اخبار ویژه روزنامه‌های شنبه

به گزارش دیارمیرزا اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید. *کیهان: در علوم سیاسی را گل گرفت حالا نوبت رشته حقوق است! صادق زیباکلام ظاهراً اصرار دارد یک تنه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را ببندد. وی شهریور گذشته با اشاره به برخی مشورت هایی که به دوستان […]

به گزارش دیارمیرزا اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.

*کیهان:

در علوم سیاسی را گل گرفت حالا نوبت رشته حقوق است!

صادق زیباکلام ظاهراً اصرار دارد یک تنه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را ببندد.
وی شهریور گذشته با اشاره به برخی مشورت هایی که به دوستان اصلاح طلب خود درباره انتخابات داده، گفته بود «اصلاح طلبان به من می گویند گل بگیرند در علوم سیاسی یی که شما در دانشگاه تهران تدریس می کنید»! او حالا پا توی کفش حقوقدان ها نیز کرده و متهم اول پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی را تبرئه می کند.

به گزارش آفتاب، وی در ابتدا و در پاسخ این سؤال که دانش حقوقی شما چه میزان است؟ و چگونه به خودتان حق داده اید که بگویید آنها مستحق اعدام نیستند»، می گوید: در خصوص نداشتن دانش حقوق حق کاملاً با شماست و من حتی یک واحد درس حقوق نخوانده ام.
او با این حال می گوید: من یک دلیل اصلی دارم که خیلی ارتباط نه با فقه پیدا می کند و نه به قانون و حقوق [!] من معتقدم [!؟] کل جریان این محاکمه و دادرسی به دنبال کشف حقیقت و اجرای عدالت نبوده. اولویت اصلی دادگاه و قوه قضائیه این بوده که افکار عمومی را ارضا و خشنود کند.

خبرنگار می پرسد «قبول ندارید که دادگاه براساس یکسری ادله حقوقی و فقهی آنان را به اعدام محکوم کرده؟ بنده باز می خواهم نداشتن صلاحیت حقوقی و فقهی شما را مطرح نمایم» و او با اعتماد به نفس قابل توجه می گوید: شما درست می فرمایید بنده نه حقوقدان هستم و نه اشرافی به فقه دارم ولی برای فهم اینکه در یک دادگاه بیشتر انگیزه سیاسی و اجتماعی مطرح بوده یا انگیزه های حقوقی و رسیدن به حکم منصفانه و تحقق عدالت، نیازی نیست که شما حقوقدان یا فقیه باشید.

وقتی بنده می بینم که حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی رسماً و کتباً تکذیب می کنند که در مفسدفی الارض دانستن یا محاربه و اخلالگر اعلام کردن متهمین پرونده اختلاس بزرگ اصلاً دخالتی نداشته اند، آیا نبایستی شک کنم که در دادگاه بیشتر انگیزه ها سیاسی بوده تا دادرسی و داوری منصفانه و بی غرض؟

این ادعا در حالی است که مراجع عظام مذکور ادعای نامعتبر برخی رسانه ها مبنی بر استفسار حقوقی از ایشان را تکذیب کرده اند و طبیعی هم هست که محاکم نوعاً به قوانین موجود- متخذ از فقه- استناد می کنند.

زیباکلام سپس با این سؤال مواجه می شود که «آیا بجز اینکه می فرمایید انگیزه دادگاه برای صدور احکام سیاسی بوده دلائل دیگری هم در مخالفت با صدور احکام اعدام برای متهمین پرونده ۳۰۰۰ میلیاردی دارید؟» و او پاسخ می دهد «بله، بنده لایحه دفاعیه آقای مه آفرید خسروی را خوانده ام.»

خبرنگار مجدداً اعتراض می کند که «ببخشید آقای دکتر ولی هیچ متهمی نمی پذیرد که خلاف کرده. طبیعی هست که آقای مه آفرید امیرخسروی می بایستی اتهامات وارده را انکار کرده باشد و حتی برای فرار از مجازات متوسل به دروغ شده باشد».
واکنش زیباکلام این است که شما درست می فرمایید، اما همیشه هم اینطور نیست. یعنی خیلی وقت ها متهم به قول شما درصدد توجیه خلافش برمی آید. یعنی می خواهد بگوید که اگر من این خلاف را کرده ام اینطور بوده یا آنطور بوده و یک جوری کار خلاف و اتهامش را توجیه کند.

زیباکلام که اذعان دارد حتی یک واحد درس حقوق نخوانده در ادامه این مصاحبه مدعی شد «والله تا آنجا که من متوجه شدم تعیین مجازات براساس یکسری احکام خیلی کلی صورت گرفته. مثلاً در صدور حکم اعدام آمده که ایشان قصد اخلال در اقتصاد کشور داشته یا مفسدفی الارض بوده و یا مرتکب فساد اقتصادی شده. همه حرف بنده این است که آن جرم و خلاف سنگین که آقای مه آفرید خسروی مرتکب شده و به واسطه آن باید اعدام شود، کدام است.

وی درباره اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور می گوید: از نظر من (!؟) مه آفرید خسروی نه تنها اخلالی ننموده بلکه بزرگ ترین خدمات را به اقتصاد کشور نموده. به نظر شما کسی که برای ۱۸-۱۷ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده کارخانه تولید لوله های فولادی یک تکه را برای نخستین بار در ایران ایجاد نماید و چه می دانم یک دوجین کارهای مشابه اینها نموده را چگونه می شود اخلال گر اقتصادی دانست؟
زیباکلام درباره اتهاماتی مانند تحصیل مال نامشروع و پولشویی نیز صاحب نظر شده و گفته است: پولشویی مال کسانی است که در کارهای قاچاق و مواد مخدر و این چیزها هستند!

