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس طی تذکری با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه علنی امروز مجلس گفت: طبق برنامه پنجم، رئیس‌جمهور می‌بایست گزارشی از عملکرد خود و تحقق برنامه پنجم در بودجه ۹۱ به مجلس ارائه می‌کرد.

وی با بیان اینکه نمایندگان برای حجت‌الاسلام ابوترابی احترام قائل هستند افزود: من نمی‌گویم عدم حضور رئیس‌جمهور توهین به مجلس است اما قانون، حضور رئیس‌جمهور در مجلس را برای ارائه گزارش از تحقق برنامه پنجم را لازم می‌داند.

حسینی خطاب به ابوترابی گفت: توصیه من این است که شما لایحه چند دوازدهم را اعلام وصول کنید تا ما آن را بررسی کنیم و رئیس‌جمهور نیز در یک جلسه دیگر در مجلس حضور یابند و لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کنند.

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه موعد قانونی ارائه لایحه بودجه به مجلس ۱۵ آذر بوده و امروز ۱۰ اسفند است افزود: در قانون آمده دولت باید تا ۱۵ آذر لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند و فرع بعدی آن ذکر نشده است.

وی افزود: در قانون نیز دولت مکلف به ارائه لایحه بودجه به مجلس شده است و این امر در مواد ۱۸۶ و ۱۸۸ ذکر شده است اما رئیس‌جمهور برای گزارش از تحقق برنامه لازم بود در جلسه حضور یابند.

موسوی‌نژاد:بدون حضور رئیس‌جمهور اشکالی در روند بررسی بودجه پیش نمی‌آید

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان با استناد به مواد ۱۸۶و۱۸۸ آیین‌نامه داخلی مجلس با بیان اینکه دولت موظف به ارائه لایحه بودجه به مجلس و ارائه گزارش از تحقق برنامه پنجم به مجلس است، گفت: ما از ۱۵ آذر داد می‌زنیم که دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه بدهد. حالا که چنین اتفاقی افتاده است بهتر است برای مقابله با‌ آسیب‌های بیشتر و ضرر به اقتصاد کشور لایحه را بررسی کنیم.

وی افزود: اینکه رئیس‌جمهور برای ارائه لایحه بودجه به مجلس نیامده درست نیست، اما سوال این است چه مشکل اساسی در روند بررسی لایحه بودجه بوجود آمده است؟

نماینده مردم دشتستان با بیان اینکه نمایندگان باید از حق خودشان بگذرند، گفت: اکنون باید به نفع مردم و اقتصاد کشور از حق خودمان گذشت کنیم تا مردم و کشور آسیب نبینند.

نماینده مردم دشتستان با بیان اینکه نمایندگان باید به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنند گفت: دشمن به دنبال اختلاف افکنی و شانتاژآفرینی در کشور است و ما باید با توجه به توطئه‌های دشمن، بهانه به دست کسانی که می‌خواهند در کشور اختلاف درست شود ندهیم.

ابوترابی فرد در پاسخ به تذکر تابش: گزارش ندادن عملکرد یکساله از سوی رئیس‌جمهور تخلف است

حجت‌الاسلام سید‌حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در پاسخ به تذکر محمد‌رضا تابش که خواستار عدم دریافت لایحه بودجه تا زمان حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس شده بود اظهار داشت: مطالبی که اشاره کرده بودید در ادامه فرمایش دوستان بود و بنده هم توضیح دادم؛ به نظرم بحث خیلی روشن است؛ اولا مدیر جلسه و هیئت رئیسه مسئولیت اجرای آئین‌نامه را دارند بنابراین باید بر اساس تشخیصی که از آئین‌نامه داخلی مجلس دارند عمل کنند.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع چون ما مطلع شدیم که رئیس‌جمهور نمی‌‌خواهند امروز شخصا لایحه را به مجلس تقدیم کنند استدلال‌ها را در هیئت رئیسه مطرح کردیم و جوانب کار را از لحاظ آئین‌نامه و برنامه پنجم مورد بررسی قرار دادیم؛ آئین‌نامه داخلی در دو ماده ۱۸۶ و ۱۸۸ دولت را مکلف به تقدیم لایحه بودجه و چند دوازدهم کرده است که این موضوع قریب و روشن آمده است. بر همین اساس هیچ مسئولیتی متوجه رئیس‌جمهور نیست؛ بر همین اساس اگر دولت لایحه بودجه را تسلیم کند مانند سایر لوایح باید آن را اعلام وصول کنیم اما در ماده ۲۱۳ قانون برنامه تکلیفی برای رئیس‌جمهور تعریف شده که رئیس‌جمهور هنگام تصمیم لایحه بودجه گزارش عملکرد قانون برنامه را هم باید ارائه کند.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: این تکلیف هم روشن و شفاف است و ما حتی بحث کردیم که آیا می‌شود این تکلیف را معاون رئیس‌جمهور انجام دهد که به اتفاق آرا نظر اعضای هیئت رئیسه این بود که ماده ۲۱۳ شفافیت دارد تا رئیس‌جمهور این گزارش را به مجلس ارائه کند و شفاها هم در این مورد توضیح دهد.

ابوترابی فرد گفت: اگر رئیس‌جمهور نخواهد این گزارش را ارائه کند آیا مانع از تسلیم لایحه بودجه است؟ ما دیدیم که این دو موضوع با هم متفاوت است و تسلیم لایحه بودجه یک امر است و گزارش عملکرد برنامه هم تکلیف دیگری است که بر اساس قانون برنامه این تکلیف باید همزمان انجام شود؛ حالا اگر شما دو تکلیف داشتید یعنی ارائه گزارش همزمان با تسلیم بودجه و آماده هم نبودید که این گزارش را ارائه کنید آیا لایحه هم نباید تسلیم شود؟ با توجه به اینکه لایحه بودجه کلید حرکت کشور است و توقف در ارائه آن به معنای توقف در کار کشور است باید آن را بگیریم.

