زاکانی: مجلس ششم از مقام ولایت فقیه خواست جام زهر بنوشد

برنامه «دیروز امروز فردا» با حضور دو چهره از طیف اصولگرا و اصلاح طلب با موضوع نقش جریانات در افزایش مشارکت مردمی برگزار شد. به گزارش دیارمیرزا ، این برنامه با حضور محمدرضا خباز نماینده اصلاح طلب اداور مجلس و علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای تهران با موضوع نقش احزاب و جریانات سیاسی در ایجاد فضای […]

برنامه «دیروز امروز فردا» با حضور دو چهره از طیف اصولگرا و اصلاح طلب با موضوع نقش جریانات در افزایش مشارکت مردمی برگزار شد.

به گزارش دیارمیرزا ، این برنامه با حضور محمدرضا خباز نماینده اصلاح طلب اداور مجلس و علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای تهران با موضوع نقش احزاب و جریانات سیاسی در ایجاد فضای پرنشاط و گسترده مردم در انتخابات برگزار شد.
در ابتدای این برنامه محمدرضا خباز در پاسخ به این پرسش مجری که «آخرین نشست سیاسی شما کی بوده است و در نشست امروزتان جه مسائلی مطرح شد؟»، گفت: جلسه امروز تنها کنگره سالانه حزب مردمسالاری یکی از احزاب اصلاح طلب بود و اشتباها به نام همه اصلاح طلبان مطرح شده بود. من هم در این جلسه حضور نداشتم. اما آخرین نشست ما با دوستان خود در فراکسیون خط امام مجلس هشتم بود که در منزل من هم برگزار شد.
وی در پاسخ به این سوال مجری که «فضای فعلی برای حضور و فعالیت جریانات سیاسی را چگونه می بینید؟»، اظهار داشت: الان فضا خوب است. اما من اعتقاد دارم که فضا را باید بهتر از الان در نظر بگیریم. تعدادی از نیروی‌های اصلاح طلب هنوز مرددند که چگونه وارد صحنه سیاسی و انتخابات شوند. ما معتقدیم که پالس‌ها و اخباری که از این به بعد از رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی و مراجع تصمیم‌گیر و موثر کشور بیان می‌شود، می‌تواند این حضور را پررنگتر کند. یعنی هر چقدر پالس‌ها امیدوار کننده‌تر باشد و شرایط برای حضور همه تفکرات سیاسی فراهم شود، وضع بهتر خواهد شد.
در ادامه این مناظره، علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب، به کنگره تشکل متبوعش در مشهد اشاره کرد و گفت: آخرین نشست ما کنگره‌ سالانه رهپویان در آذرماه و در شهر مشهد بود. در این کنگره هم ما گفتمان پیشرفت اسلامی و مقاومت مدبرانه را مورد توجه و تاکید قرار دادیم.
وی با بیان اینکه گفتمان پیشرفت اسلامی راه اساسی برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: این گفتمان در مبانی نظری و عملی و حوزه منابع انسانی تفاوت جدی با گفتمان رقیب یعنی توسعه غربی دارد.
زاکانی مقاومت مدبرانه را یک ملاک و میزان دانست و تاکید کرد: از گذشته دو نگاه وجود داشته است؛ یکی اینکه مشکلات داخلی را معطوف به کرنش در مقابل دشمنان و نظام سلطه کنند و دیگر اینکه با توجه به داشته های ملی و سرمایه های ملی، مشکلات را پشت سر بگذاریم. توجه ما هم به رویکرد دوم است.
وی با بیان اینکه فضای فعلی فضای مناسبی برای مشارکت احزاب و جریانات سیاسی است، گفت: این فضا می تواند بهتر هم بشود و این هم بسته به شرایطی چون رعایت اخلاق در فضای رسانه ای خاصه در رسانه ملی و هم ایجاد شرایطی که گروه های مختلف انتظارات و شرایط خودشان را با خاستگاه انقلاب اسلامی تنظیم کنند این هم بسیار مهم است.
در ادامه این مناظره مجری برنامه از خباز پرسید «برای اینکه یک جریان و گروه سیاسی در چارچوب نظام تلقی شود، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟» وی در پاسخ گفت: اولین گام این است که مجوز قانونی از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بگیرند. خیلی از جریانات فعلی متاسفانه این مجوز را ندارند. چون مشروعیت یک جریان سیاسی و حزب سیاسی به این است که از دستگاه‌های رسمی مجوز بگیرد و دوم طبق اساسنامه و مرامنامه‌ای که به وزارت کشور و کمسیون ماده ۱۰ احزاب داده، عمل کند.
