ارزیابی رسانه های غرب از قاطعیت رئیس گروه مذاکره کننده ایران

رسانه های غربی رئیس هیئت ایرانی در مذکرات با نمایندگان ۱+۵ را فردی قاطع و سازش ناپذیر که وفادار به ایدئولوژی انقلاب می باشد معرفی می کنند. به گزارش دیارمیزا، خبرگزاری رویتر نوشت: سعید جلیلی را نماینده رهبر ایران در مذاکرات توصیف کرده و نوشت: چالش پیشروی غرب، پیشبرد مذاکرات به نحوی است که با […]

رسانه های غربی رئیس هیئت ایرانی در مذکرات با نمایندگان ۱+۵ را فردی قاطع و سازش ناپذیر که وفادار به ایدئولوژی انقلاب می باشد معرفی می کنند.

1391120914255505_PhotoL

به گزارش دیارمیزا، خبرگزاری رویتر نوشت: سعید جلیلی را نماینده رهبر ایران در مذاکرات توصیف کرده و نوشت: چالش پیشروی غرب، پیشبرد مذاکرات به نحوی است که با دیدگاه های مذهبی و انقلابی وی مغایرت نداشته باشد.

جلیلی که از پنج سال پیش مذاکره کننده ارشد ایران است، همواره اعلام کرده که حرف ایران برخورداری از حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای است.

رویتر با بیان اینکه موضع جلیلی حمایت قاطع از رهبر عالی ایران است، می نویسد: او پای راستش را در دهه ۱۹۸۰ و در جنگی از دست داد که در آن انقلاب نوپای شیعی ایران در معرض خطر تهدید صدام قرار داشت و کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب همه از عراق حمایت می کردند. جلیلی آمریکا و اروپا را در حمایت از عراق علیه ایران مقصر می داند. وقتی او پای میز مذاکره می نشیند، مطمئنا تجربیاتش جایی در گوشه ذهنش وجود دارند.
رویتر می افزاید: جلیلی یک مذاکره کننده جدی است و به شدت به برنامه هسته ای و حقوق مسلم ایران در این زمینه معتقد است. او به هیچ عنوان از جمله افرادی نیست که تن به سازش دهد.

طبق اسنادی که در سایت «ویکی لیکس» منتشر شد، چند روز پس از انتصاب جلیلی به عنوان رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی، آمریکا از این اقدام به عنوان حرکتی در جهت جلوگیری از سازش در زمینه مسئله هسته ای و نشانه «سخت تر شدن موضع ایران در این مذاکرات» یاد کرد.
سند دیگری از وزارت خارجه آمریکا که تاریخش به ۲۵ ژانویه ۲۰۰۸ باز می گردد، حاکی از آن است که یک مقام اتحادیه اروپا جلیلی را محصول واقعی انقلاب ایران خواند.

به نوشته خبرگزاری، رویتر چالش پیش روی قدرت های بزرگ این است که تلاش کنند بحث های مذاکرات به نحوی پیش رود که مانع از به چالش کشیدن وفاداری ایدئولوژیکی جدی جلیلی نسبت به نظام حکومت دینی ایران شود.
«کریم سجادپور»، عضو «موسسه کارنگی» واشنگتن گفت، تجربه جلیلی از جنگ عراق باعث شده است این جهان بینی انقلابی مبنی بر این که غرب منفور است در وی نهادینه شود.

روزنامه آلمانی زود دویچه سایتونگ نیز در گزارش مشابهی نوشت: دیپلمات های غربی که با سعید جلیلی سر و کار داشته اند او رامذاکره گری سرسخت و آشتی ناپذیر توصیف می کنند که با استحکام کامل از مواضع خود دفاع می کند.
این روزنامه می افزاید: اظهارات مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی درباره ظلمی که غرب در برابر ایران انجام می دهد و نیز موقعیت مناسب ایران در جامعه جهانی آمیخته با طعنه بیان می شوند.

روزنامه آلمانی می نویسد: جلیلی به لحاظ ایدئولوژیکی و مذهبی ثابت قدم است و تمایلی به سازش ندارد.
روزنامه سوئیسی تاگس آنزیگو نیز معتقد است: سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایرانی از مواضع جمهوری اسلامی عقب نشینی نمی کند و دیپلمات های غرب امید ندارند که چنین اتفاقی رخ بدهد.

منبع: کیهان

Share