در جلسه امروز مجلس چه گذشت؟

مخالفت با اجرای فاز دوم هدفمندی /امضای نمایندگان پای یک بیانیه‌ خاص

جلسه علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد. بررسی طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی در جلسه امروز پارلمان ادامه می‌یابد

به گزارش دیار میرزا به نقل از  مشرق — جلسه علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد. بررسی طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی در جلسه امروز پارلمان ادامه می‌یابد.

ماجرای جلسه غیرعلنی مجلس/ لاریجانی: با جرای فاز دوم هدفمندی مخالفیم

لایحه بودجه ۹۲ و تاکید بر ارائه لایحه دو دوازدهم موضوع جلسه غیرعلنی امروز مجلس بود. حسین سبحانی نیا عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح روز سه شنبه مجلس اظهار داشت: در این جلسه آقای لاریجانی گزارشی از روند گفت و گوهای مشترک اقتصادی دولت و مجلس به نمایندگان ارایه کرد.

وی به مهر گفت: طبق گفته های رئیس مجلس برای کمک یک مرحله ای به مردم بر اساس توصیه های رهبری قبل از پایان سال توافقاتی بین دو قوه صورت گرفته و قرار است این اعتبار از صندوق توسعه ملی باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: رئیس مجلس توضیح داد که دولت و مجلس هنوز درباره نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و زمان اجرای آن به توافق نرسیده اند. رئیس مجلس درباره لایحه بودجه نیز گفت که دولت موظف است در شرایط فعلی لایحه دو دوازدهم بودجه را به مجلس ارایه دهد.

سبحانی نیا گفت: آقای لاریجانی درباره این موضوع که یکی از مسئولان دولتی گفته بود مجلس باید خود را با شرایط تطبیق دهد و اشاره آن به وضعیت لایحه بودجه در دولت بوده است گفت که این حرف منطقی نیست. ارایه لایحه بودجه از وظایف دولت است و حال که دولت تاخیر داشته باید علاوه بر لایحه بودجه لایحه دو دوازدهم به مجلس ارایه شود.

وی گفت: در صورتی که دولت لایحه دو دوازدهم ندهد مجلس ناچار است مانند سال های قبل تنخواه برای دولت تصویب کند.

مجلس فوریت طرح مجازات اخلالگران ارزی را تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) فوریت طرح مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلال گران را بررسی و تصریح کرد.

براساس این گزارش فوریت این طرح که با ۳۷ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است با ۱۴۰ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.

محمد دهقان نماینده طرقبه به عنوان طراح، حمیدرضا طباطبایی نماینده نائین به عنوان مخالف و آصفری نماینده اراک به عنوان موافق این طرح در جلسه علنی امروز مجلس نطق کردند.

ماموریت کمیسیون تخصصی برای بررسی میزان تسهیلات اختصاص یافته بانک کشاورزی

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان در تذکری با استناد به ماده ۷۹ آیین نامه داخلی مجلس، نسبت به عدم توجه هئیت رئیسه به تذکرش انتقاد کرد و گفت: هئیت رئیسه طبق ماده ۱۸ آیین نامه سوگند یاد کرده که اصل بی طرفی را رعایت کند اما امروز این اتفاق رخ نیفتد.

وی افزود: آقای دهقان عضو هئیت رئیس و مسئول تذکرات نمایندگان و باید در این زمینه جواب دهد و پاسخگوی نمایندگان باشد.

