اسماعیل جانعلی پور

برخورداری سیاهکل از یک کتابخانه استاندارد حق مردم سیاهکل است+عکس

دیارمیرزا:مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در جلسه انجمن کتابخانه ها و نهضت مطالعه مفید اعلام کرد : برخورداری سیاهکل از یک کتابخانه استاندارد حق مردم سیاهکل است و ما برای تحقق این امر تلاش خود را انجام خواهیم داد.

 

به گزارش دیار میرزا به نقل از خبرنگار درسیاهکل ، روز گذشته ، جلسه انجمن کتابخانه ها و نهضت مطالعه مفید با حضور اسماعیل جانعلی پور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ، حاجتی فرماندار و چند تن از مسئولین شهرستان سیاهکل برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان توجه به کتابخانه های روستایی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بسیار با اهمیت تلقی کرد و گفت : اگر از سوی مسئولین شهرستان ، فضا و یا مکان مناسبی در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار بگیرد ، این آمادگی را داریم تا با جذب یک کتابدار از ساکنین همان روستا و تأمین کتابهای آن ، کتابخانه را راه اندازی کنیم.

janalipor_ketabkhane_gilan

جانعلی پور با اشاره به تعطیلی کتابخانه پیرکوه گفت : این کتابخانه مدتی است که تعطیل می باشد و با پی گیریهایی انجام شده ، یک نفر از ساکنین همان روستا برای کتابداری آنجا معرفی شده است که به زودی کار خود را شروع خواهد کرد.

وی با توجه به اهداء یک ساختمان توسط خانواده منتصری کوهساری برای کتابخانه ، خواستار تشکیل انجمن خیرین و تجمع همه خیران شهرستان در این انجمن شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان خواستار اهداء کتاب از طریق خانواده ها برای ترویج فرهنگ کتاب و مشارکت مردم در فرهنگ کتاب خانی شد و از شهرداری سیاهکل نیز خواست تا جشن اهداء کتاب یک روزه را درسیاهکل برپا کند تا بتوان پیشینه تاریخی ، مذهبی و فرهنگی شهرستان بیشتر به عموم مردم و میهمانان این شهرستان شناسانده بشود و گامی نیز در ترویج فرهنگ هدیه دادن کتاب برداشته بشود.

جانعلی پور با اشاره به برپایی طرح ایستگاه مطالعه در پنج مرکز استان گیلان ابراز کرد : تا پایان سال آینده تعداد ایستگاه های مطالعه در گیلان به ۳۰ ایستگاه افزایش خواهد یافت و می بایست به مراکز پرتردد از جمله میادین اصلی ، درمانگاه ها و…  توجه بیشتری بشود تا مردم در این مکانها از وقت اضافه خود برای خواندن کتاب استفاده کنند.

ketab_jalase (2)

وی به اجرای طرح سه شیفته شدن کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) در رشت اشاره کرد و ادامه داد : با درخواست خانمها ، در آینده نزدیک یک کتابخانه برای آنها نیز به صورت سه شیفته در خواهد آمد ، تا آنها نیز بتوانند در ساعات بیشتری از کتابخانه استفاده کنند.

این مسئول کتابخانه های استان گیلان تصریح کرد : سرانه کتابخانی و مطالعه در گیلان نسبت به آمار کشوری ، به ترتیب ۴۳ ثانیه و ۱۴ دقیقه بیشتر است و این نشان دهند تشنگی مردم گیلان برای کتاب و کتابخانی است که می بایست برای رفع آن با همکاری تمامی مسئولین همت بیشتری انجام بدهیم.

جانعلی پور تأکید کرد : در سال ۱۴۰۴ می بایست به ازای هر ۱۰۰ نفر ، ۸ متر مربع فضای کتابخانه داشته باشیم ، این درحالی است که هم اکنون برای هر ۱۰۰ نفر گیلانی ، کمتر از یک متر مکعب در کتابخانه فضا وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد : برخورداری سیاهکل از یک کتابخانه استاندارد حق مردم سیاهکل است و ما برای تحقق این امر تلاش خود را انجام خواهیم داد.

حاجتی فرماندار سیاهکل نیز خواستار حمایت و حضور بیشتر مسئولین برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شد و گفت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، با توجه به افزایش فضای مجازی و دسترسی آسان به اطلاعات ، اما همچنان مطالعه کتاب و کتاخوانی افزایش پیدا کرده و جای خود را بین خوانندگان آن حفظ کرده است.

hajati_farmandar_siahkal

وی افزود : هرچه قدر فضای کتابخانه افزایش پیدا کند و زیرساختها بهتر بشود ، قطعا استقبال بیشتری از کتاب می شود و ما هرچقدر این کار رابهتر انجام بدهیم ، سبب می شویم تا همه اقشار مردم به ویژه نوجوانان و جوانان بتوانند بیشتر به این سمت گرایش پیدا کنند.

فرماندار شهرستان سیاهکل همچنین دستوراتی برای تشکیل جلسه اختصاصی در رابطه با کتاب با حضور مسئولین و خیرین شهرستان را داد.

عطایی مسئول اداره کتابخانه های شهرستان سیاهکل نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نیم درصد درآمد شهرداریها می بایست به اداره کتابخانه های هر شهر تعلق بگیرد گفت : به دلیل حمایت و همیاری شهرداری و اعضای شورای شهر سیاهکل از کتابخانه ها و پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری سیاهکل به این اداره ، از امام جمعه و فرماندار شهرستان سیاهکل و مدیر کل کتابخانه های استان گیلان می خواهم تا از ناصر رنجبر به عنوان شهردار نمونه تقدیر به عمل بیاید.

ketab_jalase (3)

وی خاطرنشان کرد : با عنایت به ویژکیهای فرهنگی و تاریخی شهر سیاهکل ، دیلمان و پیرکوه  و برخورداری این منطقه از چهره های شاخص علمی و فرهنگی و وجود پتانسیلهای بدیع از جوانهای با انگیزه و نابرخوردار ، جای خالی یک کتابخانه بزرگ  و مستفل کماکان در این شهرستان احساس می شود. به ویژه آنکه توسعه همه جانبه خدمات کتابخانه ای و استفاده از تکنولوژی نوین همچون کافی نت و به روز کردن بیش از پیش خدمات و به خصوص ایجاد فضای مستقل برای کودکان و بخش اداری که یک ضرورت عینی است و همچنین فراهم سازی یک محیط جذاب و دلپذیر برای  اعضا و مراجعین این ضرورت را هر روز تشدید میسازد.

مسئول اداره کتابخانه های شهرستان سیاهکل تقاضای دریافت یک قطعه زمین در مجتمع مسکن مهر سیاهکل محله برای ساخت کتابخانه شد ، که با توجه ویژه مسئولین حاظر در جلسه ، جزو مصوبات قرار گرفت.

عطایی همچنین خواهان افزایش قیمت حق عضویت از ۱۵۰۰ تومان به سه هزار تومان (۵۰۰ تومان هزینه صدور کارت) شد که پس از چهار سال این افزایش قیمت انجام خواهد شد.

در پایان این جلسه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان سه جلد کتاب با مضمون زندگینامه مقام معظم رهبری از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۵۷ را به امام جمعه (به نیابت وی به فرماندار تحویل داده شد) ، فرماندار و شهردار اهداء کرد.

ketab_jalase (4)

ketab_jalase (5)

Share