چرا ۲۰۵ میلیون کارت بانکی داریم؟

دیار میرزا : در حال حاضر ۲۰۵ میلیون کارت بانکی در دست مردم ایران است یعنی به طور متوسط هر ایرانی ۳ کارت بانکی دارد. منظور از کارت بانکی کارت های الکترونیکی که برای مترو و یا احراز هویتتان در محیط کار یا تحصیل استفاده می کنید نیست. منظور دقیقا کارت هایی است که برای […]

دیار میرزا : در حال حاضر ۲۰۵ میلیون کارت بانکی در دست مردم ایران است یعنی به طور متوسط هر ایرانی ۳ کارت بانکی دارد.
منظور از کارت بانکی کارت های الکترونیکی که برای مترو و یا احراز هویتتان در محیط کار یا تحصیل استفاده می کنید نیست. منظور دقیقا کارت هایی است که برای انجام عملیات بانکی دریافت کرده اید.
این کارت ها به منظور تسریع روند عملیات بانکی در اختیار مشتریان بانک ها قرار گرفته است و برخی تعدد آن را نشانه ای بر علاقه ایرانی ها به تکنولوژی می دانند.
یکی از مسئولان پیشتر در مصاحبه ای اعلام کرده بود: خوشبختانه در کشور ما به دلیل سطح سواد و آمادگی مردم فن‌آوری‌های جدید خیلی سریع مورد استقبال عموم مردم قرار می‌گیرند و جامعه در بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید علاقه خاصی نشان می‌دهد.
وی در ادامه این نکته را شاهدی بر این ادعا دانست که آمادگی و قابلیت لازم برای استقبال از تکنولوژی‌های نوین در نزد مردم وجود دارد و لازم است با برنامه‌ریزی‌های متعدد میزان بهره‌گیری از تکنولوژی گسترش پیدا کند.

اما آیا تعدد کارت های بانکی واقعا فقط به این معناست؟
کارت های بانکی به این دلیل صادر می‌شود که بتوان عملیات بانکی را براحتی و از هر کجا انجام داد و به بیان ساده‌تر محدودیت مراجعه به شعبه‌ای خاص را از میان برداشت که ساده‌ترین کارکرد آنها برداشت وجه نقد و خرید با استفاده از این کارت‌هاست، راستی کدامیک از شما بدون همراه داشتن پول نقد جرات رفتن به خرید را دارد؟ به همین دلیل در کنار تمام کارت‌های بانکی مقداری پول نقد همراه همه ماست، این یعنی حمل پول نقد به همان روش سنتی برای خرید که عملا معنا و مفهوم بانکداری نوین را زیر سوال می‌برد.
به گزارش بانکی در اینکه ایرانی ها طرفدار تکنولوژی اند شکی نیست اما دلیل بی اعتمادی ها شان به سیستم در چیست؟ آیا عدم توانایی بانک‌ها در عمل به تعهداتشان این بی‌اعتمادی را سبب نشده است؟

Share