اگر خوش بینانه به موضوع اخیر اقای زیباکلام نگاه کنیم، ظاهراً مشکل ایشان در جهل مرکب است که نه می داند و نه می داند که نمی داند و خیال هم می کند که خیلی می داند هر چند که می گوید از علم حقوق هیچ نمی داند. این البته تلقی خوش بینانه است. اگر نه، جلسات متعدد و علنی دادگاه و ارائه اسناد و قرائن متعدد به انضمام اظهارات همکاران و طرف های زد و بند مه آفرید خسروی در فساد و کلاهبرداری ۳ هزار میلیارد تومانی، تردیدی درباره اتهامات تحصیل مال نامشروع، پولشویی، فسادانگیزی و اخلال در نظام اقتصادی کشور باقی نمی گذارد. به عنوان مثال همین کلاهبردار دانه درشت میلیاردها تومان رشوه را در قالب کیف ها و چمدان های پر از پول به عنوان رشوه به برخی مدیران بانکی و اداری ارائه کرده که قطعاً نمی توان نام اشتغالزایی و تولید به آن اطلاق کرد.

ولایتی: به نفع هاشمی کنار نمی روم

علی اکبر ولایتی انصراف از نامزدی انتخابات در صورت نامزدی هاشمی رفسنجانی را مطلقا رد کرد.وی در مصاحبه با آدینه و درباره اینکه آیا به نفع هاشمی کنار می رود، تصریح کرد: بنده به نفع هیچ کس کنار نمی روم و تابع تصمیم ائتلاف سه گانه هستم.

هر تصمیمی که ائتلاف سه گانه بگیرد که چه کسی بماند و دو نفر دیگر به وی کمک بکنند ما تابع این تصمیم گیری هستیم. اگر تصمیم این باشد غیر از من هر یک از آن دو نفر یعنی آقای دکتر حداد عادل و یا آقای دکتر قالیباف نامزد انتخابات شوند طبیعی است که بنده کنار می کشم ولی حتما به کسی که کاندیدای ریاست جمهوری است کمک می کنم تا رای بیاورد.

ولایتی گفت: خارج از این،هیچ مکانیسم دیگری منتهی به کنار کشیدن من نخواهد شد.وزیر اسبق امور خارجه در بخش دیگری از این مصاحبه درباره این سوال که «در خصوص بحث رابطه با آمریکا، آیا شرایطی که مدنظر مقام معظم رهبری است فراهم شده است؟

چون برخی تلاش می کنند بگویند بعد از مذاکرات آلماتی بسترها برای مذاکره با آمریکا مهیا شده است» گفت: شرایطی که مورد نظر مقام معظم رهبری برای مذاکره است از سوی آمریکایی ها فراهم نشده است. البته این شرایط غیرعادی و خارق العاده ای نیست بلکه در چارچوب حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران است.

آمریکایی ها باید قبول کنند که دوره شاه گذشته و ایران یک کشور مستقل قدرتمند است. اگر حرفی دارند می توانند در وضعیت احترام متقابل و در شرایط مساوی مطرح کنند و ثابت نمایند که سوء نیت ندارند و از اقداماتی که علیه ملت ایران از تاریخ ۲۸ مرداد تا به امروز و علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران انجام داده اند پشیمان هستند.

ولایتی همچنین درباره عملکرد سازمان مجاهدین (انقلاب) معتقد است: سازمان مجاهدین بعدا دو دسته شدند. یک شاخه ای که کاملا پایبند و ملتزم به ولایت فقیه بودند و هستند و همچنان مصدر فعالیت های سیاسی مثبت در کشور هستند. اینها در تبعیت از آیت الله راستی به عنوان نماینده ولی فقیه در سازمان پایداری به خرج دادند. اما یک دسته نه! اینها با آیت الله راستی هماهنگ نبودند و آنها همان کسانی هستند که در تشکیل حزب مشارکت نقش اساسی داشتند. که حالا فعالیت های ساختارشکنانه حزب مشارکت در مجلس ششم و در دولت هفتم و هشتم کاملا روشن است.

ایران و آرژانتین آمریکا را تحقیر کردند

یک اندیشکده آمریکایی، توافق ایران و آرژانتین برای بررسی پرونده انفجار «آمیا» را حرکتی برای تحقیر آمریکا توصیف کرد.
اندیشکده «مرکز سیاست امنیتی» در مقاله ای به قلم «لوییس فلشمان» ( از مشاوران ارشد این مرکز) به طرح این سؤال پرداخت که معنی واقعی توافق ایران و آرژانتین چیست؟

نویسنده در ضمن اشاره به اینکه تاکنون سنا و مجلس نمایندگان آرژانتین این توافقنامه را تأیید کرده اند، خاطرنشان می کند:کرچنر رئیس جمهور، اعتراض سازمان های یهودی را با خصومت، تکبر و ارعاب پاسخ داده است. رئیس مرکز یهودی آمیا تذکر داده بود که اگر این توافقنامه به سرانجام برسد، ممکن است انفجار دیگری علیه یک مؤسسه یهودی یا اسرائیلی روی دهد چرا که امکان دارد این مصالحه به ایران القا کند که از مجازات معاف شده و این برداشت یک حمله تروریستی دیگر را رقم بزند. کرچنر نیز به جای پاسخ دادن به این فرضیه، به طور علنی از رئیس آمیا درباره این ادعا توضیح خواسته و او را پیشاپیش متهم کرد.

فلشمان معتقد است: هدف اظهارات تند رئیس جمهور آرژانتین فقط این نیست که رئیس آمیا را در موضع دفاعی قرار دهد بلکه تلویحاً ادعای دستگاه تبلیغاتی ایران را که اسرائیل یا یهودیان را به دست داشتن در انفجارهای سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۴ متهم می کند، تایید کرده است و همچنین به طور ضمنی اشاره کرده که ممکن است خود اسرائیلی ها یا یهودیان نقشه حمله سوم را بکشند.