عضو حزب مردم سالاری با تاکید براینکه گروه‌ها و جریانات سیاسی در مقابل ۴ رکن مسئولند، خاطرنشان ساخت: اول در مقابل اعتقادات و ذات اقدس الهی مسئولیم؛ یعنی اخلاق اسلامی را رعایت کنیم. ما یک باورهایی داریم که باید رعایت شود. دوم در مقابل قانون اساسی که میثاق ملی ما است و همه ما ملتزم به آن هستیم. ممکن است برخی نظراتی داشته باشند، اما باید در زمان بازنگری اظهارنظر کنند.
خباز، مردم را رکن سوم دانست و گفت: ما باید و نبایدهایی نسبت به مردم داریم. مردم ولی نعمتمان ما هستند. رکن چهارم هم باید و نبایدهای نسبت به رقیب است. ما علاوه به سه رکن اصلی یک رقیب سیاسی در درون نظام داریم که باید با او تعامل کنیم. بایدها و نبایدها با رقیب سیاسی مهم است و بسیاری از مشکلات هم از این جا آغاز می شود.
نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه اگر به این چهار رکن عمل شود، روز به روز بر توده رای دهندگان افزوده خواهد شد، تاکید کرد: ولی اگر هر کدام رعایت نشود، مردم هم سرد خواهند شد. کمیت ما هم در همین جا لنگ می‌زند! یعنی ما فرق می‌کنیم با کشورهایی که اعتقاد دینی ندارند. ما قبل از اینکه یک رجل سیاسی باشیم، یک مسلمانیم و این دین در همه زندگی ما باید جای خود را پیدا کند. اگر ما به اصول پایبند باشیم خیلی از مشکلات وجود نخواهد داشت.
این چهره اصلاح طلب با بیان اینکه ما باید قبل از هر چیز به دنبال این باشیم که چرا مشکلات در کشور به وجود آمده است، گفت: اول باید ریشه یابی کنیم ببینیم دلیل این مشکلات چیست و نگذاریم این مشکلات مجددا تکرار شود. باید از گذشته عبرت بگیریم.
وی ادامه داد: ۸ سال است که هر سه قوه در دست برادران رقیب ما یعنی اصولگرایان است. اینها هم در مقابل دین و هم مردم و هم در مقابل قانون اساسی و هم رقیب‌شان باید پاسخگو باشند که از این ۸ سال امکانات زیادی که داشتند آیا از این بهتر نمی شد کشور را اداره کرد تا به این همه مشکل نخوریم؟ بعد به این بپردازیم که حل مشکلاتمان با تکیه بر درون، باید حل شود یا بیرون؟ معلوم است که درون این که جای بحثی ندارد .
خباز تاکید کرد: برای اینکه این مشکلات، مجددا تکرار نشود، باید بنشینیم با یکدیگر و با علاقه و دلسوزی و هماهنگی نسبت به یکدیگر اینها را شناسایی کنیم و راه حل های مشترکی پیدا کنیم.

در ادامه مناظره زاکانی با بیان اینکه علاوه بر ۴ مسئولیت برشمرده شده از سوی آقای خباز جریانات سیاسی، مسئولیت های دیگری نیز دارند، گفت: بنده هم معتقدم این ۴ رکن مهم هستند. اما درکنار آن موضوعات دیگری هم هستند. مسئولیت‌هایی هم گروه های سیاسی نسبت به انقلاب اسلامی دارند. این است که در جهت تحقق اسلام در جامعه و ایجاد جامعه اسلامی حرکت کنند.
وی با بیان اینکه دو نگاه نسبت به جریانات سیاسی وجود دارد، خاطرنشان ساخت: گاهی نگاه غربی است که احزاب توجه‌شان به قدرت است و پیوستگی با ارباب ثروت و رسانه را به عنوان ابزار در دست می گیرند. قدرت را هم هدف دارند و این نگاه نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد. در حالیکه انقلاب اسلامی برگرفته از همان مبانی نظری درست جریانات سیاسی است. احزاب توجه شان به ایجاد شرایطی است که با یک خودسازی مقدم و ساختن عناصری که مسئولیت ها را در جامعه بپذیرند با فکر و اندیشه درست و صحیح معرفت بخشی و بصریت افزایی را پیشه می کند .

وی ادامه داد: جریات اصیل اسلامی در کشور همه این مسیر را طی کرده‌اند، متن مردم بیدار است و مسیری را طی کرده است و هرجا انقلاب لازم باشد و بطلبد در صحنه حاضر بودند. اصل انقلاب از این دسته بود و تحمیلی نبود.
