سیاستمدارانی که از انتقاد خوششان نمی‌آید

خبرگزاری مهر چندی قبل در گزارشی  ۱۵ نفر از مدیران و مسئولان انتقاد پذیر کشور را معرفی کرد. در این گزارش نقدپذیری مدیران با مولفه‌هایی همچون تساهل در شنیدن نقد و عدم مقابله منفی، برخورد شفاف با نقد و ارائه پاسخ مناسب، اتخاذ رویکرد اصلاح گرایانه نسبت به نقد و ارزش گذاری به نقد و […]

خبرگزاری مهر چندی قبل در گزارشی  ۱۵ نفر از مدیران و مسئولان انتقاد پذیر کشور را معرفی کرد. در این گزارش نقدپذیری مدیران با مولفه‌هایی همچون تساهل در شنیدن نقد و عدم مقابله منفی، برخورد شفاف با نقد و ارائه پاسخ مناسب، اتخاذ رویکرد اصلاح گرایانه نسبت به نقد و ارزش گذاری به نقد و منتقد بررسی شده است. اما این رویکرد تساهل و تسامح در برخورد با نقد معمولا در سطح مدیران کشور کمتر دیده می شود.

الف اسفندیار مشایی
شاکیان رسانه ها معمولا چهره های ثابت و انگشت شماری در کشور هستند. محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در جریان یک کنفرانس خبری، در توصیف فضای نقد در دولت فعلی از عنوان «آزادی نزدیک به مطلق»  استفاده کرد اما بیشترین شاکیان رسانه های خصوصی از طیف نزدیکان احمدی نژاد هستند. چند روز پیش کیسه این آزادی نزدیک به مطلق به تن عباس سلیمی نمین پژوهشگر اصولگرا کشیده شد. شاکی او اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر سابق رئیس جمهور و  رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد است. سلیمی نمین که به ۹۱ روز حبس محکوم شده است گفته که مشخص نیست بنده چه نشر اکاذیبی نسبت به آقای مشایی آن هم به قصد تشویش اذهان عمومی مرتکب شده ام؟ انتظار می رفت صاحبان قدرتی که در شکل گیری این پرونده و در نهایت در محکوم کردن یک پژوهشگر تاریخ به زندان نقش دارند مرحمت فرموده روشن می ساختند کدام بخش این سخن که «آقای مشایی سناریوی انگلیسی ها در مورد تاریخ باستان را تقویت می کند»، کذب است.

ب بقایی
نام حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی را هم به این فهرست باید اضافه کرد. سال گذشته قبل در پی انتشار گزارشی درباره حواشی پرونده قاچاق عتیقه در سایت فردا سازمان میراث فرهنگی به نیابت معاونت اجرایی ریاست جمهوری شکایتی را علیه «فردا» در دادسرا مطرح کرده است. مهرماه سال ۹۰ هم مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم و مدیرمسئول روزنامه کیهان در صحن علنی آن مجلس گفت که بقایی معاون رئیس جمهور و آقای پوستین‌دوز رئیس سایپا از بنده شکایت کرده و ما را به دادگاه فراخواندند. بقایی از سایت الف هم به خاطر انتشار گزارشی درباره سهامداری بقایی در یک شرکت شکایت کرده بود. البته نعمت الله پوستین دوز هم در کنار بقایی دستی بر آتش دارد. او هم تاب انتقاد را ندارد و چندی قبل از سایت جهان نیوز به خاطر انتشار مطلبی درباره عزل و نصب های جریان انحرافی در شرکت خودروسازی سایپا شکایت کرده بود.