وی در پایان می نویسد: «توافق ایران و آرژانتین چیزی جز یک حرکت سیاسی نیست و دو هدف را دنبال می کند، اول عادی سازی روابط بین دو کشور، ایجاد بستر مناسب تر برای تعامل با چپگراهای آمریکای لاتین و هدف دوم آنها تحقیر ایالات متحده است. این توافقنامه نه تنها بازتاب گرایش های دولت آرژانتین است بلکه به نظر می رسد نشان دهنده گرایش بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین است که ایدئولوژی ضد آمریکایی بر آنها غالب شده و می توان این طرز تفکر را در شیوه راهبری سیاست خارجی آنها مشاهده کرد.»

در همین حال روزنامه صهیونیستی لاناسیون چاپ بوینوس در تحلیل مشابهی نوشت: ایران در حیاط خلوت آمریکا نفوذ کرده است. آنها پس از گسترش روابط با برزیل و ونزوئلا و اکوادور و بولیوی، سراغ آرژانتین آمده اند. ظاهراً آمریکای لاتین با بهبود روابط با ایران که متهم به تولید سلاح اتمی و نقض حقوق بشر است مشکلی ندارد. این امر موجب نگرانی یهودیان است. آرژانتین در حال فاصله گرفتن از آمریکاست.

کی گفته که اجازه می دهند بیاید؟!

«کاندیداتوری آقای خاتمی نه تنها هیچ نفعی به حال اصلاح طلبان ندارد بلکه با سوزاندن باقی مانده پتانسیل های آقای خاتمی به شدت به ضرر جنبش اصلاحات و به سود حکومت خواهد بود.»

این مطلب را «رشید-الف» یکی از عناصر بازداشتی فتنه ۸۸ عنوان کرد. وی آخرین بار شهریورماه امسال بازداشت بود و اوایل آذرماه آزاد شد. عضو گروهک ادوار تحکیم با طرح این سوال که «چرا با کاندیداتوری خاتمی مخالفم؟» در گویا نیوز نوشت: به عنوان یک مدافع «راهبرد اصلاح طلبی» معتقدم کاندیداتوری آقای خاتمی در انتخابات پیش رو نه تنها کمکی به «اصلاحات» و بهبود اوضاع نمی کند بلکه احتمالا لطمات جبران ناپذیری به شخص ایشان و مجموعه نیروهای مدافع اصلاح طلبی می زند.

وی خاطرنشان کرد: مدتی است که در برخی از لایه های جبهه اصلاحات زمزمه هایی مبنی بر لزوم کاندیداتوری آقای خاتمی در انتخابات به گوش می رسد. تابستان گذشته که دیداری با خاتمی داشتیم ایشان طی تحلیل واقع بینانه ای از فضای سیاسی کشور صراحتا احتمال کاندیداتوری خود را رد کرد.

صمیمانه امیدوارم که جمع بندی آقای خاتمی تغییری نکرده باشد کما اینکه اتفاق ویژه ای هم درفضای سیاسی کشور نیافتاده که آقای خاتمی را به تجدید نظر در آن و جمع بندی سوق داده باشد. اما برداشت من این است که عده ای از اطرافیان و مشاوران، او را برای کاندیداتوری تحت فشار قرار داده اند.

«رشید-الف» در ادامه می پرسد: اگر خاتمی با رد صلاحیت قطعی مواجه شود چه چیزی عاید اصلاح طلبان خواهد شد؟ حداکثرش این است که اصلاح طلبان خواهند گفت «انتخابات آزاد نیست و ما رای نمی دهیم.» خب که چه؟! جز اینکه تشنج بین حاکمیت و اصلاح طلبان افزایش یابد و فشار بر مجموعه نیروهای اصلاح طلب داخل کشور بیشتر شود چه چیزی عاید اصلاح طلبان خواهد شد؟ حالا اگر آقای خاتمی نهایتا با «حکم حکومتی» تایید صلاحیت شود چه؟

مسلما تحقق این فرض کار خاتمی و اصلاح طلبان را بسیار دشوارتر خواهد کرد. این همان مشکلی است که سال ۸۴ هم در قضیه تایید صلاحیت دکتر معین با آن دست به گریبان بودیم و این بار مسلما ابعاد گسترده تری به خود خواهد گرفت.این شیوه تایید صلاحیت آقای خاتمی در انتخابات آینده تبدیل به پاشنه آشیل اصلاح طلبان و محملی برای حملات تخریبی و دامنه دار نیروهای رادیکال و اپوزیسیون سرنگونی طلب خواهد شد.

وی می افزاید: حتی در صورت تایید صلاحیت آقای خاتمی آیا اصلاح طلبان نسبت به سلامت انتخابات اطمینان دارند؟ باید توجه داشته باشیم که این بار ادعای تقلب مسموع نخواهد بود چرا که ما تجربه سال ۸۸ را داریم و می دانیم که مجری و ناظر این انتخابات همان مجری و ناظر سال ۸۸ هستند. آیا اگر نتیجه انتخابات خلاف انتظار ما اعلام شد دوباره قرار است مردم را به خیابان بخوانیم و باز هزینه های بیشتری را به بدنه خود تحمیل کنیم و البته بهانه لازم را برای جمع کردن تتمه نیروهای اصلاح طلب و داخل کشور فراهم کنیم؟

وی با طرح این سوال که « در این صورت با فرض تکرار تحرکات خیابانی قرار است به کجا برسیم؟» می افزاید: آیا تحرکات خیابانی پیشین دستاوردی برای اصلاحات داشت؟ آیا دریچه های جدیدی به روی اصلاح طلبی یا گذار مسالمت آمیز به دموکراسی گشود یا همان معدود روزنه های موجود را هم بست؟ این دوستان برای موسوی و کروبی محبوس و محصور چه کرده اند که حالا اصرار دارند خاتمی هم همان مسیر را برود و به سرنوشت آن دو بزرگوار دچار شود؟

این عنصر بازداشتی همچنین درباره معضل اصلی اصلاح طلبان نوشت: مهم ترین مشکل نیروهای اصلاح طلب از بین رفتن امکان سیاست ورزی جمعی و قانونی است، بنابراین در این انتخابات اصلاح طلبان باید به گونه ای عمل کنند که فضاهای تازه ای برای سیاست ورزی قانونی و جمعی گشوده شود یا دست کم فضاهای سابق تا حدودی احیا شود نه اینکه به گونه ای عمل کنیم که تضییفات از اینی که هست هم بیشتر شود و باز عده ای روانه زندان یا ناچار به مهاجرت شوند.