زاکانی با بیان اینکه مردم هوشیار هستند، گفت: امام مردم را هوشیار و بیدار کرد و مردم به صحنه آمدند. ابتدای انقلاب و بعد پیروزی هرجا لازم بوده مردم حاضر بودند. در دفاع مقدس مردم حاضر بودند، ۱۸ تیر ۷۸ اتفاق افتاد، ما آنجا بودیم و شرایط را از نزدیک دیدیم. کسانی که کار دستشان بود خودشان میدان دار تیشه زدن به ریشه انقلاب اسلامی بودند. این چیزی نیست که کتمان کنند. مردم ۲۳ تیر آمدند و شرایط را به سمتی بردند که سیاهی را زدودند یا در ایام فتنه سال ۸۸ دقیقا مسیری انتخاب شد که ماحصل این مسیر آب به آسیاب دشمن ریختن بود.

در ادامه برنامه امشب «دیروز، امروز، فردا» علیرضا زاکانی با بیان اینکه اسلام کاملا محل دقیق اتکا و اعتنا برای ساختن جامعه است، گفت: ما هم بحث انقلاب اسلامی و قانون اساسی را قبول داریم. رکن رکین قانون اساسی ولایت فقیه است که امام به عنوان حافظ نظام اسلامی برای ما برجای گذاشت، {اصلاح طلبان} چه کردند با ولایت فقیه؟ شما صحنه را که می بییند متوجه می شوید که هر زمان دست دوستان مسئولیتی بوده تلاش کردند بر علیه منافع و مصالح ملی عمل شود. آقای خباز نماینده مجلس ششم بودند و تحصن ۱۳۷ نفره مجلس ششم را به یاد دارند که این افراد چه خواسته هایی داشتند و نامه ای که به ولایت فقیه نوشتند و از ایشان خواستند که جام زهر نوشیده شود، برای اینکه در مقابل بیگانگان کرنش کنند!
زاکانی با بیان اینکه بحث همراهی و توجه به خواست مردم اصل مهمی است، گفت: امروز برخی بحث از مشکلات و معضلات مردم می کنند، مشکلات کاملا جدی است و کسی آن را نفی نمی‌کند. اما ریشه‌هاش مشخص و قابل بحث است. اما این که مشکلاتی هست و مسئولان در تلاش برای رفع آن هستند کجا و اینکه در مجلس ششم مشکلات اقتصادی بیداد می کرد و بعد نایب رییس مجلس می گفت ما شعار غیراقتصادی دادیم و به ما ربطی ندارد یا عناصر دیگرشان می گفتند ما شعار اقتصادی ندادیم که به دنبال حل آن باشیم، کجا! لذا توجه به مشکلات مردم باید عملی و واقعی باشد نه شعاری.
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب، ادامه داد: عدم همراهی با دشمن یک ملاک اساسی است که امام برای ما برجای گذاشتند و فرمودند هر زمان دشمن از چیزی تعریف می کند، باید شک کنیم. چندبار تاکنون برخی جریانات سیاسی در مسیری حرکت کردند که دشمن مشوق حرکت در آن مسیر بوده است؟
وی خاطرنشان ساخت: نوع رفتار جریانات سیاسی نباید مردم را مایوس کند و نوع رفتارشان دشمن را شاد نکنند. البته ممکن است در این مسیر غفلتی صورت گرفته باشد. اینجا نیاز به صداقت است. اگر غفلت شد باید با مردم با صراحت صحبت کنند و بگویند که اشتباه کردیم.
در ادامه این مناظره، خباز با بیان اینکه باید به علت ها پرداخت نه معلول‌ها، گفت: باید دید علت اتفاقات ماجرای سال ۸۸ چی بود؟ وقتی قبل از انتخابات اتفاقاتی می افتد و مردم را ناراحت می کنند و رقیب به جای اینکه آب بر خرمن آتش بریزد، هیزم می ریزد، طبیعتا آن اتفاقات رخ می دهد.
