سرمقاله دیروز رسانه های دولت چه بود؟+سند

دیارمیرزا:بیانات امروز رهبر حکیم انقلاب درباره بداخلاقی های اخیر فصل الخطابی بود جامع و روشنگر که ماهیت رخدادهای تلخ اخیر را با جامعیتی حکیمانه تحلیل می کرد. پیش از بیانات رهبر انقلاب نیز دلسوزان و نخبگان متعهد به مبانی انقلاب به این بی اخلاقی ها و بازی کردن در پازل دشمن اشاره داشتند. رهبر انقلاب […]

دیارمیرزا:بیانات امروز رهبر حکیم انقلاب درباره بداخلاقی های اخیر فصل الخطابی بود جامع و روشنگر که ماهیت رخدادهای تلخ اخیر را با جامعیتی حکیمانه تحلیل می کرد. پیش از بیانات رهبر انقلاب نیز دلسوزان و نخبگان متعهد به مبانی انقلاب به این بی اخلاقی ها و بازی کردن در پازل دشمن اشاره داشتند. رهبر انقلاب امروز در مورد اقدام رییس جمهور در خصوص انتشار یک فایل صوتی با صراحت اعلام کردند که ؛ در این ماجرا متأسفانه رئیس یک قوه به استناد یک اتهام ثابت نشده و حتی مطرح نشده در دادگاه، دو قوه دیگر یعنی مجلس و قوه قضاییه را متهم ساخت که کاری بد، ‌غلط، نامناسب،‌ خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق بود…این رفتار، حقوق اساسی مردم را نیز تضییع کرد چرا که زندگی در «آرامش و امنیت روانی و اخلاقی»، جزو حقوق اساسی ملت است.»

پیش از این رسانه های دولت با دفاع مطلق از اقدام غیر اخلاقی رییس جمهور آن را دفاع از حقوق اساسی ملت به شمار آورده بود . فی المثل روزنامه خورشید که متعلق به بیت المال است این اقدام احمدی نژاد را دفاع از حقوق اساسی ملت! به شمار آورده بود!
فارغ از این امر اما سرمقاله امروز ارگان دولت نیز به دفاع مطلق از این اقدام رییس جمهور اخصاص داشت. عبدالرضا داوری فردی که پیش از این هم یادداشت هایی به ظاهر افشاگرایانه علیه اصولگرایان و سران قوا منتشر کرده بود در سرمقاله امروز روزنامه دولت با مغالطه هایی عجیب استدلالهای عجیبی را در توجیه اقدام رییس جمهور مطرح کرد و نوشت:

آیا اقدام رئیس جمهور در پخش فیلم مذاکره آقایان فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی و قرائت متن مذاکرات آن دو، مصداق بداخلاقی است؟ برای پاسخ به این سوال ذکر چند نکته لازم است:

* با توجه به اظهارات آقای سعید مرتضوی درباره اقدام غیرقانونی جعل عنوان از سوی رابط آقای فاضل لاریجانی، جلسه مذاکرات با هدف شفاف‌سازی و مستندسازی اظهارات طرفین، به نحو غیرمحسوس از سوی آقای سعید مرتضوی ضبط شده است چون در غیر این صورت امکان اثبات مدعیات رابط جعلی فراهم نمی‌گردید.بنابر این، اقدام آقای سعید مرتضوی برای ضبط غیرمحسوس جلساتش با آقای فاضل لاریجانی، مصداق بداخلاقی نیست. کمااینکه این ضبط غیرمحسوس در دفتر خود آقای مرتضوی انجام شده است و نصب دوربین مخفی در محل کار یا زندگی خود توسط مالک یا مسئول مربوطه مرسوم است.

*افشاگری، عملی است که طی آن، راز یا مطالبی که برخی افراد سعی در اختفای آن دارند، برملا می‌شود. افشاگر پرده‌ها را بالا می‌زند تا اطلاعات در دسترس دیگران قرار گیرد. در افشاگری، اطلاعات و دانسته‌هایی برملا می‌شود که عموماً جنبه منفی دارند. در افشاگری رازهای مگو و اسرار نهایی بر آفتاب افکنده می‌شود تا همگان نظاره کنند. اما نکته مهم در اینجا، آن است که اصولاً باید رازی وجود داشته باشد تا افشاگر آن را افشا کند.

پرسش بنیادین این است که آیا هر امر خفیه، ناگفته و ناشنیده‌ای همواره به مثابه یک راز است؟ و آیا می‌توان هر اطلاعاتی را که فرد یا افرادی سعی در کتمان و پرده‌پوشی‌اش دارند، به مثابه یک راز تلقی کرد؟ یا برخی از آنان اصولاً از جنس راز نیستند چون راز، عمل یک واقعه یا گفتاری است که صرفاً در حوزه خصوصی اتفاق می‌افتد و نه تنها دیگران از آن اطلاع ندارند، بلکه نباید نسبت به آن مطلع شوند. البته این عدم اطلاع به آنها نیز ضربه و ضرری نمی‌رساند.

* عنصر شخصی بودن اطلاعات و فقدان عنصر ضرر و زیان، جوهره رازداری و عدم افشاگری را تشکیل می‌دهد و اگر یکی از این مولفه‌ها مفقود شود، ضرورت رازداری منتفی می‌شود و در این صورت شما اخلاقاً مجازید و حتی در مواردی باید اطلاعات را افشا کنید.

نکته جالب آنکه یادداشت سراسر مغلطه گونه و سفسطه آمیز این به ظاهر تئوریسین متبحر! دولت جرء مطالب اصلی سایت روزنامه ایران است . تصاویر زیر مطلب داوری در سایت روزنامه ایران را نشان می دهد.

این اقدام شتابزده در حالی صورت گرفت که روزنامه ایران و سرمقاله آن در دسترس همگان است .و می توان با رجوع به آن از محتوای آن آگاهی یافت.

با توجه به بیانات صریح رهبر حکیم انقلاب در خصوص بداخلاقی هایی اخیر اکنون دیگر ماهیت این اقدامات برای مردم و نخبگان بیش از پیش آشکار شده است و بدیهی است چنین اقداماتی در طرح مطالب انحرافی و تفرقه افکن که با هدف توجیه وقایع اخیر به صورتی هدفمند تولید می شوند ،تاثیری در قضاوت نظام جمهوری اسلامی و نیروهای انقلابی در خصوص ماهیت جریانی انحرافی که نقطه آغاز و برنامه ریز این تشنج هاست نخواهد داشت. با این وصف روشن است که برنامه های مخرب و ضد انقلابی فرقه انحرافی از سوی نهادهای مسئول نظام و مردم رصد می شود و هر تحرک خائنانه ای از این پس در نطفه خفه خواهد شد.

منبع: فردا
Share