وی در پایان می نویسد: منطق اصلاح طلبی با منطق قماربازی و سیاست قماربازانه تفاوت اساسی دارد. عجله و کنش عاطفی آفت فعالیت اصلاح طلبانه است، اصلاح طلبان نباید عجله کنند و به جای اصرار به آقای خاتمی برای کاندیداتوری باید به ایشان و دیگر بزرگان اصلاح طلب نظیر عبدالله نوری یا محمد موسوی خوئینی اصرار کنند و فشار آورند که تلاش هایشان را برای ایجاد انسجام در اصلاح طلبان و تدوین یک برنامه واحد سیاسی و یک مکانیسم رهبری جمعی درون جبهه اصلاحات با جدیت بیشتری پیگیری کنند. در حال حاضر اولویت بازسازی جبهه اصلاحات است، ما در موقعیتی نیستیم که به اداره قوه مجریه بیاندیشیم.

گفتنی است که خاتمی به علت جرایم متعدد و جنایاتی که در جریان فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ مرتکب شده است از کمترین صلاحیتی برای حضور در بدنه نظام برخوردار نیست چه رسد به نامزدی برای ریاست جمهوری و به نظر می رسد اینگونه تحلیل ها و خبرپراکنی ها برای به فراموشی سپردن خیانت سران فتنه باشد.

*وطن امروز:

اطلاعات رسانه‌های فتنه در دست وزارت اطلاعات؛رمز‌گشایی از عملکرد جرس

شناسایی و بازداشت تعدادی از مرتبطان بی‌بی‌سی فارسی که اخیرا صورت گرفت علاوه بر افشای ابعاد و اهداف یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های آن بنگاه در داخل و خارج از کشور، در عین حال موجب کشف مخزنی از اطلاعات پیرامون رسانه‌های مختلف جریان فتنه که نقش بلند‌گو را برای بیگانگان ایفا می‌‌کردند نیز شده است.

یک منبع مطلع ضمن اشاره به آثار اقدام پیش گفته، اظهار داشت: یکی از تاکتیک‌های فتنه‌گران فراری برای جلب همکاری برخی از افراد دستگیر شده، دادن وعده انتقال به خارج و ایجاد امکان اسکان و اشتغال در کشورهای مورد نظر بوده است بدین ترتیب برخی عناصر که غایت آمال خود را در اقامت و اشتغال در خارج می‌‌دیدند، فریب آن وعده‌ها را خورده و سرازپا نشناخته، به‌دنبال جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر عناصر فراری یا اجرای بی‌کم و کاست خطوط کاری آنها می‌‌رفتند.

به گزارش مشرق، منبع یاد شده درباره سایت جرس افزود: مثلا سایت جرس که در اطلاعیه سوم وزارت اطلاعات به اسم، مورد اشاره قرار گرفته بود، یکی از پایگاه‌های شبکه رسانه‌ای بیگانه بود که چند تن از بازداشت‌شدگان را اغوا و به شبکه مزبور وصل کرده بود. متولیان این سایت به آن چند نفر گفته بودند پس از یک‌سال همکاری تمام عیار و اجرای دستورهای سایت در داخل کشور، آنها را به خارج منتقل کرده و در گام اول در آن سایت به‌کارگیری خواهند کرد.

از سوی دیگر این افراد دوستانی داشتند که در این سایت مشغول به‌کار بودند و می‌‌دانستند مسؤولان سایت به بهانه مشکل کمبود بودجه در حال اخراج آنها بودند! منبع مطلع مورد اشاره اضافه کرده است: دقیقا در همان زمان که سایت جرس در حال اخراج تعدادی از کارکنان فعلی خود بود ما اطلاع موثق و مستند داشتیم که حامیان خارجی فتنه به مناسبت در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، اقدام به تزریق بودجه‌ای کلان به سایت کرده بودند که حتی موجب شگفتی خود متولیان سایت شده بود.

اما مشکل از جایی شروع شد که حامیان خارجی فتنه که همواره نگران حضور عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی بین فتنه‌گران و ضدانقلاب هستند و به منظور ایجاد پوشش برای پرداخت‌های کلان نقدی به این سایت (و سایت‌های مشابه) تصمیم می‌‌گیرند وجوه نقد را در قالب «کمک‌های ایرانیان خارج از کشور» آنهم نه به حساب رسمی سایت بلکه به حساب چند تن از اعضای هیات مدیره سایت واریز کنند تا به زعم خویش، نهایت حفاظت را رعایت کرده باشند اما واریز پول‌ها همان و ناپدید شدن بخش عظیمی از آن و تشدید درگیری‌های قبلی و ایجاد دعواهای جدید نیز همان، تا آنجا که به چندین اخراج و استعفا می‌‌انجامد.