وی با بیان اینکه ما آن اتفاقات را تایید نمی کنیم، افزود: باید ببینید علت چیست؟ استارت آن اتفاقات در مناظرات قبل از انتخابات اتفاق افتاد. وقتی هتاکی و اهانت در مناظرات بوجود می آید و وقتی مردم می بینند رقیب کاملا دوپینگ شده و امکانات کشوری در اختیارش گذاشته شده است و مهمتر از همه وقتی بعد انتخابات در میدان ولیعصر مردم تهران را خار وخاشاک می خوانند، طبیعتا مردم عصبانی می شوند. هرچند بازهم می گویم ما مسائل پس از انتخابات را تایید نمی کنیم، ولی اگر باز هم به معلول بپردازیم، یعنی قصدمان اصلاح امور نیست و باز هم قرار است در بر همان پاشنه بچرخد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه باید از گذشته درس بگیریم، خاطرنشان ساخت: اتفاقاتی افتاده، همه ناراحتیم. اما قرار است این اتفاقات باز هم بیفتد؟ یا قرار است تغییر روش بدهیم؟ وقتی از الان برخی آقایان پیشاپیش از طرف ملت حرف می زنند و می گویند اگر فلانی بیاید ما ردش می کنیم! شما چه کاره هستید که می گویید ما رد می کنیم؟، ما قانون داریم. رهبری می فرمایند «قانون، قانون، قانون».
وی گفت: باید از حضور افراد استقبال کرد. باید برای هر کس که می خواهد کاندیدا شود، فرش قرمز پهن کنید و بعد هرچه قانون گفت عمل شود. می گویند در مجلس ششم نایب رییس مجلس این را گفته، من سوال می کنم که شرایط اقتصادی آن زمان بهتر بود یا الان؟ در طول تاریخ ۹۰ ساله نفت ایران، کلا ۶۰۰ میلیارد دلار نفت داشتیم. اما در همین ۷ سال ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. من از شما می خواهم بروید به شهرک های اطراف تهران سر بزنید و ببینید تولید به چه روزی افتاده است. این که به آمریکا ارتباطی ندارد!
خباز افزود: ما در مجلس ششم هم به برخی افراد و عملکردشان نقد داشتیم. از سوی دیگر یک عده ای حرفی زده اند، این را که نباید به همه تعمیم داد. اصلاح طلبان ۲۲ میلیون رای داشتند و نباید حرف چند نفر یا اشتباه آنها را به پای همه اصلاح طلبان گذاشت. اگر قرا است تعمیم دهیم باید بگوییم این اتفاقات که الان دارد می افتد، پای اصولگرایان گیر است، اما این که موضع درستی نیست.
این چهره اصلاح طلب خطاب به زاکانی گفت: می گویید نیازمند صداقتیم، رحمت خدا بر شما! به جنابعالی و همه دوستان اصولگرا می گویم اتفاقا خواسته همه ما این است که شما در مقابل ملت بیایید و بگویید که ما همه توانمان را به کار بردیم تا این دولت بوجود آمد. این دولت این اشتباهات را کرده، وضعیت اقتصاد مردم را این طوری کرده، لذا مردم ما از شما عذرخواهی می کنیم.
وی گفت: به مردم بگویید که ما آمدیم این شکل و شمایل را ایجاد کردیم، بیاید به مردم بگویید که اگر در ماه گذشته کیسه برنج خریدید ۲۸ هزار تومان الان شده ۵۸ هزار تومان، قصد ما این نبوده! ولی دولتی بوجود آمده که این مشکلات اقتصادی در اثر سو مدیریت دولت بوده است و این سوء مدیریت را ما جریان اصولگرایی برای شما ایجاد کردیم و اشتباه کردیم، عیبی ندارد.
خباز تاکید کرد: مردم باید اطمینان پیدا کنند که اگر جریان سیاسی اشتباه کرد، حداقل از مردم عذرخواهی می کند. بنابراین ما باید درباره اشتباهات در مقابل مردم اعتراف کرده و عذرخواهی کنیم. این همه دیگر حمایت نکنیم و بر زخم مردم نمک نریزیم و دائما بگوییم اوضاع خوب است! وضعیت امروز اقتصاد مردم قابل درک است. اما قابل بحث نیست، این وضعیت قابل بحث نیست و نباید با فرافکنی به خارج از کشور و مرز مرتبط کرد.

محمدرضا خباز در مناظره امشب برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» با بیان اینکه سیاست ما باید دینی باشد، بر «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما هم عین سیاست ماست» تاکید کرد و گفت: ابزار غیردینی در سیاست ممنوع است. از این رو تهمت و غیبت حرام است و نباید از آن استفاده کرد. هتاکی کردن و له کردن شخصیت​ها و سرمایه​های نظام روا نیست. این​ها نعمت​های ارزشمندی هستند که باید آنها را حفظ کرد.