وی اضافه کرد: وقتی می‌بینیم که آئین‌نامه صریح و شفاف تسلیم لایحه را متوجه دولت کرد نه شخص رئیس‌جمهور به این نتیجه رسیدیم و در این برداشت هم تمام اعضای هیئت رئیسه اتفاق نظر داشتند و حتی اگر اختلاف‌نظری هم بود جا داشت که ما با برخی دوستان دیگر صحبت کنیم.

نایب رئیس مجلس اظهار داشت: امروز ۱۰ اسفند است و در ارائه لایحه بودجه تاخیر شده و ما نباید اجازه دهیم که باز هم تاخیر بیفتد؛ ما حتی بحث کردیم که آیا اگر معاون رئیس‌جمهور یا یکی از اعضای کابینه آماده بود که این گزارش برنامه را بدهد آیا ما این گزارش را از او استماع کنیم؛ اکثر دوستان به اتفاق آرا نظرشان این بود که گزارش بودجه را بر اساس قانون برنامه رئیس‌جمهور باید ارائه دهد و این تکلیفی نیست که بتواند به دیگری بدهد.

بر همین اساس ما در این جلسه آماده نشدیم که معاون رئیس‌جمهور گزارش برنامه را ارائه دهد و گفتیم که ماده ۲۱۳ می‌گوید که رئیس‌جمهور باید گزارش عملکرد برنامه را به اطلاع همکاران برساند.

ابوترابی فرد گفت: تصمیم بر این شد که ما لایحه بودجه و چند دوازدهم را دریافت کنیم و اگر رئیس‌جمهور حضور یافت گزارش را استماع کنیم و اگر هم حضور نیافت تخلف کرده و به قانون عمل نکرده. بر همین اساس با توجه به این تصمیم هیئت رئیسه حرکت کردیم.

نایب رئیس مجلس با اشاره به جایگاه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر ما قانون را رعایت کردیم شان مجلس حفظ می‌شود و اگر قانون را رعایت نکردیم این شان آسیب می‌بیند؛ قطعا عدم ارائه گزارش عملکرد برنامه اولا به توسعه کشور آسیب می‌زند چرا که بودجه باید اهداف برنامه را محقق کند و از سوی دیگر این کار به شان مجلس و نظام آسیب می‌زند و ما این موضوع را هم قبول داریم؛ اما ما آئین‌نامه را رعایت می‌کنیم و در چارچوب قانون عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بنده با احترام به نظر تذکر دهندگان و اخطار‌دهندگان که سخنشان سخن حقی است باید بگویم که در عدم ارائه گزارش عملکرد برنامه تخلف صورت گرفته و رئیس‌جمهور باید می‌آمد و شخصا گزارش را ارائه می‌داد. اما ما در چارچوب آئین‌نامه به وظیفه خودمان عمل کردیم.

ابوترابی فرد گفت: مجلس امروز پیشگام در لبیک به رهبری است؛ رهبری تاکید فرمودند که تعامل بین قوا وجود داشته باشد؛ انشاءالله با اذعان به تخلف یاد شده ما مسیر حرکتمان را در چارچوب قانون و با تاکید بر اینکه با الهام از رهنمود‌های منطبق بر واقع رهبری و مصالح کشور در راستای افزایش تعامل تلاش می‌کنیم و هرگز مقابله به مثل نمی‌کنیم و ارتقای سطح تعامل مجلس با دولت را در دستور کار داریم.

بودجه ۹۲ همراه با لایحه بودجه سه‌دوازدهم اعلام وصول شد

جوادجهانگیرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل‌کشور همراه با لایحه بودجه سه‌دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

به گفته جهانگیرزاده مجلس برای بررسی لایحه سه دوازدهم نیاز به ارائه توضیحات رئیس جمهور ندارد اما برای بررسی لایحه بودجه ۹۲، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه بعد از ارائه گزارش عملکرد برنامه‌ می‌تواند بررسی را آغاز کند.

کمیسیون تلفیق برای بررسی بودجه سه‌دوازدهم تشکیل نمی‌شود

در همین حال سید شریف حسینی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: بودجه سه دوازدهم و بودجه کامل سال ۹۲ در اختیار هیئت رئیسه است و هیئت رئیسه اقدام به چاپ و توزیع آن بین نمایندگان خواهد کرد.

وی افزود: روز شنبه بودجه چاپ شده در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و کمیسیون‌های مجلس بررسی لایحه سه دوازدهم را آغاز می‌کنند بعد از بررسی کمیسیون‌ها و همچنین ارائه پیشنهادات نمایندگان به کمیسیون‌های تخصصی بودجه سه دوازدهم به مجلس می‌آید تا درباره کلیات آن رای‌گیری شود.

حسینی اظهار داشت: کمیسیون‌ها قانونا ۱۵ روز فرصت بررسی لایحه بودجه را دارند.

وی همچنین درباره تشکیل کمیسیون تلفیق نیز گفت: برای بررسی بودجه سه دوازدهم نیازی به تشکیل کمیسیون تلفیق نیست و بعد از بررسی در کمیسیون‌ها در صحن علنی نهایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق بعد از عید و برای رسیدگی به بودجه کامل سال ۹۲ تشکیل خواهد شد.

منبع:خبرگزاری فارس

Share