وزیرنفت پیمانکاران پارس جنوبی را جریمه کرد

دیار میرزا: عقب‌ماندگی پیشرفت فازهای پارس جنوبی موجب شد تا وزیر نفت برای سومین بار به شرکتهای پیمانکار کم‌کار اخطار دهد،در حالی که شرکتها با کمبود نقدینگی مواجه‌اند. به گزارش فارس، با آنکه تولید ایران از بزرگترین میدان مشترک گازی جهان از آغاز فعالیت در این میدان تاکنون به حجم بیش از ۵۰۰ میلیارد مترمکعب […]

دیار میرزا: عقب‌ماندگی پیشرفت فازهای پارس جنوبی موجب شد تا وزیر نفت برای سومین بار به شرکتهای پیمانکار کم‌کار اخطار دهد،در حالی که شرکتها با کمبود نقدینگی مواجه‌اند.

به گزارش فارس، با آنکه تولید ایران از بزرگترین میدان مشترک گازی جهان از آغاز فعالیت در این میدان تاکنون به حجم بیش از ۵۰۰ میلیارد مترمکعب رسید، اما هنوز از حجم تولید کشور قطر که سال گذشته جشن تولید یک تریلیون مترمکعب گاز از این میدان را برگزار کرد، بسیار عقب است.
باید گفت: براساس آخرین آمار هم اکنون ایران در روزهای نقطه اوج تولید حدود ۲۸۵ میلیون متر مکعب گاز به صورت روزانه از این میدان تولید می‌کند، درصورتی که قطر از این میدان بیش از دو برابر تولید روانه ایران، گاز تولید می‌کند.
این شرایط موجب شد، تا رستم قاسمی وزیر نفت برای سومین بار در سال جاری به شرکتهای پیمانکاری که در پارس جنوبی فعالیت می‌کنند، اولتیماتوم بدهد.
به طوری که براساس آخرین تصمیم اتخاذ شده در هیئت مدیره شرکت نفت وگاز پارس مقرر شد، تا برخی از شرکتهای پیمانکاری کم کار در پارس جنوبی جریمه شوند.
بنابراین مقرر شده است، از پاداش در نظرگرفته شده برای این شرکتهای پیمانکاری کاسته شود.
برخی از این شرکتهای پیمانکاری به دلیل مشکلات مالی نتوانستند تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنند، در صورتی که هم اکنون در برخی از فازها تا پیشرفت ۷۰ درصد نیز رسیده‌اند، از این رو درخواستهایی را برای افزایش نقدینگی برای پیشرفت فازهایی که در حال کار هستند، را داده‌اند، تا بتوانند حداقل تا اواسط سال ۹۲ برخی از این فازها را به تولید برسانند.

از طرف دیگر نیز باید گفت کمیسیون انرژی مجلس نیز به دنبال راه حلی است، تا بتواند برای پیشرفت فازهای پارس جنوبی راهکارهای را برای جذب سرمایه داشته باشد، از این رو گفت وگوهایی با وزیر نفت برگزار شده، تا بتوانند منابعی در لایحه بودجه سال ۹۲ برای پیشرفت فازهای این میدان مشترک تامین کنند.

این گزارش اضافه می‌کند دولت در تاریخ ۲۵ خرداد سال ۸۹ همه فازهای پارس جنوبی را به پیمان برد، تا دیگر فاز عقب مانده در بزرگترین میدان گازی جهان وجود نداشته باشد و براساس برنامه زمان بندی که به آنها داده شده مقرر شد، تا مدت ۳۵ ماه این فازها به اتمام برسند، اما با گذشت ۳۲ ماه از آن زمان هنوز هیچ یک از فازها به پیشرفت ۸۰درصدی نرسیده‌اند.

Share