وی مردم ایران را فداکارترین مردم خواند که شایسته خدمات بیشتر هستند و افزود: اگر با مردم با صداقت برخورد کنیم، می پذیرند. مردم از ما توقع معجزه ندارند. اگر مشکل و غفلتی هست باید صادقانه به مردم بگوییم
عضو حزب اعتماد ملی در ادامه دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا را به دو تیم فوتبالی استقلال و پرسپولیس تشبیه کرد و گفت: قرمز زمانی می تواند خودنمایی کند که آبی وجود داشته باشد. هیچ یک بدون آن یکی نمی​توانند، فعالیت کنند. دو جریان درون نظام باید با یکدیگر هم افزایی کنند نه اینکه پوست خربزه زیر پای یکی بگذاریم و بعد خوشحالی کنیم! تعجب کردم که یکی از آقایان گفته بود اصلاحات مرد! این چه طور اعلام موضع در برابر رقیب است؟ اگر رقیب ما از بین برود و بمیرد، باید خوشحال باشیم؟
وی افزود: ما نمی خواهیم انتخابات صدامی برگزار کنیم! می خواهیم انتخابات اسلامی برگزار کنیم و باید برای رقیب دعا کنیم. نه اینکه برایش پرونده سازی کنیم. این کار نه عقلی است و نه شرعی و مردم پسند است.
علیرضا زاکانی در واکنش به سخنان خباز به نقد سیاست​های دولت سازندگی پرداخت و در تشریح دیدگاه خود که معتقد بود آن دولت برای مردم نقشی قائل نبوده است، گفت: به یاد دارم رئیس کل بانک مرکزی در سال ۷۱-۷۲ پولی را گذاشت برای خرید باتوم و سپر تا مردم را در مقابل رشد اقتصادی مورد نظر وی که اعتراض می کنند، کنترل کند! آنها معتقد بودند که برای تعدیل اقتصادی باید عده​ای زیر چرخ دنده​ها از بین بروند. سال ۷۴ که تورم به ۴۳-۴۴ درصد رسید و مردم اعتراض کردند، ناچار شدند از سیاستشان برگردند و سیاست تعدیل را در پیش بگیرند. باید با مردم صادقانه وارد بحث شد. اگر یادتان باشد مقام معظم رهبری وارد میدان شدند و گفتند شیب این توسعه اقتصادی را باید کم کرد چون مردم زیر چرخ دنده​ها داشتند له می شدند.
وی با بیان اینکه دولت اصلاحات اصلا نسبت به تورم پاسخگو نبود، ادامه داد: البته امروز هم فشار اقتصادی هست. اما دلایلی دارد که قابل برشماری است. امروز مشکلاتی هست که باید در جای خودش آن را بررسی کرد.
نماینده تهران در واکنش به سخنان خباز که گفته بود باید ریشه​ها را بررسی کرد نه معلول​ها، ادامه داد: در سال ۷۸ و ۸۸ برخی می خواستند به حکومت فشار بیاورند تا خواسته خودشان را به کرسی بنشانند. آقای افشاری که از دوستان آقای خباز هستند و این روزها در رسانه​های بیگانه هستند بیایند پاسخ بدهند!
زاکانی در ادامه سخنان خود گفت که مطالب مطرح شده در مناظره​های انتخاباتی سال ۸۸ را قبول نداشته و هنوز هم قبول ندارد.
خباز هم از او پرسید: پس چرا این را اعلام نکردید؟ زاکانی هم گفت: اتفاقا اعلام هم کردیم که این را قبول نداریم. اما حرف طرف مقابل را هم قبول نداریم که از ۶ ماه قبل انتخابات کمیته صیانت از آرا را ترتیب می​دهد و القای تقلب می کند. آقای موسوی هم با تایمز مصاحبه کرد و گفت اردوکشی انتخاباتی را پس از انتخابات هم ادامه می​دهد و خودش به خودش زودتر از همه پیروزی در انتخابات را تبریک می​گوید!
وی به دیدارش با ۵ نفر دیگر از نمایندگان مجلس هشتم با میرحسین موسوی اشاره کرد و گفت: او حتی یک جمله نداشت که بگوید چرا نتیجه انتخابات را قبول ندارد. من به او گفتم که ما خاطره خوشی از شما در دوره جنگ داریم، بگذارید این خاطارت خوش حفظ شود. شما رئیس جمهور نشدید ولی می توانید از این سبد رای خود جای دیگری استفاده کنید. اما او دلیلی برای ادعایش نداشت و فقط می​گفت اگر من سکوت کنم، این ۱۳ میلیون نفر از من عبور می کنند! این هم شد دلیل؟
زاکانی ادامه داد: فردای آن روز رفتیم دیدار آقای هاشمی رفسنجانی و او به ما گفت که موسوی همه حرف​هایش را به شما نزده است. ظهر شنبه پس از انتخابات آقای خاتمی و سیدحسن خمینی به دیدار هاشمی رفسنجانی رفتند و به او می​گویند که موسوی به کمتر از ابطال انتخابات قانع نیست و نتیجه انتخابات را نمی پذیرد. از این رو آقای هاشمی می​گفت موسوی چیزهای دیگری را هم می​خواهد! کسی که هنوز نتیجه انتخابات اعلام نشده، ابطال آن را می خواهد اگر پیروز می​شد، چه می خواست بکند؟
وی از عدم تقوای جمعی سخن گفت و افزود: برخی افراد ارزشمند هستند اما رعایت تقوای جمعی را نمی کنند و به هم امر به معروف نمی​کنند و حرکت به سوی سکوت پیش می​رود.