مهم‌ترین آن استعفای محسن کدیور بود که رسما علت استعفای خود را «بی‌اخلاقی در سایت، دزدی، فضای اتهام‌زنی و…» مطرح می‌کند.نکته بسیار جالب این است که این فرد به زعم استعفای ظاهری، در عین حال نمی‌تواند از آن امکان مالی بی‌حساب و کتاب دل بکند و لذا همزمان با استعفا، یکی از خواهرانش را به عنوان مدیر جدید سایت معرفی می‌کند! دیگر اعضای هیات مدیره سایت نیز که از این انتصاب خانوادگی ناراضی بودند و برابر کاری انجام شده قرار گرفته بودند، بلافاصله یک نفر از آنها خود را به عنوان قائم مقام سایت (عبدالرضا تاجیک) و دیگری (رجب مرزوعی) خود را به سمت دبیر خانه سایت جرس معرفی می‌‌کنند.

به گفته این منبع مطلع، پس از این تحولات «حنیف‌-م» با یکی از دوستان مونث خود در داخل کشور تماس گرفته و به او می‌‌گوید: «پدرم اخیرا سمت مهمی در سایت جرس گرفته است و قرار شده چند پست جدید ایجاد کنیم و تو نیز آماده‌باش که نزد من آمده و در یکی از این پست‌ها مشغول کار شوی»!پدید آمدن چنین جوی در سایت فتنه‌گران، موجب اعتراض شدید کارکنان سایت شده است.

آنها در تماس‌های خود با بستگان و دوستان خویش ضمن اشاره به آشفتگی‌های موجود در مدیریت سایت، مساله دزدی‌ها، عزل و نصب‌ها، استعفاها و تقلیل وحشتناک بازدیدکنندگان سایت، می‌‌گویند: مدیران این به اصطلاح رسانه که خود را اندیشمند، فرهیخته و آوانگارد می‌‌خوانند و از مسؤولان جمهوری اسلامی انتقاد می‌‌کنند که «حکومتداری بلد نیستند» خودشان نمی‌توانند یک رسانه کوچک و یک جمع بسیار محدود را مدیریت کنند و هر روز با یک مشکل و یک بحران و یک دزدی مواجهند.

تلاش آمریکا برای تخریب روابط ایران و پاکستان

آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه از اسلام‌آباد خواست که در پروژه‌ خط لوله گاز ایران و پاکستان همکاری نکند و ادعا کرد، ایران شریک قابل اعتمادی نیست و ممکن است تحریم‌های اعمالی علیه ایران توسط پاکستان نقض شود. به گزارش ایسنا، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به روابط ایران و پاکستان گفت: بسیار آشکار است که پس از پایان پروژه ایران- پاکستان نگرانی‌های جدی درباره عملکرد تحریم‌های ما بر ایران وجود دارد؛ ما این مساله را به طور واضح به مقامات پاکستانی اعلام کرده‌ایم.

نولاند در ادامه اتهاماتش علیه ایران مدعی شد: ایران بارها و بارها ثابت کرده است که شریک قابل اعتمادی نیست. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: البته این حق پاکستان است، ما بر این باوریم که جامعه بین‌المللی می‌تواند در برابر نیازهای پاکستان نقش حمایتی را بازی کند و امیدواریم آنها وارد عملکردی نشوند که تحریم‌های اعمالی علیه ایران را بشکنند.

*خراسان:

صدور دستور افزایش فعالیت های “کارگروه خدمت رسانی دولت”

در حالی که دولت دهم در یکی از اولین تصمیم گیری های خود پس از تنفیذ حکم رییس جمهور، کارگروهی را با عنوان “تسهیل اجرای برنامه های دولت و خدمت رسانی”ایجاد کرد، برخی مسئولان ارشد قوه مجریه از روند فعالیتهای این کارگروه رضایت کافی را نداشته و بر این اساس، با پیشنهاد رییس جمهور برخی از وزرای مهم کابینه طی هفته های اخیر به ترکیب این کارگروه اضافه شده اند تا اقدامات آن سرعت و قاطعیت بیشتری داشته باشد.

ایراد شرعی فقهای شورای نگهبان به یک اقدام تامین اجتماعی

فقهای شورای نگهبان چندی پیش در پاسخ به درخواست دیوان عدالت اداری، ماده ۴۰ آیین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده اند که این ماده، خلاف موازین شرعی است. بر اساس این ماده، اگر پس از برداشت وجه بابت دیرکرد پرداخت حق بیمه یا جرائم مربوطه از حساب اشخاص حقیقی و حقوقی توسط سازمان تامین اجتماعی، این اشخاص ظرف ده روز اعتراض خود را اعلام نکنند، دیگر حق شکایت از برداشت وجه از حساب خود را نخواهند داشت.

*آرمان:

۹ ایرانی تحریم می‌شوند

شنیده شد که برخی مقامات کشورمان به فهرست تحریم اتحادیه اروپا اضافه خواهند شد. نیک‌نیوز نوشت؛ اتحادیه اروپا درنظر دارد هفته آینده نام ۹ مقام ایرانی دیگر را به فهرست تحریمی ناقضان حقوق بشر خود اضافه کند. این اتحادیه تاکنون نام ۷۸ مقام ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های خود ثبت کرده است.

دیپلمات‌های اروپایی پنجشنبه، ۱۷ اسفندماه، با اعلام خبر اعمال تحریم‌های جدید علیه ۹ مقام ایرانی به دلیل نقض حقوق بشر اظهار کردند که وزرای خارجه کشورهای اروپایی نظر نهایی خود در مورد این تصمیم را روز دوشنبه، ۲۱ اسفندماه، اعلام خواهند کرد.

مانتوی ۱۸ میلیونی به بازار آمد

شنیده شد که نمایشگاه پوشاکی در تهران مانتوهای با قیمت‌های سنگین برای فروش ارائه می‌کند. مهر نوشت؛ برگزارکننده این نمایشگاه یکی از طراحان لباس در ایران است که ادعا می‌کند در مانتوهایی که طراحی کرده از پارچه‌های قدیمی و تاریخی بازمانده از نسلهای پیشین استفاده کرده و قدمت آنها به صفویه نیز می‌رسد. به همین دلیل اتیکت برخی از آنها ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال قدمت را نشان می‌دهد. اما گران‌ترین مانتوی این نمایشگاه ۱۸ میلیون قیمت‌گذاری شده که از پارچه‌ای ۴۰ تکه دوخته شده و در توضیحش آمده متعلق به دوره صفوی است.

