زمزمه‌های انتخاباتی در 22 بهمن؛

کاندیداهای ریاست جمهوری در راهپیمایی چه گفتند؟

گزارش دیار میرزا : سران قوا، اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله کسانی بودند که در لابه‌لای خیل عظیم مردم در راهپیمایی امروز به چشم می خوردند. اما در این بین شخصیت های سیاسی که زمزمه های حضورشان به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ مطرح بود بیشتر خبرنگاران را به […]

گزارش دیار میرزا : سران قوا، اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله کسانی بودند که در لابه‌لای خیل عظیم مردم در راهپیمایی امروز به چشم می خوردند.

اما در این بین شخصیت های سیاسی که زمزمه های حضورشان به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ مطرح بود بیشتر خبرنگاران را به سمت خود جلب می کردند.

جلب شدن‌هایی که البته از قِبَل آنها مصاحبه‌هایی با این شخصیت‌ها و یا همان کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری به رسانه‌ها راه یافت که در نوع خود، جدیدترین استمزاج‌های سیاسی ــ انتخاباتی به شمار می‌روند.

***

حدادعادل: درِ ائتلاف ۳ گانه به روی هیچ‌کس بسته نیست
غلامعلی حدادعادل با شرکت در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن، اظهار داشت: پیام حضور مردم این است که با وجود همه تحریم‌ها و توطئه‌های دشمنان، همچنان در صحنه هستیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت میان مسئولان تصریح کرد: مسئولان باید همگی وحدت داشته باشند.

حدادعادل در ادامه، درباره ائتلاف ۱+۲ موسوم به ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان با بیان اینکه این ائتلاف، محکم است، در پاسخ به اینکه “آیا کسانی به این ائتلاف اضافه شده‌اند یا نه؟” اظهار کرد: درِ این ائتلاف به روی هیچ‌کس بسته نیست.

شریعتمداری: برای نامزدی در انتخابات اصرار نکردم
محمد شریعتمداری که در راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران حضور داشت، با اشاره به انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: من برای شرکت در انتخابات اصرار نکردم و فقط گفته‌ام اگر شرایط مناسب باشد در وقت قانونی برای شرکت در انتخابات اقدام خواهم کرد. اگر شرایط فراهم شود، جمهوری اسلامی برای هر کسی که در سطوح عالی خدمت کرده باشد این امکان قرار می‌دهد که در انتخابات شرکت کند.

این فعال سیاسی افزود: هر کسی که می‌خواهد در عرصه انتخابات ورود کند باید دارای یک برنامه روشن برای حل معضلاتی که امروز پیش روی انقلاب اسلامی است، باشد. این برنامه برای حل این معضلات، باید در حوزه قوه مجریه باشد نه همه جهان اسلام.

احمدی نژاد: زنده باد بهار، زنده باد بهار، زنده باد بهار!
محمود احمدی نژاد رئیس که در میدان آزادی به عنوان سخنران سخن می گفت پس از آنکه به تبیین رابطه انسان و انقلاب پرداخت و با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، خطابه خود را با جمله “زنده باد بهار، زنده باد بهار، زنده باد بهار!” به پایان رساند که این شعار مدت هاست توسط حامیان دولت و همچنین حامیان اسفندیار رحیم مشایی در فضای رسانه ای کشور مطرح می شود.

حضور هاشمی رفسنجانی و همسرش در راهپیمایی
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مسیر تقاطع وصال – انقلاب با راهپیمایان تهرانی همگام شد و تا تقاطع خیابان قدس در خیابان انقلاب راهپیمایی کرد. عفت مرعشی همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز وی را همراهی می کرد. برخی از مردم حاضر در راهپیمایی هنگام مشاهده آیت الله هاشمی علیه وی شعار سر دادند. برخی از هوادران آیت الله هاشمی نیز که وی را از ابتدا همراهی می کردند با در دست داشتن تصاویر امام و رهبری شعارهایی در حمایت از وی سر دادند.

رضایی:ایران اسلامی نیاز به یک بسیج ملی علیه تحریم ها دارد
محسن رضایی در مسجد امام حسین(ع) بیرجند در جمع مردم، ۲۲ بهمن را مجموعه‌ای از اعیاد دانست و گفت: قبل از انقلاب، سفارت انگلیس برای مقام اول کشور و دولت ایران تکلیف تعیین می‌کرد، اما به برکت انقلاب، جمهوری اسلامی ایران سرنوشت خود را خود به دست گرفت، مردم سالاری، آزادی و حق انتخاب در کشور به وجود آمد.

وی جنگ اقتصادی دشمن را سخت ترین آزمون انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: در این آزمون باید پشت سر رهبری محکم ایستاد و به جای دست به یقه شدن با یکدیگر همدل بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: مردم ایران اسلامی نباید شاهد خنده های دشمن از گرانی های داخل کشور باشند ؛چراکه هیچ چیز برای حل کردن مشکل گرانی و بیکاری کم نداریم.

کواکبیان: مردم پاسخ تحریم‌های دشمن را دادند
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب اصلاح‌طلب مردمسالاری و از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ که امروز در جمع راهپیمایان تهرانی حضور یافته بود، راهپیمایی باشکوه و حماسی امروز مردم را دارای ۵ پیام مهم توصیف کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: یکی از مهمترین خواست‌های امروز مردم همیشه در صحنه، وحدت مسئولان با یکدیگر و وحدت مسئولان با مردم، پیروی از منویات رهبری و قانون اساسی و همچنین تأمین منافع ملی و مطالبات مردم است.