به گزارش مشرق، موسوی نژاد در ادامه به موضوع پیشنهاد حذف ماده ۲ طرح انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت اشاره و گفت: در حالت خوشبینانه، ۵۹ درصد تسهیلات بانک کشاورزی به کشاورزان تخصیص داده شده است اما آقای شهریاری نماینده زاهدان می‌گوید ۹۰ درصد تسهیلات بانک کشاورزی به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

در ادامه محمدرضا باهنر نائب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحنه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر نماینده دشتستان گفت: آقای موسوی نژاد! اولا کلا تذکر خارج از نوبت نداریم و مسئله دیگری هم که باید مطرح کنم، این است که دو آمار از تریبون مجلس درمورد میزان تسهیلات اختصاص یافته بانک کشاورزی به بخش کشاورزی مطرح شده است که بهتر است کمیسیون کشاورزی به این موضوع رسیدگی کند تا مشخص شود بیش از ۵۰ درصد یا کمتر از ۵۰ درصد تسهیلات بانک کشاورزی به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

باهنر همچنین گفت: این موضوع، مسئله ای نیست که آن را از پشت تریبون مطرح کنید، مستنداتتان را جمع کنید و به کمیسیون کشاورزی ارائه دهید تا کمیسیون به آن رسیدگی کند.

دهقان: دلالان ارزی اخبار محرمانه کشور را به بیرون منتقل می‌کنند

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه در جلسه امروز مجلس (سه‌شنبه) که به عنوان طراح طرح مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلالگران سخن می‌گفت، اظهار داشت: طی جلساتی که با کارشناسان، حقوقدانان، اقتصادانان و مسئولان امنیتی داشتیم، برای شفافیت ارزی و مقابله با نوسانات ارزی، طرحی را تهیه کردیم که به موجب آن مجازاتی برای اخلالگران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اگر کسی دو گرم طلا بخرد، فاکتور می‌گیرد تا مشخص شود تا خریدار و فروشنده چه کسانی هستند، کسی که زمین می‌خرد برایش کد رهگیری صادر می‌شود اما خریدار و فروشنده بازار ارز که سهم عمده‌ای در اقتصاد کشور دارد مشخص نیست.

دهقان با بیان اینکه خسارت‌های ناشی از نوسانات ارزی برای نمایندگان روشن است، افزود: در بازار ارز میلیون‌ها دلار و یورو خرید وفروش می‌شود در حالی که هیچ کس خریدار و فروشنده آنها را نمی‌شناسد؛ آقای (ر-ز) و (ج-و) در بازار ارز فعالیت می‌کنند و اقتصاد کشور را به دست می‌گیرند. این افراد و امثال آنها قیمت ارز کشور را تعیین می‌کنند و آنها مشخص می‌کنند که قیمت ارز در بازار ساعت به ساعت چقدر باشد.

نماینده مردم طرقبه در مجلس با تاکید بر اینکه کالاهای قاچاق از طریق بازار آشفته ارز، دلار و یوروی خود را تامین می‌کند، تصریح کرد: حتی مواد مخدری که از خارج وارد کشور می‌شود،‌دلارش در بازار ارز تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام کشورها برای کنترل بازار ارز خود اقدام می‌کند، افزود: در همین کشور سوریه که با فشارهای داخلی و خارجی مواجه است، بازار ارز در کنترل حکومت است چون آنها بر بازار ارز خود مسلط هستند اما در کشور ما که شرایط بحرانی ندارد، چنین شرایطی فراهم نیست.

دهقان با اشاره به حضور اخیر وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی، گفت: آقای وزیر در پاسخ به سؤال ما درباره نوسانات ارزی گفت که مشکل قانونی وجود دارد؛ ما این موضوع را بررسی کردیم و دیدیم که ایشان درست می‌گوید چون قانون ارزی ما برای سال ۷۴ است. با توجه به نوسانات بازار ارز در سال ۷۳ قانون بازار ارز است که در مجمع تشخیص مصلحت بررسی شده بود وضع شده است که این قانون مطابق با شرایط فعلی کشور نیست.

وی با بیان اینکه طرح مقابله با اخلالگران ارزی موضوع ثبات نسبی در بازار ارز می‌شود، تصریح کرد: در این طرح علاوه بر تعیین مجازات برای اخلالگران ارزی ساماندهی بازار ارز نیز پیش بینی شده لذا این طرح می‌تواند با نوسانات ارزی مقابله کند.