دعوت آیت‌ا… مهدوی‌کنی به تجمع

شنیده شد که رئیس مجلس خبرگان طلاب را دعوت به تجمع کرد. جهان نوشت؛ آیت‌ا… مهدوی‌کنی کشتار شیعیان پاکستان را محکوم و به شدت از سکوت بین‌المللی در این زمینه انتقاد کرد. وی از علما و طلاب مدارس حوزه‌های علمیه استان تهران دعوت کرد ساعت ۱۰ شنبه در حوزه علمیه مروی تهران واقع در خیابان ناصرخسرو تجمع کنند.

جلوگیری از ورود خبرنگاران به کنکور دکتری

شنیده شد که اصحاب رسانه را به جلسه کنکور راه ندادند. ایسنا نوشت؛ در بازدید از برگزاری آزمون دکتری در دانشگاه شهید بهشتی که با حضور معاون آموزشی وزیر علوم، رئیس سازمان سنجش و مشاور وزیر همراه بود از ورود خبرنگاران و عکاسان در ساعات اولیه آزمون برای بازدید از جلسه جلوگیری شد. این درحالی بود که خبرنگاران و عکاسان از ساعات اولیه صبح با دعوت رسمی برای پوشش خبری این مراسم، در محل حاضر شده بودند.

صادرات ایران به آمریکا ۵ برابر شد

شنیده شد که صادرات کالاهای ایرانی به آمریکا افزایش چشم‌گیری پیدا کرد. تسنیم نوشت؛ براساس اعلام وزارت بازرگانی آمریکا واردات این کشور از ایران در نخستین ماه ۲۰۱۳ به ۵۰۰ هزار دلار رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن افزایش ۵ برابری داشته است. آمریکا در دسامبر ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار کالا از ایران وارد کرده بود. فعالان بازار معتقدند هم‌اکنون کالاهای ایرانی از طریق کشورهای ثالث به آمریکا انتقال داده می‌شوند و بنابراین رقم واقعی واردات آمریکا از ایران بسیار بیشتر از ارقام رسمی اعلام شده است.

اعلام کاندیداتوری کواکبیان تا ۲۵ اسفند

شنیده شد که یک عضو جبهه مردم‌سالاری به‌زودی اعلام کاندیداتوری می‌کند. افکارنیوز نوشت؛ میرزابابا مطهری‌نژاد پس از برگزاری نشست فصلی حزب مردم‌سالاری در قم اعلام کرد: مصطفی کواکبیان تا ۲۵ اسفند در یک نشست خبری کاندیداتوری خود در انتخابات ۹۲ را اعلام می‌کند. این تصمیم در نشست فصلی حزب مردم‌سالاری گرفته شد که با حضور دبیرکل و اعضای شورای مرکزی و همچنین اعضای دفتر سیاسی و مسئولان کمیته‌های اجرایی و دبیران استانی این تشکل اتخاذ شده است.

۷۰ ایرانی به مریخ می‌روند

شنیده شد که تعداد زیادی ایرانی برای سفر به مریخ اعلام آمادگی کرده‌اند. تابناک نوشت؛ باس لنسدروپ، مدیر ارشد و از موسسان طرح مارس وان (سفر یک‌طرفه به مریخ از میزان استقبال ایرانیان از این ماموریت شگفت‌زده است. وی در می‌گوید: در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان که زبان انگلیسی در آنها جایگاه قدرتمندی ندارد، افراد زیادی از ایران با ما تماس گرفته‌اند و خواسته‌اند که در این پروژه داوطلب شوند و به مریخ بروند. دقیق‌تر بگویم از ایران بیش از ۷۰ نفر پست الکترونیکی زده‌اند و آمادگی خود را برای رفتن به مریخ اعلام کرده‌اند. جالب اینجاست که بدانید ایتالیا فقط ۴۵ داوطلب داشته است. تعداد داوطلبان آلمانی هم از ایرانی‌ها کمتر و ۳۴ نفر بوده است.

قدیری ابیانه: سیا چاوز را مسموم کرد

شنیده شد که سفیر سابق ایران در مکزیک، از مسموم‌کردن مخالفان به عنوان یکی از شیوه‌های ترور C.I.A یاد کرد و گفت: چاوز توسط آمریکایی‌ها مسموم شده است. محمدحسن قدیری ابیانه از هوگو چاوز به عنوان مبارزی عدالتخواه و حافظ منافع مظلومان و دوست ملت ایران در حیاط خلوت آمریکا که نظام سلطه را با ایستادگی در برابر زیاده‌طلبی‌هایش به ستوه‌ آورده بود، یاد کرد.

سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: عبدالعزیز حکیم با خوردن قهوه آغشته به پودر سرطان زا به شهادت رسید و چاوز نیز توسط آمریکایی‌ها مسموم شده است. وی ابتلای بسیاری از رهبران مستقل و ضد امپریالیست کشورهای مختلف به ویژه در آمریکای لاتین به سرطان را نشانگر گستردگی توطئه‌های C.I.A علیه مخالفان آمریکا دانست.

تاخیر ۳ ماهه دستمزد ۲۳۰۰ کارگرساوه ای

شنیده شد که دو هزار و ۳۰۰ کارگر کارخانه‌های نورد لوله صفا و پروفیل ساوه در سه ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند. نماینده این کارگران با اعلام این خبر به ایلنا گفت: کارفرمای این دو کارخانه (نورد لوله صفا وپروفیل ساوه) از آذر ماه سال جاری به علاوه عیدی و پاداش پایان سال این تعداد کارگر را پرداخت نکرده است.