زاکانی که می​گفت در یکی از گزارش​هایش در مجلس هشتم درباره کمیته ویژه بررسی مسائل پس از انتخابات،کوشیده است که جو مجلس را آرام کند، یادآور شد: من آن زمان گفتم که در میان معترضین، اکثریتی می گویند رای من کو؟ نظام در قبال اینها مسئولیت دارد و باید به آنها بگوید که رایشان کو. عده قلیلی هم آشوب می​کنند و نظام باید مراقب باشد که آنها جامعه را به آشوب نکشند.
زاکانی خطاب به خباز گفت: شما کی این تندروی ها را در ۱۳ آبان محکوم کردید؟ پاره کردن عکس امام در ۱۶ آذر را کدام یک از دوستانی که خودشان را خط امامی می خواندند، محکوم کردند؟ روز عاشورا هلهله کردند و دیدید که دشمنان استقبال کردند. شما چرا آن را محکوم نکردید؟
وی از دیدار اختصاصی رهبری با میرحسین موسوی و دیدار با مسئولان ستادهای انتخاباتی یاد کرد و گفت: در آن دیدار نماینده موسوی گفته بود در صندوق​ها اتفاقی نیفتده و هر چی بوده بیرون از صندوق ها بوده! آقایان موسوی و کروبی هیچ دلیلی نداشتند که چرا ین حرف ها را می زنند، فقط می گفتند که نتیجه انتخابات را قبول ندارند. آقای کروبی می گفت چون رایم کمتر از انتخابات قبل شده، پس تخلف شده است!
زاکانی که می​گفت «مردم خس و خاشاک نیستند»، در واکنش به انتقاد خباز به بیان این جمله از سوی رئیس جمهور، گفت: من به مناظره آقای احمدی​نژاد انتقاد دارم ولی من در آن روز در میدان بودم و شاهدم که منظور آقای احمدی​نژاد از «خس و خاشاک»تحریم کنندگان انتخابات بود، هرچند که من ادبیات ایشان را خوب نمی دانستم.
وی در واکنش به سخنان خباز که می​گفت چرا یک جناح زیر پای دیگری پوست خربزه می​اندازد، اظهار داشت: ما در مجلس هفتم به شریف زادگان به عنوان وزیر اصلاح طلب رای اعتماد دادیم ولی در مجلس ششم چندماه اعتبارنامه آقای حدادعادل را تصویب نمی​کردند. این احترام به رقیب است؟

محمدرضا خباز در پاسخ به زاکانی درباره بی توجهی دولت سازندگی به مردم، مشکلات اقتصادی در آن زمان و اینکه گفته بود برای مقابله با اعتراض مردم سفارش خرید باتوم داده بودند، گفت: دولت سازندگی ۱ میلیارد دلار درآمد داشت و ۱۲ میلیارد دلار بدهی سررسید شده از جنگ داشت!
وی به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجالس مختلف با بیان اینکه فرق دلار الان با دلار آن زمان را می​داند، گفت: الان این دولت ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد دارد اما دولت سازندگی یک دوازدهم بدهی هایش درآمد داشت.
خباز که می​گفت اظهارات مدنظر زاکانی از سوی یکی از نمایندگان دولت سازندگی در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس وقت که او در آن عضویت داشته، بیان شده است، افزود: اصلا حرف باتوم و شلاق نبود! ایشان مطالبی را درباره برنامه اقتصادی دولت بیان کردند که برداشت ما از آن این بود که می خواهند به مردم محروم بی توجهی کنند. برای همین ما به اعتراض رفتیم به دولت خدمت آقای هاشمی و او گفت که آن نظر یک کارشناس بوده و حرف دولت نبوده است. ما هم گفتیم بیخود کرده که چنین حرفی زده! او عضوی از اعضای دولت بوده و به عنوان نماینده دولت به مجلس آمده و نباید اینگونه حرف می زده.