وی تأکید کرد: مردم انتظار دارند که دست‌اندرکاران امور کشور هم در تعامل و اخلاق سیاسی، برای دولتمردان منطقه و جهان الگو باشند و کارآمدی نظام سیاسی برآمده از اسلام را نه در شعار بلکه در عمل ثابت کنند.

روحانی: بعید می‌دانم هاشمی کاندیدا بشود/با اصلاح‌طلبان درباره کاندیداتوری رایزنی کرده‌ام
حسن روحانی رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، در حاشیه راهپیمایی روز ۲۲ بهمن  حضور مردم را گسترده خواند و تصریح کرد: هر قدر که حضور مردم بیشتر و گسترده تر باشد دشمن را بیشتر مایوس می‌کند و حضور پرشکوه مردم می‌تواند عظمت  ایران را به رخ جهانیان بکشد.

وی در مورد حضورش در انتخابات گفت: در حال بررسی هستم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بررسی های شما کی تمام می‌شود؟ خاطر نشان کرد: عجله نکنید بهرحال یک زمان مشخص می‌شود.

روحانی در پاسخ به  سوالی مبنی بر احتمال نامزدی هاشمی در انتخابات عنوان داشت: بعید می‌دانم آقای هاشمی در انتخابات حضور پیدا کنند.

وی در مورد اینکه اگر از شما مشورت بخواهند چه جوابی به آقای هاشمی می دهید؟ گفت: شما سوال کردید و من هم گفتم که فکر نمی کنم ایشان قصد داشته باشند در انتخابات حضور پیدا کنند.برای اینکه ایشان اظهار نظری در این زمینه نداشته‌اند که چنین برداشتی شود.

باهنر:شرایط تغییر کند کاندیدا می‌شوم
محمد رضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن،  ائتلاف سه گانه را ساز و کار خوبی برای وحدت توصیف کرد و گفت: این ائتلاف در وحدت اصولگرایان موثر است. باهنر در پایان گفت: اگر شرایط در آینده تغییر کند ممکن است کاندیدا شوم.

قالیباف: مصاحبه نمی کنم
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در جمع راهپیمایان ۲۲ بهمن حضور یافت. شهردار تهران از تقاطع یادگار امام(ره)- آزادی و دانشگاه شریف به جمع راهپیمایان پیوست.

قالیباف در پاسخ به درخواست خبرنگاران حاضر در راهپیمایی برای مصاحبه اعلام کرد: مصاحبه نمی کند و در جمع خبرنگاران صحبت نکرد.

سعیدی‌کیا: مذاکراه با ۱+۵ را قوی ادامه دهیم
سعیدی کیا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره مذاکره ایران و آمریکا گفت: همان‌طور که رهبری گفتند، تا زمانی که آمریکا زور می‌گوید نمی‌توان با آن مذاکره کرد.

وی ادامه داد: باید به شکلی قوی مذاکراتمان را در چارچوب ۱+۵ ادامه دهیم. در حال حاضر موضوع هسته‌یی مورد بحث با ۱+۵ است نه آمریکا که بخواهیم صرفا با آنها مذاکره کنیم.

سعیدی‌کیا درباره آنچه مقام معظم رهبری “بداخلاقی” میان مسئولان خواندند نیز اظهار کرد: دیگر از بداخلاقی هم گذشته است. این اختلاف‌نظرها و بداخلاقی‌ها برای جامعه سم است و در جامعه تسری پیدا می‌کند و موجب از بین رفتن اسجام ملی می‌شود.

متکی:مسیر ملت ایران ولایتمداری است
منوچهر متکی امروز در جمع پورشور راهپیمایان ۲۲ بهمن در میدان مرکزی شهر همدان، عنوان کرد: تبعیت از رهبری وظیفه شرعی همه امت است و همبستگی بین مردم ومسئولین وظیفه مردم بر یادگار امام است.

وی با بیان اینکه هرگز به دشمنان اجازه نمی دهیم از اختلافات سوء استفاده کنند و نباید آنان فکر کنند از ایران بوی کباب به مشامشان رسیده ، گفت: رهبری فرمودند که عده ای در غدیر پیمان شکستند ولی آنانی که در عاشورا پیمان بر رویشان برداشته شد وفا کردند.

وی به رهبری پیامبر گونه حضرت آیت الله خامنه ای اشاره وعنوان کرد: ملت باید در راه امام و نایب ایشان ثابت قدم باقی بماند و پیام ما به همه جهانیان صلح ودوستی است.

عارف:مردم علیرغم مشکلات در مناسبت‌های ملی حضور موثری دارند
محمدرضا عارف معاون اول دولت خاتمی، محمدرضا عارف صبح امروز از دانشگاه صنعتی شریف در جمع راهپیمایی کنندگان حضور پیدا کرد. وی به نقش مردم در پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت:مردم ایران علی رغم مشکلاتی که با آن رو برو هستند و بدون توجه به برخی بی مهری ها در مناسبت های ملی  تلاش می کنند حضور موثری داشته باشند.

این کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان، نادیده گرفتن نقش مردم و تضعیف جمهوریت نظام را جفای نابخشودنی دانست و گفت:مسئولین باید تلاش کنند مشکلات مردم که متاسفانه بخاطر برخی بی تدبیری ها افزایش پیدا کرده است حل کنند چرا که شان و منزلت مردم ایران بسیار زیاد است و این شانیت باید همیشه حفظ شود.

منبع : مشرق

Share