وی با بیان اینکه بارها از سوی کارفرما وعده پرداخت حقوق به کارگران داده شده است، اظهار داشت: تجمعاتی را در این خصوص در مقابل ارگانهای مختلف هماننند فرمانداری ساوه داشته‌ایم که متاسفانه تا کنون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است. این کارگر ادامه داد: کارگران در هفته جاری از روز سه شنبه بر سر کار خود حاضر نشده‌اند و کارفرما نیز روز پنجشنبه و جمعه را تعطیل اجباری اعلام کرده است.

این کارگر اضافه کرد: کارخانه نورد لوله صفا دارای تولید و بازار فروش خوبی است اما از دو سال گذشته، زمانی که تحریم‌ها هنوز به شدت امروز نبود کارفرمای این کارخانه حقوق کارگران را با تعویق پرداخت می‌کرد. او گفت: گرانی‌های روز افزون کالاهای مصرفی، افزایش اجاره بهای مسکن، عقب افتادگی اقساط بانکی و… کارگران را در آستانه سال نو تحت فشار مضاعف اقتصادی قرار داده است.

حق عضویت ۱۳ میلیونی استخری در تهران

شنیده شد که برای عضویت در این استخرها فقط پولدار بودن کافی نیست، بلکه اعضا باید شخصیت داشته باشند! و این موضوع نیز با انجام انواع تست‌ها روانشناسی و شخصیت مشخص می‌شود. مشرق نوشت؛ این روزها که قیمت همه چیز تصاعدی است و در مقابل توان شهروندان در برابر ناملایمات و شرایط ناشی از مشکلات اقتصادی تنزل یافته، هستند افرادی که برای حس خوب زندگی! سالانه ۱۳ میلیون تومان فقط هزینه استخر رفتن شان می‌شود.

*تهران امروز:

عده‌ای اصرار به تنش دارند

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس، درخصوص مباحث انتخاباتی با اشاره به اینکه شرایط فعلی با آنچه ایده آل می‌پندارم بسیار فاصله دارد به عصر ایران گفت: متاسفانه وضعیتی به وجود آمده است که مشخص است همه سلیقه‌ها نمی‌توانند فرصت حضور در انتخابات را به دست بیاورند.

مشاهدات فعلی نشانگر این است که نباید امید چندانی داشته باشیم. این یک واقعیت تلخ است که هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند. امیدوارم در اندک فرصت باقی مانده شرایط تغییر کند.به گزارش عصر ایران، وی افزود: واقعا نمی‌دانم چرا با وجود هزینه‌های معلوم فضای تنش، برخی اصرار دارند که روز به روز تنش‌های موجود را بیشتر کنند و به این فکر نمی‌کنند که ادامه چنین روندی چه نتایجی خواهد داشت.

حقوق بشر بهانه است

«محمدجواد لاریجانی» دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به چهارمین گزارش احمد شهید در موضوع حقوق بشر در ایران گفت که حقوق بشر بهانه است، آنها قوانین اسلام را هدف گرفته‌اند.وی گفت: نتیجه‌گیری از این گزارش این است که باید تمام مواردی که احکام شرع با نرم‌ها و استانداردهای بین‌المللی مغایر است تعطیل کنیم. نرم بین‌المللی یعنی چه؟ یعنی به نظر این آقا یک غربی حق دارد مطابق روش خودش زندگی کند اما ما مسلمانان حق نداریم بر اساس قوانین اسلامی و دیانت خود زندگی کنیم. اینها با این قضیه مخالف هستند.

قاضی پرونده مهدی هاشمی تعیین شد

حجت‌الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضائیه در حاشیه همایش دفاع ملی، دفاع همه جانبه درخصوص زمان اجرای حکم متهمان پرونده فساد بزرگ بانکی گفت: این حکم توسط دیوان عالی کشور تایید شده و اجرای آن روند قانونی خود را طی خواهد کرد.وی در مورد پرونده مهدی هاشمی گفت: قاضی پرونده مهدی هاشمی تعیین شده و نحوه علنی یا غیر علنی بودن این دادگاه بستگی به نظر قاضی پرونده دارد.رئیسی در پاسخ به اینکه قرار بود محاکمه قاضی کهریزک علنی باشد، گفت: علنی یا غیر علنی بودن این پرونده بستگی به نظر قاضی این پرونده دارد.

هدیه ۱۵ میلیاردی رئیس‌جمهور به نیروی انتظامی!

سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به هدیه ۱۵ میلیارد تومانی رئیس‌جمهور برای تقویت پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: این هدیه در حالی به پلیس اهدا شد که ما برای تخصیص این رقم،درخواستی نداشته‌ایم اما مطمئنا این پول برای جبران خدمات و خرید تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به توزیع ۳۵۰۰ خودرو در پلیس راهور عنوان کرد: امسال نیز مقرر شده است که خودروهای عملیاتی یگان‌هایی همچون یگان ویژه که کم تحرک‌تر هستند با تغییر لوگو و رنگ در شب عید به راهور واگذار شود که نسبت به نوسازی ناوگان پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام شود.

عده‌ای می‌خواهند با پول، اصولگرایی را مصادره کنند

حبیب الله عسگر اولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری،دربرنامه تلویزیونی«دیروز، امروز، فردا» با اشاره به صحبت‌های روز پنج شنبه مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری و تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، گفت: «موضوع صلاحیت روی شخصیت حقیقی است و به احزاب و شخصیت‌های حقوقی مربوط نیست. شورای محترم نگهبان نسبت به شخصیت حقیقی نامزدها صلاحیت آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.»