نماینده اصلاح طلب مجالس گذشته در واکنش به بخشی از سخنان زاکانی که به حضور برخی اصلاح طلبان در خارج از کشور و بیان نظراتشان در رسانه​های بیگانه اشاره داشت، هم گفت: اینکه برخی رفته​اند آن طرف آب حرف می​زنند را که ما تایید نمی​کنیم. هر کسی برخلاف نظام در رسانه​های بیگانه حرفی می​زند، کار بدی کرده است. اما این را به گردن جریان داخل نظام نیاندازید. ما هم می توانیم ۳ هزار میلیارد اختلاس را به گردن اصولگرایان بیاندازیم! اما این بی انصافی است که خلاف ۱۰-۱۵ نفر را به گردن اصولگرایان بیاندازیم! هر کسی رفته آن طرف خودش باید پاسخگوی حرف هایش باشد.
مجری برنامه که چندین بار نقض بی​طرفی کرد، در این بخش از مناظره هم وارد بحث شد و از خباز گفت: بالاخره باید این موضوع از یکجا شروع شود و به خاطر حضور آن افراد در جمع اپوزیسیون خارج از کشور عذرخواهی شود. خباز هم گفت: ما که مسئول همه نیستیم.
وی با بیان اینکه به فرموده رهبری باید تقوای جمعی داشته باشیم و یکدیگر را نصیحت کنیم، خطاب به زاکانی ادامه داد: اینکه دولت سازندگی و اصلاح طلب را زیر سوال می برید، تقوای جمعی است؟ شما می گویید چرا ما از آن دولت​ها انتقاد نکردیم، اما بگویید کدام دولت را دیدید که اینگونه به حرف​های رهبری بی توجهی کند؟
خباز در ادامه در واکنش به حرف​هایی که زاکانی از دیدرهایش از موسوی و کروبی مطرح کرده بود، گفت: شما می گویید آقای موسوی این ها را گفته، من نه رد می کنم نه می پذیرم، چون آنجا نبودم. اینکه راجع به آقای کروبی هم می گویید، تقوا حکم می کند که این افراد اینجا باشند یا نماینده تام الاختیارشان اینجا باشد و از آنها دفاع کند
مجری برنامه از خباز نظرش را درباره «انتخابات آزاد» و بیان آن از سوی برخی افراد در داخل کشور هم صدا با اپوزیسیون خارج از کشور پرسید و اینکه «مگر تا کنون انتخابات غیرآزادی هم در ایران داشته​ایم؟»
خباز در پاسخ با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: کلمه انتخابات آزاد را گاهی افرادی درون نظام می گویند و گاهی استکبار می گوید. استکبار همیشه از انتخابات ما چیز دیگری را می​گوید و موضعش مشخص است. البته رهبری هم گفتند که برخی در داخل «ممکن» است از روی غفلت چنین چیزی را بگویند. اما برخی بلافاصله آن را با قطعیت به استوانه​های نظام می چسبانند که با دشمنان است و می گویند میزان حال فعلی افراد است. درحالیکه امام(ره) این جمله را بعد از انقلاب گفتند که رافت و لطف اسلامی را نشان دهند.
نماینده کاشمر در چند دوره از مجالس شورای اسلامی، ادامه داد: باید ببینیم که گوینده انتخابات آزاد کیست؟ اگر از دلسوزان نظام است، نباید به آن انگ ضد نظام بزنیم. منظور این افراد از انتخابات آزاد این است که دوپینگ نشود، شب رای گیری سهام عدالت ندهند، امکانات دولتی را برای گروه خاصی هزینه نکنند. وگرنه انتخابات همواره در ایران آزاد بوده است. مردم در انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری عملا دوپینگ را با چشم خودشان دیده​اند که این واژه درآمده است!
وی نسبت به انگ زدن به مسئولان پیشین کشور انتقاد کرد و افزود: پس از آقا سه رئیس​جمهور داشته​ایم. دو تای قبل از ایشان که هیچ، اما الان شرایط به گونه​ای شده که دو رئیس مجالس اولیه کشور و روسای جمهور پس از رهبری همه را زیر سوال می​برند. حتی رئیس جمهور فعلی را بیشتر می برند زیر سوال. شدیدترین انتقادات و حتی گاهی با توهین به رئیس جمهور فعلی می​شود. این کار درستی نیست. برای نسل جدید چه پیامی دارد که القا شود همه مسئولان گذشته کشور مساله دار بوده​اند؟ پس کی می​ماند؟ البته هیچ کدام این​ها معصوم نبوده​اند و همه اینها ممکن است اشتباه کرده باشند. باید این اشتباهات را رفع کرد نه اینکه علمش کنند! اگر مسئولی ایرادی داشت، باید در صدد رفع آن برآمد نه اینکه با بیانش از تریبون، اشاعه فحشا کنند که شبهه شرعی دارد. راه این کارها از تریبون نیست.