ج جوانفکر
علی اکبر جوانفکر که این روزها، دوران محکومیت خود را سپری می کند و هر از گاهی به مرخصی می آید، یکی از شاکیان اصلی رسانه هاست. مدتی پیش مدیرمسئول سایت فردا به شکایت جوانفکر بازداشت شد. دلیل بازداشت او  انتشار گزارشی از نحوه مدیریت جوانفکر در موسسه ایران به نقل از کارکنان تحریریه روزنامه ایران بود.
جاسبی هم هست
عبدالله جاسبی را هم باید در ردیف مسئولان انتقاد ناپذیر قرار داد. او در واپسین روزهای ریاست خود بر دانشگاه آزاد از روزنامه وطن امروز به خاطر درج گزارش ها و مطالبی درباره ریاست طولانی مدتش بر این دانشگاه شکایت کرد. قبل تر شکایت او از علیرضا زاکانی نماینده مجلس و یکی از منتقدان سیطره جاسبی بر دانشگاه آزاد، هم مطرح بود. کیسه جاسبی به تن رسانه هایی رجانیوز و الف هم خورده است.

از حلقه دولت
در روزهایی پس از استیضاح مرحوم کردان، یکی  از موضوعاتی که در رسانه ها جایی برای خود باز کرده بود، گمانی زنی درباره صحت و سقم مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور و معاون پارلمانی سابق دولت بود. رحیمی در مقطعی که معاون پارلمانی رئیس جمهور بود در صحن مجلس چند بار مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت و در یک مورد هم به برخورد تند با خبرنگار سوال کننده روی آورد. سایت الف، جهان نیوز، عصر ایران  از تفقد رحیمی بی نصیب نمانده اند. او یکی از چهره های اصلی شاکیان رسانه هاست. رحیمی معاون اول رئیس جمهور چندی قبل علیه خبرگزاری مهر نیز شکایتی را مطرح کرده بود که پرونده این شکایت با تبرئه مدیرعامل مهر مختومه شد.

محاکمه مهدی
مهدی هاشمی که با قرار وثیقه میلیاردی از زندان بیرون آمد، هم یکی از چهره های انتقاد ناپذیر است. در روزهایی که او به تهران برگشته و در زندان به سر می برد، وکیل مدافعش از طرح شکایت علیه مدیران مسئول برخی روزنامه ها و سایت های خبری در دادسرای فرهنگ و رسانه و احضار برخی از آنان به دادسرا خبر داد . علیزاده گفته بود حدود دو هفته پیش از نشریات کیهان، وطن امروز، جوان، مشرق، رجانیوز، ۹ دی و ندای انقلاب به اتهام افترا و نشر اکاذیب شکایت کردیم و دادسرای فرهنگ و رسانه به طور جدی در حال پیگیری این شکایات است . سال ۸۹ شکایت مهدی هاشمی از مدیر مسئول وقت روزنامه ایران منجر به حکم ۱۰ ضربه شلاق و ۶ ماه حبس تعزیری برای کاوه اشتهاردی شد. دلیل این شکایت انتشار بیانیه مشترک تشکل های دانشجویی برای محاکمه هاشمی بود.

پرونده قطور دولت

پرونده شکایت های دفتر رئیس جمهور از مداحان، پژوهشگران، منتقدان رسانه ای هم پرونده قطوری است. اردیبهشت ماه سال ۹۰ معاون حقوقی رییس‌جمهور از شکایت از یکی از مداحان خبر داد. شکایت از رضا گلپور نویسنده شنود اشباح هم یکی از شکایت های معروف دفتر حقوقی رئیس جمهور از پژوهشگران بود. حجم روز افزون شکایات معاونت حقوقی ریاست جمهوری از رسانه ها و منتقدان دولت باعث برجای گذاشتن یک رکورد تاریخی شده است به گونه ای که شکایت معاونت حقوقی از رسانه ها و منتقدان در طول همه دوره های ریاست جمهوری بی سابقه بوده است. فاطمه بداغی سال گذشته در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفته بود که  طرح و پیگیری شکایات دولت از رسانه‌ها یا اشخاص را وظیفه ذاتی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در راستای اخلاقی کردن جامعه اسلامی دانست.

Share