احمدی نژاد و زرداری کلنگ زدند

آغاز ساخت خط لوله «صلح» در منطقه مرزی ایران و پاکستان+فیلم

به گزارش دیارمیرزا ساعتی قبل و به منظور آغاز ساخت خط لوله انتقال گاز ایران موسوم به خط لوله «صلح» محمود احمدی‌نژاد و آصف‌علی زرداری وارد نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان واقع در چابهار شدند و به صورت رسمی عملیات تکمیل خط لوله صلح در خاک پاکستان شروع شد.

به گزارش دیار میرزا محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان وارد نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان شدند و رسما کلنگ خط لوله صلح را بر زمین زدند.

رئیس‌جمهور را در این سفر مجتبی ثمره هاشمی،غلامحسین الهام،مجید نامجو و رستم قاسمی همراهی می کنند.IMG14142023

وزیر امور خارجه، وزیر کشور و سروزیران ایالت های پاکستان نیز از همراهان آصف علی زرداری هستند.

این خط لوله به منظور رساندن گاز تولید شده در منطقه پارس‌جنوبی کشورمان به پاکستان احداث شده است.

خط انتقال گاز در داخل ایران به طول ۱۲۲۰ کیلومتر و با قطر ۵۲ اینچ با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد دلار ساخته شده و تاکنون این خط لوله به شهر ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان رسیده و آماده بهره‌برداری شده است. قطعه نهایی این خط لوله نیز بطول ۸۰۰ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ در آینده ای نزدیک تکمیل خواهد شد.

عملیات اجرایی این فاز از سال ۱۳۸۵ آغاز و پس از عبور از مناطق صعب‌العبور در سال ۱۳۸۹ تکمیل شده است.

 

احمدی‌نژاد : کشورهای بیگانه حق کارشکنی در خط لوله«صلح»را ندارند

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط لوله صلح که ظهر امروز در نقطه صفر مرزی چابهار برگزار شد با قدردانی از حضور میهمانان پاکستانی و همچنین نمایندگان کشورهای منطقه گفت: همانطور که رئیس‌جمهور عزیز پاکستان اشاره کردند امروز روزی تاریخی برای ۲ ملت ایران و پاکستان و همچنین ملت‌های منطقه است.

وی افزود: امروز فقط روز برقراری یک خط لوله گاز نیست بلکه نشانه عزم قاطع ملت‌های منطقه برای برقراری روابط برادرانه است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نفت، آب، خط تجارت، تبادلات فرهنگی و سیاسی هر دو برای ایجاد یک رابطه عمیق بین ملت‌های منطقه است.

احمدی‌نژاد گفت: ملت‌های منطقه دارای یک خاستگاه مشترک هستند، تجربه نشان داده است که تنها راه برای حل مسائل منطقه، همکاری همه ملت‌ها برای پیشرفت و استقرار صلح در سایه همدلی و برابری است.

وی افزود: خط لوله صلح نشان دهنده نگاه و اراده دو کشور و دو دولت برادر برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز بر همگان آشکار است که دستهای بیگانه از راه دور به دنبال ایجاد فاصله و گسترش درگیری بین ملت‌های منطقه به منظور ادامه سلطه و چپاول ثروت‌های ملت‌های منطقه است ادامه داد: تنها راه حفاظت از ثروت‌‌ ملت‌های منطقه،همکاری و وحدت در سطح منطقه است.

احمدی‌نژاد گفت: اگر ملت‌های منطقه همکاری و وحدت را در دستور کار خود قرار دهند شاهد رشد علم،صنعت، پیشرفت و آبادانی خواهیم بود و کشورهای منطقه دیگربه دیگران وابستگی ندارند، دیگرانی که دارو را با تهدیدات سیاسی به ملت‌ها می‌فروشند.

احمدی‌نژاد گفت: پاکستان کشوری بزرگ، سرشار از استعداد‌ها، عالمان و محصولات ارزشمند است و همانگونه که ایران می‌تواند نیازهای پاکستان را تامین کند پاکستان هم می‌تواند نیازهای ایران را تامین کند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ادامه خط لوله گاز آغاز یک کار بزرگ است و این خط لوله می‌تواند با اراده آقای رئیس‌جمهور تا شمال پاکستان امتداد یابد و نیاز تمام ملت‌های منطقه را تامین کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی قدرت‌ها برای مقابله با پیشرفت ملت‌ها بهانه‌هایی را پیدا می‌کنند گفت: اینها مخالف پیشرفت ایران و پاکستان هستند و موضوعی را به نام موضوع هسته‌ای بهانه قرار دادند. خط لوله گاز ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد و با گاز طبیعی نمی‌توان بمب اتم ساخت، خط لوله گاز صلح‌آفرین است.

وی خطاب به کسانی که در راه احداث این پروژه کارشکنی می‌کنند گفت: ما انتظار داشتیم که شرکت‌های شما در این خط لوله که تضمینی برای آبادانی پیشرفت و صلح منطقه است سرمایه‌گذاری کنند اما اگر به هر دلیلی تمایلی به این کار ندارند اجازه ندارند که در آن اخلال ایجاد کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: من امیدوارم این خط لوله به سرعت کامل شود و مایه آسایش مردم پاکستان را فراهم کند.

احمدی‌نژاد همچنین با تشکر از و آصف علی زرداری گفت: من شاهد بودم که ایشان چگونه برای احداث این خط لوله تلاش می‌کنند و البته خواهان اتصال خط انتقال برق نیز هستند.

آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز شاهد لحظه ای تاریخی هستیم بر لزوم تکامل، آبادانی، رفاه و همکاری بیشتر میان ملت های منطقه تاکید کرد و گفت: پاکستان و ایران باید تجارت دو جانبه میان دوکشور را تقویت و نیازهای یکدیگر را رفع کنند، چراکه ما با هم برادر و همسایه بوده و خودمان باید دوستی های متقابل را گسترش دهیم.

رییس جمهور پاکستان با بیان اینکه ایران و پاکستان تصمیم گرفته اند تا روابط خود را بیش از پیش تقویت کنند و هیچ اتفاقی نمی تواند از آن جلوگیری کند، خاطر نشان کرد: خط لوله صلح ، شریانی حیاتی است که می تواند به آبادانی و رفاه پاکستان کمک کند و اگر پاکستان پیشرفت کند دنیا نیز امنیت بیشتری خواهد داشت.

زرداری با اشاره به اینکه پاکستان برای هیچ کشور و ملتی نیت شومی ندارد و برای رسیدن به پیشرفت و آبادانی نیازمند زمان است، گفت: ملت ایران با الهام از رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، پیشرفت های خوبی داشته اند و امروز همه دنیا به ایرانی ها احترام می گذارند و ما هم به ایرانی ها عشق می ورزیم همان طور که به دیگر کشورها و مسلمانان عشق می ورزیم.

رییس جمهور پاکستان تصریح کرد: مطمئناً بدون رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت های رییس جمهور ایران نمی توانستیم خط لوله صلح را به سرانجام برسانیم و معتقدم این پروژه برای نسل های آینده پاکستان بسیار مؤثر خواهد بود.

رئیس‌جمهور در پایان از تمام دست‌اندرکاران این پروژه و وزرای نفت دو کشور به خاطر تلاش برای احداث این پروژه تشکر کرد.

رستم قاسمی وزیر نفت نیز پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور در سخنانی به بیان نظرات خود در مورد احداث این خط لوله پرداختند./فارس

برای تماشای فیلم مربوط به آغاز ساخت خط لوله «صلح» اینجا را کلیک کنید.

Share