افتتاح فاز 3 پالایشگاه آبادان توسط رئیس جمهور

طعنه احمدی نژاد به نمایندگان مجلس +حواشی افتتاح پالایشگاه آبادان

مرحله دوم فاز سوم واحد بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان باحضور رئیس‌جمهور افتتاح شد و به این وسیله ایران به جمع صادرکنندگان سوخت جت و هواپیما پیوست.

به گزارش  دیارمیرزا  همزمان با نخستین روز از ایام‌الله دهه فجر با حضور رئیس جمهور و هیئت همراه فاز سوم توسعه و نوسازی پالایشگاه آبادان افتتاح شد.

احمدی نژادبا بهره‌برداری نهایی از فاز سوم توسعه و نوسازی پالایشگاه آبادان حدود ۲ میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ کشور افزوده خواهد شد.

با راه‌اندازی رسمی برخی از واحدهای فرآیندی همچون ایزومریزاسیون، آلکیلاسیون، بازیافت اسید سولفوریک، کت کراکر و شیرین‌سازی بنزین در مجموع کل ظرفیت ۱۴.۱ میلیون لیتری تولید بنزین قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید و به بازار عرضه می‌شود.

هزینه سرمایه‌گذاری در طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی کل این پروژه و نیروگاه نزدیک به یک میلیارد دلار است و در مجموع با بهره‌برداری از این پروژه در بهمن ماه جاری کل ظرفیت ۱۴.۱ میلیون لیتری تولید بنزین پالایشگاه آبادان با استاندارد یورو ۴ تکمیل خواهد شد.

لازم به ذکر است با بهره‌برداری رسمی از مرحله دوم فاز سوم طرح توسعه و نوسازی پالایشگاه نفت آبادان، پس از حضور ایران در جمع کشورهای صادرکننده سوخت جت و هواپیماهای مسافربری، امکان خودکفایی در تامین بنزین هلیکوپتر و انواع هواپیماهای آموزشی و کشاورزی هم فراهم می‌شود.

حاشیه ها:

سخنرانی امروز رئیس جمهور در مراسم افتتاح مرحله دوم فاز سوم پالایشگاه آبادان با حاشیه هایی همراه بود که شاید مهمترین آنها طعنه رئیس جمهور به نمایندگان مجلس بود.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، محمود احمدی نژاد در این مراسم وقتی خواست در مورد مشخصات فنی پروژه افتتاح شده سخن بگوید؛ تقریبا هیچ عدد و رقمی از مشخصات فنی طرح را در اختیار نداشت و برای ارائه مشخصات آن، مرتب از ضیغمی معاون وزیر نفت که در ردیف جلو نشسته بود سئوال می کرد به گونه ای که بخشی از سخنرانی رئیس جمهور حالت سئوال و جواب پیدا کرد.
رئیس جمهور همچنین وقتی از وزیر نفت در خصوص اعتبار لازم برای آغاز فاز دوم پالایشگاه آبادان سئوال کرد و وزیر رقم آن را به دلار داد، گفت: سرعت نور را می توانم محاسبه کنم ولی قیمت دلار و یورو را نمی توانم.
احمدی نژاد
رئیس جمهور وقتی زمان پایان فاز دوم پالایشگاه آبادان را اعلام کرد که البته به علت نداشتن رقم درست چندین نوبت این زمان را اصلاح کرد؛ یکی از حضار جوک معروف آبادانی در مورد زمان ساخت پالایشگاه را به وی یادآور شد که احمدی نژاد در پاسخ گفت: بله این حرفها آدم را یاد آن جوک می اندازد که یک فرد غربی خواست خالی ببندد ولی یک جوان آبادانی با زیرکی و گفتن جمله ای، موتور آن فرد غربی را پائین آورد.

البته در این جک معروف فرد غربی وجود ندارد که این هم از زیرکی رئیس جمهور بود که فورا یک فرد غربی را وارد این جوک کرد تا به کسی برنخورد.

احمدی نژاد در بخشی از سخنان خود آبادان را شهری عنوان کرد که قبل از جنگ شیک بود و مردم شیک پوشی داشت.

وقتی رئیس جمهور به نقل از وزیر نفت اعلام کرد قرار است ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی از سوی وزارت نفت به آبادان پرداخت شود، خانمی از بین جمعیت فریاد کشید: این اعتبار کم است. رئیس جمهور هم پاسخ داد: فکر می کنم این خانم خبرنگار هستند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید آبادان به جایگاه واقعیش رساند از وزیر نفت خواست که آبادان را در اعتبار پالایشگاه شریک کند و ادامه داد: البته اگر این طرح را نماینده های مجلس خراب نکنند. البته اشکال ندارد باید این کار انجام شود نهایتا اینکه من و وزیر نفت برای این کار مدتی آب خنک می خوریم.

در بین سخنرانی های رئیس جمهور، در دو نوبت یکی از نمایندگان آبادان و امام جمعه این شهر سخنان رئیس جمهور را قطع و به بیان خواسته های مردم پرداختند که البته احمدی نژاد هم به آنها قول مساعد داد.

وقتی امام جمعه آبادان حین سخنرانی رئیس جمهور گفت که جنگ مشکلات فراوانی را به مردم آبادان تحمیل کرده است، رئیس جمهور گفت: من هم خود چه در جنگ، چه در محاصره و چه بعد از جنگ به این شهر آمده ام و وضع این شهر را دیده ام.

Share