روایت ولایتی از اصولگرایی

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل نظر خود را در خصوص موافقت با احیاء سازمان مدیریت و برنامه ریزی که توسط محمود احمدی نژاد منحل و به یکی از معاونت های رئیس جمهور تبدیل شده است، گفت: بالاخره هر کار نظام و کار حکومتی بستگی به برنامه‌ریزی دارد، ما از داشتن تشکیلات منظم برای سازماندهی کارها نباید فرار کنیم.

به گزارش دیارمیرزا ، علی اکبر ولایتی در گفتگویی نظرات خود را در خصوص ائتلاف سه گانه و چگونگی عملکرد آن در انتخابات پیش رو، تشریح معنی اصولگرایی، لزوم معرفی تیم از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری آینده، اصل ولایت فقیه و … عنوان کرده است که گزیده جملات وی در ادامه می آید.
* ستادهای ائتلاف سه گانه در مراکز استان‌ها و در مراحل بعدی در شهرستان‌ها تشکیل خواهد شد و ستاد مرکزی هم تشکیل شده است و جلساتی را انشاالله خواهند داشت. در این جلسات تصمیم‌گیری‌های اصلی تشکیلاتی و کارهای محتوایی در رابطه با زمینه‌سازی انتخابات و تلاش در جهت جذب آرای مردم به سمت مجموعه اصولگرایان انجام خواهد گرفت و این هدف تشکیل ستاد مرکزی و ستاد استان‌هاست.
 ولایتی
* بر اساس استنباط اعضای ائتلاف سه‌گانه اصول‌گرایان از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و انتظارات ملت بزرگ ایران اسلامی از دولتمردان خود، در این ائتلاف برای شعار انتخاباتی، روی عبارت “ائتلاف برای پیشرفت” توافق شده است.
* تاکید می‌کنم که معنی اصولگرایی حتما عضویت در یک حزب، گروه و یا جبهه نیست و هر کس که به مبانی نظام معتقد است، اصولگرا محسوب می‌شود. معتقد به مبانی نظام یعنی کسی که اسلام را به عنوان یک دین سیاسی قبول دارد و همچنین به این نکته اعتقاد دارد که پایه حکومت ما بر مبنای مردم‌سالاری دینی است که از دو رکن تشکیل شده است: یکی رای مردم و دیگری حاکمیت ارزشهای اسلامی. کسی که این را قبول دارد و به قانون اساسی معتقد است و به خصوص بر روی اصل ولایت مطلقه فقیه تکیه دارد و اعتقاد خود را به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه را د رعمل نشان داده، اصولگراست.
* بالاخره اصل ولایت مطلقه فقیه یعنی اینکه اگر ولی فقیه در امری نظر صریحی داشت، همه تبعیت کنند. ضمن اینکه هر کس کار خودش را انجام می‌دهد ولی یک جایی لازم است ولی فقیه نظرش را اظهار کند و دستوری را صادر کند و یا در رابطه با یک مسئله خاص تصمیم قاطع و روشنی بگیرد. هر کس به این موارد پایبند باشد، اصولگرا است
* نامزد ریاست جمهوری آینده که از بین این سه نفر و یا خارج از این سه نفر انتخاب گردید و مورد قبول اصولگرایان واقع شد، حتما کابینه خودش و به خصوص عناصر اصلی کابینه خود را قبل از انتخابات معرفی خواهد کرد و مردم فقط به یک نفر رای نمی‌دهند، بلکه به کسی رای می‌دهند که همکارانش معلوم است. پس کسی که به عنوان رئیس جمهور کاندیدا می شود، تیم خودش را در انتخابات معرفی می‌کند و افراد این تیم کسانی هستند که مردم آنها را به کارایی، تخصص در عین حال پایبندی به نظام می‌شناسند.
* نکته دیگر اینکه بدون تردید نظر علما و به خصوص جامعه مدرسین و جامعه روحانیت و علمای برجسته کشور در استان‌های مختلف حتما مورد توجه قرار می‌گیرد و حتما با این بزرگان مشورت می‌شود. همانطور که تا به حال نیز مشورت‌هایی صورت گرفته است و این مشورت ها منظم‌تر و جدی‌تر خواهد شد و امیدواریم در نهایت توافق همه معتقدین به نظام جمهوری اسلامی و در راس آن علما و بزرگان و جامعتین که قبل و بعد از انقلاب تعیین کننده بوده و نقش اساسی داشتند را فراهم کنیم و تصمیم های اساسی که اتخاذ خواهد شد در توافق و هماهنگی کامل با دو رکن اساسی روحانیت، یعنی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت خواهد بود، ان شاالله.
* عناصر کلیدی سیستم اجرایی معرفی خواهد شد. مثلا رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر نیست ولی اگر مردم بدانند که چه کسی رئیس بانک مرکزی خواهد شد و یا اینکه چه کسی معاون اول و یا معاون اجرایی و یا مسئول سازمان مدیریت می‌شود، مهم است. در ارتباط با احیای سازمان مدیریت باید اشاره کنم که بالاخره هر کار نظام و کار حکومتی بستگی به برنامه‌ریزی دارد. مثلا ما چشم انداز ۲۰ ساله داریم که مرکب از ۴ برنامه پنج ساله است که بخشی از آن گذشته و بخش دیگر در پیش است و قستمی از این برنامه‌های پنج ساله نیز از بودجه‌های سالیانه تشکیل شده است که نیاز به کار کارشناسی و سازماندهی دارد. ما از داشتن تشکیلات منظم برای سازماندهی کارها نباید فرار کنیم.
* کتاب‌هایی که من چاپ کرده ام شاید به ۱۴۰ جلد رسیده باشد و تعدادی از آنها هم در انتشارات امیرکبیر در انتظار برای چاپ است. تعداد مقالات بین‌المللی‌ام نزدیک ۱۲۰ عدد است و ۸۰ مقاله داخلی دارم که در مجموع به حدود ۲۰۰ مقاله می‌رسد و یک مقاله هم برنده پرمراجعه‌ترین مقاله بین‌المللی شده است. برنامه روزانه بنده از ساعت ۷ صبح آغاز می‌شود و تا نیمه‌شب ادامه می‌یابد.
منبع : مهر
Share