زاکانی در پاسخ به خباز گفت: خوشحالم که نگاه موجود در دولت سازندگی را تایید کردید که برای عده ای، مردم در مقام شعار مهم بود نه در حد عمل.
وی درباره «ملاک حال فعلی افراد است» هم یادآورشد که امام این جمله را ابتدای انقلاب نگفتند بلکه در وصیت نامه اشان گفتند.
نماینده تهران با بیان اینکه ما قائل به نقد منصفانه کارشناسانه و علمی هستیم، ادامه داد: من در دوره مجلس هم به تخلفات دولت اعتراض می​کردم. وزیر اطلاعات وقت در دفتر آقای حدادعادل که رئیس مجلس بودند درمورد فساد مالی یک شرکت که مورد اعتراض من بود، به من گفت که مدیرش «راستی» است و از جناح خود ما است. من هم گفتم برای من «راستی و چپی» فرقی نمی​کند. اتفاقا با راستی​ها اول برخورد کنیم که حساب کار دست چپی​ها هم بیاید. این نشان می​دهد که ما در مقابل تخلفات سکوت نکردیم. مثلا در مورد تخلفات دانشگاه آزاد اینگونه بودیم، درحالی که رئیس این دانشگاه به جناح راست منتصب بود. در مورد اختلاس هم مجلس زودتر از همه وارد عمل شد. در برابر تخلف کهریزک هم ایستادیم.
خباز از زاکانی پرسید: آن وقت ایستادگی​تان به کجا رسید؟ زاکانی پاسخ داد: متهمانش را می​خواهند دادگاهی کنند. خباز هم به کنایه گفت: «بعد از چهار سال»! زاکانی هم ادامه داد: ما پیگیری کردیم و دادگاهش در حال برگزاری است. بخشی از امور که در دست ما نیست.
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب با بیان اینکه دولت کنونی محاسن و معایبی دارد، ادامه داد: ما به معایبش اعتراض داریم.
خباز هم گفت: شما شرعا با تلاشتان کاری کردید که این دولت رای بیاورد، پس در تخلفات این دولت به همین اندازه مسئولید.
زاکانی هم که از این واکنش​های خباز دلگیر به نظر می​رسید، گفت: باید ببینید که طرف مقابلش کی بود؟ کسی بود که ۸ ماه کشور را به آتش کشید و اگر پیروز می​شد کل انقلاب را نابود می کرد!
خباز هم گفت: این دو موضوع به هم ربطی ندارد!
زاکانی بی توجه به این گفته خباز در ادامه سخنانش در واکنش به اینکه او گفته بود «نمی​دانم موسوی و کروبی این حرف​ها را زده​اند و باید خودشان یا نماینده تام الاختیارشان پاسخگو باشد»، گفت: من درباره دیدارهایم با آقایان موسوی و کروبی و هاشمی نطق کردم و حرف​هایم درعلنی بود.
خباز هم گفت: تکذیبیه اش هم آمد و ثبت شد! زاکانی هم گفت: از این تکذیبیه​ها زیاد است.
زاکانی در ادامه سخنانش در واکنش به سوال مجری درباره «انتخابات آزاد»، اظهار داشت: برخی مخالفین نظام در خارج از کشور از کلید واژه انتخابات آزاد به عنوان فرصت نهایی خود استفاده می کنند و تعجب می کنیم کسانی در داخل از همین واژه استفاده می کنند. تعجب می کنیم که چرا این کار را می​کنند؟ و بعد از فرمایش آقا باز آن را در سایت خودشان بیان می​کنند! اگر حسن ظنی در حرفشان بود، چرا این کار را کردند؟ اینها باید در پیشگاه مردم عذرخواه باشند و پاسخگو باشند.
خباز هم برای چندمین بار در طول این مناظره، به زاکانی گفت: شما هم باید پاسخگو و عذرخواه باشید.
زاکانی هم پاسخ داد: بله همه ما باید در پیشگاه ملت و رهبری و قیامت پاسخگوی امام و شهدا باشیم.
مجری برنامه که از رای بالای مردم به گزینه قانون گرایی در نظرسنجی این برنامه سخن می​گفت، خباز خارج از وقت خود، به سخنان وی واکنش نشان داد و گفت: مشکل ما همین قانون شکنی هاست. مشکل مجلس هم همین کار​های دولت است.
مجری برنامه هم به او گفت که در سال ۸۸ هم برخی قانون شکنی کردند که مسائل پس از انتخابات به وجود آمد.

Share