دهقان با بیان اینکه برخی دلالان ارزی اخبار سری و محرمانه کشور را به بیگانگان می‌دهند افزود: گرچه این بحث اثبات نشده اما سری و محرمانه کشور در حوزه ارز به بیرون منتقل و موجب مشکلاتی برای کشور می‌شود.

مجلس طرحی فوریتی برای مقابله با اخلالگران ارزی تصویب کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس بررسی یک فوریت طرح مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلالگران را در دستور کار داشتند.

این طرح با ۳۷ امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.

نمایندگان مجلس بعد از استماع موافقان و مخالفان با ۱۴۰ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از ۲۲۲ نماینده حاضر با این یک فوریت موافقت کردند.

در صورت تصویب نهایی این طرح بانک مرکزی موظف می شود به منظور پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیر مجاز ارز ظرف ۲ ماه از تصویب این قانون سامانه ثبت معاملات ارزی را ایجاد و امکان صدور کد رهگیری را فراهم نماید.

بر اساس این طرح ، هر فردی در بازار غیر رسمی اقدام به معامله ارز کند به ۲ تا ۵ سال و در مبادلات کلان به ۵ تا ۱۰سال حبس محکوم می شود.

اقدام عجیب یک نماینده در تهیه بیانیه‌ای خاص

یکی از نمایندگان استان خراسان شمالی در حال جمع‌آوری امضای بیانیه‌ای درباره وقایع روز یکشنبه مجلس است. در بخش پایانی این بیانیه به وقایع روز یکشنبه سیاه مجلس که در جریان استیضاح وزیر کار رخ داد پرداخته شده و با ذکر برخی نکات تأمل برانگیز، از عملکرد علی لاریجانی در آن جلسه دفاع شده است.

گفته می‌شود نماینده مذکور، از مخالفان استیضاح شیخ‌الاسلامی و از مدافعان عملکرد مرتضوی در تامین اجتماعی بود اما جمع‌آوری امضا برای بیانیه به او سپرده شده است.

هر روز که می‌گذرد تخلف دولت در عدم ارائه بودجه استمرار می‌یابد

محمدرضا باهنر که ریاست بخش‌هایی از نشست علنی امروز مجلس را بر عهده داشت در صحن علنی اعلام کرد: دولت موظف است لایحه چند دوازدهم بودجه را همراه با لایجه بودجه سال ۹۲ کل کشور به مجلس تحویل دهد.

وی تاکید کرد:هر روز که می‌گذرد تخلف دولت در عدم ارائه لایحه بودجه به مجلس استمرار می‌یابد.

مطهری به طور مشروط از پاسخ‌های وزیر ارشاد قانع شد

بررسی سؤال علی مطهری نماینده تهران از سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار جلسه علنی امروز پارلمان قرار گرفت. این سؤال قبلا در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شده بود اما به دلیل قانع نشدن نماینده سؤال کننده از پاسخ‌های وزیر، رسیدگی به آن به صحن علنی موکول شد.

خلاصه سؤال بدین شرح است: علت سهل‌انگاری در اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه چیست؟

علی مطهری پس از استماع پاسخ‌های وزیر ارشاد، به طور مشروط از توضیحات حسینی قانع شد و گفت: احساس می‌کنم در وزارت ارشاد کم کم این اراده در حال ایجاد است و جلساتی نیز در این زمینه با نهادهای ذیربط برگزار شده اما باید ادامه یابد و هم اکنون نیازی به رای‌گیری در زمینه این سؤال ندارد.

در ادامه محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس گفت: آقای وزیر! بهتر است وزارت ارشاد این موضوع را قدری بیشتر پیگیری کند چرا که متولی این امر وزارت ارشاد است و کار را دنبال کنیم، البته سایر دستگاه‌ها نیز باید کمک کنند و مجلس هم آمادگی دارد که در این موضوع به وزارت ارشاد و دستگاه‌های دیگر کمک کند واین مهم را دنبال کنیم.

Share