موضع آیت الله جوادی آملی در مقابل مصر

حضرت آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید در دیدار دست‌اندرکاران همایش نیم قرن حضور که به معرفی و تشریح عملکرد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواهد پرداخت، درباره وظایف جامعه مدرسین گفت: اگر متولیان حوزه آینده‌نگر نباشند، حوزه در آینده به جائی نخواهد رسید. به گزارش گروه سیاسی دیارمیرزا ،حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این […]

حضرت آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید در دیدار دست‌اندرکاران همایش نیم قرن حضور که به معرفی و تشریح عملکرد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواهد پرداخت، درباره وظایف جامعه مدرسین گفت: اگر متولیان حوزه آینده‌نگر نباشند، حوزه در آینده به جائی نخواهد رسید.
به گزارش گروه سیاسی دیارمیرزا ،حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار، با اشاره به جایگاه جامعه مدرسین حوزه، گفتند: جامعه مدرسین در حقیقت نماد رسمی حوزه است و فعالیت‌های آن هم صبغه حوزوی دارد و هم صبغه سیاسی.
معظم له با اشاره به لزوم اطلاع رسانی از فعالیت جامعه مدرسین، افزودند: الحمد‌الله عملکرد جامعه مدرسین افزودند: الحمدالله عملکرد جامعه مدرسین و اعضای آن از طریق رسانه‌ها به جامعه منتقل می‌شود و علاوه بر آن، بیش از ۶۰۰ امام جمعه در سراسر کشور مردم را با فعالیت‌های این نهاد حوزوی آشنا می‌کنند.
ایشان با بیان این که در قبال هر نعمتی، مسئولیتی وجود دارد، تاکید کردند: اگر کسی نفوذ کلام داشت باید درجامعه اثر مثبت داشته باشد.
این مرجع تقلید با تاکید بر این که حوزه الان را نباید با گذشته مقایسه کرد، یادآور شدند: حوزه به لطف الهی کارهای مثبت فراوانی انجام داده است، اما وقتی انسان به آینده می‌نگرد، متوجه می‌شود که کارهای انجام نشده‌ای هم وجود دارد که مهمترین آنها کارهای علمی ماندگار و اثرگذار است.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی تاکید کردند: باید باور کنیم که ما حرف علمی قوی و اثرگذار در عرصه‌های تفسیر، فلسفه، کلام، فقه و… داریم و با داشتن این همه سرمایه چرا باید در بعد علمی ضعیف باشیم.


ایشان تاکید کردند: کاری که علامه امینی‌ها به تنهایی انجام دادند، لااقل ما باید به صورت گروهی انجام دهیم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی ایشان با اشاره به این که یکی دیگر از وظایف حوزه و جامعه مدرسین تربیت رهبران، مراجع و اساتید آینده است، یادآور شدند: اگر متولیان حوزه آینده نگر نباشند، حوزه در آینده به جایی نخواهد رسید.
معظم له با اشاره به لزوم حفظ استعداد و ذوق، خاطرنشان کردند: حوزه باید با حفظ استعدادهای جوان، آنان را برای اداره آینده جامعه تربیت کند.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی یکی دیگر از کارهای حوزه و جامعه مدرسین را توجه به نیازهای بین‌المللی عنوان کرده و تصریح کردند: به لطف الهی و برکت انقلاب اسلامی در برخی کشورها همچون مصر بیداری اسلامی اتفاق افتاد و ما می‌توانیم با برقراری ارتباط مناسب با این کشورها، پاسخگوی نیازهای آنان باشیم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این که جنگ‌های جهانی اول و دوم، حادثه تلخ مشروطه، حادثه شیرین انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی خاورمیانه برخی افراد را بیدار نکرده و همچنان در خوابند، گفتند: برخی هم مثل امام خمینی(ره) بیدارند و حوادث آنها را بیدارتر می‌کند؛ به طوری که امام راحل با طرح مسئله ولایت فقیه که یک امر فراموش شده‌ای بود، به اسلام و تشیع حیات دوباره‌ای بخشید؛ این معنای بیداری است.
ایشان یادآور شدند: وظیفه حوزه و جامعه مدرسین این است که بداند کشوری چون مصر چه چیزی از ما می‌خواهد؛ زیرا بسیاری از شبهاتی که در سالهای اخیر راجع به قرآن، تحریف و وحی… ایجاد شده است، ترجمه‌ای است که از غرب به مصر و از مصر به دیگر کشورها منتقل شده است و به تعبیری ما مصرف‌کننده شبهات آنهاییم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی همچنین با تاکید بر ضرورت برقراری رابطه علمی بین ایران و مصر، یادآور شدند: حوزه باید از همه ظرفیت‌ها برای تبلیغ معارف اهل‌بیت(ع) بهره ببرد؛ چون بسیاری از مردم در غرب از کفر به ستوه آمده‌اند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام حسینی بوشهری، معاون جامعه روحانیت جامعه مدرسین و رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش نیم‌قرن حضور گزارشی از فعالیت‌های جامعه مدرسین و برنامه‌های این همایش ارایه کرد.

Share