به صورت آزمایشی:

بندر چند منظوره آستارا وارد مدار بهره‌برداری شد

دیارمیرزا:بندر چند منظوره آستارا که قرار بود صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح رسمی شود به دلیل لغو سفر وی، پیش از ظهر امروز با حضور عطا‌الله صدر مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی کشور بهمراه اعضای هیات عامل سازمان بنادر ،صفر نعیمی رز نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی و مقام‌های استانی و شهرستانی و سفیر برونئی و تعدادی از شرکای خارجی شرکت کاوه به صورت آزمایشی وارد مدار بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا  از آستارا، بندر چند منظوره آستارا که قرار بود صبح امروز با حضور معDSC_0592اون اول رئیس جمهور افتتاح رسمی شود به دلیل لغو سفر وی، پیش از ظهر امروز با حضور عطا‌الله صدر مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی کشور بهمراه اعضای هیات عامل سازمان بنادر ،صفر نعیمی رز نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی   و مقام‌های استانی و شهرستانی و سفیر برونئی و تعدادی از شرکای خارجی شرکت کاوه به صورت آزمایشی وارد مدار بهره‌برداری شد.

یک‌ فروند کشتی باری حامل سه هزار و ۶۰۰ تن گندم و بار کانتینری از بندر اوکتائوی قزاقستان در بندر آستارا پهلو گرفت و عملیات این بندر به صورت آزمایشی آغاز شد.

با راه‌اندازی بندر چند منظوره آستارا، در بخش تجارت و بازرگانی توسعه گیلان شتاب می گیرد و با توجه به این‌که بندر آستارا، محل تلاقی دو قاره و کریدورهای مختلف حمل و نقل است، این بندر در آینده نزدیک می‌تواند نقش راهبردی مهمی در منطقه داشته باشد.

احداث بندر چندمنظوره آستارا در مجموع با احتساب اراضی خشکی و آبی در ۵۵ هکتار طراحی شده و امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌های بزرگ تجاری پیش‌بینی شده است.

شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه یکی از شرکت‌های فعال و پیشرو در ارائه خدمات بندری و دریایی است که برای نخستین بار در ایران توانست در ۲۲ ماه فاز نخست اسکله تجاری را به اتمام برساند و بندر آستارا نخستین بندر خصوصی ایران شناخته شود.

بندر چند منظوره آستارا به منظور حمل و بارگیری کالا و فرآورده‌های نفتی و مسافری پیش‌بینی شده و ظرفیت اسمی این اسکله در فاز نخست سالانه ۳,۵ میلیون تن است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۸۵ هزار نفر جمعیت در شمال گیلان و در مجاورت مرزهای جمهوری آذربایجان واقع شده و از جمله مرزهای مهم و تجاری شمال کشور محسوب می‌شود.

 عطاالله صدر ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری آزمایشی فاز نخست اسکله آستارا، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ویژه و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه، ۹۰ درصد صادرات و واردات کالا از بنادر جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ بندر صیادی، تجاری، صنعتی، نظامی و … در ایران وجود دارد، افزود: از این تعداد بنادر، ۱۱ بندر اصلی تجاری وجود دارد که عملیات ترانزیت کالا را انجام می‌دهند و سهم مهمی در واردات و صادرات ایفا می‌کنند.DSC_0604

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت بنادر اصلی کشور را ۱۸۴ میلیون تن کالا عنوان کرد و یادآور شد: این مقدار ظرفیت به لحاظ ارزشی ۱۸۴ میلیارد دلار است که نشان می‌‌دهد سرمایه‌گذاری بسیاری در این حوزه انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: در کنار اقدام‌های اساسی برای توسعه سواحل، ساخت ۶۰ مورد موج‌شکن را در دستور کار قرار داده‌ایم که ۴۰ مورد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

صدر، توسعه ظرفیت‌های مسافری در بنادر کشور را از دیگر اقدام‌ها ذکر کرد و گفت: تنها در سال گذشته ۱۰ میلیون مسافر از طریق بنادر کشور جابه‌جا شده‌اند.

وی با تصریح بر اینکه اکنون ظرفیت ترانزیتی بنادر ۲۰ میلیون تن در سال است، افزود: پیش‌بینی می‌شود این مقدار در برنامه پنج ‌ساله توسعه به ۵۰ میلیون تن افزایش پیدا کند.

این مسئول با بیان اینکه دولت اقدام‌های خوبی در راستای توسعه دریایی انجام داده است، خاطرنشان کرد: اکنون ۱۵۶ پروژه توسط سازمان بنادر و دریانوردی به ارزش دو میلیارد دلار در حال اجراست.

وی با اشاره به تولید شناورهای مدرن توسط بخش خصوصی و افزایش تولید این شناورها، افزود: ۹۰ شناور مدرن توسط بخش خصوصی تولید شده که اکنون ۴۴ شناور مدرن مسافری به آب انداخته شده است.

صدر با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی ۶۰ بندر کوچک را در کشور ایجاد کرده است، ادامه داد: از این تعداد، ۴۰ بندر تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با قدردانی از تلاش‌های شرکت کاوه در ساخت بندر چند منظوره آستارا در مدت کوتاه، ادامه داد: عملیات احداث این بندر از سال ۸۸ آغاز و در فاز نخست ۶۰۰ هزار تن کالا در سال برای آن پیش‌بینی شده است.

مدیر‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر آستارا در موقعیت بسیار ممتازی به لحاظ دریایی قرار دارد، تصریح کرد: این بندر می‌تواند نقش مهمی در تجارت دریایی داشته باشد.

وی یادآور شد: امیدواریم با گسترش راه‌های مواصلاتی و ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای بتوانیم موقعیت این بندر را افزایش دهیم و در امر ترانزیت کالا سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.

اخبار مرتبط

  گزارش تصویری مراسم بهره‌برداری آزمایشی فاز نخست بندرچندمنظوره آستارا

Share