در بخش دیگری از برنامه، عسگراولادی با بیان اینکه باید از هوای نفس دوری جست، گفت: مشکل خیلی از ما این است که زنده بادها را به خود می‌گیریم! طرف وقتی می‌خواست تنفیذ را از دست رهبری بگیرد، کاملا ًمرید مقام ولایت بود اما به‌تدریج با شنیدن زنده بادها با ولایت زاویه پیدا می‌کند، چرا باید این اتفاق بیفتد؟! مسئولین باید خیلی توجه داشته باشند که منیت آنها بزرگ نشود.وی همچنین افزود: هدف باید وسیله ویژه داشته باشد نه اینکه هدف، وسیله را مباح کند.

عسگراولادی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری و اینکه مردم برای تشخیص فضای غبار آلود باید چه کاری انجام دهند گفت: ما مراجع و علمای بزرگی داریم. این مراجع پیاز رشد ولایت هستند. ما الان معتقدیم کسانی که اسلام و نظام اسلامی و ولایت فقیه را قبول دارند، باید دور هم جمع شوند. الان آیت‌الله مهدوی‌کنی که فقیه برجسته‌ای هستند، می‌گویند باید کسانی که اصول را قبول دارند، در مسیر وحدت، ائتلاف ایجاد کنند. ما تقاضا داریم همه دور هم جمع شوند و بنشینند در مورد مسئله ریاست‌جمهوری ائتلاف کنند.

خیلی‌ها هستند می‌خواهند با پول، اصولگرایی را مصادره کنند. گسیل از مرکزیت فقهی و ولایی، به جایی نمی‌رسد. یقینا اگر همه جبهه‌ها دور هم جمع شوند، مردم دچار مشکل نمی‌شوند.

مه‌آفرید خسروی چه زمانی اعدام می‌شود؟

غلامعلی ریاحی، وکیل مه‌آفرید خسروی (عامل اصلی فساد بزرگ بانکی) درباره زمان اجرای حکم این متهم گفت: آخرین مرحله قبل از اجرای حکم اعدام، استیذان است که بر اساس شرع انجام می‌شود.وی افزود: دایره اجرای احکام بعد از قطعی شدن آرای اعدام، کتبا از رئیس قوه قضائیه کسب اجازه می‌کند تا حکم دادگاه به اجرا درآید.مطابق معمول رئیس دستگاه قضایی موضوع را حداقل به دو نفر از مشاورین قضایی ارجاع می‌دهد تا نظر خود را درباره بلااشکال بودن رای اعلام کند تا بر اساس گزارش آنها در این خصوص تصمیم‌گیری ‌شود.

به گزارش فارس،ریاحی گفت: بر اساس روند موجود، حتی‌المقدور اجرای بخشی از حکم نباید اجرای دیگر قسمت‌ها را بلاموضوع کند.وی متذکر شد: درباره پرونده فساد بانکی نیز به نظر می‌رسد سخنگوی قوه قضائیه با در نظر گرفتن همین رویه اجرای احکام اعلام کرده اجرای قسمت‌های مالی حکم یعنی پرداخت دیون بانکی و جزای نقدی اتهام پولشویی باید قبل از اجرای حکم اعدام باشد.

وکیل مه‌آفرید خسروی گفت: موکلم جمعا به پرداخت ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان محکوم شده که از این مبلغ،‌ ۲ هزار و ۸۵۵ تومان به عنوان رد مال (طلب بانک) و حدود ۶۴۳ میلیارد تومان نیز جزای نقدی اتهام پولشویی است.ریاحی متذکر شد: از آنجا که حکم مصادره درباره مه‌آفرید صادر نشده، لذا پرداخت جزای نقدی و رد مال باید توسط خودش یا وکیلش زیر نظر اجرای احکام دادستانی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه فوت متهم مجازات‌ کیفری را متوقف می‌کند، تصریح کرد: بر اساس یک استنباط حقوقی اعدام مه‌آفرید قبل از تعیین تکلیف و پرداخت جزای نقدی عملا امکان واریز جزای نقدی ۶۴۳ میلیاردی وی به خزانه را منتفی می‌کند.ریاحی در پایان متذکر شد که بر همین اساس پس از درخواست اعمال ماده ۱۸ برای مه‌آفرید، از دادستانی خواسته ظرف ۶ ماه زیرنظر ناظر پرونده، مطالبات بانکی و جریمه نقدی عامل فساد سه‌هزار میلیاردی را از محل دارایی‌های او پرداخت کند.

*جمهوری:

پوشاک قاچاق سه برابر کل حجم واردات قانونی

واردات لجام گسیخته به کشور در بخش لباس‌های مارک‌دار هم شامل شده است. به گزارش منابع بازرگانی، امارات، چین و ترکیه سه مبدا اصلی واردات پوشاک به کشور در سال جاری بودند و سهم این سه کشور از واردات ارزشی پوشاک به ترتیب به ۴/۳۴، ۸/۲۲ و ۱/۱۱ درصد رسیده است.

براساس همین گزارش پوشاک از اقلامی محسوب می‌شود که بالاترین حجم قاچاق را به کشور دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود درباره واردات پوشاک اعلام کرده که محموله‌های کشف شده پوشاک قاچاق در سال ۱۳۸۹ سه برابر کل حجم واردات قانونی این کالاها بوده است.

افزایش چشمگیر سایت‌هایی که روانگردان به اتحادیه اروپا می فرستند

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل، مصرف مواد در اروپا در سال‌های اخیر، اگرچه بالا بوده، اما مواد روانگردان جدید همچنان معضل اصلی در اروپای غربی و مرکزی به شمار می‌رود. تعداد سایت‌های اینترنتی که محصولات روانگردان به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا را می‌فروشند در طول دو سال چهار برابر شده و به ۶۹۰ سایت در زمستان سال گذشته رسید./باشگاه خبرنگاران،

Share